Veel problemen bij NS-pinautomaten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Suus »

Veel problemen bij NS-pinautomaten
Goedwerkende pinpassen blijken geen garantie om bij NS-pinautomaten te kunnen betalen. Dat kan er dan weer toe leiden dat passagiers een boete krijgen of dat treinreizigers stranden. Dit blijkt uit het nog niet gepubliceerde kwartaalbericht van OV Loket, ombudsman voor het openbaar vervoer, weet het Nederlands Dagblad.

Bij reizigersorganisatie Rover komen met grote regelmaat klachten binnen over pinproblemen bij kaartjesautomaten. Zo zouden vooral bankpassen van ING worden geweigerd.

Volgens NS komt dat doordat ING de meeste klanten heeft, want 'alle bankpassen zijn namelijk hetzelfde'. De NS heeft jaarlijks te maken met 85 miljoen pintransacties en ruim 500 kapotte automaten.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Suus »

Het hele verslag voor het tweede kwartaal is overigens sinds gisteren te downloaden op deze pagina
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door webguy »

Had hier gister een twitter-wisseling over met @NSArnhem. Komt er op neer dat ze altijd wel leesfouten hebben, maar dat ze pas in 2012 EMV/Het Nieuwe Pinnen (chip lezen ipv magneetstrip) gaan invoeren. Mijn reactie was, "Waarom dan pas, als jullie het al jaren weten. Supermarkten voeren het ook allemaal al in". Reactie daarop was dat de "pinpasslikkers" in automaten anders zijn dan in de supermarkt, en dat de NS duizenden lezers hebben, ipv 1 of 2 per winkel... Slecht argument als je het aan mij vraagt, maar het blijft de NS. De Appie heeft ook voor Zelfscankassa's zo'n paslezer die de eerste generatie NS automaten hebben, en die zijn paar maanden terug op EMV overgegaan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Suus »

Albert Heijns met zelfscan hebben inderdaad meer paslezers dan een gemiddeld treinstation. Maar de pinautomaten bij de kassa (die sinds enkele weken alleen nog maar op EMV te gebruiken zijn) zijn natuurlijk vrij eenvoudig te vervangen dingen. Netwerkstekkertje erin, stroomkabeltje erin en je hebt een werkende pinautomaat...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Klaasje »

Geldautomaten maken al langer alleen maar gebruik van de chip op de pas.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Maar de pinautomaten bij de kassa (die sinds enkele weken alleen nog maar op EMV te gebruiken zijn) zijn natuurlijk vrij eenvoudig te vervangen dingen.
Hoezo, vervangen? Die apparaten bij de kassa zijn toch niet nieuw, de chiplezer zat er altijd al in maar werd alleen gebruikt voor de chipknip. Die dingen zijn overigens nog steeds op de ouderwetse manier te gebruiken (zoals van de week bleek toen bij iemand de chip het niet goed bleek te doen, die kon gewoon via de magneetstrip pinnen.

Dat de NS-automaten niet geschikt zouden zijn voor het betalen via die chip is onzin, zowel de mogelijk voor betalen met Meastro ("het nieuwe pinnen") als met de chipknip zit er gewoon al in. (Al zijn beiden om onduidelijke redenen bij de meest automaten uitgeschakeld.)

Nu zit je dus met de maffe situatie dat ik met mijn pas van een Nederlandse bank in allerlei landen kan betalen bij kaartautomaten (zoals bijvoorbeeld in de trein van de Westfalenbahn) behalve in Nederland...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door webguy »

Maestro != (is niet) EMV/Chip he... Maestro is het internationale variant van het Nederlandse pinnen en gaat om de manier van de transactie afhandelen. EMV is een standaard en gaat voornamelijk over wat er op de chip staat, en hoe de communicatie gaat tussen pas en bank.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door webguy »

Bee schreef: Netwerkstekkertje erin, stroomkabeltje erin en je hebt een werkende pinautomaat...
"Automatenservicing" heet dat, je moet voor een kaartautomaat inderdaad even een monteur langssturen misschien, maar er kan veel al remote, en ik denk zelfs dat EMV ook voor de kaartlezers die al in de automaten zitten gewoon een software aanpassing is
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:
Bee schreef:Maar de pinautomaten bij de kassa (die sinds enkele weken alleen nog maar op EMV te gebruiken zijn) zijn natuurlijk vrij eenvoudig te vervangen dingen.
Hoezo, vervangen? Die apparaten bij de kassa zijn toch niet nieuw, de chiplezer zat er altijd al in maar werd alleen gebruikt voor de chipknip. Die dingen zijn overigens nog steeds op de ouderwetse manier te gebruiken (zoals van de week bleek toen bij iemand de chip het niet goed bleek te doen, die kon gewoon via de magneetstrip pinnen.
Bij de AH waren ze een tijd geleden al vervangen, maar er zijn nog winkels waar ze wel oude automaten hadden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Ruben »

De meeste oude automaten zijn er in 2008/2009 al uitgegaan, toen de ondersteuning voor die krengen ophield vanwege de makkelijkheid waarop ze te skimmen waren. Het Banksys model zoals dat ook bij Albert Heijn staat is softwarematig aan te passen zodat het 'nieuwe pinnen' erop werkt. Dat lijkt me voor het gros van de automaten die er nu een paar jaar staan het geval, in 2005/2006 was het project SEPA (Single Euro Payment Area) immers al bekend en dus duidelijk dat het Nederlandse pinsysteem zou verdwijnen. Echter heeft de bankenwereld afgedwongen dat dit tot 2013 ondersteund zou worden, vanwege afspraken die al bij de invoering van de euro zijn gemaakt, namelijk dat de kosten van het betaalverkeer niet zouden stijgen in ruil voor de investeringen die de winkeliers en andere bedrijven moesten doen in nieuwe betaalapparatuur.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Daantje »

Gelukkig heb ik zowel een Rabobank als een ING pinpas want die laatste wordt idd regelmatig geweigerd bij een NS-automaat. Toch vervelend als je een kaartje wil kopen want veel alternatieven om te betalen heb je (zeker bij grotere bedragen) ook niet echt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Suus »

Ik heb altijd alleen maar een bankpas van de Postbank of de ING gehad, maar ik heb slechts een keer gehad dat de Pas ongeschikt melding verscheen, en toen lukte het bij de tweede keer wel.

Bij de zelfscankassa van de Albert Heijn had ik meer problemen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Ronald »

Daantje schreef:Gelukkig heb ik zowel een Rabobank als een ING pinpas want die laatste wordt idd regelmatig geweigerd bij een NS-automaat. Toch vervelend als je een kaartje wil kopen want veel alternatieven om te betalen heb je (zeker bij grotere bedragen) ook niet echt.
En het schijnt dat sinds 1 augustus het ook niet meer mogelijk is om te betalen met de chipknip. Vooral handig (en veiliger) bij een klein bedrag. De mogelijkheden om een papieren kaartje te kopen worden nu écht wel heel beperkt -o- .
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Stefan »

Klopt, dat zie je op gigantisch veel plaatsen. Lekker handig. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Geert »

Ah, ik vroeg me al af waarom op Schiphol bij alle automaten de chipknip geblokkeerd is, maar blijkbaar is dat dus niet alleen op Schiphol. Overigens heb ik nooit problemen met mijn pinpas, een oranje ING-pas. De vorige pas van de Postbank deed het wel eens niet, maar dat is alweer een paar jaar terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Daniel »

Chipknip zou er volgend jaar helemaal uit gaan aldus een Amersfoortse winkelier waarbij ik gisteren enigzins verbaasd reageerde dat het daar keuze 2 was om met de EMV-chip te pinnen (Tot op heden eigenlijk alleen Maestro onder optie 1 getroffen, of gewoon helemaal geen keuzemenutje)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Suus »

Chipknip gaat er niet uit, alleen hoeven winkeliers vanaf 2012 niet meer verplicht chipknip af te nemen in een betaalpakket voor het pinnen. Je kan chipknip niet zomaar opheffen aangezien er overal in Nederland voorzieningen zijn waar juist alleen maar betaald kan worden met de chipknip. Denk aan parkeerautomaten, scholen en bedrijfskantines.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door STF »

Mijn ABN-AMRO pasje geeft extreem veel problemen bij zowel NS als GVB automaten, ik heb niet de indruk dat het aan dit exemplaar pasje ligt want bij de vorige was het net zo erg.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Mark »

Met mijn ING-pas heb ik eigenlijk nooit problemen.
Zijn die NS-automatien eigenlijk al over op het nieuwe pinnen?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door webguy »

Nee, dat is dus het probleem :) EMV = Het Nieuwe pinnen
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Michael »

Op mijn werk kan je al helemaal niet meer chippen. Alleen maar het nieuwe pinnen
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Fles »

Wat een non-nieuws weer. NS-automaten geven al minstens 10 jaar gezeik met pinpassen.

Iemand nog een stukje komkommer?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door Klaasje »

Fles schreef:Iemand nog een stukje komkommer?
Daar is het wel tijd voor ja! :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Wat een non-nieuws weer. NS-automaten geven al minstens 10 jaar gezeik met pinpassen.

Iemand nog een stukje komkommer?
Alleen met EHEC bitte.

Mijn pinpas wordt ook wel eens niet gepakt maar ik doe het dan nog een keer en kies dan voor Maestro ipv PIN.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Veel problemen bij NS-pinautomaten

Bericht door willy84 »

Gister op station Hilversum 6 keer geprobeerd om twee verschillende automaten. Tevens met Meastro. Elke keer zonder bevredigend resultaat. Ik kreeg iedere keer de melding "pas onleesbaar". Vandaag m'n ovchip opgeladen in de xx bus zonder problemen.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten