Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:Die laatste zou ik wel gewoon Heerlen-Woonboulevard houden hoor. In dat geval gaat het namelijk niet om een straatnaam, maar om het gelijknamige winkelcentrum
En o ja, het is Nieuw Oost-Indië. :wink:
Heerlen-Centre Commercial du Magasins Mobilier :twisted:
La Haye-Nouveau Indie-Oriënt :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Op YouTube vond ik een mooi videoverslag van de verlenging van tramlijn 3 in Linz die eerder deze maand in gebruik werd genomen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QjjWkF_Wkag[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Meltrain schreef:Op donderdag 1 september is het zo ver en zal (met bijna een half jaar vertraging) lijn 62 in Brussel in dienst komen. :Y *O*
Vandaag was het zo ver. :Y
Bij de beginhalte Da Vinci komt tram 2007 op lijn 62 aangereden vanaf het kopspoor. Deze tram maakt reclame voor.... lijn 62 :P :
Afbeelding

Bij het eindpunt Weldoeners rijdt dezelfde tram door de 'keerlus' om na een korte stop bij de beginhalte weer naar Da Vinci te vertrekken:
Afbeelding

Een foto van de zijkant van tram 2007 bij de beginhalte Weldoeners met daarop de reclame over lijn 62 in het Nederlands (op de andere kant staat het in het Frans):
Afbeelding

Bij (bijna) alle haltes langs de route van lijn 62 is in de abri's ook reclame gemaakt voor deze nieuwe lijn. Hier de 'Nederlandse' abri bij halte Weldoeners:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Zo, hebben ze eindelijk weer een tramlijn gevonden om die miskleun van een Tram 2000 weer eens in te kunnen zetten?

Voor de liefhebbers die elk stukje tramspoor in Amsterdam willen berijden: Door werkzaamheden in de Witte de Withstraat rijdt lijn 7 maar in een richting door deze straat, richting het Flevopark rijdt de tram nu tussen het Mercatorplein en de Kinkerstraat via de Hoofdweg (en dan samen met lijn 17 over de Postjesweg). De tramsporen op de Hoofdweg worden normaal gesproken alleen voor dienstritten gebruikt en de buslijnen 15 en 18.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Zo, hebben ze eindelijk weer een tramlijn gevonden om die miskleun van een Tram 2000 weer eens in te kunnen zetten?
Ja, lijn 62 rijdt volledig met de Tram 2000. Of zoals de MIVB het verwoordt: "Voor uw comfort wordt deze lijn exclusief bediend door lagevloertrams." :lol:
Verder rijden de 2000's nog steeds in groten getale op lijn 94. Of ze ook op de 92 rijden, weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik dacht van niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

En lijn 62 is dan zeker het begin van de lang aangekondigde tramlijn naar de NAVO?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Het heft er wel enigszins mee te maken.
De eerste aanzet was al dat lijn 55 en 33 (nu 32) één halte verlengd werden van Bordet Station naar een halte die nu Da Vinci heet. Daarnaast werden er sporen aangelegd op de Leopold III laan, voor in- en uitrukkende trams naar de remise Haren.
Lijn 62 rijdt nu over de Leopold III laan en eindigt (net als lijn 55 en 32) bij de halte Da Vinci. Vanaf deze halte volgt op termijn een verlenging van zo'n 800 meter naar het hoofdkwartier van de NAVO. Vermoedelijk gaan zowel lijn 62 als 55 en 32 doorrijden naar NAVO, maar dat weet ik ook niet zeker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Bart »

Ik zag dat in Rotterdam veel oude trams twee extra lampen op de voorkant hebben gekregen. Zijn de normale lampen niet goed genoeg?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Het zijn geen koplampen, het zijn stickers van oogballen :lol:

Morgen is er een of andere persconferentie, dan wordt bekend gemaakt wat de grap is.


Ondertussen in Amsterdam is er een nieuwe reclametram. De 781 heeft reclame voor de Hermitage. Heb hem nog niet op straat gezien, maar wel gehoord dat hij sinds afgelopen weekend die reclame heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Geert »

Op de torens van het Marconiplein zitten ook twee paar enorme ogen (toen ik er vanmiddag langs kwam wist ik weer waar ik ze dus al eerder had gezien). Zal wel een kunstproject zijn van de gemeente ofzo...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Aah, dus dát was het! Ik zat al te kijken wat dat nou voor rare dingen waren op die gebouwen..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Geert »

Haha! Als je die torens kan zien, kun je dan trouwens ook mijn werk zien? Vanuit het centrum gezien achter de spoorlijn en het Spartastadion... :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Ik zit in het STC-gebouw aan de Lloydstraat.. meestal zit ik ongeveer 4, 5 of 6-hoog, zo af en toe 10-hoog... in welk gebouw werk je dan? Zal er morgen eens op letten ;)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ah, daar. Hoevaak heb je tram 8 al op tijd zien rijden daar _O- '-)

(Gokje: Antwoord ligt tussen nooit en niet)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door mb90 »

De ogen zijn volgens een aantal winkeliers een project van winkeliers en de politie in Rotterdam-West. De ogen moeten ervoor zorgen dat de bewoners van West nog beter een oogje in het zeil houden om zo de criminaliteit hier te verminderen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Ik ga zelden met de tram, ik pak meestal bij Alexander de metro. Zal qua absolute reistijd niet heel veel sneller zijn, maar voor mij gevoel wel.. Vanmorgen wel samen met de halve klas met de tram geweest, en die zat dus ook goed vol. Op de Pieter de Hoochweg uitgestapt, kwam de volgende er alweer achteraan, óók goed vol. Tijd voor Citadissen.
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

Ik ging toen ik op het STC zat ook zo min mogelijk met de tram, heb regelmatig 15 tot 20 minuten op de halte staan wachten voordat er eindelijk eens een trammetje 8 aan kwam.. En dat met een 10 minuten dienstregeling (toentertijd).. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Precies, die metro rijdt nog lekker elke 5 minuten vanaf Rta naar Coolhaven dus daar kan ik tenminste op vertrouwen :) Hoewel, laatst heb ik wel een tijdje staan wachten, terwijl lijn A en de volgende B 'oponthoud' aan het krijgen waren. Ik zat nog te denken, ze zullen toch niet bij Graskruid op elkaar geknald zijn?
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Etienne »

Geert schreef:Op de torens van het Marconiplein zitten ook twee paar enorme ogen (toen ik er vanmiddag langs kwam wist ik weer waar ik ze dus al eerder had gezien). Zal wel een kunstproject zijn van de gemeente ofzo...
Inderdaad, ze hangen een paar verdiepingen hoger, dan waar ik stage loop :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Bart »

Rijden er eigenlijk nog 800'en rond (de weerstandenvariant van de ZGT)?
Hoeveel interieurvarianten zijn er eigenlijk van de 700? Ik had al eens de groene plastic bankjes gezien, die meestal oranje zijn. En ook al eens de groene plastic hoge stoeltjes, die ook in de eerste Citadissen zitten. Maar vandaag een volledig nieuwe voor mij: groene stoelen met zachte (en krakende) bekleding en zelfs armleuningen! Een luxe variant van de 700?
Ardan schreef:Ik ga zelden met de tram, ik pak meestal bij Alexander de metro. Zal qua absolute reistijd niet heel veel sneller zijn, maar voor mij gevoel wel.. Vanmorgen wel samen met de halve klas met de tram geweest, en die zat dus ook goed vol. Op de Pieter de Hoochweg uitgestapt, kwam de volgende er alweer achteraan, óók goed vol. Tijd voor Citadissen.
Citadissen lijken altijd wel een stuk langzamer te rijden. Vooral het optrekken gaat bijzonder traag. Een Citadis heeft ook nauwelijks meer zitplaatsen dan een ZGT, terwijl ze acht meter langer zijn.
Ardan schreef:Hoewel, laatst heb ik wel een tijdje staan wachten, terwijl lijn A en de volgende B 'oponthoud' aan het krijgen waren.
De RET heeft dat van de NS overgenomen zeker? 'Vertraagd' komt niet meer voor op de borden, in plaats daarvan staat er 'Oponthoud'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Het probleem van vertraagd was dat het hele systeem op hol sloeg en er andere bestemmingen op het bord tevoorschijn kwamen in plaats van wat normaal was. In de tijd dat de eindbestemming van de Erasmuslijn nog Spijkenisse was kwam er met vertraagd opeens DE AKKERS op de borden te staan bijvoorbeeld. Overigens kreeg men het zelfs om half tien op zondagochtend het nog voor elkaar enorme vertragingen te rijden op de Erasmuslijn, hoe je dat in godsnaam voor elkaar krijgt was zelfs voor het stationspersoneel van de RET een raadsel _O-
Bart schreef:Rijden er eigenlijk nog 800'en rond (de weerstandenvariant van de ZGT)?
Hoeveel interieurvarianten zijn er eigenlijk van de 700? Ik had al eens de groene plastic bankjes gezien, die meestal oranje zijn. En ook al eens de groene plastic hoge stoeltjes, die ook in de eerste Citadissen zitten. Maar vandaag een volledig nieuwe voor mij: groene stoelen met zachte (en krakende) bekleding en zelfs armleuningen! Een luxe variant van de 700?
De 800 is er in principe uit. De 800 heeft tweedehands draaistellen die ondertussen ruim 40 jaar oud zijn, een van de redenen om de 800 er als eerste uit te gooien.

Er zijn inderdaad ook nog 700-trams met zachte groene stoelen. Dat waren de eerste TramPlus-trams voor de nieuwe lijn 20 over de Erasmusbrug eind jaren 90.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door ODRAIL »

Even een reactie over de 700 en 800 serie. Dit vond ik op het forum van retmetro.nl:
700jes niet, op de 701 na dan..... die is lang geleden(net na zn opknapbeurt) afgevoerd ivm een zware aanrijding met n 800. verder zijn ze alle 49 nog in dienst.

de 800jes daarintegen zijn allemaal stil gezet. al zijn ze nog wel in rotterdam op het net aanwezig. maar mocht er eentje gesignaleerd worden, dan zijn er mensen die een hele ware fout maken..., die wagens mogen namelijk onder geen enkele voorwaarde meer rijden, alleen nog gesleept, verder niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ben benieuwd of men die dingen nog op de tweedehands markt kan verkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door webguy »

Ach, als je nieuwe draaistellen vindt kan je ze vast mooi oplappen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Er zijn inderdaad ook nog 700-trams met zachte groene stoelen. Dat waren de eerste TramPlus-trams voor de nieuwe lijn 20 over de Erasmusbrug eind jaren 90.
Niet helemaal: nog vóór de eerste TramPlus-lijn (lijn 20 in 1996) in dienst kwam, waren in sommige 700's al vierkante stoelen geplaatst met zachte kussens. Trams met deze stoelen zijn er nog steeds , uit mijn hoofd ondermeer de 703, 706, 708 en 718.
In de 700's die aangewezen waren voor TramPlus (en die ook displays kregen voor de volgende halte en zelfs een kaartautomaat ) kwamen groene stoelen, die qua vorm erg leken op de huidige stoelen in de Citadis-1 en metro's 5300 en 5400, met zachte bekleding. De stoelen van deze trams zijn na enkele jaren vervangen door stoelen die ook in de (toen nieuwe) metro's aanwezig waren, i.v.m. vandalisme/onderhoud.

@Bee: er schijnt vanuit Roemenië intersee te zijn voor de 800's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten