Bee schreef:Er wordt trouwens ook enorm gezwalkt op andere terreinen. Nog niet eens zo heel lang geleden wilde men overstappen op 2,65 meter breed materieel. Toch besteld men weer 3 meter breed materieel waarmee je de huidige situatie niet oplost.
Op het hele metronet kan 3m breed materieel, met uitzondering van een relatief gesproken pisstukje in Buitenveldert en Amstelveen. Ten gunste van dat bastaardproduct wat daar rondtuft, moeten dan alle andere stations aangepast worden aan 2.65m breed materieel. Hoe dan ook moet je de Amstelveenlijn toch al ombouwen als je daar met metromaterieel op wilt gaan rijden. De stadstram zou er dan hoe dan ook moeten verdwijnen. De capaciteit zou als een gevolg daarvan ook vergroot moeten worden, door verlenging van de huidige metroperrons op die lijn.
Als er dus iets aangepast moet worden om totale uitwisselbaarheid en integratie van het huidige netwerk te bewerkstelligen, is dat de Amstelveenlijn, omdat die toch al aangepast zou moeten worden. En waar gaat het nu eenmaal echt om, een paar treeplankjes die op het materieel van de Amstelveenlijn moet worden gezet om het Amstelveenmaterieel toch nog op het normale netwerk door te kunnen laten rijden; dat werkt echt wel. Vervolgens heb je wel het voordeel dat op de rest van de lijnen lekker breed materieel kan rijden, met 6 bakken lang.
Bee schreef:En de Noord-Zuidlijn zou een bovenleiding krijgen, maar dat gaat ook niet gebeuren want men heeft de regionale ambities niet in de koelkast gezet maar door de shredder gegooid. Over die twee dingen gaat het zwabberen gewoon door. Misschien niet nu, maar dat kan nooit meer lang duren.
Een verlenging de regio in zou totale nieuwbouw op een nog-niet ontgonnen traject zijn. Elke nieuwe spoorlijn die in Nederland aangelegd wordt, moet ongelijkvloerse kruisingen hebben. Daar staat het gebruik van een derde rail dus helemaal niet in de weg. En evengoed laat Rotterdam, maar ook een hoop andere steden zien, dat wisselen tussen derde rail en bovenleiding al rijdend kan, zolang het systeem voor de rest maar hetzelfde blijft. Juist daarin faalt het Amsterdamse beleid, door een metro op een tramlijn te willen laten rijden, die situatie zet zij nu voort.
Vinny schreef: een metro HOEFT NIET ONDER DE GROND...
Of op een viaduct...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.