10 procent rijdt zwart in de metro

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Daniel »

10 procent rijdt zwart in de metro
4 augustus 2008

Het aantal zwartrijders in de Rotterdamse metro is de afgelopen drie jaar gestegen tot ruim 10 procent in 2008. Dit blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.

Volgens de RET kunnen de poortjes nu te gemakkelijk worden geopend met andere papieren.Dat zou niet meer mogelijk zijn met de invoering van de OV-chipkaart. De vervoerder vindt het afschaffen van de strippenkaart een belangrijke stap in de bestrijding van het zwartrijden.

De PvdA in de Rotterdamse raad heeft het stadsbestuur gevraagd om extra maatregelen te nemen tegen het reizen zonder vervoersbewijs.

Bron: RTV Rijnmond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door STF »

Tien procent zwartrijders in de metro vind ik hardstikke weinig, in Amsterdam is dat dacht wel ff wat meer.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Ruben »

Net alsof die poortjes een magische barrière vormen tussen metro en zwartrijder. Meelopen met een ander geeft een irritant geluid, maar gaat er altijd personeel zijn die op dat geluid gaat reageren en deze zwartrijders verwijdert? Nee.
STF schreef:Tien procent zwartrijders in de metro vind ik hartstikke weinig, in Amsterdam is dat dacht wel ff wat meer.
In Amsterdam was het altijd meer dan in Rotterdam, dus waarschijnlijk nu nog steeds. Ik zie nog maar weinig controleteams aan het werk tegenwoordig, dat was voor een paar jaar terug wel wat meer. Eigenlijk zouden ze in Amsterdam alle tramconducteurs in controleteams moeten indelen. Bij de tram kun je dan zorgen voor het instappen bij alle deuren, wat de snelheid van de tram (maar ook de zo gehekelde punctualiteit) sterk verbeterd en het zwart reizen wordt zo heel wat minder lucratief. Ben je nu in een drukke tram voorbij de conducteur geslopen, dan ben je zeker dat je gratis kan reizen, gecontroleerd word je niet meer. In de metro zouden ze ook meer in kleine teams flitscontroles moeten houden, en niet die grote controles in 1 metrostation waar het dan blauw ziet van de politie en controleurs.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Vinny »

dan ben je zeker dat je gratis kan reizen, gecontroleerd word je niet meer.
Helemaal zeker ben je niet. Ik maak eens in de drie jaar gemiddeld mee dat er dan toch nog kaartcontrole is. In de bus heb ik dat tot dusverre alleen nog maar meegemaakt in bussen met een open instapregime; hoewel er ook wel eens gecontroleerd schijnt te worden op een geldig vervoersbewijs op trajecten waar de bestuurder gewoon de strippenkaarten afstempelt. Mijn moeder heeft dat 15 jaar geleden eens meegemaakt (toenmalig Centraal Nederland), of dat nu nog steeds gebeurt weet ik niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Geert »

Die stijgende trend was er vorig jaar kennelijk ook al: in 2005 bedroeg het percentage zwartrijders 7,4%; in 2007 9,6%. Bron: Monitor zwartrijden stads- en streekvervoer 2007 van het KpVV (link, PDF).

Persoonlijk verwacht ik ook niet dat die poortjes de heilige graal tegen zwartrijden zijn. Het vormt wel een barrière, maar bijzonder groot is die niet en als er niemand bij staat om in te grijpen bij misbruik stelt die barrière nog minder voor...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door playertwo »

Een systeem als in de trams in Dresden werkt veel beter. Daar krijg je ineens de legimatie van een controleur in burger voor je neus te zien, en wordt gevraagd om je vervoersbewijs. De eerste keer schrok ik er wel wat van, dacht dat de Stasi weer operationeel was geworden. Daarna was het niets bijzonders meer en had ik op vrijwel alle ritten wel een keer controle. Ook kan je daar in de tram nog een vervoersbewijs kopen in de automaat.

Als ze in Nederland in alle trams / metro's weer structureel controleren (en dus niet bij de bestuurder hangen en daar me staan bij te praten, waarbij de ogen zowat uit de kop vallen, als je vraagt om je strippenkaart te laten afstempelen wat ik meemaakte in R'dam) zal het aantal zwartrijders drastisch afnemen, en ook de agressie. Men weet immers dat er vrijwel altijd kans is op controle, waardoor er veel eerder een geldig vervoersbewijs wordt gekocht, dan wanneer er 1x per half jaar een keer controle is.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Chauf21 »

Naast Dresden heb ik het verhaal van playertwo ook al eens meegemaakt in Berlijn. Of dat een gebruikelijke methode in Duitsland is, durf ik daarmee niet te zeggen.
Vinny schreef:
dan ben je zeker dat je gratis kan reizen, gecontroleerd word je niet meer.
Helemaal zeker ben je niet. Ik maak eens in de drie jaar gemiddeld mee dat er dan toch nog kaartcontrole is. In de bus heb ik dat tot dusverre alleen nog maar meegemaakt in bussen met een open instapregime; hoewel er ook wel eens gecontroleerd schijnt te worden op een geldig vervoersbewijs op trajecten waar de bestuurder gewoon de strippenkaarten afstempelt. Mijn moeder heeft dat 15 jaar geleden eens meegemaakt (toenmalig Centraal Nederland), of dat nu nog steeds gebeurt weet ik niet.
Ook nu worden er nog steeds controles uitgevoerd in bussen zonder open opstapregime. Toch mag de frequentie en correctheid daarvan wat mij betreft een stuk hoger liggen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Ruben »

In Berlijn ook al meerdere keren gehad, maar ik vind dat zoiets wel beter werkt. Je weet nooit wanneer ze toeslaan, pasje zit aan keycord onder de kleding, als de deuren dicht zijn komt het pas tevoorschijn. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Daniel »

In Den Haag wordt overigens ook gecontroleerd door controleurs in burger in de trams... 'tis dus niet specifiek iets uit het buitenland :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door playertwo »

NS-Reiziger schreef:In Berlijn ook al meerdere keren gehad, maar ik vind dat zoiets wel beter werkt. Je weet nooit wanneer ze toeslaan, pasje zit aan keycord onder de kleding, als de deuren dicht zijn komt het pas tevoorschijn. :pos:
Heb het in Berlijn ook meegemaakt, in zowel de S-bahn als de U-bahn. Bij de vervangbus (u-bahn reed niet naar het hotel) moest iedereen langs de chauffeur met zijn vervoersbewijs. Dat doet ook wonderen :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Geert »

Kijken die chauffeurs in Berlijn dan wel naar je vervoersbewijs? :P Toen ik vorig jaar in Berlijn een week was met vrienden keken de meeste buschauffeurs al gek op als je je kaartje pakte :?
Oud forumgebruiker

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klopt, in Berlijn zijn de meeste bussen met open instap regime. Bij Connexxion heb ik het overigens ook meegemaakt dat er controle was in een bus zonder open instap regime, meerdere malen (alleen op lijn 94 Amsterdam - Zaandam) zelfs :pos:. Bij het GVB heb ik ook welééns een controleteampje (meestal op lijn 5, of in de metro)...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Justin »

Alleen op de GVU-lijnen 11, 12 en 12s zijn er controleteams, maar het is ook onbegonnen werk om alle studenten en Rijnsweerd-Noord mensen te controleren in 60 seconden in de ochtend- en avondspits. Gedurende het eerste studiejaar 2005-2006 ben ik nooit gecontroleerd, afgelopen twee jaren weer wel regelmatig.

Maar dat open regime ken ik ook in Rome, ook daar regelmatig meegemaakt. Wel heb ik daar één keertje zwart gereden, maar niet gepakt :P. Had die dag nog niet een Ov-kaartje kunnen kopen en in de bus (ipv metro) kon ik het niet kopen, dus geluk voor mij in ieder geval!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Jurjen »

In Duitsland (en ook Centraal- en Oost-Europese landen) zijn dergelijke controlemethoden vrij gebruikelijk.

In Alkmaar heb ik enige tijd terug nog wel regelmatig controle gezien op het station, waarbij alle uitstappers gecontroleerd werden op vervoerbewijs. Een team van controleurs kon zo vrijwel alle aankomende bussen controleren. De laatste tijd zie ik dat niet zo vaak meer, though.

Edit: in mijn onoplettendheid Berlijn tot land verheven. Maar even veranderd in Duitsland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door Ruben »

klaxxon schreef:Klopt, in Berlijn zijn de meeste bussen met open instap regime.
Staat er trouwens ergens welke bussen dat daar NIET zijn?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 10 procent rijdt zwart in de metro

Bericht door playertwo »

De bussen van de Berlin Citytour :mrgreen: en voor de rest het vervangend busvervoer (voor werkzaamheden aan de S-bahn / U-bahn).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten