Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door hauptbahnhof »

Weet jij hoeveel trams er op een door de weekse dag in de spits tegelijkertijd rijden? En dan moet je ervan uitgaan dat er dubbele bemanning is op 13 van de 16 lijnen... Allemaal een apparaatje om die ov-chipkaarten uit te lezen... Plus nog de tijd dat dat kost... Dat kost sowieso veel (belasting)geld dus jah, inchecken is gewoon de beste optie :wink: .
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door webguy »

Wie zegt dat je overal altijd met dubbele bemanning moet gaan rond rijden? Waarom hebben we op sommige plekken een open instap regime. Waarom kan dat hier wel en daar niet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Vinny »

In Amsterdam is nou eenmaal geen open instapsysteem in de tram. Het is een half open instapregime. Ik vind trouwens dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, als de conducteur vind dat je in moet checken dan moet je dat gewoon doen. Als de persoon in kwestie dat niet wil doen, dan is de kans groot dat de student geen recht heeft op vrij reizen. Mijn inschatting van dat soort figuren blijkt tot nog toe verbazingwekkend goed te kloppen... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Geert »

Vinny, het gaat juist om de periode waarin studenten niet vrij mogen reizen maar met korting. Dan kun je normaal gesproken kiezen tussen roze strippenkaart of chipkaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Vinny »

Ah ik had een post gemist ;) Een roze strippenkaart gaat 'em in Amsterdam sowieso niet echt worden denk ik. Overigens toen het duale systeem er nog was had ik niet het idee dat dat nou zoveel problemen opleverde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door reisthijs »

hauptbahnhof schreef:Nu leggen jullie het probleem bij de vervoersbedrijven en daar ben ik het in dit geval niet mee eens. DUO (of wie dan ook) heeft besloten dat vanaf toen het papieren SOV niet meer geldig was, maar alleen de SOV-chip.

Het vervoersbedrijf kan dan niks anders doen dan dat maar accepteren.
Het vervoersbedrijf kan wel wat anders doen. Veel vervoerders kozen toen de papieren SOV werd afgeschaft er voor de studenten-chipkaart als 'zichtkaart' te accepteren (soms uit noodzaak vanwege het nog niet overal ingevoerd zijn van de chipkaart). En soms gaat dat dus nog steeds zo, daar waar je nog met papieren vervoerbewijzen kan reizen.

Wat nu op dit moment nog mee kan spelen is het feit dat de studenten-chipkaart wordt vervangen door een studenten-reisproduct, er is dus niets meer om de kaart aan te herkennen. Maar dat mag bij gebruik in de trein geen bezwaar zijn als concucteurs/controleurs gewoon over de juiste uitleesapparatuur beschikken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Freek »

Om even op het oorspronkelijk bericht te komen. Gisteren sprak ik de persvoorlichter van Arriva uit Heerenveen en die vond het bericht heel vreemd. Arriva heeft hierover namelijk niets gecommuniceerd. Op de kantoren in Heerenveen hadden ze zich afgevraagd waar dit bericht opeens vandaan kwam.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door webguy »

Lol, geweldig dan... Dit bericht gaat namelijk ook elke paar weken bij NS conducteurs de ronde krijg ik de indruk...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Thijs »

Mij is vorige week verzekerd dat conducteurs bij NS duidelijke instructies krijgen met de boodschap: je hoeft voorlopig niet verplicht in- en uit te checken als student (behalve natuurlijk als je op saldo reist in je kortingsperiode). Deze week en komende week wordt deze boodschap nogmaals naar al het personeel gecommuniceerd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door webguy »

Goed om te horen :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Ardan »

Ik kreeg laatst controle, en puur om eraan te wennen als het écht moet, en zodat ik het bij reizen in het weekend gewend ben, check ik altijd in. Zegt de conducteur 'Waarom heb je nou ingecheckt??' 'Nou ja, gewoon, omdat het kan! En zodat ik het gewend ben als het straks verplicht is!'
Dat vond-ie toch wel een heel goed argument.

Overigens... ik heb mijn studwkvrij op een GVB-P-kaart staan. Die zit in een hoesje, die ik altijd opengevouwen aan de conducteur geef (ééntje heeft al geprobeerd mijn COC-lidmaatschapspasje uit te lezen die naast de chipkaart zit, lukt dus niet :lol: ), maar ik heb de algemene kant naar voren. Ik heb nog geen enkele conducteur gehad die wilde dat ik de kaart eruit haalde om de foto en zo te zien. Ze geloven het dus wel denk ik.... kan mijn chippert net zo goed aan mijn vriend meegeven als hij ergens heen moet ;)
Ik doe ook maar wat
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Mark Knoester »

Is het nou echt zo dat busvervoerders wel om toestemming van "uitschakeling" van de strippenkaart moeten vragen en treinvervoerders niet? Lijkt mij toch raar dat Arriva zomaar de strippenkaart+treinkaartjes kan verbieden voor een bepaalde groep reizigers.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door find_your_spot »

Mark Knoester schreef:Lijkt mij toch raar dat Arriva zomaar de strippenkaart+treinkaartjes kan verbieden voor een bepaalde groep reizigers.
Arriva gaat helemaal geen treinkaartjes verbieden.

Studenten mogen in hun reductie periode nog steeds reizen met hun SRP zonder incheck + treinkaartje.
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door webguy »

Overigens staat er nu wel op de Studentenov-chipkaart.nl site dat studenten bij andere vervoerders dan de NS (behalve Connexxion), altijd in moeten checken. Vertrouw die site echter niet, want het staat er in het ene berichtje wel (http://www.studentenreisproduct.nl/reiz ... ecken.aspx), maar het andere op de FAQ niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten met ov-chipkaart moeten verplicht inchecken

Bericht door Klaasje »

En ik maar denken dat 9 maanden voldoende zijn om een reisinformatiechaos op te lossen. :neg:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten