GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent daagt de ANWB uit een peiling onder haar leden te houden over de bezuinigingen op het openbaar vervoer in de grote steden. Dat meldde ze vandaag naar aanleiding van berichten dat de bond vreest dat die besparingen de leefbaarheid van steden in gevaar brengen.

'De ledenpeiling van de ANWB over de kilometerheffing bleek vorig jaar de genadeslag voor de geplande kilometerheffing voor automobilisten', schetst Van Gent. 'Hun mening doet er kennelijk toe. Ik kan me voorstellen dat een duidelijke uitspraak van de leden over de kaalslag in het openbaar vervoer helpt om minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur op andere gedachten te brengen.'
Bron: Volkskrant.

Heel goed dat de ANWB zich tegen de bezuinigingen keert. Wie weet lukt het trucje van vorig jaar weer, al vrees ik voor de akelige harde ruggengraat van Melanie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Oud forumgebruiker »

Tja, met een rechts kabinet (ook het vorige was overwegend rechts) is automobilistje pesten juiste niet de bedoeling, maar ov-reizigers interesseert ze niet zo erg, die kosten blijkbaar alleen maar geld en leveren niets op...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

lex1975 schreef:Tja, met een rechts kabinet (ook het vorige was overwegend rechts)
:lol: Grapjas. We hadden in jaren niet zo'n links kabinet als toen met Balkenende IV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Oud forumgebruiker »

links naar buiten dan, want ik vind persoonlijk niet, dat het er zoveel socialer en beter voor iedereen op geworden is...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Klaasje »

Als je erin gelooft dat een regering in 4 jaar de boel compleet anders kan regelen dan wil ik je graag even uit de droom halen. Echte veranderingen hebben al gauw 10 jaar nodig. Er zijn genoeg projecten aan te wijzen die twee regeringen geleden begonnen zijn en die nu eindelijk het tekentafelniveau ontstijgen.
Zeker omstreden beslissingen kunnen al ongedaan gemaakt worden voordat ze uitgevoerd worden. Daarnaast is er natuurlijk overduidelijk een compromiscultuur in de politiek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

Komt bij dat het kabinet onvoorbereid een crisis over zich heen kreeg. Een ieder die de krant een beetje grondig las had volgens mij kunnen weten dat het eraan zat te komen (het ging al langer slecht op de Amerikaanse huizenmarkt, waar alle problemen ontstonden), maar aangezien de meeste het niet wisten moest het kabinet behoorlijk improviseren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Gekko123 »

Het is onmogelijk om in 4 jaar tijd dingen te verbeteren, maar het is prima mogelijk om in een half jaar tijd alles wat in tientallen jaren is opgebouwd met de grond gelijk te maken. Dat is iets wat dit kabinet prima laat zien :X

Terug ontopic: wel goed dat ze de ANWB opnieuw vragen en dat zij zich ook tegen de bezuinigingen keren. Alleen verwacht ik dat er na een peiling bij ANWB-leden uitkomt dat het ze niets uitmaakt (want dat geld kan beter naar meer asfalt volgens de verwent automobilist).
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Zonnig »

Allemaal mooie redenen om niet te hoeven bezuinigen.

Beste mensen we kunnen (hoe jammer ik het ook vindt) onze Euro maar 1 keer uitgeven.
Iedereen is het er inmiddels wel over eens dan er bezuinigd moet worden, maar .... men mag nooit bezuinigen op zaken die hen zelf raken, er moet altijd maar bij een ander worden bezuinigd. Eerlijk gezegd vind ik het ronduit asociaal om de bezuinigingen altijd maar op het bordje van een ander neer te leggen.

Is het niet beter om gericht in het OV te bezuinigen?
Daar waar (nagenoeg) lege bussen rijden, kunnen die niet beter of opgeheven worden of vraagafhankelijk worden. In de grote stad hoef je eigenlijk nooit langer dan 10 a 15 min naar een bus- / tram- / metro-halte te lopen, daar is dan veel te halen. Op het platteland is er al vaak geen OV meer of het is al vraagafhankelijk.

Als ik in Hilversum op lijnen 2 + 3 + 105 + 107 's avonds dag in dag uit lege bussen zie rijden is dat dan wel zo sociaal (en milieuvriendelijk)? Nee. Ze rijder er nu wel met Fryskers maar dan nog is 's avonds de bus te groot / overbodig. En dan lijn 156 Almere - Hilversum, die heeft geen echt toegevoegde waarde want er rijdt al jaren een trein tussen Hilversum en Almere. Laat evt een Frysker rijden van Almere tot Huizen voor mensen die vanuit Almere naar Huizen willen v.v.. En zo zijn er nog veel, zeer veel voorbeelden waar effectief bezuinigd kan worden zonder (te veel) mensen te raken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

Beste zonnig,

Je hebt bezuinigingen en bezuinigingen. Ik ben best bereid om een aantal bezuinigingen te accepteren, aangezien we allemaal wat zullen moeten inleveren. Een lagere frequentie van de metro, okee, geen probleem. Een aantal buslijnen schrappen omdat ze volledig parallel lopen aan andere buslijnen, okee. Een aantal andere buslijnen schrappen omdat er niemand in zit, nou vooruit. Maar als ze met plannen gaan komen waarbij zelfs de drukste buslijnen geschrapt dreigen te worden en loopafstanden van 2 kilometer normaal worden gevonden, dan gaat men toch echt te ver. En je treft er de mensen mee die geen auto rijden omdat ze dat niet willen of omdat ze dat niet kunnen, bijvoorbeeld door lichamelijke beperkingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door webguy »

En dat allemaal terwijl we kilometers extra asfalt aan gaan leggen... Het mobiliteitsprobleem van Nederland wordt alleen maar erger, en asfalt alleen is niet de oplossing. (Ov en asfalt samen denk ik overigens ook niet...)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door waldo79 »

^^Dat asfalt aanleggen is alleen een inhaalslag uit het verleden. Zou me daar niet te druk over maken :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:^^Dat asfalt aanleggen is alleen een inhaalslag uit het verleden. Zou me daar niet te druk over maken :?
En het OV heeft niets in te halen zeker? Zo ken ik nog wel honderd smoesjes om vooral door te blijven asfalteren terwijl op de rest wordt bezuinigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door willy84 »

Die GL figuren denken grappig te zijn om een ledenpeiling bij een automobilistenclub te laten uitvoeren over het OV. Waarom vragen ze aan Rover niet om een peiling te houden. Die hebben wel 5000 leden :')
Bee schreef:
waldo79 schreef:^^Dat asfalt aanleggen is alleen een inhaalslag uit het verleden. Zou me daar niet te druk over maken :?
En het OV heeft niets in te halen zeker? Zo ken ik nog wel honderd smoesjes om vooral door te blijven asfalteren terwijl op de rest wordt bezuinigd.
Dat is geen smoesje maar gewoon een feit. Kijk naar 1 voorbeeld. In 1991 liggen er tussen Amsterdam en Amersfoort 2 rijstroken. In 2011 liggen er op de A1 nog steeds 2 rijstroken bij Amersfoort. De stad is in die tijd echter gegroeid van 98.000 inwoners naar ca 140.000.

Het is altijd zo sneu om te zien dat linkse partijen graag iedereen in Nederland welkom heten maar er tegelijkertijd nergens gebouwd mag worden terwijl Nederland allang overbevolkt is.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door willy84 »

Bee schreef:Beste zonnig,

Je hebt bezuinigingen en bezuinigingen. Ik ben best bereid om een aantal bezuinigingen te accepteren, aangezien we allemaal wat zullen moeten inleveren. Een lagere frequentie van de metro, okee, geen probleem. Een aantal buslijnen schrappen omdat ze volledig parallel lopen aan andere buslijnen, okee. Een aantal andere buslijnen schrappen omdat er niemand in zit, nou vooruit. Maar als ze met plannen gaan komen waarbij zelfs de drukste buslijnen geschrapt dreigen te worden en loopafstanden van 2 kilometer normaal worden gevonden, dan gaat men toch echt te ver. En je treft er de mensen mee die geen auto rijden omdat ze dat niet willen of omdat ze dat niet kunnen, bijvoorbeeld door lichamelijke beperkingen.
Zoals altijd worden we banggemaakt omdat de metro en de drukste buslijnen minder gaan rijden volgens de vakbond/oppositie.
In de praktijk zullen gewoon de rustigste lijnen worden opgeheven of uitgedund worden. Wie kan er nou wat op tegen hebben om een lege bus op te heffen?
Voorbeeld: ik zit s'middags in bus 320 vanuit Amsterdam naar Huizen met nog twee anderen. Indien iedereen de volle mep betaald en tot Huizen meerijdt betalen wij met z'n allen 12 euro. En de rit duurt een uur. 1 busuur schijnt iets van 70 (???) euro te kosten. Kan iemand even de kostendekkingsgraad uitrekenen..?? En zo zijn er vele ritten en lijnen aan te wijzen.

Het is altijd makkelijk om andermans geld uit te geven maar als je werkt betaal je ook mee aan dat soort verkwisting via allerlei andere belastingen. En het afgeven op de auto vind ik nogal goedkoop want zij rijden niet op subsidie maar betalen veel belasting.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

Misschien wist je het niet, maar er wordt JUIST op de metro bezuinigd. In de avonduren en in het weekend wordt ook in Amsterdam een kwartierdienst ingevoerd, deze zomer is die daar voor het eerst in jaren al weer terug van weggeweest. In Rotterdam zijn de dienstregelingen door bezuinigen op sommige takken al teleurstellend.

Even voor de goede orde: In Amsterdam gaat het budget volgend jaar met 28 miljoen omlaag vanwege de inbesteding, waarmee dus al het vet wat er nog was is weggesneden. Daar komt dan nog eens minimaal 40 miljoen extra aan bezuinigingen bij, wat het budget van 116 miljoen doet verlagen naar zo'n 75 miljoen. Ik kan je zeggen dat je dan niet meer alleen zwakke lijnen kan gaan schrappen, want met het havennet, de lijnen naar landelijk noord en enkele losse lijnen zoals de 42, 43, 60 en 95 heb je het dan wel zo'n beetje gehad. Dus ja, er gaat wel degelijk ernstig bezuinigd worden op de drukke lijnen, want waar wil je het geld anders vandaan halen?

Die mensen in Amersfoort zijn daar zelf gaan wonen terwijl ze hadden kunnen weten dat de bereikbaarheid slecht is, dan moeten ze niet gaan huilen dat de bereikbaarheid slecht is. Dan hadden ze maar niet in Amersfoort moeten gaan wonen :roll: Ik heb niets tegen Amersfoorters in het algemeen, wel tegen mensen die ergens gaan wonen en vervolgens gaan janken dat de bereikbaarheid zo slecht is. Als dat zo belangrijk voor je is dan had je daar bij de beslissing om te verhuizen maar rekening mee moeten houden, maar dat doen mensen niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Wubbo »

willy84 schreef:
Bee schreef:
waldo79 schreef:^^Dat asfalt aanleggen is alleen een inhaalslag uit het verleden. Zou me daar niet te druk over maken :?
En het OV heeft niets in te halen zeker? Zo ken ik nog wel honderd smoesjes om vooral door te blijven asfalteren terwijl op de rest wordt bezuinigd.
Dat is geen smoesje maar gewoon een feit. Kijk naar 1 voorbeeld. In 1991 liggen er tussen Amsterdam en Amersfoort 2 rijstroken. In 2011 liggen er op de A1 nog steeds 2 rijstroken bij Amersfoort. De stad is in die tijd echter gegroeid van 98.000 inwoners naar ca 140.000.
In 1991 lagen er ook maar 2 sporen tussen Amsterdam en Amersfoort. In 2011 liggen die er nog steeds, sterker: er is nergens wat bijgekomen (ja, een perron in Hilversum en een station op Amsterdam Science Park, hoera). In die tijd is de stad echter gegroeid etc. Kortom: dit is geen argument.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Vinny »

Er is wel een extra IC bijgekomen, namelijk de IC Amsterdam-Amersfoort. Vroeger was dat een integraal onderdeel van de Noord Oost, maar daar paste al die reizigers niet meer in... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Even voor de goede orde: In Amsterdam gaat het budget volgend jaar met 28 miljoen omlaag vanwege de inbesteding, waarmee dus al het vet wat er nog was is weggesneden. Daar komt dan nog eens minimaal 40 miljoen extra aan bezuinigingen bij, wat het budget van 116 miljoen doet verlagen naar zo'n 75 miljoen. Ik kan je zeggen dat je dan niet meer alleen zwakke lijnen kan gaan schrappen, want met het havennet, de lijnen naar landelijk noord en enkele losse lijnen zoals de 42, 43, 60 en 95 heb je het dan wel zo'n beetje gehad. Dus ja, er gaat wel degelijk ernstig bezuinigd worden op de drukke lijnen, want waar wil je het geld anders vandaan halen?
Leuk en aardig, maar het lijnennet in Amsterdam mag best een keer op de schop. Iedere 400 meter een verbindende lijn met teveel haltes en tussendoor ook nog allerlei kronkelbussen is gewoon geldverspilling. Ja, die kronkelbussen zitten vol, en voorzien in een behoefte op korte afstanden. (Leeg zijn ze zeker niet!) Echter kan 90% van de gebruikers van dit soort lijnen ook lopen of met de fiets. De rest redt zich best met de overige ov. Eigenlijk zou je de maaswijdte van het net op 600m-800m moeten zetten met halteafstanden van minimaal 500m en dan op het gebruik de frequentie aanpassen. Door meer vervoer op lijnniveau kan je de frequenties beter op de vervoersbehoefte afstemmen op de drukke lijnen, terwijl je de luie, subsidietrekkende klanten die korte afstanden reizen grotendeels kwijt bent.
Het grote probleem van deze aanpak is: Je kunt van te voren niet weten hoeveel geld het gaat kosten, en het proces wordt niet gestart zolang er geen bezuinigingsopgave ligt. Helaas lopen we nu het risico dat er behoorlijk wat teveel bezuinigd wordt.
Bee schreef:Die mensen in Amersfoort zijn daar zelf gaan wonen terwijl ze hadden kunnen weten dat de bereikbaarheid slecht is, dan moeten ze niet gaan huilen dat de bereikbaarheid slecht is. Dan hadden ze maar niet in Amersfoort moeten gaan wonen :roll: Ik heb niets tegen Amersfoorters in het algemeen, wel tegen mensen die ergens gaan wonen en vervolgens gaan janken dat de bereikbaarheid zo slecht is. Als dat zo belangrijk voor je is dan had je daar bij de beslissing om te verhuizen maar rekening mee moeten houden, maar dat doen mensen niet.
Dat is een typische NIMBY-redenering vooral veel voorkomend bij mensen die in een "buitenwijk" van de grote stad wonen. Het is decennia lang overheidsbeleid geweest dat mensen buiten de grote steden gingen wonen en dat is nog te motiveren ook. Grote steden als Rotterdam, Amsterdam en Den Haag hebben hun economische functie te danken aan het grote bereik aan mensen binnen een uur reisafstand. Deze steden hadden nooit zo'n grote economische functie kunnen vervullen als dat bereik niet zo groot was geweest. Alle inwoners van het gebied waarvoor deze steden een economische functie verzorgen hadden nooit of te nimmer in de stad gepast. Ja, er kunnen meer mensen in deze steden wonen dan nu het geval is, maar onvoldoende veel mensen om draagvlak te genereren voor de economische functies die je er kunt vinden. Om dat draagvlak te creëren is het nodig om goed bereikbaar te zijn. En dan gaat het me nog niet over de manier waarop je dat aanpakt.
Wubbo schreef:
willy84 schreef: Dat is geen smoesje maar gewoon een feit. Kijk naar 1 voorbeeld. In 1991 liggen er tussen Amsterdam en Amersfoort 2 rijstroken. In 2011 liggen er op de A1 nog steeds 2 rijstroken bij Amersfoort. De stad is in die tijd echter gegroeid van 98.000 inwoners naar ca 140.000.
In 1991 lagen er ook maar 2 sporen tussen Amsterdam en Amersfoort. In 2011 liggen die er nog steeds, sterker: er is nergens wat bijgekomen (ja, een perron in Hilversum en een station op Amsterdam Science Park, hoera). In die tijd is de stad echter gegroeid etc. Kortom: dit is geen argument.
Het voorbeeld an sich is misschien onhandig, maar omdat het bereik van de auto veel groter is dan die van het ov in het algemeen, zowel qua fijnmazigheid als in reistijden, is het logisch dat het autoverkeer sneller is gegroeid dan het treinverkeer. Over de A1 bij Muiden komen dagelijks 240.000 mensen terwijl er door de knoop Weesp het gigantische aantal van circa 80.000 komt. Als je het bereik per auto goedkoper kunt uitbreiden dan het bereik per trein, is het economisch gezien, behoorlijk aantrekkelijk in een autosnelweg te investeren. Overigens heeft de Gooilijn inderdaad een capaciteitsuitbreiding gehad door het extra perron op Hilversum, waardoor er twee IC's op volle lengte vlak achter elkaar kunnen rijden waar dit eerst niet paste in combinatie met de stop te Hilversum. Die stop te Hilversum vergroot het bereik van het ov in de regio fors waardoor dat een verantwoorde investering is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Er is wel een extra IC bijgekomen, namelijk de IC Amsterdam-Amersfoort. Vroeger was dat een integraal onderdeel van de Noord Oost, maar daar paste al die reizigers niet meer in... :lol:
Da's dus geen extra IC maar gewoon eenzelfde IC-verbinding die simpelweg met grotere treinen is gaan rijden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:[..]
Dat is een typische NIMBY-redenering vooral veel voorkomend bij mensen die in een "buitenwijk" van de grote stad wonen. Het is decennia lang overheidsbeleid geweest dat mensen buiten de grote steden gingen wonen en dat is nog te motiveren ook. Grote steden als Rotterdam, Amsterdam en Den Haag hebben hun economische functie te danken aan het grote bereik aan mensen binnen een uur reisafstand. Deze steden hadden nooit zo'n grote economische functie kunnen vervullen als dat bereik niet zo groot was geweest. Alle inwoners van het gebied waarvoor deze steden een economische functie verzorgen hadden nooit of te nimmer in de stad gepast. Ja, er kunnen meer mensen in deze steden wonen dan nu het geval is, maar onvoldoende veel mensen om draagvlak te genereren voor de economische functies die je er kunt vinden. Om dat draagvlak te creëren is het nodig om goed bereikbaar te zijn. En dan gaat het me nog niet over de manier waarop je dat aanpakt.
En waarom lijkt men hier steeds vaker van terug te keren en krijgen juist Den Haag en Utrecht enorme nieuwbouwgebieden als Ypenburg of Leidsche Rijn terwijl ze satellietsteden hebben in de vorm van respectievelijk Zoetermeer en Amersfoort? Nou? Wellicht omdat men er achter kwam dat door het op afstand plaatsen van die nieuwbouw ervoor heeft gezorgd dat er een onoplosbare congestie is ontstaan omdat de bedrijvigheid, de echt grote kantoren, niet naar die satellietsteden zijn verplaatst. Met als gevolg dat honderden auto's zich iedere dag door de stad proberen te wurmen naar kantoren waar helemaal geen plek is voor die auto's. En waar er wel plek is voor die auto's gaan de bedrijven juist weg, op zoek naar een plek waar ze hun kantoor kunnen neerzetten waar geen plek is voor de auto's. Dat is het fabel van de onbeperkte mobiliteit die de auto zou bieden :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door RoelZ1 »

Daniel schreef:
Vinny schreef:Er is wel een extra IC bijgekomen, namelijk de IC Amsterdam-Amersfoort. Vroeger was dat een integraal onderdeel van de Noord Oost, maar daar paste al die reizigers niet meer in... :lol:
Da's dus geen extra IC maar gewoon eenzelfde IC-verbinding die simpelweg met grotere treinen is gaan rijden :wink:
Dat klinkt wel heel erg als dezelfde snelweg, die alleen wat breder is gemaakt ;).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Klaasje »

Bee schreef: En waarom lijkt men hier steeds vaker van terug te keren en krijgen juist Den Haag en Utrecht enorme nieuwbouwgebieden als Ypenburg of Leidsche Rijn terwijl ze satellietsteden hebben in de vorm van respectievelijk Zoetermeer en Amersfoort? Nou? Wellicht omdat men er achter kwam dat door het op afstand plaatsen van die nieuwbouw ervoor heeft gezorgd dat er een onoplosbare congestie is ontstaan omdat de bedrijvigheid, de echt grote kantoren, niet naar die satellietsteden zijn verplaatst. Met als gevolg dat honderden auto's zich iedere dag door de stad proberen te wurmen naar kantoren waar helemaal geen plek is voor die auto's. En waar er wel plek is voor die auto's gaan de bedrijven juist weg, op zoek naar een plek waar ze hun kantoor kunnen neerzetten waar geen plek is voor de auto's. Dat is het fabel van de onbeperkte mobiliteit die de auto zou bieden :idea:
Let op! Ik zeg niet dat het geen goed idee is om de afstanden zo kort mogelijk te houden. Ik zeg wel, dat je dat beleid vroeg of laat alleen maar los kunt laten omdat de stad niet groter kan en je anders de economische groei gaat tegenwerken.

Het is een fabeltje dat kantoren zich massaal vestigen op plekken waar ze slecht bereikbaar zijn per auto. In Amsterdam zie je dat goed aan de kantorengebieden langs de Zuidas en in de Bijlmer. Waarom scoort dat goed? Omdat het zowel per auto, als per ov gigantisch goed bereikbaar is. Als je een uur reistijd aanhoud, dan heeft de Bijlmer een bereik van 6,7 miljoen inwoners. :!: Stel je toch voor dat je als bedrijf de beste werknemer uit zo'n grote groep kunt uitzoeken. Succes verzekerd. Als je in Hoorn gaat zitten nog maar 1/5e van dat potentieel. Dan heb ik het nog niet gehad over het eventuele potentieel aan zakelijke klanten.

Dichter bij het werk wonen is maar beperkt mogelijk, al kan er meer aan gedaan worden dan nu het geval is. Daarentegen lost dat het mobiliteitsprobleem niet op, net als dat spitsmijden dat niet oplost, en thuiswerken niet altijd kan. Je zou kunnen concluderen dat er eigenlijk gewoon geen oplossing voor het mobiliteitsprobleem is zolang we economische groei belangrijk vinden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Chauf21 »

Je zou kunnen concluderen dat er niet één allesomvattende oplossing is, maar dat er hier sprake is van 'alle beetjes helpen'. Een goed doordachte balans tussen wonen en werken, de juiste investeringen in collectieve en individuele vervoerwijzen, bewustwording en gedragsverandering en gebruikmaken van de middelen en faciliteiten die reeds bestaan of in de toekomst ontwikkeld zullen worden zijn allemaal nodig om mobiliteitsproblemen in te dammen, maar ook dan zal je te maken hebben met congestie of drukke OV-voertuigen. Dat is wat we moeten accepteren als we de kosten beheersbaar willen houden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Klaasje »

Dat dus :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks tegen ANWB: peil leden over bezuiningen ov

Bericht door Vinny »

Je ziet de laatste jaren wel dat voorsteden die enorm gegroeid zijn een treinstation hebben gekregen of hun treinstation opgewaardeerd hebben zien worden tot IC station. Vergelijk station Amersfoort Schothorst, Hoofddorp of Amsterdam Bijlmer eens met wat er 15 jaar geleden was.

Verder is het OV voornamelijk kansrijk in stedelijke gebieden, dat blijkt bijv. uit het feit dat in en tussen steden het marktaandeel OV in de gemaakte verplaatsingen veel groter is dan op het platteland. Wat dat betreft wordt de discussie ook wel eens op een verkeerde manier gevoerd denk ik. Los daarvan: de grote steden ontkomen niet aan een forse bezuiniging, dat is ook wel een reactie op jaren lang niet (genoeg) op de kosten gelet hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten