Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door robert55 »

Tja, wat is optimaal als het bestaan van de NZ lijn een gegevenheid is en je er van uit gaat dat er nog niet eens geld is.
Er is een optie die duidelijk behoorlijk goed scoort, en de officiele voorkeursversie die het projectbureau bleef voorstaan, scoort gewoon het slechtst
Klaasje schreef:Als je naar de rapporten kijkt.. Dan is gewoon te zien dat de optimale oplossing er niet in staat. :neg:
De oplossing: We noemen het een "Lokaalspoorweg" *O*[/quote]
Het gaat niet om het etiket. Metro over straat is gewoon heel moeilijk te verkopen aan de burgers. Weer een hybride oplossing is iets waar noch de gemeente, noch de vervoerder op zit te wachten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

De oplossing: We noemen het een "Lokaalspoorweg" *O*
Ja, we noemen het beestje anders, en ineens zijn alle problemen opgelost. Volgens mij zou je ook gewoon de NZ-metrobuis van bovenleiding kunnen voorzien en daar vergelijkbaar materieel als op de Amstelveenlijn inzetten. Met het opheffen van haltes, het opheffen van gelijkvloerse kruisingen en een paar tunneltjes/viaducten aan te leggen kun je bijna spreken van een full-metro oplossing, terwijl het veel minder geld kost dan de metro die in het rapport genoemd wordt.

Alleen heeft men bij de specificaties van de Noord Zuidlijn ooit eens bedacht dat een bovenleiding "oncool" was, omdat het plafond in het materieel "te laag" zou worden voor een echte metro-ervaring. Dat vind ik dus een redenatie die alleen minkukels kunnen bedenken, maar die types beslissen wel over het OV in Amsterdam :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Huh, wa?

De metrotunnels zijn hoog genoeg om een bovenleiding aan te brengen zonder dat de metro's een laag plafond moeten krijgen. Er is een speciaal soort bovenleiding voor metrotunnels, ontwikkeld in Madrid, waarbij een rail aan het plafond hangt waarvan stroom afgenomen wordt. Deze rail is veel minder gevoelig voor storingen omdat hij steviger is. Hij kan direct bevestigd worden aan het plafond indien nodig, dan kan je de metro bijna net zo hoog maken als de tunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Ruben »

De metro's die er komen hebben geen rondlopende bovenkant / plafond, dus in die leegte van een boortunnel had uiteraard makkelijk een rail gekund. De bovenleiding was voornamelijk nodig bij het doortrekken naar Purmerend / Zaanstad. Nu dat er (voorlopig) niet komt, is de uitwisselbaarheid met het Oostlijnmaterieel de doorslaggevende factor geweest. De Amstelveenlijn heeft men nooit in een hybridevorm willen koppelen, vanwege de vertragingen die er nu al op die lijn optreden.
Het geheel was natuurlijk best makkelijk naar een metro om te bouwen door middel van wat viaducten en tunneltjes op de plekken van kruisingen. Of een open tunnelbak wat mijn part. Bij zo'n regiotram heb ik mijn twijfels omdat je er niet de onbetrouwbaarheid met ongelijkvloerse kruisingen uithaalt, en dan ook nog eens dat ding in het centrum kwijt moet zien te kunnen. En over het geheel genomen zijn alle opties buiten de metro om onveiliger in het verkeer, zeker metro 51 nu heeft al aardig wat ongelukken gehad. Maar daar plaatsen de zuinige Calvinisten geen prijs op.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Een stadstram die in het midden van de weg rijdt is niet veiliger/onveiliger dan de sneltram in Amstelveen, terwijl in Amstelveen er heel veel knipperlichten en geluidssignalen zijn die in de binnenstad van Amsterdam volledig afwezig zijn (en dat is dan wel weer opmerkelijk, aangezien Rotterdam en Den Haag juist weer vol hangen met knipperlichten en geluidssignalen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Ruben »

Zonder onderzoek verricht te hebben denk ik dat het vrij evident is dat je beter onder tram 5 dan onder metro 51 kan belanden. Dat is, als je de wil te leven nog niet verloren bent.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door willy84 »

Het is evident dat een tunnel veiliger is voor het wegverkeer, alleen krijg je dan weer de tunnelveiligheid van de passagiers :wink: .

Alles heeft een prijs. Zolang er wegkruisingen zijn zullen er ongelukken blijven gebeuren. Dat is de prijs van mobiliteit.

In deze tijd is kosten-baten erg belangrijk. Ik denk dat als je snoeit in het aantal haltes en een aantal grote kruisingen (die zijn wel erg onoverzichtelijk in Amstelveen, dat klopt) een tunnel maakt dan kom je al een heel eind.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Klaasje »

robert55 schreef:Tja, wat is optimaal als het bestaan van de NZ lijn een gegevenheid is en je er van uit gaat dat er nog niet eens geld is.
Er is een optie die duidelijk behoorlijk goed scoort, en de officiele voorkeursversie die het projectbureau bleef voorstaan, scoort gewoon het slechtst
Klaasje schreef:Als je naar de rapporten kijkt.. Dan is gewoon te zien dat de optimale oplossing er niet in staat. :neg:
De oplossing: We noemen het een "Lokaalspoorweg" *O*
Het gaat niet om het etiket. Metro over straat is gewoon heel moeilijk te verkopen aan de burgers. Weer een hybride oplossing is iets waar noch de gemeente, noch de vervoerder op zit te wachten.
Een Lokaalspoorweg moet aan andere regelgeving voldoen dan een "tram". In verband met het "lengteverhaal" doelde ik daar ook op. Ik quote natuurlijk niet selectief voor jan-met-de-korte-achternaam :wink:
Daarnaast is er werkelijk waar, helemaal niet mis met een metro die gewoon als "lokaalspoorweg" verder rijdt Amstelveen in. Je kan alle systemen op die van de metro baseren, daarmee is natuurlijk niet een "totaal ander iets".
Vinny schreef:Volgens mij zou je ook gewoon de NZ-metrobuis van bovenleiding kunnen voorzien en daar vergelijkbaar materieel als op de Amstelveenlijn inzetten. Met het opheffen van haltes, het opheffen van gelijkvloerse kruisingen en een paar tunneltjes/viaducten aan te leggen kun je bijna spreken van een full-metro oplossing, terwijl het veel minder geld kost dan de metro die in het rapport genoemd wordt.
Dat lijkt me het goede einddoel, daar heb je alleen niet persé een bovenleiding op de NZ-lijn voor nodig.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door RoelZ1 »

Inderdaad. Het lukt Rotterdam ook om lijn B storingsloos van metro naar sneltram naar metro om te schakelen, dus in Amsterdam moet het ook kunnen. In Rotterdam hebben ze het alleen veel robuuster aangepakt doordat de sneltram daar eigenlijk gewoon een metro met bovenleiding en kruisingen is. Alle andere systemen zoals spanning en treinbeinvloeding lopen gewoon keurig door. In Amsterdam is de sneltram eigenlijk een trambaan waar metro's overheen rijden. Dan moet alles dus worden omgeschakeld, in plaats van alleen het broodnodige.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Huh, wa?

De metrotunnels zijn hoog genoeg om een bovenleiding aan te brengen zonder dat de metro's een laag plafond moeten krijgen. Er is een speciaal soort bovenleiding voor metrotunnels, ontwikkeld in Madrid, waarbij een rail aan het plafond hangt waarvan stroom afgenomen wordt. Deze rail is veel minder gevoelig voor storingen omdat hij steviger is. Hij kan direct bevestigd worden aan het plafond indien nodig, dan kan je de metro bijna net zo hoog maken als de tunnel.
OK ik lees nooit meer het Parool ;) (had dit jaren geleden ooit eens gelezen namelijk)
Maar goed los daarvan: men wilde de NZ-lijn wel doortrekken naar Schiphol of naar het zuiden. In alle gevallen is een bovenleiding toch handiger: met een derde rail ben je volgens mij gebonden aan ongelijkvloerse kruisingen en die maken het project zo verschrikkelijk duur...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me het goede einddoel, daar heb je alleen niet persé een bovenleiding op de NZ-lijn voor nodig.
Niet persé natuurlijk, maar goed, die metrobuis is er nog niet, dus een keuze voor een bovenleiding kost helemaal niets extra, terwijl het wel een stuk betrouwbaarder wordt, omdat je geen systeem-omschakeling meer hebt 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door hauptbahnhof »

RoelZ1 schreef: In Amsterdam is de sneltram eigenlijk een trambaan waar metro's overheen rijden. Dan moet alles dus worden omgeschakeld, in plaats van alleen het broodnodige.
Allemaal om de simpele reden dat er een smallere stadstram op hetzelfde traject rijdt. Dus het is wel het broodnodige. het enige wat anders zou kunnen is de hoorn/bel. Maar jah, dat geeft ook wel de minste problemen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
Dat lijkt me het goede einddoel, daar heb je alleen niet persé een bovenleiding op de NZ-lijn voor nodig.
Niet persé natuurlijk, maar goed, die metrobuis is er nog niet, dus een keuze voor een bovenleiding kost helemaal niets extra, terwijl het wel een stuk betrouwbaarder wordt, omdat je geen systeem-omschakeling meer hebt 8-)
Een bovenleiding is storingsgevoeliger dan een derde rail. En een beugeltje in- én uitklappen gebeurd bij de gemiddelde NS-trein ook meerdere keren per dag. Daarnaast gebeurt het bij een aantal grensovergangen zelfs rijdend zonder noemenswaardige problemen. Leg mij eens uit wat er nou precies zo storingsgevoelig is aan een combinatie van een derde rail met verderop bovenleiding. Er is namelijk niet sprake van een systeemomschakeling, maar alleen van het in- en uitklappen van de stroomafnemer.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Etienne »

Op metrolijn E heb ik nog nooit problemen gehad bij de omschakeling in Melanchtonweg. :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Nu is er wel een belangrijk verschil tussen de Rotterdamse sneltram en de Amsterdamse sneltram.

Ten eerste maakt de sneltram als enige gebruik van de baan, terwijl in Amsterdam er een gemend bedrijf is. Omdat er geen gemend bedrijf is hebben de sneltrams ook geen trambellen, maar wel knipperlichten en remlichten.
Ten tweede heeft de sneltram in Rotterdam een vrije baan in plaats van een ligging in de middenberm. Dat maakt kruisingen overzichtelijker, er zijn er maar twee zonder spoorbomen.
Ten derde is al het metromaterieel in Rotterdam maar 2,65 meter breed, toevallig ook de maximale breedte voor trammaterieel. Treeplanken zijn dus niet nodig.
Ten vierde heeft de sneltram in Rotterdam gewoon ATB, de sneltram in Amstelveen heeft dat niet (er staan geen seinen langs de baan, in Rotterdam ook niet maar daar worden de signalen direct naar de cabine van de bestuurder gestuurd).
Zowel de metro als de sneltram rijden in Rotterdam onder dezelfde spanning

Kortom, het enige wat echt gebeurd in Rotterdam is de manier hoe stroom wordt binnengehaald, voor de rest geen uitgebreide technische ombouw.

In Amsterdam zit men nu met tientallen jaren aan zwalkend beleid. Eerst werd een metrotunnel aangelegd geschikt voor treinen, maar het werden toch metro's dus moesten het brede metro's worden. Toen kwam er een sneltram en dan zit je met de breedte van de trams, dus werd het 2 meter 65. Vervolgens werd een nieuwe lijn aangelegd met derde rail en smal materiaal, maar daar was de reizigersvraag licht onderschat (okee, eerder extreem onderschat, maargoed) waardoor er opeens een ommezwaai kwam en breed materieel weer populair werd bij de bestuurders. Het gevolg is nu dat men weer helemaal op de breed materieel tour is, terwijl men eerder juist had bedacht dat weer uit te faseren. Eigenlijk heeft Amsterdam op OV-gebied een dictator met een strakke visie nodig, want het beleid is in al die tijd nog nooit consequent geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Etienne »

Nou Bee, solliciteer ernaar :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Ruben »

Die dictator zat er in de vorm van een onderzoeksbureau ("Metro! metro! metro!"), maar dat wordt dan weer ontslagen door Kwiebus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Daar ben ik het niet mee eens. Twintig jaar geleden heeft men besloten de lijn als sneltram aan te leggen. Daarbij is nooit rekening gehouden met een eventuele ombouw naar metro, ook het onderzoek eerder dit jaar wijst uit dat het aanleggen van de metro onhaalbaar is. Dat er dan toch hardliners na 20 jaar proberen hun zin door te drukken is fout en volstrekt kansloos.

Er wordt trouwens ook enorm gezwalkt op andere terreinen. Nog niet eens zo heel lang geleden wilde men overstappen op 2,65 meter breed materieel. Toch besteld men weer 3 meter breed materieel waarmee je de huidige situatie niet oplost. En de Noord-Zuidlijn zou een bovenleiding krijgen, maar dat gaat ook niet gebeuren want men heeft de regionale ambities niet in de koelkast gezet maar door de shredder gegooid. Over die twee dingen gaat het zwabberen gewoon door. Misschien niet nu, maar dat kan nooit meer lang duren.

En de sneltram? Die rijdt de komende jaren zoals gewoon rinkelend door Buitenveldert en Amstelveen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

Daar ben ik het niet mee eens. Twintig jaar geleden heeft men besloten de lijn als sneltram aan te leggen. Daarbij is nooit rekening gehouden met een eventuele ombouw naar metro, ook het onderzoek eerder dit jaar wijst uit dat het aanleggen van de metro onhaalbaar is. Dat er dan toch hardliners na 20 jaar proberen hun zin door te drukken is fout en volstrekt kansloos.
De enige reden waarom het niet kan, is systeemautisme. Natuurlijk kun je wel een metro aanleggen in Amstelveen. Het kan zelfs zonder erg veel moeite. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de kruisingen ongelijkvloers worden, een metro HOEFT NIET ONDER DE GROND... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Er wordt trouwens ook enorm gezwalkt op andere terreinen. Nog niet eens zo heel lang geleden wilde men overstappen op 2,65 meter breed materieel. Toch besteld men weer 3 meter breed materieel waarmee je de huidige situatie niet oplost.
Op het hele metronet kan 3m breed materieel, met uitzondering van een relatief gesproken pisstukje in Buitenveldert en Amstelveen. Ten gunste van dat bastaardproduct wat daar rondtuft, moeten dan alle andere stations aangepast worden aan 2.65m breed materieel. Hoe dan ook moet je de Amstelveenlijn toch al ombouwen als je daar met metromaterieel op wilt gaan rijden. De stadstram zou er dan hoe dan ook moeten verdwijnen. De capaciteit zou als een gevolg daarvan ook vergroot moeten worden, door verlenging van de huidige metroperrons op die lijn.
Als er dus iets aangepast moet worden om totale uitwisselbaarheid en integratie van het huidige netwerk te bewerkstelligen, is dat de Amstelveenlijn, omdat die toch al aangepast zou moeten worden. En waar gaat het nu eenmaal echt om, een paar treeplankjes die op het materieel van de Amstelveenlijn moet worden gezet om het Amstelveenmaterieel toch nog op het normale netwerk door te kunnen laten rijden; dat werkt echt wel. Vervolgens heb je wel het voordeel dat op de rest van de lijnen lekker breed materieel kan rijden, met 6 bakken lang.
Bee schreef:En de Noord-Zuidlijn zou een bovenleiding krijgen, maar dat gaat ook niet gebeuren want men heeft de regionale ambities niet in de koelkast gezet maar door de shredder gegooid. Over die twee dingen gaat het zwabberen gewoon door. Misschien niet nu, maar dat kan nooit meer lang duren.
Een verlenging de regio in zou totale nieuwbouw op een nog-niet ontgonnen traject zijn. Elke nieuwe spoorlijn die in Nederland aangelegd wordt, moet ongelijkvloerse kruisingen hebben. Daar staat het gebruik van een derde rail dus helemaal niet in de weg. En evengoed laat Rotterdam, maar ook een hoop andere steden zien, dat wisselen tussen derde rail en bovenleiding al rijdend kan, zolang het systeem voor de rest maar hetzelfde blijft. Juist daarin faalt het Amsterdamse beleid, door een metro op een tramlijn te willen laten rijden, die situatie zet zij nu voort.
Vinny schreef: een metro HOEFT NIET ONDER DE GROND... :|
Of op een viaduct...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Chauf21 »

Ruben schreef:Op het hele metronet kan 3m breed materieel, met uitzondering van een relatief gesproken pisstukje in Buitenveldert en Amstelveen. Ten gunste van dat bastaardproduct wat daar rondtuft, moeten dan alle andere stations aangepast worden aan 2.65m breed materieel. Hoe dan ook moet je de Amstelveenlijn toch al ombouwen als je daar met metromaterieel op wilt gaan rijden. De stadstram zou er dan hoe dan ook moeten verdwijnen. De capaciteit zou als een gevolg daarvan ook vergroot moeten worden, door verlenging van de huidige metroperrons op die lijn.
Als er dus iets aangepast moet worden om totale uitwisselbaarheid en integratie van het huidige netwerk te bewerkstelligen, is dat de Amstelveenlijn, omdat die toch al aangepast zou moeten worden. En waar gaat het nu eenmaal echt om, een paar treeplankjes die op het materieel van de Amstelveenlijn moet worden gezet om het Amstelveenmaterieel toch nog op het normale netwerk door te kunnen laten rijden; dat werkt echt wel. Vervolgens heb je wel het voordeel dat op de rest van de lijnen lekker breed materieel kan rijden, met 6 bakken lang.
Geen idee of ik nou heel rare dingen roep, maar kan er op die lijn geen strengelspoor worden aangelegd? Verschillende soorten materieel kunnen dan alsnog goed aansluiten op de perrons zonder dat je het materieel moet aanpassen. Of de kosten daarmee de pan uit rijzen? Geen idee :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Suus »

Het hele ruimteprofiel op de lijn is niet geschikt voor materieel breder dan 2,65. In de huidige situatie is strengelspoor ook lastig omdat de bovenleidingconstructie tussen de sporen staat.
Ruben schreef:
Bee schreef:En de Noord-Zuidlijn zou een bovenleiding krijgen, maar dat gaat ook niet gebeuren want men heeft de regionale ambities niet in de koelkast gezet maar door de shredder gegooid. Over die twee dingen gaat het zwabberen gewoon door. Misschien niet nu, maar dat kan nooit meer lang duren.
Een verlenging de regio in zou totale nieuwbouw op een nog-niet ontgonnen traject zijn. Elke nieuwe spoorlijn die in Nederland aangelegd wordt, moet ongelijkvloerse kruisingen hebben. Daar staat het gebruik van een derde rail dus helemaal niet in de weg. En evengoed laat Rotterdam, maar ook een hoop andere steden zien, dat wisselen tussen derde rail en bovenleiding al rijdend kan, zolang het systeem voor de rest maar hetzelfde blijft. Juist daarin faalt het Amsterdamse beleid, door een metro op een tramlijn te willen laten rijden, die situatie zet zij nu voort.
Als je de lijn als sneltram aanlegt mogen overwegen wel, dat kan een hoop geld besparen :wink: Richting Purmerend of Monnickendam/Volendam kan geld besparen dat je niet voor elk suf dwarsweggetje een viaduct moet bouwen als een bewaakte overweg ook tot de mogelijkheden hoort. Hetzelfde richting Uithoorn en Aalsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door robert55 »

Purmerend of Zaandam: forget it, is al jaren geleden [toen de bomen nog enigszins in de hemel groeiden] afgewezen. De enige optie die er voor een verlenging van de NZ lijn inzit is naar Schiphol, vooral omdat dat metrotraject een goede kans maakt in het kader van het SAAL gebeuren.

Metro naar Amstelveen is een zo goed als dood paard. Niemand gaat een half miljard meer uitgeven voor een 10% hogere vervoerswaarde.
Alleen een hybride oplossing is financieel te verantwoorden, maar wordt operationeel afgewezen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Vinny »

Dat zou dan een regionale sneltram worden. In het buitenland bestaan zulke dingen natuurlijk ook:
Afbeelding
Kusttram
Afbeelding
Circumvesuviana
Afbeelding
Forchbahn

Al die drie voorbeelden hebben hun geheel eigen systematiek, maar op zich lijkt het me wel een aardige inspiratie over zoiets er in Amsterdam uit kan zien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Onzeker of metro naar Amstelveen er komt

Bericht door Bram »

In verband met veiligheid is het volgens mij wel duidelijk dat het essentieel is dat de gehele lijn 51 in een open bak wordt gelegd beneden straatniveau. Mooi afgewerkt met wat glas, en je hebt een metro.

Voor mijn part kan de lijn dan doorgetrokken worden naar Uithoorn (die bij mijn weten al jaren schreeuwt om de sneltram). Dan kunnen de treinen omgebouwd worden al rijdend van Westwijk naar de Legmeer 'à la Rotterdam'.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten