Mag ik even kwijt #91

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daantje »

Zit er over te denken om naast m'n paspoort dan ook een ID-kaart aan te vragen, dan hoef ik tenminste niet altijd m'n paspoort meer mee te nemen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Caspar »

Ik neem dan geen paspoort meer. Ben zo te zien nog nooit in een land geweest waar je niet met een ID-kaart terecht kan.
Als ik eens ruige plannen krijg om een exotischer oord aan te gaan doen dan schaf ik alsnog een paspoort aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Suus »

Ik heb vijf jaar geleden na het kwijtraken van mijn portemonnee met paspoort bewust gekozen voor een ID-kaart, omdat dat praktischer is en goedkoper was. Ik ben al bijna 20 jaar niet meer buiten Europa geweest, dus een paspoort heb ik ook niet nodig gehad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door STF »

Ik destijds eerst een paspoort gehad maar toen die verlopen was heb ik voor een ID kaart gekozen omdat ik net zoals jullie ook nooit buiten Europa kom en het toch net wat handzamer is. Verlengen doe ik hem niet meer, is nu drie maanden verlopen en over niet al te lange tijd verloopt mijn Luxemburgse ook. Misschien dat ik die laatste wel verleng maar de Nederlandse echt niet meer, dat is me veel te veel werk (via de Belgische ambassade moet dat).
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Justin »

Daantje schreef:Zit er over te denken om naast m'n paspoort dan ook een ID-kaart aan te vragen, dan hoef ik tenminste niet altijd m'n paspoort meer mee te nemen.
Zoiets dacht ik ook al... maar heb m'n paspoort sowieso nodig als ik m'n pa volgend jaar ga uitstrooien in Indonesië...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Suus »

Ik ben er ook al achter dat ik mijn geld niet terug kan krijgen. Als je de afgelopen zes jaar binnen zes weken bezwaar had gemaakt op de leges van een ID-kaart had het gekund. Dan was het bezwaar eerst afgekeurd door de gemeente en daarna had je hoger beroep moeten aantekenen bij de rechtbank. De rechtbanken bewaarden alle bezwaren tot de Hoge Raad uitspraak gedaan zou hebben en zou na die uitspraak alle bezwaren afwijzen of toekennen. Aangezien ik niet binnen die termijn bezwaar heb gemaakt kom ik er niet voor in aanmerking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door tsov »

Ik heb een paspoort en dat zal ik ook wel houden. Met mijn huidige paspoort (sinds 2008) ben ik al in zes landen geweest die geen ID-kaart accepteren. Ik verwacht dat ik nog wel meer van dat soort snoepreisjes zal maken :mrgreen:

Overigens heb ik ook een rijbewijs en dat heb ik dus altijd bij me in het kader van de ID-plicht.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door STF »

In Luxemburg wordt een rijbewijs niet geacepteerd, of je nou toerist bent of inwoner van het land.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Suus »

Er is met de invoering van het nieuwe paspoort in Nederland ook zo'n discussie gevoerd, voornamelijk omdat niet alle gegevens die wel op een ID-kaart staan erop zijn vermeld. Een rijbewijs is sowieso in het buitenland nooit geldig als Identiteitsbewijs, er staat ook geen machinecode op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Stefan »

tsov schreef:Ik heb een paspoort en dat zal ik ook wel houden. Met mijn huidige paspoort (sinds 2008) ben ik al in zes landen geweest die geen ID-kaart accepteren. Ik verwacht dat ik nog wel meer van dat soort snoepreisjes zal maken :mrgreen:

Overigens heb ik ook een rijbewijs en dat heb ik dus altijd bij me in het kader van de ID-plicht.
Zo doe ik het ook altijd. Ik heb voor binnen Nederland m'n rijbewijs, als ik naar het buitenland ga neem ik m'n paspoort wel mee. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daniel »

Tja, voor mij was het rijbewijs meenemen nooit een veel betere optie... heb nog zo'n groot papieren exemplaar :P (Tot volgend jaar dan, dan moet 'ie vernieuwd worden)
Met m'n paspoort ook nooit in landen geweest die geen ID-kaart accepteren, dus eind 2009 maar een ID-kaart in plaats daarvan genomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door webguy »

Mn ID kaart zit in mn portemenee, en paspoort achter de hand voor verre reizen. Ik had van 2000 tot 2005 mn eigen paspoort (daarvoor in mn ouders paspoort, ondanks veel buitenland reizen), maar die is verlopen met een hele boel stempels.Tijdje alleen ID gehad, maar ben toen naar de VS geweest, dus had er een nodig. Later nog een keer, en heb nu een 10 jarig amerikaans visum in mn paspoort zitten, al is mn paspoort maar 5 jaar geldig. Als ik naar de VS moet ik voorlopig dus waarschijnlijk twee paspoorten meenemen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Meltrain »

STF schreef:Verlengen doe ik hem niet meer, is nu drie maanden verlopen en over niet al te lange tijd verloopt mijn Luxemburgse ook. Misschien dat ik die laatste wel verleng maar de Nederlandse echt niet meer, dat is me veel te veel werk (via de Belgische ambassade moet dat).
Whut?! :shock:
Dat je bij de Nederlandse ambassade moet zijn om je Nederlandse paspoort te verlengen, kan ik nog wel begrijpen, maar bij de Belgische? :? :lol:

Is het trouwens ook mogelijk om een ID-kaart aan te vragen naast je paspoort? Dan kan ik mijn paspoort gewoon bij me houden als ik buiten Europa reis en mijn ID-kaart kan ik dan gewoon handzaam in mijn portemonnee houden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daantje »

Jahoor, je mag allebei hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daniel »

Ja da's mogelijk...

In het geval dat je overstapt trouwens ook wel goed in de gaten houden of ze het paspoort innemen. Als ik niet gevraagd had of ik het paspoort niet moest inleveren had ik m'n verlopen paspoort gewoon mee terug kunnen nemen na het afhalen van m'n ID-kaart :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Suus »

Mijn vorige ID-kaart werd ongeldig gemaakt en mocht ik eventueel meenemen. Ik heb hem echter ingeleverd, want wat moet ik nu met een plastic ponskaart :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daniel »

Tja met dat paspoort van mij was dus niks gebeurd... kreeg het gewoon terug nadat ik me ermee gelegitimeerd had bij het afhalen van de ID-kaart :P Dat was toch wel een aardig foutje van de bewuste ambtenaar, nadat ik verbaasd reageerde werd het snel alsnog ingenomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Meltrain »

Maar als je ze allebei mag hebben, was het toch niet zo erg dat je je paspoort terugkreeg? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Ja da's mogelijk...

In het geval dat je overstapt trouwens ook wel goed in de gaten houden of ze het paspoort innemen. Als ik niet gevraagd had of ik het paspoort niet moest inleveren had ik m'n verlopen paspoort gewoon mee terug kunnen nemen na het afhalen van m'n ID-kaart :P
Ik heb m'n verlopen paspoort hier ook gewoon nog hoor. Die hoef je niet te laten innnemen. Hij is wel ongeldig gemaakt trouwens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Daniel »

@Meltrain: wel als 'ie in het geheel niet ongeldig is gemaakt natuurlijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Meltrain »

Ow, wacht....
Mag je nu wel of niet tegelijk een geldig paspoort én ID-bewijs hebben? :?
Of mag het alleen als het paspoort ongeldig wordt gemaakt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door tsov »

Mag wel hoor. Alleen als je je paspoort vervangt moet je oude ongeldig gemaakt worden. Volgens mij mag je een paspoort ook gewoon laten verlopen als je ook een ID-kaart hebt. Alleen als dan wéér een paspoort wilt hebben moet je je oude paspoort wel meenemen en ongeldig laten maken. Dacht ik...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door deadlock »

Het oude rijbewijs was trouwens wel geldig als ID bewijs in meerdere landen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door webguy »

@Meltrain
Bij het aanvragen van een identificatiemiddel (ID-kaart of paspoort) moet je meteen alle dingen die je al hebt meenemen. Je moet dus ook het paspoort of de id kaart die je al hebt meenemen naar het gemeentehuis. Als je iets terugwil dat verlopen is, moet er een gat doorheen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Meltrain »

Ik snapte dat ik mijn paspoort mee moest nemen, maar ik twijfelde of die dan ongeldig gemaakt zou worden of niet.
Maar alleen als je paspoort verlopen is, worden er dus gaten in gemaakt? Trouwens, waarom worden er eigenlijk gaten in gemaakt? In het paspoort is toch ook al te zien dat het niet meer geldig is? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten