Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door Daniel »

Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder
Geplaatst op: donderdag 25 augustus 2011 07:57
Laatst bijgewerkt: donderdag 25 augustus 2011 07:58


AMERSFOORT - Bus- en treinreizigers die met korting op hun ov-chipkaart reizen zijn regelmatig niet goedkoper uit dan reizigers die met hun ov-kaart geen korting krijgen.
Dat komt door de slechte samenwerking tussen de vervoersregio's. Dat meldde donderdag het OV-Loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door Reiziger Delft »

Hier is het betreffende rapport te lezen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door fogeltje »

Toevallig hier gisteren nog vier klachtenmails de deur over uit gedaan.
"Een touringcar is geen bus"
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door robert55 »

Het 'rapport', ik zou het een persbericht noemen, heeft het over 'regelmatig'. Dat kunnen ook die drie mails zijn die Fogeltje iedere dag maakt. Daarmee is het nog niet vaak. Het is eerder soms, namelijk voor reizigers die een ongunstige combi van een NS en een niet-ns traject hebben.

Zoals gewoonlijk wordt er door de luddieten weer grenzeloos overdreven
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door Daniel »

Het is ook voor reizigers die over concessiegrenzen heen reizen mogelijk het geval. En dat gebeurd nogal wat vaker...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door Vinny »

het is een structurele tekortkoming. Dat is het gebrek aan landelijke regie. Men had bij invoering van de chipkaart de STRUCTUUR van de tarifering dwingend moeten voorschrijven aan de vervoerders, waarbij de wildgroei aan kortingsproducten had kunnen worden voorkomen, door maar één vorm te accepteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door Chauf21 »

De wildgroei aan producten is het probleem nog niet eens zo en een gedwongen tarifering is ook niet nodig. Het enige dat belangrijk is, is dat er ongeacht het voorgaande of te gaan gebruiken product geen extra opstaptarief wordt gerekend zolang de kaart nog 'warm' is (die 35 minuten overstaptijd). Ongeacht of dat opstaptarief dan €0,79, €0,63 of een willekeurig ander bedrag is, het opstapbedrag dat voor dat product geldt binnen de tariefsregio moet bij een overstap in mindering worden gebracht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door fogeltje »

robert55 schreef:Het 'rapport', ik zou het een persbericht noemen, heeft het over 'regelmatig'. Dat kunnen ook die drie mails zijn die Fogeltje iedere dag maakt. Daarmee is het nog niet vaak. Het is eerder soms, namelijk voor reizigers die een ongunstige combi van een NS en een niet-ns traject hebben.

Zoals gewoonlijk wordt er door de luddieten weer grenzeloos overdreven
Nu zijn het drie mails van vier reizen, dat is 75% van mijn reizen in een maand (het is vakantie, dus vaak ga ik niet op en neer), dat vind ik toch best behoorlijk regelmatig :') Dit geldt namelijk voor iedereen die vanuit NB naar Gelderland wil gaan en in beide provincies dalurenkorting wil hebben en van vervoerder moeten wisselen (het gaat goed als ik zowel heen als terug op de 99 een Novio bus heb, daar heb ik 50% kans op (50% kans op een Novio bus per reis, dus kans op twee keer Novio is al wat minder), maar ik ga mijn reizen niet zo afstemmen dat ik zo min mogelijk gedonder heb).

Zoals gewoonlijk worden problemen weer eens gebagatelliseerd.
Laatst gewijzigd door fogeltje op vr 26 aug 2011, 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:De wildgroei aan producten is het probleem nog niet eens zo en een gedwongen tarifering is ook niet nodig. Het enige dat belangrijk is, is dat er ongeacht het voorgaande of te gaan gebruiken product geen extra opstaptarief wordt gerekend zolang de kaart nog 'warm' is (die 35 minuten overstaptijd). Ongeacht of dat opstaptarief dan €0,79, €0,63 of een willekeurig ander bedrag is, het opstapbedrag dat voor dat product geldt binnen de tariefsregio moet bij een overstap in mindering worden gebracht.
Als ze gewoon zorgen dat alle producten probleemloos op 1 kaart kunnen (daarvoor was die OVC toch ook voor bedoelt!?) dan scheelt dat al een hele hoop.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door Vinny »

FYS heeft al eens bewezen dat er niet meer dan 10 producten op een kaart passen. Met studentenreisrecht, twee verschillende busvervoerders en reizen op saldo bij de NS schiet dat al snel op natuurlijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:FYS heeft al eens bewezen dat er niet meer dan 10 producten op een kaart passen. Met studentenreisrecht, twee verschillende busvervoerders en reizen op saldo bij de NS schiet dat al snel op natuurlijk...
Dat is het tweede probleem. Maar ze moeten eerst oplossen dat twee producten samen op een keer kaart gewoon niet werkt, zoals bij Dalurenoost en Daluren Noord-Brabant. Want ook al zijn dat je enige twee reisproducten, dan heb je toch (voorlopig) twee kaarten nodig als je beide wilt gebruiken en gebruik maakt van Connexxion bussen (volgens huib is het geen probleem bij Arriva of Veolia om die producten samen op een kaart te hebben. Bij Connexxion gaat het echter wel fout).

Ik heb inmiddels ook redelijk wat op mijn kaart staan; ROS, VDU ROS, nog iets (NS heeft er drie meen ik, volgens mij het gewone VDU?), Dalurenoost, het Veolia product, DU NB zou mijn zesde product zijn geworden.
"Een touringcar is geen bus"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door midnet »

was tijdje weg en gisteren weer thuis en bij de post het ROVERblad.
Het schijt dat Conx en ARRiva met elkaar mot hebben (liever gezegd; de CICO-palen dan wel het systeem daarachter) en dat bvb zelfs in Nd-Holland ARRIVA toch die 79 ct. instaptarief berekent als je overstapt vanaf Conx EN je hebt dat Oost-Nl product geladen, want dat wordt als Conx product beschouwd.
Was te ingewikkeld om het precies uit te leggen. Advies vooralsnog: gebruik 2 chipkaarten.
Alweer een tekort aan kennis bij dat opleidingsschooltje voor elders gestrande programmeurs dat TransLink systems vooral schijnt te zijn?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Reizen met korting op ov-kaart vaak duurder

Bericht door fogeltje »

midnet schreef:was tijdje weg en gisteren weer thuis en bij de post het ROVERblad.
Het schijt dat Conx en ARRiva met elkaar mot hebben (liever gezegd; de CICO-palen dan wel het systeem daarachter) en dat bvb zelfs in Nd-Holland ARRIVA toch die 79 ct. instaptarief berekent als je overstapt vanaf Conx EN je hebt dat Oost-Nl product geladen, want dat wordt als Conx product beschouwd.
Was te ingewikkeld om het precies uit te leggen. Advies vooralsnog: gebruik 2 chipkaarten.
Alweer een tekort aan kennis bij dat opleidingsschooltje voor elders gestrande programmeurs dat TransLink systems vooral schijnt te zijn?
Dat heb ik ruim een jaar geleden al gemeld. Het dalurenoost product gaat bij Connexxion vaak fout. Als je overstapt uit een bus van Arriva (of dat ook zo gaat met Veolia weet ik niet) en overstapt op een Connexxion bus waarin Dalurenoost korting geldig is, dan wordt deze NIET berekent. Andersom rekent Arriva opnieuw het instaptarief. Twee chipkaarten is kul, je kunt bij de klantenservice je geld terug vragen, daar hebben Arriva en Connexxion bij mij nooit moeilijk over gedaan. Als je twee chipkaarten gaat gebruiken, dan gaat Connexxion opeens wel bokken met geld teruggeven (ik wacht nog steeds op reactie van mijn klacht).
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten