Poll van de maand: augustus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie

Het is slechts een kwestie van tijd totdat er zich een treinramp voordoet in Nederland.

Peiling eindigde op do 04 sep 2008, 10:59

Ja, machinisten werken vaak onzorgvuldig en dienen beter opgeleid te worden;
2
8%
Ja, met name ProRail is verantwoordelijk voor de vele blunders op en rond het spoor;
1
4%
Ja, spoorwegen is en blijft deels mensenwerk. Waar mensen werken, worden nu eenmaal fouten gemaakt. tot nu toe heeft dit niet tot grote problemen geleid, maar dit is een kwestie van tijd.
10
40%
Nee, spoorwegen is en blijft deels mensenwerk. Waar mensen werken, worden nu eenmaal fouten gemaakt. tot nu toe heeft dit niet tot grote problemen geleid, dus er is geen vuiltje aan de lucht;
2
8%
Nee, zo erg is het allemaal niet. Ik vind treinreizen nog altijd vele malen veiliger dan autorijden.
9
36%
Anders, namelijk...
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Poll van de maand: augustus

Bericht door Linkerspoor »

O.a. naar aanleiding van verkeerde seinen in Schipholtunnel en bijna-ongeluk in Landgraaf heeft iemand de volgende stelling bedacht:

Het is slechts een kwestie van tijd totdat er zich een treinramp voordoet in Nederland.


Voor meer informatie over de poll van de maand, kijk hier
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Vinny »

Een (trein)ramp is altijd een kwestie van tijd. 100% veiligheid bestaat immers niet. De risico's kunnen wel steeds verder beperkt worden en daar is men - als vanouds - hard mee bezig. Tegenwoordig worden veel incidenten als 'ramp' gekwalificeerd:
Zwaailichten.org schreef:Een gebeurtenis waardoor een ernstige verstoring van de openbare veiligheid is ontstaan, waarbij het leven en de gezondheid van vele personen, het milieu of grote materiële belangen in ernstige mate worden bedreigd of zijn geschaad en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten en organisatie van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken. bron
Overigens is en blijft het treinverkeer veel veiliger dan het wegverkeer. Daarin vallen jaarlijks zo'n 500-1.000 doden...; en dat wordt door niemand een ramp genoemd (om maar eventjes te relativeren)...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Meltrain »

Het ligt eraan wat onder een treinramp verstaan wordt.
Een Harmelen-2 verwacht ik eerlijk gezegd niet, omdat het spoorwegnet tegenwoordig beter is beveiligd dan destijds.
Echter: aanrijdingen op stations en emplacementen blijven altijd mogelijk, aangezien ATB bij snelheden < 40 km/h niet ingrijpt.
Dus als er eerst wordt uitgelegd wat onder 'ramp' wordt verstaan, kan er daarna pas een goede discussie ontstaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Vinny »

Een Harmelen-2 verwacht ik eerlijk gezegd niet,
hohoho er zijn talloze rampscenario's mogelijk die helemaal niet lijken op Harmelen. Een vergelijkbaar ongeval verwacht ik ook niet, en bovendien zijn veel van deze plekken voorzien van fly-overs. Maar dat wil niet zeggen dat er "niets kan misgaan". Er kan juist heel veel misgaan. In Engeland is wel eens een auto van de weg geraakt, op de onderliggende spoorbaan terecht gekomen, aangereden door een trein die ontspoordie die vervolgens werd gegrepen door een tegemoet komende trein. Kan je vertellen: dat was nogal een drama en dit is in Nederland niet per definitie theoretisch onmogelijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Bastiaan »

Natuurlijk blijven rampen altijd mogelijk. Het enige wat je kunt doen is de kans dat een ramp plaats vindt verkleinen door veiligheidsmaatregelen toe te passen, maar helemaal uitsluiten kun je het nooit. Een mens kan nog steeds fouten maken en de techniek kan altijd een storing hebben, en als dat soort dingen precies op het verkeerde moment gebeuren heb je al snel een ramp. Optie 3 is dus wat ik heb gestemd.

Ik stap gewoon in de trein en ik denk niet aan mogelijke ongelukken die mij kunnen overkomen. Op de weg is de kans op een ongeluk vele malen groter. Dat is eigenlijk meer een feit dan een mening.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door tsov »

Anders, namelijk: Ik denk dat je, zoals hierboven al gesteld, nooit 100% veiligheid kunt hebben. Er kunnen in theorie de meest bizarre dingen gebeuren met zeer ingrijpende gevolgen. De kans daarop is zeer klein (en zeer zeker kleiner dan op de weg), maar de kans bestaat wél. Dat houdt niet in dat je altijd hoeft te vrezen voor een ramp, maar als er iets gebeurt wat van zóveel toevalligheden aan elkaar hangt dat er niemand eigenlijk iets te verwijten valt, zoals het door Vinny aangehaalde voorbeeld uit Engeland, dan is dat nu eenmaal zo en was het niet te verhinderen geweest.
Uiteraard geldt wel dat waar gehakt wordt spaanders vallen, maar de risico's daarop zijn al enorm ingeperkt. Of zoals de Ier die vannacht naast me zat in het vliegtuig zei: "Your time will come when your time will come, just enjoy life"
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door aswnl »

Bastiaan schreef:Op de weg is de kans op een ongeluk vele malen groter. Dat is eigenlijk meer een feit dan een mening.
Toch wil ik even een kanttekening maken.

De doden en gewonden die in het verkeer vallen wanneer een trein, metro, tram of bus een auto/fietser/voetganger grijpt, worden aan de post "verkeersdoden" en daarmee feitelijk aan de autostatistieken toegevoegd.
Eigenlijk moet je helemaal clean vergelijken. Dus de kans dat je als inzittende van een trein over een afstand van een kilometer in een jaar een enstig (c.q. dodelijk) letselongeval kunt krijgen, afzetten tegen dezelfde kans als inzittende van een auto. Het gaat dan ook niet meer om de absolute aantallen, want de vervoersprestatie van het wegverkeer is een tienvoud van die van het treinverkeer.

Stel dat er 300 auto-inzittenden per jaar zouden overlijden, dan zou dat qua kans overeenkomen met 30 overleden trein-inzittenden per jaar. Gelukkig haalt de trein dat vele jaren niet - maar bij een groot ongeval met 2 reizigerstreinen kan zo'n aantal zomaar in één keer wel behaald worden.

Kortom: de trein is zeker veiliger, maar bekijk de cijfertjes wel met nuance.
Er is voor de spoorbedrijven absoluut geen reden om even flink op de borst te kloppen. Eén flinke klapper op het spoor, en je zit op een vergelijkbaar veiligheidsniveau als op de weg. En ik heb het idee dat er de laatste jaren toch wat meer incidentjes zijn dan laten we zeggen 20 jaar geleden, toen ik zelf nog vaak met de trein reisde. Het kan dus zomaar gebeuren...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Vinny »

Ter informatie:

Code: Selecteer alles

Vervoerswijze    Aantal dodelijke slachtoffers per miljard reizigerskilometer
Motor, bromfiets EU:      160
voetganger EU:             75
Fiets EU:                  63
Auto EU:                   8
Vliegtuig EU en USA:       0.4
Trein Nederland/belgie:    0.5
Trein GB, Duitsland, Japan:1.5
Bron: http://www.trein-info.be/geschiedenis.html

Nog even een belangrijke nuancering: het aantal (dodelijke) ongevallen in vliegtuigen moet gerelateerd worden aan het aantal vluchten en niet zozeer aan de afstand. Slechts 9% van de vliegtuigongevallen doen zich voor "vliegend op kruishoogte" alle overige ongevallen doen zich voor tijdens het taxiëen, het opstijgen of het landen. Vliegbewegingen die zich bij elke vlucht voordoen, onafhankelijk van de afstand. Het rekenen per reizigerskilometer geeft een vertekend beeld: korte vluchten zijn vanwege voorgaande relatief veel onveiliger dan lange. bron
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door webguy »

Waarom is het Duitse spoor zo veel onveiliger dan het Nederlandse? Gebeuren daar veel dodelijke ongelukken, waar we niet van horen, of zijn het enkele grote?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Jurjen »

De statistiek is in zoverre nutteloos, dat er geen bron, tijdsspanne of iets dergelijks gegeven wordt. De gegevens zijn dus absoluut onbetrouwbaar.

Waar je echter aan kan denken is bijvoorbeeld Eschede.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Karl »

Hoe dien je die categorie overigens te interpreteren, in GB is het 1,5, in Duitsland is het 1,5 en in Japan 1,5 of hebben ze er een coctail van gemaakt en is het gemiddelde van GB, D en J 1,5?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Vinny »

Ik denk dat iemand gewoon creatief is geweest met Microsoft Acces zonder te weten hoe hij de gegevens fatsoenlijk kan presenteren :evil:
Het beeld van de tabel komt echter overeen met wat ik destijds op school geleerd heb, dus je kunt er natuurlijk terecht je vraagtekens bij zetten: helemaal fout is het niet te noemen.

De overheid heeft trouwens officieel beleid. Zie o.m. hieronder:
http://www.minfin.nl/BZ04-1055l.doc

Hieruit spreekt de doelstelling om voor passagiers een veiligheid van maximaal 1,5 dode per 10 miljard reizigerskilometer te realiseren. (in 2005: 14,1 miljard reizigerskilometer afgelegd per trein, totaal in Nederland)

In dezelfde nota staat trouwens een norm van maximaal 1,5 dodelijke slachtoffers als gevolg van onbevoegden op het spoor; en dat is in ieder geval een volkomen onhaalbare doelstelling, omdat ook het aantal suïciden meetelt in dit cijfer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door aswnl »

@Vinny: de cijfers zijn per land sterk verschillend.
Nederland zit vwb auto-inzittenden aanzienlijk lager dan het EU-gemiddelde.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Poll van de maand: augustus

Bericht door Vinny »

Klopt, maar goed, een nadeel als je bronnen raadpleegt die alleen maar roepen dat de cijfers zo slecht vergelijkbaar zijn. Dan maar een inschatting :roll:
Maar goed, het gaat om de mogelijkheden op een treinramp opzichzelf. Daar gaat de poll over. Die wordt niet uitgesloten, maar wel onwaarschijnlijk geacht, door het hoge veiligheidsniveau dat van treinreizen gevraagd wordt. Je hoeft geen psychologische test te doen voor je je rijbewijs krijgt en als je auto rijdt stopt dat ding ook niet vanzelf als je door rood licht rijdt of de maximumsnelheid overschrijdt... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten