Mag ik even kwijt #92

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Mag ik even kwijt #92

Bericht door STF »

Meltrain schreef:Whut?! :shock:
Dat je bij de Nederlandse ambassade moet zijn om je Nederlandse paspoort te verlengen, kan ik nog wel begrijpen, maar bij de Belgische? :? :lol:
Is vorig jaar ingevoerd wegens bezuinigingen...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door ODRAIL »

Even een rondvraag: zijn er mensen die ervaring hebben met contactlenzen (goede en slechte ervaringen zijn welkom)?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door find_your_spot »

KM46 schreef:Even een rondvraag: zijn er mensen die ervaring hebben met contactlenzen (goede en slechte ervaringen zijn welkom)?
Hier al 7 jaar tevreden lenzen drager. Heb zelf zachte maand lenzen bij de beste en prijs winnende opticien van Nederland.

Toen ik op mijn 14e begon met het dragen van lenzen heb ik bij hun meer dan 12 verschillende lenzen kosteloos mogen uitproberen, totdat we de beste lens voor mijn ogen hadden gevonden.

KM46, wat draag je momenteel? Begin altijd eerst met een bril.
Laatst gewijzigd door find_your_spot op zo 11 sep 2011, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door ODRAIL »

find_your_spot schreef:KM46, wat draag je momenteel? Begin altijd eerst met een bril.
Momenteel draag ik al een bril, maar voor 1 oog heb ik geen bril meer nodig. Dus ik heb aan 1 lens genoeg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Caspar »

Als je een dagje in je eentje wilt reizen met een hoop verschillende buslijnen (van Connexxion), is dan de enige optie die ik heb de Buzzer van Connexxion à 13€ waar je meteen met een heel gezin mee kan reizen?
Of zijn er ook Buzzer-achtige dingen die voor 1 persoon geldig zijn?
(behalve dat ik ook bij iedere bus in en uit kan checken maar dat is dan nog duurder dan 13€
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Justin »

Ik draag nu zo'n 5 jaar lenzen en ben erg blij ermee. Vooral bij het sporten is het niet fijn om een bril te dragen (zeker als je regelmatig ellebogen in je gezicht kan krijgen, zoals hier het geval is).

Zoals bovenstaande aangeeft, is het hebben van een bril wel een goed ideaal. Stel dat je lang in een vliegtuig zit, dan gaan je lenzen pijn doen, omdat de lucht erg droog is. 4-5 uurtjes in een vliegtuig met lenzen is nog te doen, daarna wordt het echt wat minder... Werk je in stoffige omgevingen, dan zijn lenzen ook geen goed idee.

Ik heb alleen ervaring met zachte lenzen. De eerste paar weken zul je nog echt aan het worstelen zijn met de lenzen indoen (en uitdoen!). Je zult toch altijd voor de zekerheid een lenzenpotje en -vloeistof moeten meenemen -- het gebeurt nogal vaak dat ALS je het niet bij je hebt, je lens zeer doet, of dat ie er gewoon uitvalt.

Een paar jaar terug had ik last van m'n ogen, en had ini-mini beschadiginkje in m'n rechteroog, waardoor ik tijdelijk een maand lang een bril moest dragen. Raar genoeg krijg ik van brillen gauw hoofdpijn, dus liep liever zonder scherp zicht dan met scherp zicht (ik heb -2.00 beide ogen, zonder cylindrische afwijking). Enfin, daarna kreeg ik siliconenlenzen die twee keer zo duur zijn, maar wel tien keer meer comfort bieden. In het begin moet je ook niet te lang je lenzen inhouden. De aanbeveling is je lenzen maximaal 12 uur in te houden, maar bij mij hou ik dat altijd zo'n 15-16 uur in, heb er eigenlijk geen problemen mee.

Verder nog tips:
- Draag ze nooit als je hondsmoe ben. Dat gaat zeer doen zodra je ze in doet.
- Zorg dat je handen GOED gewassen zijn als je ze in doet (één keer verzuimd beter m'n best te doen, toen was m'n lens rood gekleurd doordat ik met tomatenpuree had gewerkt :P)
- Houdt altijd een bril bij de hand.
- Lenzen zijn declareerbaar bij de zorgverzekeraar, mits je aan alle voorwaarden doet (hangt af van de zorgverzekeraar; ik krijg maar 100-150 euro per twee jaar, en die gebruik ik al voor m'n bril); toebehoren (vloeistof, houder etc.) zijn niet declareerbaar
- Let op dat je niet desinfectievloeistof met lenzenvloeistof verwart. Sommige oplossingen zijn louter bedoeld voor het grondig reinigen en die hebben sterkere samenstellingen dan normaal. Als je je lenzen hiermee schoonmaakt en vervolgens in je oog stopt, dan brand je oog zowat weg (en heb daar ervaring mee helaas). Goed lezen op de verpakking of die voor schoonmaken of voor dragen is...


----------------

Verder mag ik even kwijt:

Ik had weer ADHD dromen... ik droomde onder andere dat ik ging backpacken door Australië, en in een modderrivier vol met troep terecht kwam, en me openhaalde aan grote stukken glas -- ik had waarschijnlijk niet een documentaire over de Tohoku Tsunami moeten zien voor ik ging slapen :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door find_your_spot »

Enkele voordelen van lenzen:
- door de regen fietsen of lopen is geen probleem, je zicht is altijd helder
- nooit meer je bril afdrogen
- kom je van buiten een warme ruimte in, zal een bril beslaan, lenzen kennen dit probleem niet
- je blikveld is veel groter, bij een bril kijk je snel tegen het montuur aan
- kan elke zonnebril dragen die ik wil (scheelt veel geld als je zonnebrillen op sterkte moet kopen)
- lenzen bij sporten super handig
- nooit meer gebroken glas door een bal tegen m'n hoofd
- nooit meer vallen omdat ik geen bril mocht dragen bij volleybal
- je uiterlijk veranderd niet door contactlenzen, mensen zullen het niet eens zien
- het zoeken naar een fijn montuur is vaak eindeloos
- vervelend als je bril na 2 maanden nog niet bevalt
- contact lenzen zitten vaak wel gelijk goed
*O*

Enkele nadelen van lenzen:
- je oog zal in het begin overmatig traanvocht gaan aanmaken
- na aantal jaar zal je oog te weinig traanvocht aanmaken
- lenzen kunnen vooral in droge gebieden op je oog plakken (denk aan airco in vliegtuig), lenzenvloeistof is heel belangrijk
- bedenk goed voor jezelf of je hygiënisch schoon bent (als je nu al amper je handen wast zijn lenzen af te raden)
- gevolg van slechte omgang met lenzen is een ooginfectie, dit wil je niet krijgen
- bij slecht onderhoud kunnen krassen op je hoornvlies tot gevolg hebben, dit is ook direct terug te wijzen op je eigen hygiëne.
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door find_your_spot »

Elke dag als ik moet werken komen deze twee naar mij toe.

Iemand enig idee hoe dit model eend heet?

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Suus »

Dat is een Muskuseend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Chauf21 »

Nog een tip bij het gaan dragen van lenzen: ga naar een opticien en laat je uitgebreid informeren. Ga ook regelmatig (eens per half jaar) terug voor controle. Zo kan je beginnende of mogelijke problemen voor zijn door een ander soort lens te gaan dragen of door andere technieken te gebruiken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door webguy »

STF schreef:
Meltrain schreef:Whut?! :shock:
Dat je bij de Nederlandse ambassade moet zijn om je Nederlandse paspoort te verlengen, kan ik nog wel begrijpen, maar bij de Belgische? :? :lol:
Is vorig jaar ingevoerd wegens bezuinigingen...
Ter verduidelijking: het gaat om de Nederlandse ambassade in Belgie, omdat de Nederlandse ambassade in Luxembourg is gesloten neem ik aan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Suus »

Volgens het ministerie van Buitenlandse zaken zit er nog steeds een ambassade in Luxemburg waar je nog steeds gewoon paspoorten en id-kaarten kan laten maken. Dus, STF, verklaart u nader :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door STF »

Nee je hoeft niet naar de Nederlandse ambassade in Belgie toe maar naar de Belgische ambassade in Luxemburg, dacht ik. Ik zal het nog eens aan me ouders vragen, die zijn er al een paar keer geweest (en waren behoorlijk boos dat ze gezien hun paspoort nu ineens als halve Belg door het leven gaan).
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door Dafdriver »

Morgen maar eens koers zetten richting Italië, uiteraard via het o zo fraaie Zwitserland.

O ja ik heb jaren geleden voor 6 tientjes een zonnebril op sterkte kunnen regelen via de opticiën. Dus dat zijn de kosten niet vergeleken met een normale bril. Tussentijds nog een 2de zonnebril er bij geregeld zodat ik in de vrachtwagen en in één van de personenwagens een zonnebril op sterkte heb liggen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door Daantje »

Mijn zonnebril op sterkte was ook 50 euro oid en die kon ik dan nog declareren bij m'n zorgverzekering ook.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door STF »

Pff het ministerie van toerisme heeft een nieuw systeem ingevoerd waarmee je de gasten op een camping of in een hotel moet inschrijven, per computer dit keer. Wat een rampzalig systeem en wat willen ze absurd veel weten zoals de kentekenplaat van de caravan, er is bijna geen kampeerder te vinden die het kenteken van zijn of haar caravan uit het hoofd weet want het onthouden van het auto kenteken is vaak al een groot probleem bij de meeste mensen.

Verder zit dat systeem uitermate onpraktisch in elkaar; 99 op de 100 inschrijvingen zullen toeristische kampeerders met als doel vrije tijdsbesteding zijn, toch moet je elke keer weer opnieuw "toerist" en "vrije tijd" selecteren uit een lijstje waar gek genoeg de keuze "terrorist" niet tussen staat. :mrgreen: En het kampeerplaatsnummer staat pas op pagina 2 piepklein geschreven terwijl dat nou juist het meest belangrijke item is wanneer kampeerders aan het einde van hun vakantie komen afrekenen en je de inschrijving moet terugzoeken in het systeem.

Nee blij zijn we er niet mee maar hebben weinig keus, het is verplicht. Voorheen werkte het met speciale formulieren met doorslag waarbij aan het einde van de maand het roze blad eraf gescheurd moest worden en naar het ministerie van toerisme opgestuurd werd. Zelfs op die formulieren wilde men al relatief veel gegevens over de kampeerder hebben, in veel buurlanden is dat echt veel sumierder.

Ik zie ze er nog toe in staat om over enige jaren ook naar de naam en chipnummer van het huisdier te vragen... :Y
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #91

Bericht door Thom91 »

find_your_spot schreef:
Iemand enig idee hoe dit model eend heet?
Alsof je een miniatuur vrachtwagen in de hand hebt.. :lol:
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door ODRAIL »

Wat de rondvraag betreft: iedereen die een antwoord heeft gegeven hartelijk dank.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door STF »

Dit is nu al de tiende keer binnen een paar weken tijd dat find_your_spot tijdens een msn gesprek in slaap valt, ik denk dat ik mezelf maar eens ga aanprijzen als slaapmiddel; "praat vijf minuten met Frank voor een goede nachtrust". :lol:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door find_your_spot »

Gek hè als ik de hele dag van niks naar nergens met AH boodschappen tassen het land door kruis.

Meestal MSN ik op m'n iPhone in bed. Na x minuten trekt iemand de batterijen uit m'n klepje. :')

Daar in tegen ben ik nu wel fris en fruitig.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door Caspar »

Gek hè als ik de hele dag van niks naar nergens met AH boodschappen tassen het land door kruis.
Klinkt als een stereotype dakloze :lol:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door ODRAIL »

Over daklozen gesproken: Heeft iemand gisteren toevallig tros radar gezien over de straatkrant :wink:?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door Suus »

Nee, maar ik kende de problematiek al. Ik koop hem zeer zelden, maar anders koop ik hem bij de vaste zwerver bij de Albert Heijn. Die veegt ook de ingang schoon als er zand ligt :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door Thom91 »

KM46 schreef:Over daklozen gesproken: Heeft iemand gisteren toevallig tros radar gezien over de straatkrant :wink:?
nee, wat was er aan de hand? Had wel voorstukje gezien
Komt wel goed schatje.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mag ik even kwijt #92

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef: Klinkt als een stereotype dakloze :lol:
Lol. Mensen die mij kennen weten dat ik ernstig het tegenovergestelde ben van een dakloze, met 4 huizen :@

Die Albert Heijn tassen gaan trouwens gewoon achterin één van de drie auto's. *O*
For Your Railroad Adventures
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten