OVer je OV-Chipkaart

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Caspar »

Ik vind in Amsterdam centraal het begrip binnen of buiten een beetje wazig... Desalniettemin was de 10 euro binnen een paar dagen teruggestort.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Wazig? De westtunnel en de oosttunnel zijn voorzien van poortjes, alles daarachter is binnen. De middentunnel ondergaat nu een kleine verbouwing, maar daar kan je zeggen dat het moment dat je begint met afdalen, achter de paaltjes binnen is. Alle automaten staan buiten deze gebieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Caspar »

Wazig in de zin van dat de poortjes ook echt binnnen het stationsgebouw zelf staan, voor mijn gevoel ergens halverwege de winkels (als je ook de Hema en Starbucks enzo meetelt) Wat dan de voor of achterkant van het poortje is, hoeft niet altijd even duidelijk te zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Maar dan nog, snap ik niet waarom het "anders" moet dan met een gewoon paaltje. Dan snapt hij toch ook dat je incheckt als je nog niet bent ingecheckt en uitcheckt als je dat wel bent?

Wellicht is het een manier om zwartrijders te weren, maar mij lijkt dat niet zo'n vreselijk effectieve manier eerlijk gezegd. En dat veiligheidsargument, daar kan ik me ook helemaal niets bij voorstellen. Juist bij calamiteiten kan het handig zijn om aan de "verkeerde" kant van het poortje nog snel uit te checken. Neem bijvoorbeeld een bommelding: je moet snel het station uit, er is niets aan de hand, en dan kan je weer normaal uit checken in plaats van met allerlei formulieren te werken. Ik zou dat persoonlijk een stuk handiger vinden, dan een kaart die zegt: Nee, u checkt aan de verkeerde kant van het poortje uit, dat kost u 10 euro, en neem maar kontact op met de klantendienst... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Natuurlijk werkt een poortje aan elke kant anders, zo werken ze overal op de wereld namelijk :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daantje »

Marc schreef:Gisteravond heb ik m'n VDU verlengt. Ik had eerst het "uitgestudeerd-aanbod" dat één jaar geldig was, nu ga ik over op een doorlopend VDU-abbonnement. Nu krijg ik een mail terug van NS met informatie over mijn aanvraag en daarin staat ook: "U ontvangt na 10 dagen een nieuwe OV-chipkaart". Nu moet ik dus ROS opnieuw aanvragen voor de nieuwe kaart, het geld wat op de oude kaart staat moet worden overgezet en ik moet naar Veolia om het dalurenproduct opnieuw op de kaart te laten zetten.

Dit wordt dus m'n derde OV-chipkaart op tijd van anderhalf jaar (Studentenkaart, VDU met uitgestudeerd-aanbod en nu het doorlopend VDU-abbonnement).
Ik heb een jaartrajectabonnement en ontvang elk jaar een nieuwe OV-chipkaart waarbij ik automatisch opladen van m'n oude kaart moet af laten halen en op m'n niejuwe kaart moet laten zetten. Het saldo kan je beter opmaken is mijn ervaring, kost minder geld en moeite dan wanneer je het over laat zetten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Natuurlijk werkt een poortje aan elke kant anders, zo werken ze overal op de wereld namelijk :roll:
Maar natuurlijk, omdat ze in de rest van de wereld stom zijn, zijn wij dat ook :roll:
Onzin beste Bee. Een paaltje onthoudt wel of je eerder bent ingecheckt of niet, en mijn vraag is dus waarom een poortje anders werkt / moet werken. Dan kun je niet aankomen met dat het in Timboektoe ook zo is, we leven hier in Nederland waar geprobeerd wordt om de OV chipkaart op een gebruiksvriendelijke manier in te voeren. Dit lijkt mij een inbreuk op de gebruiksvriendelijkheid van het systeem, en dat moet dus een specifieke reden hebben (of niet, we kennen TLS immers :twisted: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Daantje schreef:Ik heb een jaartrajectabonnement en ontvang elk jaar een nieuwe OV-chipkaart waarbij ik automatisch opladen van m'n oude kaart moet af laten halen en op m'n niejuwe kaart moet laten zetten. Het saldo kan je beter opmaken is mijn ervaring, kost minder geld en moeite dan wanneer je het over laat zetten.
Kost het geld om je saldo over te laten zetten dan (wanneer je verplicht aan een nieuwe kaart moet)?

@Vinny: een poortje heeft een ingang en een uitgang. Het is een beetje vreemd als je bij de uitgang incheckt of bij de ingang uitcheckt :roll: Dit is in ieder geval iets wat geen probleem meer is wanneer alle poortjes dicht zijn. Hooguit kun je dan nog de verkeerde chipkaart gebruiken bij het verlaten van het station.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Kost als het goed is geen geld, maar ze doen het alleen als er 5 euro of meer op staat...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Caspar »

Blijkbaar in dat geval. Een collega ging laatst over van zijn NS-Vrijvervoer (personeel) op een km vergoeding via werk en had nog 19 cent op de kaart staan aan saldo. Na het inlvereren van zijn kaart kreeg ie een paar weken later keurig 19 cent op zijn bankrekening gestort :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ze sturen ook net zo vrolijk een acceptgiro als je de kaart op laat heffen en je staat negatief :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door STF »

Wubbo schreef:Die snap ik niet. In een noodsituatie staan de poortjes open, dus dan kan er nooit een probleem zijn. Als je niet ingecheckt hebt heb je (technische storingen daargelaten) zelf iets foutgedaan. Wil je dan het station uit, haal je je OV-chipkaart langs het poortje en check je in ipv uit. Dan kost het jou geld, maar hoe dat 'de veiligheid' in het geding brengt snap ik niet.
find_your_spot en ik hebben anders vorig jaar een keer "opgesloten" gezeten op metrostation Ganzenhoef, tuurlijk hadden we de noodknop kunnen gebruiken maar dat ging ons een beetje te ver aangezien er geen brand of iets dergelijks was dus hebben maar een minuut of vijf staan wachten tot er een andere reiziger uit ging checken en zijn er toen pijlsnel achteraan gelopen, door het nog openstaande poortje heen. Bij onze chipkaarten gaf het poortje namelijk aan; u bent al uitgecheckt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Je had ook de informatiezuil kunnen gebruiken natuurlijk...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Caspar »

STF schreef:find_your_spot en ik hebben anders vorig jaar een keer "opgesloten" gezeten op metrostation Ganzenhoef, tuurlijk hadden we de noodknop kunnen gebruiken maar dat ging ons een beetje te ver aangezien er geen brand of iets dergelijks was dus hebben maar een minuut of vijf staan wachten tot er een andere reiziger uit ging checken en zijn er toen pijlsnel achteraan gelopen, door het nog openstaande poortje heen. Bij onze chipkaarten gaf het poortje namelijk aan; u bent al uitgecheckt...
Dit klinkt nou niet bepaald als een noodsituatie, de term die FYS de ether in slingerde :roll:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door STF »

Bee schreef:Je had ook de informatiezuil kunnen gebruiken natuurlijk...
Eigenlijk helemaal niet in me opgekomen, we dachten eraan om over het poortje te klimmen of anders maar gewoon te wachten op een andere reiziger al was het er rond middernacht wel behoorlijk uitgestorven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

@Vinny: een poortje heeft een ingang en een uitgang. Het is een beetje vreemd als je bij de uitgang incheckt of bij de ingang uitcheckt :roll: Dit is in ieder geval iets wat geen probleem meer is wanneer alle poortjes dicht zijn. Hooguit kun je dan nog de verkeerde chipkaart gebruiken bij het verlaten van het station.
Ik zeg dus dat het handig kan zijn om ook "andersom" in / uit te checken of het nou in noodsituaties is, in verwarrende opstellingen, bij liften of personeelsingangen waarbij je ongemerkt in het andere gebied terecht komt, in situaties die FYS en STF schetsen, terwijl het argument: een ingang is een ingang en een uitgang is een uitgang mij hopeloos systeemautistisch overkomt. Mijn vraag: Waarom kan een poortje niet precies hetzelfde werken als een paaltje waarbij als extra feature ook nog eens het poortje open gaat als een geldige transactie gemaakt is? is dus nog niet beantwoord...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Heel simpel:
Binnen is iedereen ingecheckt
Buiten is iedereen uitgecheckt

Zou het mechanisme reageren op de status van de kaart, dan maak je fraude makkelijker. Zo zou iemand kunnen inchecken bij de poortjes. Vervolgens gaat deze persoon de stad in, komt na een uur weer terug bij het station, wil naar binnen en wordt dan uitgecheckt. In de trein/metro wordt deze persoon gecontroleerd, en de controleur ziet dat hij niet is ingecheckt. De persoon beweert bij hoog en laag dat de poortjes fout zitten en de conducteur vergeeft het hem omdat hij het niets aan kan doen.

En dat voorkom je hiermee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Je had ook de informatiezuil kunnen gebruiken natuurlijk...
Dat is nutteloos. Degene die je dan te woord staat zal je adviseren om even te wachten totdat er mensen aankomen en dan mee te lopen. Zij zullen geen poortje voor je open doen of iets dergelijks.

Verder...
De reden dat een poortje een "binnen" en "buiten"-kant hebben is heel makkelijk.
Wat moet je in hemelsnaam aan de binnenkant als je niet hebt ingecheckt??? Er wordt dus altijd vanuit gegaan dat je zwart hebt gereden dus krijg je dan een soort van boete, t.w.v. het instaptarief. Bij de metro is hetzelfde. Niet ingecheckt, maar wel uitchecken? Hoppa... €4 eraf!

Nou kan er weer gezegd worden, ja maar de poortjes staan open. Dat klopt. Maar waarom zou het anders zijn dan?
Een beetje gezond verstand gebruiken kan geen kwaad. Loop je langs de poortjes richting perron, dan check je in. De andere kant op? Dan check je uit. Mijn kat kan de was doen... :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Heel simpel:
Binnen is iedereen ingecheckt
Buiten is iedereen uitgecheckt

Zou het mechanisme reageren op de status van de kaart, dan maak je fraude makkelijker. Zo zou iemand kunnen inchecken bij de poortjes. Vervolgens gaat deze persoon de stad in, komt na een uur weer terug bij het station, wil naar binnen en wordt dan uitgecheckt. In de trein/metro wordt deze persoon gecontroleerd, en de controleur ziet dat hij niet is ingecheckt. De persoon beweert bij hoog en laag dat de poortjes fout zitten en de conducteur vergeeft het hem omdat hij het niets aan kan doen.

En dat voorkom je hiermee.
Je beseft toch ook wel dat dat een kul argument is he? Een reiziger heeft de verantwoordelijkheid om een GELDIG vervoersbewijs te hebben, en dat is een ingecheckte OV kaart. De status is gewoon op het schermpje van het poortje of zuiltje te lezen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Freek »

Geert schreef:
Daantje schreef:Ik heb een jaartrajectabonnement en ontvang elk jaar een nieuwe OV-chipkaart waarbij ik automatisch opladen van m'n oude kaart moet af laten halen en op m'n niejuwe kaart moet laten zetten. Het saldo kan je beter opmaken is mijn ervaring, kost minder geld en moeite dan wanneer je het over laat zetten.
Kost het geld om je saldo over te laten zetten dan (wanneer je verplicht aan een nieuwe kaart moet)?
Je moet niet verplicht een andere kaart gebruiken is natuurlijk de gedachte. Immers de andere kaart is nog geldig en werkt. Alleen het product op de kaart is verlopen. Dat de leverancier van het product meteen een nieuwe kaart stuurt is weer een ander verhaal. Zo luidde tenminste ooit de officiele verklaring. Het volgens mij dan ook niet gratis om het saldo over te zetten, gratis is het wel als de kaart verloopt. Saldo moet je dus 5 jaar op de VDU laten staan en naar 5 jaar kan je gratis laten overzetten op een andere kaart.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wubbo »

hauptbahnhof schreef:De reden dat een poortje een "binnen" en "buiten"-kant hebben is heel makkelijk.
Wat moet je in hemelsnaam aan de binnenkant als je niet hebt ingecheckt??? Er wordt dus altijd vanuit gegaan dat je zwart hebt gereden dus krijg je dan een soort van boete, t.w.v. het instaptarief. Bij de metro is hetzelfde. Niet ingecheckt, maar wel uitchecken? Hoppa... €4 eraf!
In welk opzicht is dat anders dan inchecken? Da's ook het instaptarief eraf.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je de volgende fraudevariant mogelijk maakt:
- Je loopt door een poortje (check-in)
- Je houdt je kaart voor een ander poortje maar gaat niet naar buiten (check-uit)
- Je reist
- Je loopt door een poortje en gaat naar buiten (check-in)
- Je houdt je kaart voor een ander poortje maar gaat niet naar binnen (check-uit)

Die fraudevariant is met openstaande poortjes sowieso mogelijk (dan hoef je niet eens 2x in/uit te checken). Als alle poortjes dicht zijn is die niet meer mogelijk als je aan de buitenkant van een poortje alleen uit kan checken. Ik kan me dan ook voorstellen dat je de poortjeswerking van een poortje alleen toepast als het poortje als poortje werkt, en niet eerder. Blijkens de verschillende meningen hier is het namelijk niet eenduidig of je binnen of buiten de poortjes bent (het kan volgens het systeem best kloppen, maar kennelijk snapt niet iedereen het. En als er hier al mensen zijn die het niet begrijpen, dan zal dat in de normale wereld nog wel meer zijn).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Je zet nog een glaswandje neer op Amsterdam Centraal en je hebt de meestgebruikte tunnels helemaal afgesloten. Andere stations met poortjes zijn al helemaal afgesloten (denk aan Leiden Centraal), dan vind ik het heel lastig om nog te begrijpen hoe je het verschil tussen binnen de poortjes en buiten de poortjes niet ziet om eerlijk te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Wubbo schreef:In welk opzicht is dat anders dan inchecken? Da's ook het instaptarief eraf.
Even doordenken:
Inchecken is voorlopig, Uitchecken is definitieve afrekening. Met andere woorden, Je kunt er niks meer aan doen.

Het voorbeeld wat jij geeft is ook een mogelijkheid wat ze tegen willen gaan. Maar jah, het is in eerste instantie bedoeld voor mensen die op het metronet instappen op stations en haltes zonder gesloten poortjes en die dan vergeten om in te checken. Zo hebben ze toch nog betaald voor hun reis. Maar aangezien er geen ritpreis berekend kan worden, betalen ze de volle mep.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:@FYS, als ik met mijn vader op pad ga, en er staat minder dan 10euro aan saldo op de kaart, lukt het inchecken bij NS niet... Vandaar mijn verbazing dat jij met 6euro komt aanzetten.
Waarschijnlijk reist jouw vader met een OV-chipkaart die NIET van NS is. Dan bedraagt het instaptarief 16 euro.
Wubbo schreef:Die snap ik niet. In een noodsituatie staan de poortjes open, dus dan kan er nooit een probleem zijn.
Bij noodsituaties gaan alle poortjes inderdaad open maar kunnen reizigers NIET meer uitchecken. Met als gevolg dat reizigers bij de poortjes stil blijven staan en tevergeefs hun kaart ervoor willen houden. Dit veroorzaakt ernstige opstoppingen.

Verder doelde ik niet op noodsituaties, dat woord gaf je er zelf aan. De ervaring is dat 1 iemand die niet kan uitchecken gelijk de boel ophoudt met als gevolg rijen mensen.
Mark schreef:Ik heb mijn studentenreisproduct op mijn oude NS-chipkaart staan. Vaak zijn conducteurs uiterst verbaasd als ze de kaart scannen, blijkbaar is het iets totaal nieuws?
Hoe denk je dat ze bij mij kijken naar mijn Friesland kaart met SRP?
Vinny schreef:Juist bij calamiteiten kan het handig zijn om aan de "verkeerde" kant van het poortje nog snel uit te checken. Neem bijvoorbeeld een bommelding: je moet snel het station uit, er is niets aan de hand, en dan kan je weer normaal uit checken in plaats van met allerlei formulieren te werken.
Bij een calamiteit is in/uitchecken onmogelijk. Dus je verhaal van nog even snel uitchecken kom je bedrogen uit. Ga maar een claim formulier halen.
Geert schreef: Kost het geld om je saldo over te laten zetten dan (wanneer je verplicht aan een nieuwe kaart moet)?
Nee, dit is bij alle OV balies gratis.
webguy schreef:Kost als het goed is geen geld, maar ze doen het alleen als er 5 euro of meer op staat...
De 5 euro grens is voor uitbetalen van je saldo. Saldo wordt alleen uitbetaald bij 5 euro of meer minus 2,50 administratiekosten.
Als je geld wilt laten overzetten, dat kan vanaf 1 eurocent kan gratis bij elke OV balie.
Caspar schreef: Dit klinkt nou niet bepaald als een noodsituatie, de term die FYS de ether in slingerde :roll:
Welke term? Ik heb alleen de zin: ""Dan komt de veiligheid in het geding."" gezegd. Hoe komen jullie toch aan al die noodsituaties? Wat slinger ik de ether in?
Vinny schreef:Mijn vraag: Waarom kan een poortje niet precies hetzelfde werken als een paaltje waarbij als extra feature ook nog eens het poortje open gaat als een geldige transactie gemaakt is?
Omdat jij dan staat te schelden op de OV-chipkaart als je wilt uitchecken en het poortje GOEDE REIS zegt, daarom!
Je begrijpt toch wel dat een poortje niet kan bedenken wat je incheck locatie was als jij niet hebt ingecheckt!
Als straf betaal je dan de volle borg van 4 euro.
Freek schreef:Het volgens mij dan ook niet gratis om het saldo over te zetten, gratis is het wel als de kaart verloopt. Saldo moet je dus 5 jaar op de VDU laten staan en naar 5 jaar kan je gratis laten overzetten op een andere kaart.
Onzin, saldo is altijd gratis over te zetten.
Lekker 5 jaar wachten tot je kaart is verlopen en GEBLOKKEERD is het domste wat je kunt doen. Dan kun je niet meer normaal aan je saldo komen.
Wubbo schreef: maar kennelijk snapt niet iedereen het. En als er hier al mensen zijn die het niet begrijpen, dan zal dat in de normale wereld nog wel meer zijn).
Je hebt ook reizigers zoals Vinny die het gewoon niet willen snappen. Dat is een groot verschil.
For Your Railroad Adventures
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wubbo »

Maar nu snap ik nog niet waarom het voor de veiligheid is. Kennelijk gaat het niet om noodsituaties (dat was inderdaad mijn associatie) maar hoe dan wel?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten