RET en Mercedes gaan met elkaar door

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door mb90 »

RET EN MERCEDES GAAN MET ELKAAR DOOR
RET KOOPT 75 MILIEUVRIENDELIJKE CITARO MERCEDES BUSSEN EN DOET PROEF MET TWEE DIESELHYBRIDE BUSSEN

Vrijdag 01 augustus

Vanaf 14 december dit jaar gaat de RET met 75 nieuwe nog milieuvriendelijker bussen rijden. Een week nadat de RET de nieuwe busconcessie voor de Rotterdamse regio definitief heeft verworven, komen algemeen directeur Pedro Peters (RET) en directeur Hans Smits (EvoBus, importeur en dealer van o.a. Mercedes-bussen) vandaag de aanschaf overeen van EEV (enhanced environmentally friendly vehicle) Citaro bussen. Daarnaast gaat de RET eind 2009 als proef ook 2 dieselhybride gelede bussen van Mercedes inzetten. Met de aanschaf van de EEV en hybride bussen is een investering van meer dan € 20 mln gemoeid. Mercedes produceert in korte tijd teneinde aan de hoge eis van RET te voldoen om de bussen zo snel mogelijk in te kunnen zetten. RET realiseert hiermee de volgende stap in de hoge klimaatambities.

Sinds 2 jaar rijdt de RET al met uitsluitend bussen die voldoen aan de strenge Euro 5 norm. 90 van deze bussen zijn de nieuwe Citaro-lagevloer- bussen (sinds 2006). De RET vervangt nu een groot aantal van de oudere bussen door bussen met nog schonere EEV-motoren. EEV-diesel- motoren scoren voor het milieu gelijkwaardig aan aardgasbussen en realiseren hiermee de op dit moment hoogst mogelijke milieuambitie in een normale bedrijfsvoeringsituatie.

Experiment met hybride bussen in Londen, Hamburg en Rotterdam
Daarnaast gaat de RET meewerken aan een internationaal twee jaar durend experiment dat EvoBus gaat uitvoeren met de vervoerbedrijven van Londen, Hamburg, Rotterdam en diverse andere grote steden waarbij vanaf eind 2009 dieselhybride, 18 meter gelede bussen van het type ‘Mercedes-Benz Citaro G Hybrid’ ingezet worden. Voor dit experiment worden twee hybride bussen door de RET gekocht. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Stadsregio Rotterdam betalen mee aan aanschaf van de bussen. De verwachte brandstofbesparing van deze bussen is 25-30%. De bussen zullen op bepaalde trajecten geheel emissieloos rijden en worden volledig ingezet in het dagelijkse openbaar vervoer in de Rotterdamse regio. Als de proef slaagt, wil EvoBus de bussen daadwerkelijk in serie voor de markt gaan produceren. De RET zal dan naar alle waarschijnlijkheid in 2012 45 oude bussen vervangen door dieselhybride exemplaren. Deze bussen zijn een opstap naar waterstof-hybride aangedreven bussen, waarbij de kleine dieselgenerator wordt vervangen door een brandstofcel. Het streven is om vanaf 2015 met zulke bussen te gaan rijden.

De inzet van 75 EEV bussen en de proef met dieselhybride bussen past binnen de doelstellingen die de RET zich samen met de Stadsregio Rotterdam in het kader van het Rotterdam Climate Initiative gesteld heeft.
___________________________________________________________________________________________

Bron = RET.nl
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Sinds 2 jaar rijdt de RET al met uitsluitend bussen die voldoen aan de strenge Euro 5 norm. 90 van deze bussen zijn de nieuwe Citaro-lagevloer- bussen (sinds 2006).
Daar geloof ik nou helemaal niks van... je maakt mij niet wijs dat de Alliances van RET aan de Euro-5 norm voldoen. Rond 2001 zat men nog maar net aan de Euro-2-norm en met roetfilters en dergelijke kan je dat hooguit tot Euro-3 opwaarderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door mb90 »

Inderdaad, daar klopt niets van. Het zal vast wel een extra promotiepraatje zijn van de RET. De Alliance's rijden dacht ik met Euro-3 rond.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door Meltrain »

En voldoen de Volvo's (600-serie) zelfs maar aan enige milieunorm? :lol:
Maar zonder gekheid: ik ben wel blij dat er weer Citaro's komen, want ik vind het goede bussen. Al hoop ik dat de RET dit keer de versie met drie deuren koopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door Geert »

Hoeveel zitplaatsen scheelt een tweedeursversie eigenlijk ten opzichte van een driedeursversie?
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door lausteen »

2deurs:
32 zitplaatsen
74 staanplaatsen
106 totaal

3deurs:
28 zitplaatsen
77 staanplaatsen
105 totaal

dus het scheelt maar 1 persoon eigenlijk ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET en Mercedes gaan met elkaar door

Bericht door Geert »

Hmm, doe dan mij maar de driedeursversie :) Die nieuwe Citaro's zijn best mooi, maar het loopt meestal net niet lekker door vind ik. Bij andere bustypes die wel een achteruitgang hebben gaat dat meestal beter zie ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten