'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Suus »

RoelZ1 schreef:Vergeet de fiets niet. De fiets is in Nederland voor een groot deel verantwoordelijk voor het lage marktaandeel van tram/bus/metro. Een middelgrote Duitse stad heeft ongeveer hetzelfde percentage autoverkeer in de modal split (vaak zelfs hoger dan in Nederland), maar de fiets speelt er geen rol van betekenis. Al die mensen die in Nederland de fiets pakken, pakken daar het OV, waardoor een middelgrote Duitse stad vaak een goed stadsnet heeft met kostendekkingsgraden van tegen de 100%.
De meeste steden in Duitsland halen alles behalve een 100% kostendekkingsgraad. Alleen heeft men in Duitsland vaak het stedelijk vervoer in een holding geplaatst waar ook het lokale nutsbedrijf (stroom, water, gas e.d.) in zijn ondergebracht waardoor de verliezen die worden gemaakt op het OV kunnen worden gecompenseerd met de winsten die uit het nutsbedrijf komen. Vaak is het ook herkenbaar aan de naam van het vervoersbedrijf, zoals SWK (Krefeld) of DSW21 (Dortmund). In Nederland komen dergelijke constructies niet (meer) voor.

De stad in Duitsland met de beste kostendekkingsgraad in het stedelijk OV is Stuttgart, met 96%. Toevallig is net daar het vervoersbedrijf (SSB) altijd een zelfstandig bedrijf geweest en heeft men zich daar in de afgelopen 50 jaar zich helemaal suf verbouwd, het is namelijk ook de enige stad in Duitsland waar men een behoorlijk groot tramnet voor honderd procent naar Stadtbahn verbouwd heeft. Ik ben afgelopen zomer in Stuttgart geweest en kan je zeggen dat dat een monsterklus geweest moet zijn als je ziet hoeveel tunnels en behoorlijk lange lijnen er zijn omgebouwd.

In Oost-Duitsland komt de constructie van het vervoersbedrijf binnen de Stadtwerke niet voor, daar zie je dan ook dat er vaak behoorlijk bezuinigd blijft worden, tenzij het stadsbestuur duidelijke ambitie toont. Daardoor gaat het bijvoorbeeld slecht in Cottbus of Brandenburg, maar goed in Potsdam of Erfurt. Datzelfde is trouwens ook het geval in het oude West-Duitsland. Vervoersbedrijven die er met de pet naar gooien zien de reizigersaantallen dalen (bijvoorbeeld in Mülheim) terwijl vervoersbedrijven die investeren ook op de bestaande lijnen een enorme groei waarnemen (bijvoorbeeld Augsburg). :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Vinny »

RoelZ1 schreef:Vergeet de fiets niet. De fiets is in Nederland voor een groot deel verantwoordelijk voor het lage marktaandeel van tram/bus/metro. Een middelgrote Duitse stad heeft ongeveer hetzelfde percentage autoverkeer in de modal split (vaak zelfs hoger dan in Nederland), maar de fiets speelt er geen rol van betekenis. Al die mensen die in Nederland de fiets pakken, pakken daar het OV, waardoor een middelgrote Duitse stad vaak een goed stadsnet heeft met kostendekkingsgraden van tegen de 100%.
Ik vind dat een mooi statement, maar dat geldt natuurlijk niet voor het schaalniveau waarop OV verbindingen zoals Randstadrail worden aangelegd. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die van Pijnacker naar Rotterdam fietsen. Ik fiets zelf bijvoorbeeld wel regelmatig van Aalsmeer naar Amsterdam (iets sneller dan de bus), maar ik heb wel het idee dat ik daar toch redelijk uniek in ben: de meeste vinden Buitenveldert al "te ver"...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Oud forumgebruiker »

ach, een toenmalige collega van mij bij de bijsturing in Rotterdam, fietse als hobby vaker en kwam zo af en toe als training met de fiets van Roosendaal naar z'n werk.
dan ging ie tegen 4 uur weg om in Rotterdam nog even te kunnen douchen, voordat hij om 7 uur moest beginnen..

zoiets is echter wel een uitzondering...
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door RoelZ1 »

Vinny schreef:Ik vind dat een mooi statement, maar dat geldt natuurlijk niet voor het schaalniveau waarop OV verbindingen zoals Randstadrail worden aangelegd. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die van Pijnacker naar Rotterdam fietsen. Ik fiets zelf bijvoorbeeld wel regelmatig van Aalsmeer naar Amsterdam (iets sneller dan de bus), maar ik heb wel het idee dat ik daar toch redelijk uniek in ben: de meeste vinden Buitenveldert al "te ver"...
Het is zeker waar dat voor veel RandstadRail ritten de fiets geen alternatief is. Volgens mij is het effect op het OV gebruik op de schaal van Randstadrail ook meer een effect van kritieke massa. Voor Pijnacker - Rotterdam is de fiets geen alternatief, maar voor Pijnacker - Nootdorp of Melanchtonweg - Rotterdam Centraal wel. Als je ook die korte tripjes in het OV zou krijgen krijg je meer reizigers, daardoor een hogere frequentie en kwaliteit, waardoor er ook weer meer reizigers op het schaalniveau waar de auto de grootste concurrent is gebruik maken van het OV.

Overigens is dit meer iets algemeens voor regionaal OV. Persoonlijk vind ik Randstadrail juist een succes en als een van de weinige OV-projecten lijkt het daadwerkelijk de verwachte groeicijfers te gaan halen. Zoals de RET al zegt zitten de reizigersaantallen nog steeds in een stijgende lijn, dus het gaat de goede kant op. Het is duidelijk dat elk kwartier een metro naar twee grote knooppunten duidelijk meer reizigers trekt dan elk half uur een boemeltje naar Hofplein.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door ODRAIL »

RoelZ1 schreef:Het is duidelijk dat elk kwartier een metro naar twee grote knooppunten duidelijk meer reizigers trekt dan elk half uur een boemeltje naar Hofplein.
Het is zelfs per 22 Augustus 2011 een 10 minuten regeling geworden :wink:.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Etienne »

Hoewel het met die '10-regeling voor meer capaciteit in de spits zorgt, maar juist legere metro's in de daluren :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door RoelZ1 »

Ik had het over een kwartierdienst omdat de 20.000 reizigers er waren ten tijden van de kwartierdienst.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door ODRAIL »

RoelZ1 schreef:Ik had het over een kwartierdienst omdat de 20.000 reizigers er waren ten tijden van de kwartierdienst.
Dat weet ik ook wel. De verwachting van de RET is (en zeker als lijn E in december 2011 doorrijdt naar Slinge) dat deze aantallen zullen stijgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Meltrain »

Etienne schreef:Hoewel het met die '10-regeling voor meer capaciteit in de spits zorgt, maar juist legere metro's in de daluren :roll:
Tja, als het totaal aantal reizigers nog niet gestegen is, kun je op je vingers natellen dat het aantal reizigers per metro lager is. :wink: Dit zal nog wel toenemen als meer mensen in de gaten hebben dat lijn E vaker is gaan rijden en een goed alternatief voor de auto vormt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Geert »

Of de trein/fiets, lijkt me eerder...
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door hm00 »

Bundel buslijn 121/270 en laat die in een hogere frequentie naar de dichtstbijzijnde randstadrailhalte Pijnacker Centrum rijden. Dan krijg je ook meer zekerheid van een goede verbinding zonder extra kosten. Een ZORO-buslijn is dan niet nodig.

Moet er toch een railverbinding komen tussen Rotterdam en Zoetermeer, trek dan die lijn door naar Leiden (combinatie met Rijn-Gouwe lijn?). Nu rijden in de spits 14 bussen per uur van Leiden naar Zoetermeer. Dat levert een aantrekkelijke doorgaande verbinding Rotterdam, Zoetermeer, Leiden op via de kortste route en hoeven de Zoetermeerders ook niet meer de omweg via ’s-Gravenhage te maken.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Daantje »

Het is nu meestal al het snelts om via Pijnacker (met 121/Randstadrail) van Zoetermeer naar Rotterdam te reizen. De laatste keer deed ik er zo minder dan een uur over. Het is ook nog eens een stuk goedkoper dan als je met de Randstadrail via Leidschenveen reist of met de bus via Berkel Westpolder.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Cygnum »

hm00 schreef:Bundel buslijn 121/270 en laat die in een hogere frequentie naar de dichtstbijzijnde randstadrailhalte Pijnacker Centrum rijden. Dan krijg je ook meer zekerheid van een goede verbinding zonder extra kosten. Een ZORO-buslijn is dan niet nodig.
Die twee lijnen bundelen is geen goed idee. ZoRo is gericht op Rotterdam, niet op Den Haag. In het toekomstplan wat ik heb gezien is dat het hele busnetwerk in Lansingerland gekoppeld gaat worden aan de ZoRo-bus. Haal de ZoRo weg en je kunt het hele toekomstplan in de prullenbak gooien. Een knooppunt in Pijnacker zorgt ervoor dat een groot deel van Berkel en Rodenrijs in ieder geval twee keer moet overstappen om zonder een al te grote omweg in Zoetermeer te komen (170 rijdt dan niet meer naar Zoetermeer volgens het plan). Daar komt de matige infrastructuur in het centrum van Pijnacker bij. Het centrum- en stationsgebied leent zich niet bepaald voor een hoogfrequente verbinding. Er moet dan sowieso een nieuw busstation in Berkel en Rodenrijs komen om de verschillende buslijnen op te vangen. De huidige voorziening op Berkel Westpolder is verre van adequaat. Tot slot sluit de ZoRo straks (waarschijnlijk) aan op Bleizo, waar 121 nooit zal kunnen rijden zonder zijn snelle karakter te verliezen. En dan is er ook nog de ontsluiting van Lansinghage door ZoRo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Suus »

hm00 schreef:Bundel buslijn 121/270 en laat die in een hogere frequentie naar de dichtstbijzijnde randstadrailhalte Pijnacker Centrum rijden.
Politiek gezien niet mogelijk, aangezien de Stadsregio Rotterdam over de ZoRo-bus gaat, en zowel Zoetermeer als Pijnacker tot Haaglanden behoren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door hm00 »

De discussie was het aantal reizigers op Randstadrail. Het idee is dat hogere frequenties in de reisrelatie Rotterdam / Zoetermeer kan leiden tot nog meer reizigers. Daarvoor heb ik twee voorstellen gedaan.
Het eerste voorstel: Het combineren van de buslijnen 121/270 brengt geen extra exploitatiekosten met zich mee. Slechts twee losse onsamenhangende lijnen worden gebundeld tot één lijn die in een hogere frequentie kan rijden. Daarom is er ook geen dure aanpassing van infrastructuur in Pijnacker Centrum.
Het combineren van 121/270 betekent:
- Ook een snelle verbinding Zoetermeer Rotterdam (zie ook reactie Daantje 30.08.2011 19:51 uur). De huidige busverbinding Zoetermeer Station, Pijnacker Centrum (Randstadrail) kost slecht 8 minuten. Met 270 van Zoetermeer Station naar Berkel Westpolder kost 13 minuten. Met Randstadrail van Pijnacker Centrum naar Berkel Westpolder kost 5 minuten.
- één hoogfrequentere verbinding in de reisrelatie Zoetermeer – Rotterdam: Beter één hoogfrequentere verbinding 121 Zoetermeer – Pijnacker dan de huidige twee verbindingen 121 en 270 in lagere frequenties. Het maakt beide verbindingen onaantrekkelijker, omdat de gevolgen van een vertraging dan vervelender is.
- Een goedkopere verbinding voor reiziger (zie ook reactie Daantje 30.08.3011 19:51 uur) en ook exploitatie (één verbinding)
- Goedkoper in exploitatie (kortere rijtijd, minder kilometers per bus): het laten rijden van een rit Randstadrail naar Zoetermeer kost 13 minuten vanaf Berkel Westpolder en slechts 8 minuten vanaf Pijnacker.

Die ZoRo bus met aansluiting in Berkel Westpolder (en dus ook de voorloper lijn 270) heeft geen functie voor de gemeente Langsingerland en het busnetwerk in die gemeente. Want vanuit Lansingerland zal niemand naar Berkel Westpolder rijden om vervolgens met 270 naar Zoetermeer te gaan. Want daar zijn de lijnen 170, 173, 174 en 274 voor. Deze lijnen bieden een directe verbinding vanuit Lansingerland naar Zoetermeer. Je hoeft daarvoor niet 270 te pakken. Verder Lansinghage wordt nu ook niet door 270 ontsloten.
Ik begrijp wel dat het politiek lastig is: 270 valt onder een andere regio dan 121. Wel onhandig dat al die gebieden in te kleine stukjes worden geknipt.
Het tweede voorstel is misschien voor de toekomst. Dat betreft het realiseren van een railverbinding Rotterdam, Zoetermeer, Leiden. Dit vergt wel een grote publieke investering, maar zal zeker leiden nog meer extra reizigers dan de 20.000 die er nu zijn. Denk aan de Zoetermeerders die naar Leiden, Haarlem of Amsterdam moeten. Die zijn nu aangewezen op lijn 206 Leiden – Zoetermeer of ze moeten met Randstadrail naar ´s-Gravenhage en overstappen op de trein. Dat is een grote omweg en voor de reiziger betekent het meer kosten en een langere reistijd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Chauf21 »

Het is een helder en volgens mij ook onweerlegbaar verhaal, Hm00 :) Er is nog wel hoop wat betreft die 121 en 270; de stadsregio's van Den Haag en Rotterdam hebben aangegeven intensief te gaan samenwerken/in elkaar op te gaan. Berichtgeving daarover staat volgens mij ook op dit forum.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Cygnum »

hm00 schreef:Het idee is dat hogere frequenties in de reisrelatie Rotterdam / Zoetermeer kan leiden tot nog meer reizigers.
Helemaal mee eens.
Het eerste voorstel: Het combineren van de buslijnen 121/270 brengt geen extra exploitatiekosten met zich mee. Slechts twee losse onsamenhangende lijnen worden gebundeld tot één lijn die in een hogere frequentie kan rijden. Daarom is er ook geen dure aanpassing van infrastructuur in Pijnacker Centrum.
Maar heeft wel tot gevolg dat nog meer bussen gebruik gaan maken van de beperkte infrastructuur in het centrum van Pijnacker, waar vaak in de spits vertraging kan ontstaan. Betrouwbaarheid is net zo belangrijk als een hoge frequentie.
Het combineren van 121/270 betekent:
- Ook een snelle verbinding Zoetermeer Rotterdam (zie ook reactie Daantje 30.08.2011 19:51 uur). De huidige busverbinding Zoetermeer Station, Pijnacker Centrum (Randstadrail) kost slecht 8 minuten. Met 270 van Zoetermeer Station naar Berkel Westpolder kost 13 minuten. Met Randstadrail van Pijnacker Centrum naar Berkel Westpolder kost 5 minuten.
- één hoogfrequentere verbinding in de reisrelatie Zoetermeer – Rotterdam: Beter één hoogfrequentere verbinding 121 Zoetermeer – Pijnacker dan de huidige twee verbindingen 121 en 270 in lagere frequenties. Het maakt beide verbindingen onaantrekkelijker, omdat de gevolgen van een vertraging dan vervelender is.
Het kost volgens jou dus evenveel tijd. Je moet echter ook rekening houden met de extra overstap en de wachttijd die daarmee gepaard gaat. Bovendien is iedere overstap een potentieel zwakke schakel. Hoe meer overstappen, hoe meer kans op vertraging.
- Goedkoper in exploitatie (kortere rijtijd, minder kilometers per bus): het laten rijden van een rit Randstadrail naar Zoetermeer kost 13 minuten vanaf Berkel Westpolder en slechts 8 minuten vanaf Pijnacker.
Meer passagiers betekent meer reistijd, want het in- en uitstappen kost tijd. Lijn 121 heeft meer haltes en maakt gebruik van een route waar ook langzaam verkeer gebruik van maakt. Het risico op vertraging is hierdoor groter.
Die ZoRo bus met aansluiting in Berkel Westpolder (en dus ook de voorloper lijn 270) heeft geen functie voor de gemeente Langsingerland en het busnetwerk in die gemeente. Want vanuit Lansingerland zal niemand naar Berkel Westpolder rijden om vervolgens met 270 naar Zoetermeer te gaan.
Onwaar. 270 heeft een belangrijke functie voor heel Rodenrijs, Westpolder en de zuidelijke Meerpolder, bij elkaar een paar duizend huishoudens. 170 heeft een langere reistijd - zeker aangezien de lijn door half Zoetermeer gaat, terwijl 270 rechtstreeks naar Zoetermeer NS en ZCW gaat - waardoor 270 aantrekkelijker is voor die mensen. Bovendien zal ZoRo nooit op Westpolder komen, maar op Rodenrijs.
Want daar zijn de lijnen 170, 173, 174 en 274 voor. Deze lijnen bieden een directe verbinding vanuit Lansingerland naar Zoetermeer. Je hoeft daarvoor niet 270 te pakken. Verder Lansinghage wordt nu ook niet door 270 ontsloten.
Niet alle lijnen bieden een snelle en directe verbinding uit heel Lansingerland naar Zoetermeer. Bergschenhoek en Bleiswijk hebben het redelijk goed. Het noorden van Berkel en Rodenrijs ook nog wel. Maar het zuidelijke deel is zeer matig voorzien van openbaar vervoer. Lansinghage wordt niet bediend door 270, maar de ZoRo gaat dat wel doen.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door hm00 »

Het eerste voorstel: Het combineren van de buslijnen 121/270 brengt geen extra exploitatiekosten met zich mee. Slechts twee losse onsamenhangende lijnen worden gebundeld tot één lijn die in een hogere frequentie kan rijden. Daarom is er ook geen dure aanpassing van infrastructuur in Pijnacker Centrum.
Maar heeft wel tot gevolg dat nog meer bussen gebruik gaan maken van de beperkte infrastructuur in het centrum van Pijnacker, waar vaak in de spits vertraging kan ontstaan. Betrouwbaarheid is net zo belangrijk als een hoge frequentie.
Ja, betrouwbaarheid is een belangrijke afweging. Ik denk dat het in Pijnacker wel veel rustiger is geworden sinds de provinciale weg N470 is opgeleverd.
Het combineren van 121/270 betekent:
- Ook een snelle verbinding Zoetermeer Rotterdam (zie ook reactie Daantje 30.08.2011 19:51 uur). De huidige busverbinding Zoetermeer Station, Pijnacker Centrum (Randstadrail) kost slecht 8 minuten. Met 270 van Zoetermeer Station naar Berkel Westpolder kost 13 minuten. Met Randstadrail van Pijnacker Centrum naar Berkel Westpolder kost 5 minuten.
- één hoogfrequentere verbinding in de reisrelatie Zoetermeer – Rotterdam: Beter één hoogfrequentere verbinding 121 Zoetermeer – Pijnacker dan de huidige twee verbindingen 121 en 270 in lagere frequenties. Het maakt beide verbindingen onaantrekkelijker, omdat de gevolgen van een vertraging dan vervelender is.
Het kost volgens jou dus evenveel tijd. Je moet echter ook rekening houden met de extra overstap en de wachttijd die daarmee gepaard gaat. Bovendien is iedere overstap een potentieel zwakke schakel. Hoe meer overstappen, hoe meer kans op vertraging.
De belangrijkste functie van 270 is de reisrelatie Zoetermeer – Rotterdam. En die is volgens dienstregeling even snel als dat je in Pijnacker Centrum op Randstadrail opstapt naar Rotterdam als dat je in Berkel Westpolder op Randstadrail naar Rotterdam stapt. Dus voor die reisrelatie kost het de reiziger geen extra overstap en zijn beide verbindingen op papier even snel.
- Goedkoper in exploitatie (kortere rijtijd, minder kilometers per bus): het laten rijden van een rit Randstadrail naar Zoetermeer kost 13 minuten vanaf Berkel Westpolder en slechts 8 minuten vanaf Pijnacker.
Meer passagiers betekent meer reistijd, want het in- en uitstappen kost tijd. Lijn 121 heeft meer haltes en maakt gebruik van een route waar ook langzaam verkeer gebruik van maakt. Het risico op vertraging is hierdoor groter.
Meer reizigers die op tussenliggende halten gaan instappen kosten inderdaad tijd. Ik verwacht niet dat die tussen Pijnacker Centrum en Zoetermeer Driesprong veel zullen toenemen. Maar zelfs als er tussen Pijnacker en Zoetermeer Driesprong vertraging is, zal de kans dat die meer dan drie minuten bedraagt op een geplande rijtijd van 6 minuten vrijwel nihil zijn.
Die ZoRo bus met aansluiting in Berkel Westpolder (en dus ook de voorloper lijn 270) heeft geen functie voor de gemeente Langsingerland en het busnetwerk in die gemeente. Want vanuit Lansingerland zal niemand naar Berkel Westpolder rijden om vervolgens met 270 naar Zoetermeer te gaan.
Onwaar. 270 heeft een belangrijke functie voor heel Rodenrijs, Westpolder en de zuidelijke Meerpolder, bij elkaar een paar duizend huishoudens. 170 heeft een langere reistijd - zeker aangezien de lijn door half Zoetermeer gaat, terwijl 270 rechtstreeks naar Zoetermeer NS en ZCW gaat - waardoor 270 aantrekkelijker is voor die mensen. Bovendien zal ZoRo nooit op Westpolder komen, maar op Rodenrijs.
Ik heb gedacht dat ZoRo ook voor de reisrelatie Zoetermeer Rotterdam is en dat deze moet aantakken op Randstadrail. Als deze ZoRo niet op Westpolder komt, dan is er wat mij betreft nog een reden om 270 maar snel te combineren met 121. Of moeten er later drie verbindingen Zoetermeer Rotterdam zijn (Randstadrail + 121; Randstadrail + 270 en ZoRo-bus waarvoor speciale infrastructuur aangelegd gaat worden).
Het zal wel kloppen dat er ook inwoners in de directe omgeving van Westpolder wonen die hun direct verbinding met Zoetermeer verliezen. Maar hoe belangrijk is de reisrelatie Berkel Meerpolder Zoetermeer? Zo belangrijk dat daar een volledige verbinding voor moet komen?
Ook nu is er ’s-Avonds en op zondag geen directe snelle verbinding tussen Berkel Westpolder en Zoetermeer NS en Centrum West en is de kortste en goedkoopste verbinding lijn 121 als men van Zoetermeer naar Rotterdam wil. Combineren biedt een verbinding in hogere frequenties met 7 dagen per week en ook in de avond en op zondag een verbinding Zoetermeer Rotterdam waarbij wordt gebruikgemaakt van Randstadrail.
Waarom twee lijnen handhaven met elk in de daluren slechts een frequentie van 2x per uur en in de spits 4x per uur. De uitdaging is de middelen die het Rijk beschikbaar stelt, efficiënt in te zetten en toch over aantrekkelijk openbaar vervoer te beschikken dat het aantal reizigers nog hoger wordt dan de 20.000 die er nu zijn.
Want daar zijn de lijnen 170, 173, 174 en 274 voor. Deze lijnen bieden een directe verbinding vanuit Lansingerland naar Zoetermeer. Je hoeft daarvoor niet 270 te pakken. Verder Lansinghage wordt nu ook niet door 270 ontsloten.
Niet alle lijnen bieden een snelle en directe verbinding uit heel Lansingerland naar Zoetermeer. Bergschenhoek en Bleiswijk hebben het redelijk goed. Het noorden van Berkel en Rodenrijs ook nog wel. Maar het zuidelijke deel is zeer matig voorzien van openbaar vervoer. Lansinghage wordt niet bediend door 270, maar de ZoRo gaat dat wel doen.
Wordt Lansinghage nu niet al door 274 bediend? Als ZoRo via Lansinghage gaat lopen, dan betekent dat toch een flinke omweg voor reizigers van Rodenrijs naar Zoetermeer NS en CW? En wordt 270 gehandhaafd bij introductie van ZoRo? Is Lansinghage wel zo’n groot industriegebied dat dat een nieuwe ZoRo verbinding rechtvaardigt?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door Daantje »

Eventuele vertraging op het traject van bus 121 is op dit moment ook al minder vervelend dan een maand geleden omdat de Randstadrail nu elke tien minuten rijdt en je dus minder lang hoeft te wachten op de volgende als je de overstap mist. Ik weet niet hoelang de overstaptijd van bus op Randstadrail nu is, die was 4 minuten (doordeweek 's avonds).
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'

Bericht door RoelZ1 »

Ik denk dat de stadsregio de huidige lijn 270 vooral ziet als een 'investering in de toekomst'. In de een situatie zonder ZoRo busbaan (wat nu dus ook tijdelijk is) zou lijn 270 niet heel nodig zijn. Het zou dan een stuk efficienter zijn geweest om, zoals hm00 al zegt lijn 121 te gebruiken voor Zoetermeer - Rotterdam (door deze bijvoorbeeld elke 10 minuten te laten rijden, aansluitend op lijn E) en bijvoorbeeld lijn 170 een directere route te geven in Zoetermeer zodat de verbinding Lansingerland - Zoetermeer efficienter zou zijn.

Echter, er staat een flinke infrastructurele ingreep op de planning met de opening van de ZoRo busbaan. Gegeven dat die busbaan er zou liggen zou het meest efficiente lijnennet er flink anders uit dan het efficientste net zonder busbaan. De ZoRo lijn wordt een belangrijke aanvoorlijn vanuit Zoetermeer, Lansinghage , Berkel en Bergschenhoek naar Station Rodenrijs. Wat dan verder nog nodig is is een verbinding vanuit Bleiswijk naar een Randstadrailstation, van Bleiswijk naar Zoetermeer, een lijn naar Delft en een lijn naar Rotterdam Noord, die tevens samen voor de oppervlakteontsluiting van het gebied zorgen. Om daarin te voorzien kom je al snel terecht bij een lijn 174 Delft - Westpolder - Berkel - Berschenhoek - Bleiswijk - Zoetermeer en een ontsluitende lijn 170 Zoetermeer - Berkel - Bergschenhoek - Rotterdam Noord.

Het ideale net met busbaan lijkt dus erg op het huidige net. Ik denk dus dat dit expres zo is gedaan zodat reizigers nu al kunnen wennen aan het net wat er gaat komen als de busbaan wordt opgeleverd. Eigenlijk is de strategie van de SRR en Qbuzz geweest om een net te maken dat zo veel mogelijk lijkt om het net dat gevoerd gaat worden als de busbaan klaar is, in plaats van een zo efficient mogelijk netwerk voor de toenmalige situatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten