Strippenkaart op 3 november definitief passé
Strippenkaart op 3 november definitief passé
Strippenkaart op 3 november definitief passé
2 november 2011 is de laatste dag dat in Nederland met de strippenkaart kan worden gereisd. Vandaag heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) toestemming gegeven om de strippenkaart af te schaffen in de laatste zes regio's in Nederland. Dit schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
De laatste zes regio's zijn Noord-Brabant, Utrecht, Groningen, Drenthe, het Bestuur regio Utrecht en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. In de rest van Nederland is de overstap van strippenkaart naar uitsluitend de ov-chipkaart als betaalmiddel al eerder gemaakt.
Bron: Volkskrant
2 november 2011 is de laatste dag dat in Nederland met de strippenkaart kan worden gereisd. Vandaag heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) toestemming gegeven om de strippenkaart af te schaffen in de laatste zes regio's in Nederland. Dit schrijft de minister vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
De laatste zes regio's zijn Noord-Brabant, Utrecht, Groningen, Drenthe, het Bestuur regio Utrecht en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. In de rest van Nederland is de overstap van strippenkaart naar uitsluitend de ov-chipkaart als betaalmiddel al eerder gemaakt.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
En nog altijd werkt dat faalsysteem niet goed :') En nee, dat zijn geen kinderziektes maar fundamentele ontwerpfouten (of eerder geen ontwerp en maar wat aangemodderd zonder erover na te denken).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
mwah, zover zou ik niet willen gaan, maar er zitten inderdaad de nodige knulligheden in het systeem die er m.i. wel uitgeramd hadden moeten worden. Veel problemen zijn ook te wijten aan een gebrekkige integratie van de tariefstructuur. Daar kan de kaart niet zoveel aan doen, dat is het probleem van de vervoerders en overheden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Nee een faalkaart wil ik het niet noemen. Maar wel de overheden en vervoerders. Als we nu de systemen van de vervoerders gelijktrekken en tarieven en producten die gelden in heel nl. Invoeren, zijn we al goed op weg. Als we zorgen dat buitelanders ook een kaart kunnen kopen..... Maar ook dat komt goed....
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Met ander woord, slecht ontwerp van het geheel. Wanneer ik het over een faalkaart heb, dan doel ik op het gehele systeem, niet alleen de kaart zelf, maar achterliggende systemen, verschillende systemen bij vervoerders etc. En daar is gewoon een ander niet goed uitgedacht.Vinny schreef:mwah, zover zou ik niet willen gaan, maar er zitten inderdaad de nodige knulligheden in het systeem die er m.i. wel uitgeramd hadden moeten worden. Veel problemen zijn ook te wijten aan een gebrekkige integratie van de tariefstructuur. Daar kan de kaart niet zoveel aan doen, dat is het probleem van de vervoerders en overheden.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Maakt niet uit, invoeren dat ding :Dfogeltje schreef:En nog altijd werkt dat faalsysteem niet goed :') En nee, dat zijn geen kinderziektes maar fundamentele ontwerpfouten (of eerder geen ontwerp en maar wat aangemodderd zonder erover na te denken).
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Ik reis nu zo'n anderhalf jaar gemiddeld zes keer per week met de OV-chipkaart (in de bus) en ik moet zeggen dat ik die strippenkaart echt niet terug hoef. In principe is de OV-chipkaart (in combinatie met automatisch opladen) ideaal in gebruik. Het probleem is dat dit gebruiksgemak ondergesneeuwd wordt door problemen die niet of nauwelijks opgelost kunnen (of willen) worden:
* Versnippering van voorwaarden en tarieven
* Het gebrek aan persoonlijke informatie (ik krijg vaak de vraag: "maar waar kan ik nu zo'n kaart kopen"?)
* Ontbreken van een "best-pricing" systeem: de reiziger moet zelf maar uitzoeken of hij niet teveel betaalt, terwijl de tarieven van een reis vaak erg lastig te vinden/te berekenen zijn.
* Het constante gevoel belazerd te worden (verkeerde check-outs, duurder bij flink omrijdende bussen, een postzegel moeten plakken op een aanvraag voor restitutie bij een fout van de vervoerder).
En zo zijn er nog wel wat punten, die het gebruiksgemak (dat er zeker is), behoorlijk doen verbleken.
* Versnippering van voorwaarden en tarieven
* Het gebrek aan persoonlijke informatie (ik krijg vaak de vraag: "maar waar kan ik nu zo'n kaart kopen"?)
* Ontbreken van een "best-pricing" systeem: de reiziger moet zelf maar uitzoeken of hij niet teveel betaalt, terwijl de tarieven van een reis vaak erg lastig te vinden/te berekenen zijn.
* Het constante gevoel belazerd te worden (verkeerde check-outs, duurder bij flink omrijdende bussen, een postzegel moeten plakken op een aanvraag voor restitutie bij een fout van de vervoerder).
En zo zijn er nog wel wat punten, die het gebruiksgemak (dat er zeker is), behoorlijk doen verbleken.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Dat zijn punten waar zeker iets aan te doen is. Ik vind het kolder dat ze bij voorbaat zeggen "technisch niet haalbaar". Dat is grote onzin. We leven niet meer in de 20e eeuw. Het vergt even wat uitzoekwerk, dat klopt, maar om bij voorbaat alles als onhaalbaar af te doen vind ik onzin. Verder verdwijnt dus het gebruiksgemak voor "grensreizigers" als je die opscheept met twee kaarten en de afhandeling van klachten kan gewoon veel beter. Dingen als verkeerde check-outs komen inderdaad voor, weinig aan te doen, maar maak het voor de klant dan wel makkelijk zijn geld terug te krijgen. En de vervoerder mag best een antwoordnummer openstellen zodat mensen bij fouten van de vervoerder hun centjes terug kunnen krijgen. Dat noemt men service.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
In Utrecht heb ik zeker 1 op de 10 ritten een bus waar die checkpalen uit staan of kapot zijn. Dan reis je gratis *O*
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Als ze het wel doen moet je alleen wel opletten of je het juiste tarief betaald... En GVU-bussen met niet werkende cico's zijn natuurlijk doodeenvoudig te herkennen aan een blanco filmbak (of 999 Geen Dienst) met het lijnnummer op het omloopnummerbordje linksonderaan de voorruit
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
999 Geen dienst wil dus niet altijd zeggen dat de CICO's het niet doen... bij Hermes i.i.g.Daniel schreef:Als ze het wel doen moet je alleen wel opletten of je het juiste tarief betaald... En GVU-bussen met niet werkende cico's zijn natuurlijk doodeenvoudig te herkennen aan een blanco filmbak (of 999 Geen Dienst) met het lijnnummer op het omloopnummerbordje linksonderaan de voorruit
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Klopt. Bij Hermes (Connexxion algemeen) verspringt de bestemming meestal vlak voor het eindpunt al naar de volgende of naar 999. In beide gevallen kan men gewoon uitchecken. Heb er in Eindhoven en Nijmegen weinig problemen mee gehad (op het "keerprobleem" na, maar dat schijnt opgelost te zijn).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Mee eens. Men spreekt officieel nog steeds over 'kinderziektes', maar daar kun je na zoveel jaar prutswerk niet meer over spreken, vind ik. De chipkaart is momenteel een kwaadaardig gezwel dat operatief verwijderd moet worden.fogeltje schreef:En nog altijd werkt dat faalsysteem niet goed :') En nee, dat zijn geen kinderziektes maar fundamentele ontwerpfouten (of eerder geen ontwerp en maar wat aangemodderd zonder erover na te denken).
De bus-, metro-, tram- en trein-chipkaart (want Ov-chipkaart is GEEN juiste benaming omdat je iedere vijf jaar 'contributie' moet betalen om een ledenpas te krijgen, waarmee je gebruik kunt maken van het vervoer dat daardoor NIET meer aan de definitie van OPENBAAR voldoet)
En ik zeg: zo snel mogelijk afschaffen dat rotding :neg:Fles schreef: Maakt niet uit, invoeren dat ding :D
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 18 sep 2011, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Nounou, 1,50 per jaar om van de OV-chipkaart gebruik te maken. Alsof de wereld nu heengaat en hel en verdoemenis dreigt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Het is geen hoge contributie, maar het gaat ook niet om het geld maar om het principe. Het vervoer is door de ov-chipkaart simpelweg niet meer openbaar omdat het niet meer voor eenieder toegankelijk is.Bee schreef:Nounou, 1,50 per jaar om van de OV-chipkaart gebruik te maken. Alsof de wereld nu heengaat en hel en verdoemenis dreigt.
Daarnaast wordt je eigenlijk ook voorgelogen over de 'anonieme' kaart, want het enige wat die kaart NIET is, is anoniem. Het is een niet persoonsgebonden kaart
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Natuurlijk is die kaart anoniem. Anoniem betekend naamloos. Op de kaart staat geen naam en de kaart is ook in geen enkele computer aan iemand gekoppeld, dus wat is er dan niet anoniem aan? Een andere definitie van anoniem is er niet...
Ja, de reisgegevens van de kaart worden opgeslagen, gekoppeld aan een kaartnummer. Maar dat kaartnummer is verder nergens aan NAW-gegevens gekoppeld en dus anoniem.
Ja, de reisgegevens van de kaart worden opgeslagen, gekoppeld aan een kaartnummer. Maar dat kaartnummer is verder nergens aan NAW-gegevens gekoppeld en dus anoniem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Totdat jij saldo gaat opladen. Met je pinpas (want hoe wou je het anders doen?) ;)Bee schreef:Natuurlijk is die kaart anoniem. Anoniem betekend naamloos. Op de kaart staat geen naam en de kaart is ook in geen enkele computer aan iemand gekoppeld, dus wat is er dan niet anoniem aan? Een andere definitie van anoniem is er niet...
Ja, de reisgegevens van de kaart worden opgeslagen, gekoppeld aan een kaartnummer. Maar dat kaartnummer is verder nergens aan NAW-gegevens gekoppeld en dus anoniem.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Contant bij een verkooppunt. Verder is het volgens mij bij enkele NS-automaten mogelijk om met kleingeld te betalen.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Je doet het bij een loket van een vervoersbedrijf, of bij een NS, GVB of RET kaartautomaat die muntgeld (en soms zelfs papiergeld) accepteert. En denk je nu echt dat het rekeningnummer of het pasnummer gekoppeld gaat worden aan de oplaadtransactie van de chipkaart?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
En wie zegt dat jij reist met de door jou gekochte kaart?
Daarnaast blijft het OV gewoon openbaar toegankelijk, voor iedereen en ook voor mensen zonder ov-chipkaart.
Daarnaast blijft het OV gewoon openbaar toegankelijk, voor iedereen en ook voor mensen zonder ov-chipkaart.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Ik weet het wel zeker. Er is bijvoorbeeld ook geen enkele andere reden dat je met een AltijdVrij toch steeds moet in- en uitchecken, anders dan pure datamining. Zo'n kans laten ze zich niet ontnemen hoor :)Bee schreef: En denk je nu echt dat het rekeningnummer of het pasnummer gekoppeld gaat worden aan de oplaadtransactie van de chipkaart?
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Maar dat is een persoonlijk abonnement, geen anoniem abonnement (die in theorie ook niet bestaan)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Dat maakt op zich niet uit. Het is OOK een vorm van onnodig teveel informatie verzamelen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Strippenkaart op 3 november definitief passé
Je kan overigens best een anoniem abonnement maken, maar dat was niet in het voordeel van de vervoerders, dus doen we het maar niet...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten