Wij worden machinist!

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Wij worden machinist!

Bericht door Ardan »

Zoals wellicht bekend heb ik mij aangemeld voor een MBO-opleiding Machinist Railvervoer, aan het Scheepvaart en Transportcollege in Rotterdam (Lloydkwartier). Ik ben echter niet de enige van dit forum die erop zit! Zelf zit ik in de A-klas, en twee andere forumleden zitten in de B-klas, waarvan ik van één wist dat-ie het ging doen, en de ander kwam ik toevallig tegen. Mochten ze het willen, dan mogen zij zelf hun naam bekend maken hier ;)

In dit topic houd ik bij wat er allemaal gebeurt op school. Voor jullie misschien leuk om te lezen hoe het in elkaar zit en wat je allemaal moet leren, én, zoals Lieve Mona alias Dexter me al zei, ook handig voor mezelf om terug te lezen. Ik hoop dat jullie het een beetje interessant vinden! :)

Inmiddels zijn de introdagen achter de rug en heb ik met de A-klas de eerste lesdag al gehad. Mijn klas heeft elke week de vrijdag vrij, de B-klas de maandag.
Woensdag de 24e werden we op school verwacht voor een introdag. Eerst een toespraak voor de hele academie door de pater familias alias Herr Direktor, en daarna een kort programma met je eigen klas. Rondleiding door de school, klein beetje kennismaken, boeken halen, dat soort dingen.
Donderdag moesten we om half 10 bij Railz Miniworld zijn voor een rondleiding aldaar. Helaas moest ik die avond ervoor een bardienst draaien en redde ik het niet om wakker te blijven, dus kan ik van deze dag niets vertellen. Het was maar een excursie, dus geen ramp.
Vrijdag werden we om 8 uur op school verwacht om met bussen naar het altijd bruisende Hank (waar?) te worden gebracht voor een dagje survivallen rond de plas aldaar. Zelf zat ik met een ander forumlid en 8 anderen in groep 11. We hebben in toerbeurten van 45 minuten van alles gedaan, van stormbaan tot kanoën, van Flintstonemobiel pionieren tot boogschieten en van klimwand tot over touwen een water oversteken (waarbij er twee een goed nat pak hadden gehaald :lol: ).
Met drie anderen heb ik nog de onderdelen speervangen, kogelkoppen en discushappen bedacht, maar die onderdelen gingen niet door. Het was ook nogal blubberig en regenachtig, hetgeen vooral bij het quadrijden goed te merken was, het parcours was één grote blubdrekmeuqzooi.
Toch heeft onze groep gewonnen! Bij elk onderdeel werden er punten gegeven en wij waren gewoon de besten. Een trotse mentor en een beker rijker keerden we weer terug naar Rotterdam en ging iedereen zijn eigen weg.
Vandaag waren de eerste lessen. Om 5 45 de trein in, voor twee lesuren maatschappijleer en twee lesuren communicatie. Klinkt op het eerste gezicht niet echt als vakken waar je als machinist zijnde veel baat bij hebt, maar toch, je komt ten eerste erg veel met mensen in aanraking en ook de communicatie met 'buiten' moet vlekkeloos verlopen. Je hebt per slot van rekening een enorme verantwoordelijkheid. Ook kregen we nog wat leesvoer mee, twee boeken, met in de eerste een beknopte uitleg van de taken die je moet doen onderweg, en met alle seinen en borden erin, en nog één waarin dieper op de werkzaamheden en de werking van alle techniek en infra wordt ingegaan. Ik had op de terugweg genoeg te lezen.

Tijdens de eerste les deden we ook een voorstelronde. Een aantal dingen vielen mij erg op.
Ten eerste: 45 procent van de klas komt uit Limburg (Brabant ook een paar), 50 procent komt uit de Zuidvleugel of is vanuit Limburg daarheen geïmporteerd vanwege de reistijd, en dan nog een verdwaalde uit Hoofddorp, en ik ben de enige die uit een totaal andere hoek van het land komt, Deventer/Zwolle.
Ook viel mij op dat ik één van de weinige hobbyisten ben. Er zijn er wel een paar, maar het gros vindt vooral de techniek erachter en het logistieke proces interessant.
Ik heb in ieder geval wel een prima klas, ik heb al goede vrienden gemaakt met wie ik ontzettend veel lol heb en we constant in een deuk liggen van de stomme grappen (behalve als we moeten opletten natuurlijk ;) ).
Ik zie de komende twee jaar wel zitten!
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Wij worden machinist!

Bericht door find_your_spot »

Ardan schreef:Je hebt per slot van rekening een enorme verantwoordelijkheid.
Als je dit al beseft gaat het helemaal goed komen!

Wat leuk om te lezen dat je weer terug de school banken in bent. Ik weet dat je bloed fanatiek wordt als er iets te winnen valt dus dat je gewonnen hebt verbaasd mij niet.
For Your Railroad Adventures
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Daan »

Leuk verslagje, ik ben benieuwd naar al je belevenissen daar :-) Ik hoop die opleiding volgend schooljaar te gaan doen. Dit jaar had ook nog gekund, maar dat werd allemaal wel heel erg kort dag...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Chauf21 »

Veel succes en plezier de komende tijd dan!
Ga je nog op zoek naar een tijdelijke kamer/ruimte om alleen op maandag en donderdag te hoeven reizen of blijf je voorlopig met de trein gaan?
Oud forumgebruiker

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Oud forumgebruiker »

Heb zelf ook STC gedaan, maar dan van 1993 t/m 1997 en de toen net nieuwe opleiding logistiek.
Ik heb het Lloydgebouw niet meegemaakt, want ik ben er nog een van de Jan Backx, bij de Schiemond.
Ik ben toen wel voor de school van Nijmegen naar Rotterdam verhuisd, maar dat kon toen wat makkelijker, omdat school begeleid kamerwonen aanbood.

Ik wens je veel succes tijdens de opleiding en lees graag je belevenissen tijdens deze...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Caspar »

Als je klaar bent met deze opleiding, ben je dan bevoegd machinist, of hoe moet ik dat zien? Wat doe je verder allemaal nog extra erbij tijdens de opleiding, omdat een opleidingstraject bij een vervoerder een half jaar ofzo duurt en dit twee?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Meltrain »

Een statistiekje mis ik nog: het percentage vrouwelijke klasgenoten. ;)
Of is dat toevallig 0? :oops:

Maar leuk verhaaltje tot dusver.
van één forumlid weet ik ook dat hij deze opleiding doet, dus ik ben benieuwd wie die ander is... :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Thom91 »

tof! ben benieuwd! ;)
Komt wel goed schatje.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Stefan »

Grappig om te zien dat ze nu nog steeds op het STC naar Hank gaan tijdens de introductieweek. :P

Veel plezier en succes!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Oud forumgebruiker »

dat is dan na de verhuizing naar het huidige gebouw zeker?
In 1993 zijn de nieuwe klassen nog naar de Belgische Ardennen gegaan...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Geert »

Ga je niet een kamer in Rotjeknor zoeken Ardan? Ik zou volgens mij helemaal gek worden als ik vier dagen per week zo verschrikkelijk vroeg op moet staan :? Veel succes in ieder geval! En ook aan de onbekende forumgebruiker die dezelfde opleiding doet ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Daniel »

Lijkt me inderdaad iets wat je op een zeker moment tegen gaat staan, hoe leuk je je opleiding ook vindt. Spreek uit ervaring, heb ooit tussen Dordrecht en Arnhem heen en weer gereisd wat aardig in de buurt komt qua reistijd.

Maar succes ermee in ieder geval...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Oud forumgebruiker »

ben toen zelf ook verhuisd van Nijmegen naar Rotterdam, omdat ik ook geen zin had in die dagelijkse reis..
treintje49
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:52
Locatie: Vlaardingen

Re: Wij worden machinist!

Bericht door treintje49 »

en ik ben er ook een van he klasgenootje :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Meltrain »

Ik ga ervanuit dat jij niet één van de twee eerder genoemde forumgenoten bent? :wink:
Maar welkom op OVinNL in elk geval. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
treintje49
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:52
Locatie: Vlaardingen

Re: Wij worden machinist!

Bericht door treintje49 »

nee dat klopt maar mijn vorig account deed het niet meer dus drm deze en bedankt
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Stefan »

lex1975 schreef:dat is dan na de verhuizing naar het huidige gebouw zeker?
In 1993 zijn de nieuwe klassen nog naar de Belgische Ardennen gegaan...
Dat denk ik haast wel, ik ben in het jaar 2007-2008 begonnen op het STC. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Ardan »

Okee, we zijn dus met vier forummers! @treintje49, wil ik natuurlijk wel via de PB weten wie je bent xD
Helaas heb ik inderdaad al wel gemerkt dat zeker die introweek, in combinatie met te veel andere bezigheden, me wel heeft genekt, ziek van de vermoeidheid..
Ik heb nu dus ook voor mezelf gekozen en ga niets meer doen de avond voor ik naar school moet. Vandaag dus ook lekker rustig aan doen, en morgen op tijd er weer uit!
Via school kun je inderdaad een kamer krijgen. Is wel schreeuwend duur en ik woon op dit moment spotgoedkoop (éénsgezinswoning all-inlusive voor 200 euro, met max twee huisgenoten), én al mijn vrienden zitten in de buurt. Ik blijf in Deventer.
@Meltrain: het aantal dames op de opleiding is welgeteld twee op dertig jongens.
@Caspar: Na de opleiding ben je 'machinist volledig bevoegd'. Het eerste jaar bestaat uit 30 weken theorie en dan 10 weken praktijk, in het tweede jaar is de verhouding 20/20.
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Fles »

Meltrain schreef:Een statistiekje mis ik nog: het percentage vrouwelijke klasgenoten. ;)
Sinds wanneer boeit jou dat wat? :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Meltrain »

Ehm, hoezo dat? :?
Ik wilde weten of er eigenlijk nog meisjes zijn die die opleiding doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Gertjan »

In mijn opleidingsgroep van 11 (overigens niet bij STC) zaten 3 vrouwen 8-) 1 voor goederen :shock: en 2 voor bij ons 8-)

Sterkte op de opleiding jongens! :X
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
treintje49
Berichten: 3
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 22:52
Locatie: Vlaardingen

Re: Wij worden machinist!

Bericht door treintje49 »

@ardan de kamers via stc loopplank zijn niet zo duur, 318iclu met een huisgenoot
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Meltrain »

Ik geloof dat ik eindelijk weet wie die andere OVinNL'er is die deze opleiding doet. :P
Maareh Ardan, we hebben al lang geen update meer gehad.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: Wij worden machinist!

Bericht door lamar »

Ha, deze opleiding kwam ik laatst ook tegen.
Laatst gewijzigd door lamar op zo 22 jan 2012, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wij worden machinist!

Bericht door Ardan »

De eerste drie kwartielen van de opleiding bestaat uit theorie, dus gewoon les in de schoolbankjes. Het gaat prima, we hebben net een toetsweek over het eerste kwartiel achter de rug en over het algemeen is die niet slecht gemaakt. We hebben een erg relaxte klas met meestal relaxte leraren.

Een tijdje terug zijn we op excursie gegaan naar de Kijfhoek. Mijn helft van de klas verzamelde op een regenachtige dag om 13 uur in Zwijndrecht, vanwaar we met twee busjes naar het verblijf van DB Schenker werden gereden. Een medewerker leidde ons rond.
Afbeelding
Het noordelijke deel van de Kijfhoek bestaat uit wachtsporen, daar komen de goederentreinen aan. Op het zuidelijke deel staan goederentreinen voor elke denkbare richting, verdeeld over maar liefst 65 sporen. Op deze foto sta ik op het heuvelperron. Heuvelen is een eenvoudige methode om je goederentrein te splitsen in stukjes voor alle verschillende bestemmingen. Eerst draai je de koppelingen bijna los van elk groepje rijtuigen in de trein. je hebt bijvoorbeeld 6 wagens die naar Kopenhagen moeten, 10 naar Milaan, 3 naar Praag en 7 naar München. Je draait de groepen niet helemaal los, maar laat de koppeling een klein beetje vast. Van achter op de trein wordt er dan met een dieselloc de heuvel op gereden. Vanaf dit perron worden alle groepen tijdens het langsrijden 'losgeknuppeld' (dus de koppeling wordt losgemaakt met een grote stang). Is een groep over de heuveltop, dan rolt hij vanzelf via een ingestelde rijweg naar het juiste spoor, dus zó dat die 6 wagens naar Kopenhagen op het spoor terecht komen waar ook al andere wagens staan die daarheen moeten. De volgende 10 wagens gaan naar een ander spoor want die moeten naar Milaan, etcetera.
Afbeelding
Onder de fly-over zie je de sorteersporen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de twee foto's hierboven zie je een schroefkoppeling. Het is een eenvoudige manier om goederenwagens aan elkaar te koppelen. Aan de beide wagens zit een haak, en een koppeloog. Je hangt het oog van de ene wagen over de haak van de andere wagen, en met de zwengel kun je de schroef draaien zodat ze strak aan elkaar komen te staan. Het zijn flink zware dingen, als je je duim tussen een oog en de haak krijgt heb je een probleem. Na dit 'mechanische' koppelen ga je de leidingen aan elkaar maken, en daarna zet je van die leidingen de kraantjes open zodat er luchtdruk in de leiding kan worden opgebouwd.
We hebben dit allemaal even gedaan, en als je de slag eenmaal te pakken hebt is het appeltje-eitje, maar de eerste keer valt toch wel tegen.
Afbeelding
Iedereen staat op zijn beurt te wachten.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is de cabine van een BR189. Het is een ruime cabine, we konden er met gemak met 8 man in staan. Ze zijn ontworpen voor de lange afstand, in het prototype zaten zelfs haken in om je hangmat aan op te hangen, én er zit een koelkastje in! Heb je tijdens het rijden toch nog altijd een lekker koud pilsje :D
Afbeelding
Kon het niet laten, sorry boys :)
Hierna zijn we een 1600-loc ingegaan. Die is beduidend krapper.
Afbeelding
Dexter mag niet meedoen, de vraag van vandaag is: waar is het 'stuur' voor? :)
En als je op een perron staat valt het niet zo op, maar sta je op dezelfde hoogte, dan is zo'n loc toch nog behoorlijk hoog!
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten