Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Daniel »

Men neme een voordelige dagkaart, een mooie zomerdag en een dagje vrij: dat waren de ingrediënten voor het tourtje dat ik afgelopen vrijdag maakte. Bestemming was het uiterste zuiden van Limburg, dus maar bijtijds de bus naar het station genomen om daar de IC naar Eindhoven te nemen. Nog net voor binnenkomst daarvan 't kaartje maar even gestempeld, ach, als ik het echt vergeten zou zijn had dat ook niet uitgemaakt: tot Maastricht aan toe zou ik geen HC tegen komen.

Zo'n twee uur later was ik daar dus en kon de planning, zover die er was dan, alweer overhoop. Wilde eigenlijk de trein naar Valkenburg nemen en daar lijn 55 nemen, maar dat zou een half uur wachten kosten. Uiteindelijk dus maar in lijn 57 gestapt en een dagkaartje voor de busjes gekocht.
Wat volgde was een pracht van een rit: je hebt veel mooie lijntjes daar in 't Heuvelland, maar lijn 57 overtreft alles. Met als mooiste plekje toch wel het zicht over het dal net voor Epen, waar je aan de horizon het spoorviaduct van Moresnet nog kunt zien liggen.
Eenmaal in 't gehuchtje Partij (net voor Gulpen) aangekomen stapte ik uit en kon even later m'n bus op de terugweg vastleggen...
Afbeelding

Over de Rijksweg passeerde lijn 50 naar Aken...
Afbeelding

Daarna naar het nabij dorpje Wittem gelopen, waarvandaan lijn 41 me naar Heerlen zou brengen. Onderweg het uitzicht nog in een foto proberen te vangen, maar 't komt toch heel anders over dan...
Afbeelding

Na aankomst in Heerlen...
Afbeelding

...ging het per trein verder over de Heuvellandlijn, in de hoop een enigzins bereikbaar mooi plekje langs de lijn te vinden. Da's nog knap lastig daar, als er al een parallelle weg ligt loopt de lijn er een stuk hoger. Vanuit Houthem-St. Gerlach uiteindelijk naar Valkenburg teruggekeerd. Daar zou lijn 53 eerder komen dan de 55 en ook langs Gulpen rijden, althans, de routestrip op de vertrekstaat deed dat vermoeden.
In de praktijk rijdt die lijn afwisselend vanuit Gulpen en Valkenburg naar Maastricht, maargoed, 't was toch wel 'n fraai ritje. En dat alles in deze Maastrichter stads-Volvo...
Afbeelding

Vanuit Maastricht dan maar met lijn 54 verder gereisd...
Afbeelding

...die me alsnog in Gulpen bracht. Daar trof ik o.a. een verdwaalde Ambassador op lijn 50...
Afbeelding

De touristenlijn naar Vaals...
Afbeelding

En een verdwaalde Volvo op lijn 54...
Afbeelding

Uiteindelijk dan toch nog met lijn 55 ging het weer verder naar Valkenburg...
Afbeelding

...waarvandaan ik na 'n stukje per trein naar Heerlen de terugreis weer aanving. En zowaar verliepen alle aansluitingen in Eindhoven probleemloos, ondanks een kleine vertraging door een kruisende goederentrein vlak daarvoor.

De statistiekjes:
Reisduur: 11 uur 30 minuten
Route: Dordrecht - Eindhoven - Maastricht - Partij - Wittem - Heerlen - Houthem St. Gerlach - Valkenburg - Maastricht - Gulpen - Valkenburg - Heerlen - Eindhoven - Dordrecht
Vervoerbewijzen: eBay-dagkaart + Veolia Dagkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Wubbo »

Mooie omgeving daar, ik heb er een jaar of 8 geleden (toen ik net mijn eindexamen had gehaald ;-)) eens gefietst, en kwam toevallig net de foto's weer tegen :D

Ook mooi in die omgeving maar net over de grens is de plaats Plank, met 3 wegen: Plank, de Plankstraat en de Plankweg. En het gehucht staat wel in de wijde omgeving aangegeven op de borden...

[EDIT] het blijkt Planck te heten, en ligt hier
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Vinny »

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Plank De Planck is een onterechte verfransing van de naam. Betreffend dorp ligt in de Voerstreek; dus het zal ongetwijfeld gevoelig liggen daar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door BR628 »

Leuk verslag, zo te zien geluk gehad met het weer. Had je dit plekje nog niet gezien, niet eens langs de baan, maar wel een unieke plek om nog Plan V'tjes te fotograferen ;)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Dubbele P »

Klimmen-Ransdaal ;) Redelijk bekende omgeving voor mij... Voor mij persoonlijk ook het mooiste traject in Nederland! :D Als ik over een paar jaar op mezelf ga wonen, wil ik dat het liefst in deze omgeving.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Daniel »

@BR628: ben notabene nog in Klimmen-Ransdaal uitgestapt op zoek naar 'n redelijk plekje, maarja, ze hebben daar nog nieteens overwegen...
En tja, als je dan in 't Heuvelland bent wil je toch wel minstens een heuveltje de achtergrond van de foto hebben he :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Ronald »

Leuk verslagje! Ik ben toevallig afgelopen vrijdag ook naar Maastricht afgereisd en daarna lijn 57 naar Epen genomen. Hier ben ik een weekendje gebleven. Omgeving is inderdaad prachtig daar. Ik kon vanuit mijn hotelkamer het Moresnet-viaduct zien :P .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Daniel »

Hehe toevallig een hotel direct naast een bushalte vlak voor je daadwerkelijk het dorpje Epen in rijdt? Moet haast wel gezien het uitzicht.

Aangezien mijn bus daar ook uitstappers had, hoe laat had jij 'm? Ben zelf met de t823 in Maastricht beland en gezien de stempel op m'n dagkaartje rond 9.45 uur in de bus (de 5804) gestapt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Ronald »

Reiziger Ddrs schreef:Hehe toevallig een hotel direct naast een bushalte vlak voor je daadwerkelijk het dorpje Epen in rijdt? Moet haast wel gezien het uitzicht.
Nee, het hotel dat ik had ligt daar wel vlakbij, een stukje van de hoofdweg af. Het ligt nog net iets hoger zodat je ook een geweldig uitzicht over dat dal hebt.
Reiziger Ddrs schreef:Aangezien mijn bus daar ook uitstappers had, hoe laat had jij 'm? Ben zelf met de t823 in Maastricht beland en gezien de stempel op m'n dagkaartje rond 9.45 uur in de bus (de 5804) gestapt.
Ik was ook ietsje later, ik had de 845 die om 15.05 in Maastricht aankwam. Mijn baas kon me 's morgens niet missen :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Daniel »

Hmm, heb je me nog maar op een halfuur gemist hoor... was rond half drie weer even in Maastricht (perongeluk, zoals in het verslag te lezen is) en toen jij in Maastricht aankwam inmiddels weer in Gulpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ddrs on tour #24: Kriskras door 't Heuvelland

Bericht door Justin »

Netjes netjes... Ben van plan om toch binnenkort 3 dagen Maastricht/Heuvelland te pakken. Hoop dat het dan net zo goed weer is als dat jij hebt gehad :)!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten