BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DjawiB
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 00:39
Locatie: Groningen
Contacteer:

BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door DjawiB »

BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft besloten de OV-concessie voor de regio Utrecht aan Qbuzz te verlenen. De concessie gaat in op 9 december 2012 en geldt voor een periode van acht jaar. In een inmiddels langlopende procedure dongen zowel Qbuzz als Connexxion mee naar het recht het openbaar vervoer in de regio te mogen uitvoeren. Uiteindelijk heeft Qbuzz een aanbieding gedaan die voldoet aan de eisen en die daarnaast qua prijs en kwaliteit goed uit de bus komt. Connexxion deed een aanbieding die opnieuw niet geldig is. Belanghebbenden hebben nu volgens de wet opnieuw de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen tegen het besluit en vervolgens naar de rechter te stappen.

Lees meer
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door webguy »

Hoe moeilijk is het om een goede bieding te doen op die concessie? Is 'ie in het arabisch geschreven ofzo?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door huibf »

Connexxion blijft dus een jaar langer rijden. En dat is men niet verplicht. Sterker nog omdat cxx de verliezende partij is zou ik er in december mee kappen. Of een giga bedrag vragen voor dat jaartje, en ik denk dus ook dat dat is gebeurd.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Zonnig »

@huibf, stel dat XX inderdaad de hoofdprijs gaat vragen of er zelfs mee zou stoppen, dan mag je er van uitgaan dat XX zich bij veel overheden zal diskwalificeren voor een opdracht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Klaasje »

huibf schreef:Connexxion blijft dus een jaar langer rijden. En dat is men niet verplicht. Sterker nog omdat cxx de verliezende partij is zou ik er in december mee kappen. Of een giga bedrag vragen voor dat jaartje, en ik denk dus ook dat dat is gebeurd.
Als buiten de schuld van de overheid om, de nieuwe concessie niet op tijd verleend kan worden, is de zittende vervoerder verplicht de lopende concessie conform het oude contract een jaar langer te rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Suus »

Zie artikel 47 van de Wp2000:
Artikel 47

Het tijdvak waarvoor een concessie is verleend kan eenmaal door de concessieverlener voor een periode van ten hoogste twaalf maanden worden verlengd, indien aanbesteding van een concessie voor een aansluitend tijdvak niet heeft geleid tot een concessieverlening.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Nadat bekend was dat de gunning ongeldig was (ergens begin dit jaar) zijn er al afspraken gemaakt tussen BRU en Connexxion. Het vervoer in 2012 is dus al een paar maanden gegarandeerd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Etienne »

*O* *O* *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door david_meyer24 »

Hier instaat dat Qbuzz als nog komt in Utrecht. http://www.nieuws.nl/657662
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door robert55 »

Bezwaartermijn is 6 weken, laat ik voor de behandeling door de beroepscommissie ook die tijd nemen. Verzoek voorlopige voorziening moet je toch wel binnen vier weken na het definitieve besluit doen, twee weken voor de uitspraak, dus zeg 18 weken. Week 52 oftewel oliebollen, maar geeft voldoende tijd voor de nieuwe concessiehouder om voor te bereiden.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door microshit »

En dit houdt in dat overal nieuw materieel komt? Wijzigt er dan ook nog iets qua dienstregeling?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Alleen in de stad komt nieuw materieel, de streekbussen en de trams zijn van het BRU en moeten door de nieuwe concessiehouder worden overgenomen.

En de dienstregeling zal wel aardig veranderen ja, kwam 'n hele nieuwe opzet geloof ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Dafdriver »

webguy schreef:Hoe moeilijk is het om een goede bieding te doen op die concessie? Is 'ie in het arabisch geschreven ofzo?
Wel een hele strakke opmerking. Dan moet er toch ergens iemand of meerdere personen bij Connexxion hebben zitten te slapen vrees ik waardoor deze vette kluif weer hun neus voorbij dreigd te gaan.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Stephan »

microshit schreef:En dit houdt in dat overal nieuw materieel komt? Wijzigt er dan ook nog iets qua dienstregeling?
Ja, het BRU schrijft voor dat er hybride bussen moeten komen. Deze worden alle gestald op de huidige stalling van het GVU aan de Europalaan. Deze wagens moeten worden ingezet in de gebieden waar haltes relatief dicht op elkaar liggen.

Het onderscheid tussen stads- en streekvervoer verdwijnt echter. Het gaat om één grote concessie voor de regio Utrecht (de negen BRU- gemeentes + Maarssen). Het lijnenpakket wordt daarom ook groots veranderd. Nieuwe routes, lijnnummers, etc.

Ik heb wel eens een document gezien met voorgestelde routes. Ik zal morgen voor de geïnteresseerden eens gaan kijken of die nog op mijn computer staat. De definitieve keuzes worden natuurlijk wel door de nieuwe vervoerder gemaakt. Maar ter voorbeeld; een buslijn van Zeist naar een Utrechtse wijk als Oog in Al zou niet ondenkbaar zijn.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door robert55 »

Als ik me goed herinner van de vorige ronde voldeden beide biedingen niet aan het bestek voor wat betreft de leasecontracten voor de bussen. BRU heeft toen geprobeerd beide een kans te geven dat te herstellen, waarbij ze procedurele fouten hebben gemaakt. In deze ronde voldeden de biedingen weer niet, maar had BRU vooraf de mogelijkheid tot onderhandelingen ingebouwd.
Belangrijk daarbij is dat Connexxion bij de voorzieningenrechter als eerste eis had hun bod gehonoreerd had moeten worden omdat het dichter bij het bestek was dan dat van Qbuzz. Die eis werd niet gehonoreerd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

het netwerk gaat inderdaad op de schop. het net word geoptimaliseerd en een aantal lijnen worden geknipt bijv lijn 4 waarbij de westelijke gedeelte een frequentie verlaging krijgt. er word een 3lagen structuur ingevoerd net zoiets als nu in rotterdam. basislijnen aanvullende lijnen en nog wat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Gefeliciteerd Qbuzz. *bus*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Vinny »

et zoiets als nu in rotterdam.
Dat is het "Er rijden bijna geen bussen, en als ze dat wel doen, dan in een onmogelijke frequentie" :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Geert »

Dat valt wel mee hoor, dat is voornamelijk in de vakantie een probleem.
Overigens valt er volgens mij ook wel een slag te winnen in het lijnennet van Utrecht en omgeving, ik ben erg benieuwd wat de uitwerking wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Suus »

Streek en stad loopt op veel plekken behoorlijk parallel in Utrecht, ook omdat alle streekbussen naar CS gaan waardoor je de halve stad door moet. In de drie andere grote steden is dat al veel beperkter, alleen reizigers zullen niet van bus naar bus overstappen en rail is erg beperkt in Utrecht, dus dan is integratie van stad en streek een betere oplossing. Dat noem ik het Leids model, aangezien Leiden voor een stad van haar omvang slechts een klein net aan stadsbussen heeft (3 lijnen), aangevuld met een enorm aantal streekbussen die de delen van de stad bedienen waar de stadsbussen niet komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:alleen reizigers zullen niet van bus naar bus overstappen
In Amsterdam is dat misschien zo omdat die lijnen vooral ontsluitende ritjes rijden maar in Utrecht heb je natuurlijk niet een tram die domweg een rechte lijn afrijdt. Daardoor heeft de bus daar een veel hogere functie in het ov-systeem, waardoor overstappen weer logischer wordt. Dat reizigers niet van bus naar bus over willen stappen vind ik eerlijk gezegd een wat domme aanname.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door willy84 »

Reizigers willen uberhaupt niet overstappen. Hoe meer overstappen je inbouwd hoe meer reizigers je verliest.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Geert »

willy84 schreef:Reizigers willen uberhaupt niet overstappen. Hoe meer overstappen je inbouwd hoe meer reizigers je verliest.
Ach, er is ook niets mis mee om een stadsbus verder te laten rijden als streekbus. Voor de richting Kanaleneiland gebeurt dat nu eigenlijk ook al, de meeste bussen naar Nieuwegein stoppen onderweg bij allerlei haltes waar vrijwel geen stadsbussen komen. En in de binnenstad reizen heel wat mensen mee met de bussen uit De Bilt en Zeist. Waarom zou je dan die lijnen splitsen?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door RoelZ1 »

Klaasje schreef:
Bee schreef:alleen reizigers zullen niet van bus naar bus overstappen
In Amsterdam is dat misschien zo omdat die lijnen vooral ontsluitende ritjes rijden maar in Utrecht heb je natuurlijk niet een tram die domweg een rechte lijn afrijdt. Daardoor heeft de bus daar een veel hogere functie in het ov-systeem, waardoor overstappen weer logischer wordt. Dat reizigers niet van bus naar bus over willen stappen vind ik eerlijk gezegd een wat domme aanname.
Reizigers zullen misschien nog wel overstappen, maar alle voordelen van een overstap op een transferpunt buiten de stad ben je kwijt:

- De totale reistijd is minder doordat je overstapt op een sneller vervoersmiddel (metro/sneltram). Een transferpunt wordt pas een verbetering als het voor reizigers sneller is. Ondanks de overstap wordt de totale reistijd minder.
- Een transferpunt buiten de stad zorgt voor minder vervuilende bussen in de binnenstad. Als er toch alleen bussen rijden, maakt dat niet meer uit.

Misschien heeft Bee het niet helemaal handig uitgelegd, maar het is wel zo dat transferpunten in de buitenwijken compleet onzinnig zijn als er maar 1 modaliteit is in het stadsvervoer, in dit geval bus. Je hebt wel de nadelen: extra overstappen, maar niet de voordelen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door midnet »

@dafdriver: het is toch algemeen bekend dat sinds de fusie daar in FR Conx strikte opdracht heeft gekregen een min% aan ''winst'' in te calculeren bij elke bieding. Misschien is het wel een ''vuige''streek van hun om zo de Fr bazen/patrons te laten zien, dat het in NL ietsie anders werkt als daar in la France en zo doorgaand ze niks meer overhouden. Overigens was een achterliggende reden van de fusie dat de bazen van toen Conx/Transdev veel te weinig van hun grote som geinvesteerd geld terugzagen.
@bee; de officiele term voor integratie stad+streek-sinds het daar als eerste werd ingevoerd is HAAGS model-door de hr. Lehnhart, vervoerplanoloog uit Hannover/DE, in 3 fasen-zo rond 1970. Tot dan hadden streeklijnen een vervoerverbod binnen de stad. dat was zelfs zo als een mij. beide diensten reed, zoals de NZH in Haarlem en Leiden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 45 gasten