Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Ronald »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

Bij de Neckar, iets ten westen van Heidelberg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Klinkt als een mooi doelwit voor mijn nieuwe BahnCard 25 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

De S-bahn van Karlsruhe, die met trams over normale spoorwegen wordt bereden heeft op de meeste stations trouwens een afwijkend type stationsbordje. Maar op lijn S52 naar Germersheim staan dan weer echte stationsbordjes, ookal komen er alleen trams.

De stationsbordjes op de meeste van die lijnen zijn neergezet door de AVG. Volgende lijn die slachtoffer wordt van die s-bahnmania is denk ik Germersheim - Bruchsal. Als je daar nog met een echte trein wil rijden moet je dit jaar gaan. Maar niet in augustus, dan wordt er bovenleiding opgehangen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

In Stuttgart heeft men helaas de vervelende neiging op alle stations bordjes op te hangen zonder Stuttgart ervoor. Op een uitzondering dan: Stuttgart Stadtmitte heeft wel stationsbordjes met Stuttgart ervoor, maar die zijn ook als enige ondergrondse station blauw.

Overzicht van de bordjes dit jaar:

Stuttgart Hbf (3x)
Reutlingen Hbf
Tübingen Hbf
Herrenberg
Ergenzingen
Eutingen im Gäu
Hochdorf (b. Horb)
Schopfloch (b Freudenstadt)
Freudenstadt Hbf
Durmersheim
Bad Friedrichshall Jagtsfeld
Neudenau (2x)
Brigheim
Osterburken
Lauda (2x)
Dettingen (Main) (3x, maar minstens 6 bordjes aanwezig!)
Kahl (Main)
Hanau Hbf
Fulda (volgens mij had ik die al)
Kassel-Wilhemshöhe
Göttingen
Hildesheim Hbf
Braunschweig Hbf
Berlin-Spandau
Berlin Hauptbahnhof

S-Bahn Stuttgart:
Bad Cannstatt
Nürnberger Straße
Feuerbach
Stuttgart Stadtmitte
Vaihingen
Oberaichen
Leinfelden
Ludwigsburg
Neckarpark (Mercedes-Benz)
Esslingen Mettingen
Esslingen (Neckar)
Stuttgart Obertürkheim (2x)
Stuttgart Untertürkheim (2x)
Österfeld
Universität
Feuersee
Backnang
Marbach (Neckar) (2x)
Benningen
Freiberg (Neckar)
Beihingen (Neckar)
Favoritepark
Kornwestheim Pbf (2x)
Zuffenhausen
Nordbahnhof
Schwabstrasse

Regionale lijnen rondom Stuttgart
Stuttgart Ebitzweg
Stuttgart-Zazenhausen
Stuttgart-Münster
Burgftall (Murr) (2x)
Kirchberg (Murr) (2x)
Erdmannhausen-Rielingshausen

Ammertalbahn Deze lijn is niet van de DB, maar wordt wel door de DB gereden. De stationsbordjes zijn hier rood :o
Pfäffingen
Entringen
Altingen (Württ)
Gültstein

Murgtalbahn Deze lijn wordt gereden door trams van de AVG, er rijdt op zondag 1 normale trein van de DB. Er zijn heel veel haltes, maar weinig foto's. Zat meer van het uitzicht te genieten :oops:
Freudenstadt Industriegebiet Schmid
Friedrichstal
Langenbrand-Bermersbach
Rastatt

Karlsruhe Stadtbahn
Karlsruhe Hbf (2x)
Karlsruhe-Knielingen (3x)
Karlsruhe Hagsfeld
Karlsruhe-Mühlburg (dit station zat in een McDonald's :X )
Karlsruhe West
Rheinzabern Alte Römerstraße
Rheinzabern Rappengasse
Rheinzabern Bf
Rülzheim Bf
Bellheim Bf (2x)
Bellheim Am Mühlbuckel
Sondernheim
Germersheim Mitte/Rhein
Germersheim
Bruchsal
Mühlacker (2x)
Heilbron Hbf

Extra's rondom Karlsruhe
Blankenloch
Karlsdorf

WestFrankenBahn: Taubertalbahn en Maintalbahn
Bronnbach (Tauber)
Reicholzheim
Dorfprozelten
Reistenhausen-Fechenbach
Klingenberg (Main)
Obernburg-Elsenfeld (2x)
Aschaffenburg Hbf

Regio Mannheim
Ludwigshafen (Rhein) Hbf (3x)
Mannheim-Handelshafen
Mannheim-Rangierbahnhof (opgelet, dit station gaat waarschijnlijk in december sluiten)
Mannheim-Käfertal (2x) (dit is geen S-Bahn station. Er stopt nog slechts 1 trein per dag en de lijn wordt nog gebruikt door TGV's, maar verder rijden alle treinen nu westelijk van de Mannheimse binnenstad naar Mannheim Hbf zodat ze geen kop meer hoeven te maken)
Mannheim-Luzenberg
Mannheim Rheinau
Mannhein Neckerau (2x)
Bad Dürkheim
Bad Dürkheim-Trift
Erpolzheim
Freinsheim
Weisenheim/Sand
Lanüsheim
Lambsheim
Frankenthal (2x)
Ludwigshafen-Oggersheim
Ludwigshafen Mitte
Mannheim Neckarstadt
HD-Weststadt/Südstadt
Heidelberg Hbf

Tramstation Edingen (Baden)

Ik heb ook nog een klein aantal stations uit Berlijn, maar dat is erg weinig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Etienne »

Een station in een Mcdonalds. :lol:

Foto.., Foto.., :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

Je kan vanaf de straat het perron richting Karlsruhe Hbf oplopen, maar in de ingang zag je ook duidelijk een dichtgemetselde opening. Toen ik op het perron kwam zag ik dat er een McDonald's tot op de rand van het perron stond, en de enige ingang tot het perron was vanaf het terras of vanaf het parkeerterrein, maar dan moest je een stuk over het gras lopen :')

Aangezien een manager mij heel erg boos zat aan te kijken toen ik een fototoestel trok ben ik maar weer naar beneden gelopen en heb ik het stationsbordje boven de ingang van het tunneltje naar spoor 2 maar op de foto gezet, maar daar zie je verder weinig van. Het station was ook zeer professioneel weggemoffeld bijna direct onder een snelweg :')

Deze foto is van een tramstation:
Afbeelding
Edingen (Baden) Bf. Wordt aangedaan door tramlijn 5 tussen Mannheim en Heidelberg.

Dit station heeft twee bordjes maar er komt maar 1 keer per dag, om 16:17, een trein. Ik heb een klein beetje vals gespeeld en de tram naar het station genomen, dat is ongeveer 300 meter lopen vanaf tram 4 en 5 in Mannheim. Je moet de trein uit om beide bordjes te krijgen, want eentje zit er alleen aan de straatkant :)
Afbeelding
Bordje van het station.
Afbeelding
Mannheim-Käfertal op het stationsgebouw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Bee schreef: Dit station heeft twee bordjes maar er komt maar 1 keer per dag, om 16:17, een trein. Ik heb een klein beetje vals gespeeld en de tram naar het station genomen, dat is ongeveer 300 meter lopen vanaf tram 4 en 5 in Mannheim. Je moet de trein uit om beide bordjes te krijgen, want eentje zit er alleen aan de straatkant :)
Bordje
Die is moooooi :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

Ik heb ook nog drie stations in Stuttgart. Deze stations worden bediend door lijn RB11, die maar een paar keer per dag rijdt.

De lijn begint op station Untertürkheim in Stuttgart. Dit wordt aangedaan door de S-Bahn en twee Stadtbahnlijnen, dus die is niet zo moeilijk.

Vervolgens loopt de dubbelsporige lijn (vooral gebruikt door goederentreinen) een tijdje parallel met de Stadtbahn U13. Naast een halte ligt vervolgens
Afbeelding
Stuttgart Ebitzweg. Het bestaat uit twee bouwvallige wachthuisje met een trapje naar beneden voor de stationstunnel. Er is geen directe uitgang vanaf de stationstunnel naar de tramhalte, je moet eerst een tramrail oversteken voordat je bij de donkere en vieze tunnel komt. Er rijden wel erg veel goederentreinen over de lijn omdat je via deze route geen kop hoeft te maken op Stuttgart Hbf.

De tweede halte was het moeilijkste, maar bleek een eindpunt van een buslijn te zijn die vanaf station Bad Cannstatt vertrekt. Ik heb zelf lijn U14 genomen en daarna heuvelop de wijk doorlopen. Uiteindelijk trof ik daar een huisje aan met een stationsbord erop. Er was zowaar zelfs een kaartautomaat. Het perron stond achter grote geluidsschermen en was helemaal leeg. Het enige bordje op dit station hing dus aan het stationsgebouw.
Afbeelding
Stuttgart-Münster.

De derde halte was iets makkelijker. Ik had op een kaart gezien dat het spoorlijn en het station ergens de trambaan van U7 zouden kruisen. Ik ben in die lijn gestapt en heb net zo lang uit het raam gekeken tot de weg en de trambaan opeens over een viaduct gingen. Het station was mij helemaal niet opgevallen (lag precies onder dat hoge viaduct) als er niet bordjes aan de reling van het viaduct hadden gehangen die verwezen naar de lange trappen naar beneden :mrgreen: Ik heb even gewacht totdat een passerende goederentrein voorbij was en ben toen naar beneden gelopen waar ik op een perron een kaartautomaat aantrof en vier half-verroeste bordjes met een merkwaardig opschrift:
Afbeelding
S-Zazenhausen. Ik wist dat afkortingen in Duitsland populair waren, maar had ze nog nooit op stationsbordjes bij treinen gezien.

Daarna rijdt de trein nog verder naar Kornwestheim Pbf, waar de S-Bahn lijnen S4 en S5 ook komen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Dat laatste gebeurt inderdaad weleens. Niet vaak. Dit is het enige voorbeeld wat ik zo snel kon vinden in mijn eigen verzameling :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

Die heb ik niet, maar ik heb nog wel een ander station uit dezelfde plaats waar het ook voorkomt:
Afbeelding
HD-Weststadt/Südstadt in, inderdaad, Heidelberg :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Ik denk dat het per stad bepaald wordt. Berlin, Köln en München doen het bijvoorbeeld niet. Ook niet als de naam anders te lang zou worden (dan laten B en M gewoon de hele stadsnaam weg, K schrijft hem gewoon klein zoals je wel meer ziet).
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door BR628 »

Ook ik ben in de zomervakanties nog bezig wat bordjes te verzamelen gedurende de vakantiereis, daar buiten is er dikwijls de interesse niet (meer) voor. De afgelopen 2,5 week brachten me via Berlijn naar Praag, Wenen en Budapest naar München. Alleen nieuwe bordjes zijn opgenomen, dus je zult bijvoorbeeld tevergeefs zoeken naar Berlin en München Hbf. Totaal 457 stuks, en plaatje is klikbaar voor een grotere versie.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Ardan »

Goeie god, jij bent wel even bezig geweest :shock:
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Tsja Ardan, zo ziet bordjesschieten voor grote mensen eruit :P :lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door ODRAIL »

Toch een fijne hobby dat bordjesschieten :wink:.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Daelea »

Als beginnend bordjesschieter toch maar even een poging gedaan in Barcelona, met als resultaat een kleine maar fijne oogst :lol:

Afbeelding

Met van links naar rechts, beginnend bij de bovenste rij:

Metro L3 ; Metro L9/L10 ; Rodalíes (Cercanías)
Renfe-Station ; idem ; FGC-station (Metro L8)
FGC-station (Metro L8) ; idem ; Rodalíes

Ik vond vooral de Europa|Fira erg leuk gedaan : de naam stond herhaald op zo goed als de hele muur :-)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Justin »

Heu, wanneer was je in Barcelona?

Ik was er vorige week nog :P.

Ik heb helemaal vergeten OV-foto's gemaakt in Barcelona en omgeving.... alhoewel ik wel met de Rodalies/Renfe van Santa Susanna naar Barcelona Estacion de Francia ben gegaan... en op één metroritje van Sagrada Familia naar Barceloneta met overstap na, heb ik ook geen OV gebruikt op mijn vakantie...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Iemand nog zin in dat bord van Rotterdam Bergweg? Over 2 maanden uiterlijk zit het studentenleven erop en moet het weg.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door STF »

Breng maar terug naar Daantje... :lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door ODRAIL »

Fles schreef:Iemand nog zin in dat bord van Rotterdam Bergweg? Over 2 maanden uiterlijk zit het studentenleven erop en moet het weg.
Moet je hem geen mooi plekje geven in Dv?

Misschien is het een idee om hem aan Railz in Rotterdam te schenken. Daar hangt ook een CTA van het oude station Rotterdam Centraal, en ze hebben er ook van andere Rotterdamse stations diverse spullen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Fles »

Afbeelding

*O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Suus »

Ah, de Fransen zijn al net zo consequent met streepjes als de Belgen: NOT :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ah, de Fransen zijn al net zo consequent met streepjes als de Belgen: NOT :roll:
FTFY ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bordjes, bordjes, bordjes... #3

Bericht door Klaasje »

Heeft Fles Montargis nog niet? :o (Ligt in het verlengde van een hoop bordjes die op de foto staan.)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten