'Minder vertraging bij opdelen spoor'
'Minder vertraging bij opdelen spoor'
'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Het hoofdnet van de NS kan volgens ProRail worden opgeknipt en in stukjes worden aanbesteed aan de geïnteresseerde spoorbedrijven. De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
De analyse van ProRail is een belangrijke steun in de rug van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. Zij loeren op delen van het hoofdrailnet dat in 2005 voor een periode van tien jaar aan de NS is gegund.
Tot nu toe hebben vermeende technische bezwaren een dominante rol gespeeld in de discussie of er meer marktwerking mogelijk is op het drukbereden Nederlandse spoor. Die blijken mee te vallen.
Geen oordeel
ProRail geeft geen oordeel over de wenselijkheid van het opdelen van de spoorconcessie, benadrukt een woordvoerder. 'Wij hebben de voorstellen van de regionale spoorbedrijven alleen op technische uitvoerbaarheid getoetst. Met enkele aanpassingen zien wij geen onoverkomelijke problemen.'
Het opknippen van het spoornet is een stuk goedkoper, becijferden onderzoekers van de Erasmus School of Economics. In opdracht van de commerciële vervoerders berekenden zij dat marktwerking op het spoor de overheid een jaarlijkse besparing van 210 miljoen euro kan opleveren.
Bron: Volkskrant
Dit stuk stond donderdag al in de krant, maar had geen tijd om het te plaatsen. Er was ook een interview met Anne Hettinga van Arriva, die de NS wel rauw lustte volgens mij...
Het hoofdnet van de NS kan volgens ProRail worden opgeknipt en in stukjes worden aanbesteed aan de geïnteresseerde spoorbedrijven. De verkeersleiding verwacht dat het aantal vertragingen zal afnemen als het hoofdnet in stukken wordt gehakt. De onderlinge afhankelijkheid wordt minder waardoor vertragingen minder snel tot een domino-effect leiden.
De analyse van ProRail is een belangrijke steun in de rug van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport. Zij loeren op delen van het hoofdrailnet dat in 2005 voor een periode van tien jaar aan de NS is gegund.
Tot nu toe hebben vermeende technische bezwaren een dominante rol gespeeld in de discussie of er meer marktwerking mogelijk is op het drukbereden Nederlandse spoor. Die blijken mee te vallen.
Geen oordeel
ProRail geeft geen oordeel over de wenselijkheid van het opdelen van de spoorconcessie, benadrukt een woordvoerder. 'Wij hebben de voorstellen van de regionale spoorbedrijven alleen op technische uitvoerbaarheid getoetst. Met enkele aanpassingen zien wij geen onoverkomelijke problemen.'
Het opknippen van het spoornet is een stuk goedkoper, becijferden onderzoekers van de Erasmus School of Economics. In opdracht van de commerciële vervoerders berekenden zij dat marktwerking op het spoor de overheid een jaarlijkse besparing van 210 miljoen euro kan opleveren.
Bron: Volkskrant
Dit stuk stond donderdag al in de krant, maar had geen tijd om het te plaatsen. Er was ook een interview met Anne Hettinga van Arriva, die de NS wel rauw lustte volgens mij...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Wel leuk dat je het bericht plaatst nadat het door Prorail al ontkracht is. Prorail heeft alleen bekeken of het capaciteitstechnisch mogelijk is en dus niet of het meer of minder verstoring oplevert. De documenten met de capaciteitsanalyses met benodigde extra infra kun je hier vinden.
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Tja, dat haalt de krant natuurlijk niet, want die hebben niet zo'n grote roeptoeter als Arriva & Co.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Dat had wel een aantal nieuwssites gehaald als ik me niet vergis.. Maarja, als de PVDA de VVD al rechts inhaalt, kan de Volkskrant ook wel wat rechtse aanbestedingspraat op de pagina's kwijt toch?
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Het was voorpaginanieuws in ieder geval, en daarna waren er nog twee pagina's ingeruimd. Zo zou meneer Hettinga nooit voor een staatsbedrijf kunnen werken, maar was hij wel blij met de overname door de DB want nu kunnen ze goedkoper diesel inkopen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
De DB is al bijna geprivatiseerd. De aandelen zouden op de beurs worden verhandeld, maar dat ging niet door vanwege de kredietcrisis...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
En dus is het nog een staatsbedrijf en l*lt Hettinga uit z'n nek door te zeggen dat hij nooit voor een staatsbedrijf zou kunnen werken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
VK.nl ging toch flink de mist in met dit artikel. Leek haast geschreven door de FMN, enige quote was ook van Hettinga, niets van ProRail. Overigens is het artikel wel gerectificeerd, de volgende dag 2 regels dat het niet klopte. Verder geen woord voor bericht van ProRail.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Niet alleen vanwege de kredietcrisis, het was sowieso een hele zeepopera. Ik denk niet dat de DB binnen afzienbare tijd "an die Börse geht".Vinny schreef:De DB is al bijna geprivatiseerd. De aandelen zouden op de beurs worden verhandeld, maar dat ging niet door vanwege de kredietcrisis...
"Een touringcar is geen bus"
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
De Bahnchef is niet lang daarna weggestuurd omdat hij zo op die privatisering zat te azen dat hij het hele bedrijf had geïnfiltreerd met spionnen die ook in het e-mailverkeer ingrepen en er is bij sommige bedrijfsonderdelen zo drastisch gesneden dat de veiligheid in het geding kwam, bijvoorbeeld bij de S-Bahn in Berlijn, wat sinds die onthulling een van de meest verliesgevende bedrijfsonderdelen is geworden en waar men nog 2 jaar na dato nog steeds niet van hersteld is. Bovendien ontstonden er ook twijfels toen een Russische miljardair aangaf te azen op een meerderheidsaandeel van het bedrijf...
Dan heb ik toch liever dan men voorzichtig stapjes opbouwt om een nationaal bedrijf af te breken zoals men in Nederland en Duitsland nu doet dan alles maar op de beurs flikkeren of de spoorwegonderneming in een keer op te heffen zoals in Engeland
Dan heb ik toch liever dan men voorzichtig stapjes opbouwt om een nationaal bedrijf af te breken zoals men in Nederland en Duitsland nu doet dan alles maar op de beurs flikkeren of de spoorwegonderneming in een keer op te heffen zoals in Engeland
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Nee dan de Belgische spoorwegen. Keurig netjes nog steeds van de staat. Alle concurrentie wordt tegengehouden. En het zijn de meest veilige en efficiente spoorwegen van Europa. *kuch"...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
Er ontsporen daar in ieder geval geen treinen omdat ze geen onderhoud krijgen terwijl in de administratie staat dat ze wel onderhoud hebben gehad. Het S-Bahndrama, het ICE3-assenverhaal, een ICE die een deur verliest terwijl er 300 kilometer per uur wordt gereden... Nee hoor, volledig vrijgeven aan durfkapitalisten is een uitstekend idee :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Minder vertraging bij opdelen spoor'
In Belgie kunnen treinen kilometers lang doorrijden na een rood sein omdat het nog een beveiligingssysteem uit 1930 gebruikt. Wat dus ook een paar keer gebeurd is in de afgelopen 10 jaar :N
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten