Zitplaatsreservering ICE International

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Ronald »

Hier een vraagje over de ICE.

Ik ga binnenkort een weekje naar Zwitserland en heb hiervoor de rechtstreekse ICE naar Basel geboekt via NS Hispeed (internet). Hierbij zitten ook zitplaatsreserveringen voor zowel de heen- als terugreis.

De stoel- en rijtuignummers staan op het ticket. Het blijkt echter dat ik voor de terugreis een niet zo fraaie plaats heb (wel een raamplaats, maar net voor een raamstijl zodat het uitzicht wel erg beperkt is :roll: ). Ik heb dit na kunnen kijken op een plattegrond van de indeling van de ICE3-rijtuigen welke in het Duitse spoorboekje staat.

Aangezien de reservering voor de terugreis wel om te boeken is (volgens de voorwaarden van het ticket) heb ik geprobeerd via NS Telesales (telefonisch) een andere zitplaats te krijgen met wel een goed uitzicht. Dit kunnen ze echter niet regelen. Ze kunnen wel een andere zitplaats reserveren, maar die komt dan ook gewoon uit de computer en hebben daar geen invloed op. Je kunt zelf niet zeggen ik wil die-en-die stoel hebben (dit schijnt bij de Thalys wel te kunnen volgens de telefoniste maar voor ICE is dat niet mogelijk).
Ik weet dat ik natuurlijk op een andere vrije plaats kan gaan zitten, maar het liefst zou ik een "mooie" plaats gereserveerd hebben, die ik dan met behulp van het plattegrondje kan uitzoeken.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Zijn er nog andere manieren om de zitplaats te wijzigen zodat je wel de keus hebt voor een bepaalde zitplaats? Biedt een andere manier van reserveren misschien meer mogelijkheden (Treinreiswinkel, Deutsche Bahn), dan weet ik dat voor een volgende keer :wink: .
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Cookie »

Volgens mij kan je bij een loket van de DB wel een voorkeursplek opgeven, op de internetpagina van de DB kan dit helaas niet. Of het ook nog via een andere weg kan, weet ik niet.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Jurjen »

Bij loket van DB en bij de Treinreiswinkel kan je ongetwijfeld een specifieke plek boeken. Op de website van DB kan je helaas alleen een paar variabelen aangefen (tafel, gang, raam, coupé etc.).
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door IC3 »

Aan het loket van NS Int heb ik ook wel eens geprobeerd een specifieke plaats te boeken in de ICE, maar dat lukte niet. Via een loket van de Deutsche Bahn lukt het, zoals hierboven al gesteld werd, altijd (tenzij de plaats al vergeven is, uiteraard).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Wubbo »

Het is mij bij het loket van NS Int ook wel gelukt om een specifieke plaats te boeken. Toen reserveerde ik de stoel naast iemand die al gereserveerd had, wat prima lukte. Het kan dus ook via NS Int.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Jurjen »

Volgens een vriendin die bij NS Telesales werkt kunnen ze:
- wel plaatsen boeken naast een al geboekte plaats (om je dus naast een medereiziger te zetten)
- wel een voorkeursstoel aangeven (raam, gang, coupé, lounge, handy etc.)
- niet gericht boeken (rijtuig x plaats y)

Maar, volgens haar gebruiken ze hetzelfde systeem als de Duitse collega's, en volgens mij kunnen Duitse collega's wél gericht boeken. Ze ging het nog eens navragen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door IC3 »

De reactie van Jurjen verklaart daarmee waarom het Wubbo wel lukte een stoel te reserveren en mij niet. :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Jurjen »

Overigens, toen ik vroeg 'en als ik nou aangeef dat mijn medereiziger naast de door mij gewenste plaats zit', kreeg ik als reactie dat de betreffende plaats wel écht geboekt moet zijn (en dus niet nog vrij mag zijn).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Ronald »

Nou, ze maken het in ieder geval wel erg ingewikkeld :? .

Ik hou de reservering maar die ik heb, de volgende keer zal ik eens bij de Treinreiswinkel informeren of daar de reserveringsmogelijkheden uitgebreider zijn.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden :)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door IC3 »

Bij de Treinreiswinkel zou het mogelijk moeten zijn, omdat zij gebruik maken van het boekingssysteem van DB Bahn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door webguy »

Sowieso heeft dat NS Hispeed Systeem kuren... Ik heb het idee dat als je om een raamstoel vraagt dat 'ie je standaard op de stoelen boekt waar net geen raam zit, zodat die in ieder geval verkocht zijn ofzo: erg irritant.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Ronald »

Bij het boeken via internet (NS Hispeed) kun je zelfs niet eens aangeven of je een raamplaats of een gangplaats wilt. Bij de heenreis heb ik wel een redelijke plaats (maar wel een plek bij een vier-zits, wat ik dan ook wel weer vreemd vindt).

Ik verbaas me sowieso wel over de indeling van die treinen (en bij veel meer Intercity-treinen), dat de stoelindeling niet past bij de raamindeling. Het lijkt mij bij het ontwerpen van een trein niet zo moeilijk om daar rekening mee te houden, maar dat zal wel vééél te simpel gedacht zijn :wink: .
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door IC3 »

Ach ja, zo kunnen ze over één rijtuig vier tot acht stoelen meer plaatsen. Uit bedrijfseconomische redenen is het wel te begrijpen, al vind ik het ook erg jammer. ICRm is er - helaas - ook een goed voorbeeld van.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Ruben »

Ook zo irritant: op een gangplaats zitten naast iemand, die dan vervolgens het gros van de reis een boek zit te lezen. Kssst, mijn raam. :twisted:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Ronald »

Nog een vraagje: klopt het dat een zitplaatsreservering vervalt na een kwartier na vertrek, dus dat je er dan geen aanspraak meer op kunt maken? Ik heb eens zoiets gehoord, maar of het zo is weet ik niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door BR628 »

Ja dat klopt inderdaad. Theoretisch dan he
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door htm_tram »

*
Laatst gewijzigd door htm_tram op wo 10 sep 2008, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Jurjen »

htm_tram schreef:Staat dat ergens oficieel gemeld?
Staat ongetwijfeld in de CIV-voorwaarden. Het is in elk geval écht zo.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Caspar »

Een sterk staaltje reserveringstechniek: het was technisch niet mogelijk om een zitplaats te reserveren (bij een bestaand vervoerbewijs voor ICE) naast een zitplaatsreservering met Superdiscount tarief naar Frankfurt. En dat terwijl ik bijde zitplaatsen op het zelfde moment heb geboekt en er nog plenty plaatsen vrij waren in de trein.
Tip aan de balie: zelf proberen te vragen aan reizigers om te ruilen van stoel. Zit nu over 2 weken 3 stoelen achter mijn vader zoals het er nu naar uitziet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Geert »

Wat een service :?
Willen ze soms de armen scheiden van de rijken? :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Aking »

Bij ns geboekt toevallig? :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zitplaatsreservering ICE International

Bericht door Caspar »

Ja bij de Hispeed balie. Had voor mezelf alleen een zitplaats gereserveerd (naast mijn vrijvervoer) om naast elkaar te kunnen zitten, omdat bij een Super discount de reservering verplicht is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten