Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Daniel »

Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch
DORDRECHT - De gemeente Dordrecht test donderdag het nieuwe Dynamisch Reizigers Informatiesysteem (DRIS) in Dordrecht en Papendrecht. Twintig beeldschermen hangen sinds enige maanden boven veelgebruikte bushaltes in Dordrecht, Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.
De schermen moeten reizigers in één oogopslag actuele informatie geven over de werkelijke vertrektijden en eventuele vertraging van hun bus.

In juli was er al een andere test en volgens Rien Schipper, projectleider van de gemeente Dordrecht, zal er zeker nog een aantal tests volgen. Het nieuwe systeem is volgens hem technisch redelijk complex. ,,Dat heeft met de software te maken. De kinderziektes moeten er nog uit. We moeten nog diverse slagen maken,’’ zegt hij.

Donderdagochtend worden bij de diverse haltes verscheidene omstandigheden nagebootst op het scherm. ,,We testen diverse situaties. Verschijnen de juiste buslijnen op het displayscherm? Kloppen de aangekondigde rijtijden?’’

Uiteindelijk moet dank zij dit systeem, maar ook door een betere doorstroming, gehandicaptvriendelijke haltes en andere klantvriendelijke maatregelen, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de regio ontstaan.

Tien tot vijftien procent meer mensen zullen daarna gebruik maken van de bus, voorspellen projectleiders C. Doeser van het Bureau Drechtsteden en Schipper van de gemeente Dordrecht. ,,Dat houdt meer auto’s uit de stad. Dat is dus goed voor het milieu.’’

Het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem moet in september in bedrijf zijn, waarna het wordt uitgerold over heel de Drechtsteden. In 2010 hangen er bij 250 haltes in Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Sliedrecht beeldschermen met daarop, tot op de minuut, de werkelijke rijtijden. Het wachten bij haltes zal daardoor als minder hinderlijk worden ervaren.

Bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis, aan het Achterom en bij het Centraal Station in Dordrecht worden bovendien grotere elektronische borden opgehangen met actuele informatie van álle vertrekkende bussen. ,,Zodat mensen in één oogopslag kunnen zien of ze rustig aan kunnen doen of naar de halte moeten rennen.’’

Totale kosten van het systeem: 3,2 miljoen euro. Het project is door de gemeente Dordrecht in opdracht van de Drechtsteden Europees aanbesteed. De opdracht werd uiteindelijk gegeven aan Ferranti, een Belgisch ICT-concern dat vijf jaar lang verantwoordelijk blijft voor het onderhoud.

.,,We werken met de meest geavanceerde technieken die er op dit gebied bestaan,’’ zegt Doeser .

Inmiddels rijden 170 stads- en streekbussen van Arriva rond met een zender in een miniboord-computer. In de kelder van het Dordtse stadskantoor staat voor heel de regio één centrale ontvanger waar voortdurend reistijden aan worden doorgeseind via GPRS: een snelle satellietverbinding. Die centrale computer geeft op zijn beurt direct de laatste informatie door aan de beeldschermen bij de haltes.

Zo’n scherm kan naast vertrektijden, bovendien ook andere informatie weergeven. ,,Over busuitval, bijvoorbeeld,’’ zegt Schipper. ,,Of kreten zoals: ‘We wensen iedereen prettige Kerstdagen’. In feite is het gewoon een lichtkast, We kunnen veel flexibeler en sneller communiceren.’’

O.a. Enschede, Rotterdam, Hengelo, Alkmaar en Eindhoven werken al langer met het digitale informatiesysteem. Reizigers verlangen volgens Doeser snelheid en comfort. ,,Het effect van het Digitale Reizigers Informatiesysteem is dat er meer reizigers komen. Het busboekje is straks helemaal niet meer nodig. Bij de haltes staat immers waar de bus heen gaat en welke route hij rijdt.’’

Reizigersorganisatie Rover reageer sceptisch omdat vergelijkbare informatiesystemen in andere steden vaak haperen. ,,Op digitale borden bij haltes in Rotterdam staat vaak klinkklare onzin: dat de tram pas over 35 minuten arriveert, terwijl hij er in de verte al aankomt Er zijn vaak technische problemen: een beetje knullig.’’ aldus zegsman R. Spithorst van Rover.

In de praktijk blijkt dat tien procent van de informatie niet correct is, meldt Rover. ,,Zo’n systeem aanschaffen is één. Zorgen dat er goede informatie wordt ingezet is twee.’’

Reizigers hoeven volgens Spithorst bij haltes niet per se met dergelijke technische snufjes te worden verwend. Ze wensen volgens hem vooral een zitplek, een schone bus en ze willen dat de informatie over de reistijden klopt. ,,Dat is belangrijker dan zo’n hip elektronisch bordje dat bij zo’n halte hangt.’’ Rover volgt de ontwikkelingen rondom de digitale reizigersinformatie kritisch.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door MdJ »

Ook in Apeldoorn hangen die dingen... Op het busstaion deden ze het de eerste maanden helemaal niet, daarna hebben ze op het 'bestemmings gedeelte' alleen lijn+bestemming gezet, zodat reizigers iig weten waar ze moeten staan. Een jaar na ophanging van de schermen deden ze het, dwz lijn+bestemming+vertrektijd+vertraging+positie (1,2,3). Ook met de overgang van Connexxion naar Veolia hebben ze een tijdje niet gedaan, waardoor er alleen basisinfo op staat (lijn+bestemming)

Verder heeft de provincie Gelderland ook display's bij 'belangrijke' haltes(Politiebureaus, scholen, verpleeghuizen etc) maar dat doet het nog niet helemaal. In de Maten hangen ze bij de halte Gijsbrechtgaarde(Noordzijde doet het, Zuidzijde niet Eglantier(Noordzijde doet het, Zuidzijde niet) Edison college/Kooikersdreef ( Noordzijde doet het, met info voor de Zuidzijde, Zuidzijde doet het niet) en halte Heemgaard (Noordzijde niet, Zuidzijde wel) Het enige puntje bij de laatste halte is, dat bij de zijde waar hij het wel doet, maar in de middagspits buiten vakanties 2x pu een bus rijdt...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Daniel »

Kwam er vorige week bij toeval achter dat het in het artikel genoemde scherm in het ziekenhuis er al hangt en zelfs al werkt... klopte aardig wat ik erop zag staan, hoewel er zo af en toe een lijn dubbel staat en lijn 7 volgens dat ding afgelopen zondag alleen naar het centrum ging. Maargoed, dat laatste kan ook nog komen doordat de GPRS van de bus is uitgevallen, want dat gebeurt ook weleens.
Op dat scherm staat trouwens onderaan ook keurig aangegeven waar welk halteperron zich bevindt.

Klein minpuntje is de overbodige informatie: bij de stadslijnen staat er bv. "Dordrecht, Centrum" en "Dordrecht, Sterrenburg" als bestemming, tja nogal logisch voor een stadsbus natuurlijk :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Geert »

Rover zou Rover niet zijn als ze niets te zeuren hadden natuurlijk, maar ik ben wel blij met dit soort systemen. Een van de grootste ergernissen is geen of verkeerde informatie hebben, en hoewel die reisinformatiesystemen nog wel hun tekortkomingen hebben vind ik het een hele vooruitgang. Ik vind een vertraging een stuk minder vervelend als ik weet hoe lang ik dan nog wel moet wachten.
Uberhaupt zorgen dergelijke systemen er voor dat je veel meer overzicht hebt: als je ziet dat je bus pas over 10 minuten komt neem je misschien wel een andere bus die er langer over doet maar waar je eerder mee thuis bent. Of besluit je om nog even een croissantje te halen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Daniel »

Inderdaad... maar dan moet je er wel weer van op aan kunnen dat als een bus niet vermeldt wordt hij uitgevallen is en niet gewoon een storing in de boordcomputer heeft :wink: Dan kan het veel ergernis besparen (heb zelf ooit ook weleens twee bussen op 'n andere lijn die hier in de buurt komt voorbij laten gaan, terwijl de bus waarop ik stond te wachten bleek te zijn uitgevallen)

Maargoed, als ik 't zo lees gebruikt het systeem de info over de vertragingen die door "Albatros" gegenereerd wordt. Dat maakt me erg benieuwd naar de betrouwbaarheid van de informatie bij bepaalde lijnen: het scherm bij halte Centrum zal bv. van lijn 7 Sterrenburg dan pas weten dat'ie vertraagd is als de bus er al staat. Immers wordt die rit pas op het beginpunt, diezelfde halte dus, aangemeld... Vertraging van de aankomende bus gebruiken en daar de keertijd van aftrekken zou 'n optie zijn, maar dan moet je de hele omloop ook in het systeem van die borden hebben zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door webguy »

Ik zie een foutje in 't artikel: er staat namelijk dat GPRS een snelle sattelietverbinding is :) Overigens is GPRS een radio / mobiele verbinding en GPS iets anders dat met satellieten werkt voor de positie...
Verder lijkt het me dat ze de software zouden moeten aanpassen om als het GPRS signaal wegvalt in de bus dat er wordt geschat waar de bus is, net zoiets als TomTom in tunnels: uitgaan dat er niks aan de hand is / het rijprofiel hetzelfde blijft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Daniel »

Tja, als ze willen zenden zal dat wel met GPRS gaan... daar doet Albatros alle communicatie met de vaste wal mee namelijk (m.u.v. oproepen toezichthouder of planner, die worden rechtstreeks gebeld. Verkeersleiding gaat wel met een gespreksverzoek via de GPRS)

Probleem is trouwens niet zozeer dat de GPRS in tunnels uitvalt, meer dat sommige bussen gewoon een chronische storing daaraan hebben waardoor de hele GPRS eruit ligt.
Hij werkt in ieder geval beter dan de GPS in de bussen, die valt bv. standaard uit bij een bepaalde halte waarbij de bus vrij dicht op een gebouw staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Ruben »

MdJ schreef:Ook in Apeldoorn hangen die dingen... Op het busstaion deden ze het de eerste maanden helemaal niet, daarna hebben ze op het 'bestemmings gedeelte' alleen lijn+bestemming gezet, zodat reizigers iig weten waar ze moeten staan. Een jaar na ophanging van de schermen deden ze het, dwz lijn+bestemming+vertrektijd+vertraging+positie (1,2,3). Ook met de overgang van Connexxion naar Veolia hebben ze een tijdje niet gedaan, waardoor er alleen basisinfo op staat (lijn+bestemming)
In Apeldoorn vind ik het echt een misser, vooral dat met die positie op het busstation vind ik onduidelijk. Beter was geweest dat de bovenste regel standaard voor positie 1 was, daaronder positie 2 etc.
Daarnaast klopt dat systeem niet op het moment dat er 9-persoons busjes rijden, de desbetreffende lijn geeft hij dan aan met een vertraging terwijl het busje al in de rij staat op het busstation. Ook de halte-informatie displays zijn dom uitgevoerd. Erop wordt de actuele vertrektijd aangegeven, zonder dat er een klok naast geplaatst is. Had dan het aantal minuten tot vertrek erop gezet... :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Justin »

Kijk eens aan. Ik had zoiets ook al neergezet in een CXX onderzoekje eerder dit jaar, maar ben ook blij dat er in deze regio weer wordt gedaan. Heb het zelf nog niet gezien, maar dat komt omdat ik wat exotisch lig ten op zichte van de rest. Ik hoop dat er wel wat werk van wordt gemaakt. Lijn 12 bij mijn straat komt altijd maar met +5 aankakken, en het is me opgevallen dat ze die minuten maar in de dienstregeling hebben verwerkt (was altijd vertrek .52, nu .57 opeens). Doch ik denk dat het niet in mijn wijk zal gebeuren dat ik dynamische informatie zal gaan zien. De bus is nogal impopulair in de wijk Zwijndrecht-Nederhoven....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door waldo79 »

Reiziger Ddrs schreef: Hij werkt in ieder geval beter dan de GPS in de bussen, die valt bv. standaard uit bij een bepaalde halte waarbij de bus vrij dicht op een gebouw staat.
Daar hebben navigatiesystemen ook last van :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Daniel »

Maar die denken vast niet ineens halverwege de rit dat ze de andere kant op rijden... dat krijgt Albatros met z'n GPS wel voor elkaar, waardoor de bus dan ineens in theorie -12 heeft bv. :P Maargoed, da's vooral een probleem met lijnen die als ringlijn in 't systeem staan en dat is er tegenwoordig nog maar eentje volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dordrecht test reizigersinformatiesysteem, Rover kritisch

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Maar die denken vast niet ineens halverwege de rit dat ze de andere kant op rijden... dat krijgt Albatros met z'n GPS wel voor elkaar, waardoor de bus dan ineens in theorie -12 heeft bv. :P Maargoed, da's vooral een probleem met lijnen die als ringlijn in 't systeem staan en dat is er tegenwoordig nog maar eentje volgens mij.
Ja hoor, daar kunnen routenavigatiesystemen ook last van hebben. Zolang de rijrichting niet of slecht bepaald kan worden, kan een navigatiesysteem ook de verkeerde rijrichting bepalen. Alleen kan TomTom erop inspelen dat een automobilist in principe slechts één reis maakt en onderweg geen of slechts weinig bijzondere manoeuvres hoeft te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 126 gasten