SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar vervo

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar vervo

Bericht door fogeltje »

EINDHOVEN - Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) bezuinigt voor de periode 2012 - 2016 38 miljoen euro op infrastructuur en openbaar vervoer.
Door de bezuinigingen kunnen gemeenten in 2012 50 procent minder projecten uitvoeren die betrekking hebben op kleine infrastructuur en verkeersveiligheid.

Op het openbaar vervoer hebben de bezuinigingen ook diverse gevolgen. In de zomer van 2012 duurt de vakantieregeling een week langer. De Eindhovense stadslijn 13 rijdt 1 keer per uur en niet meer na 19.00 uur. Lijn 26 Helmond-Deurne-Meijel rijdt niet meer tussen Helmond en Deurne. Op zaterdag en zondag wordt het aantal ritten op lijn 26 tussen Deurne en Meijel beperkt tot 9 ritten heen en 6 ritten terug. De Helmondse stadslijnen 52 en 54 rijden nog maar 1 keer per uur. De wijzigingen gaan in op 11 december 2011.

De bezuinigingen zijn het gevolg van de kabinetsplannen.

http://www.ed.nl/regio/best/9434838/SRE ... c#reakties
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Joshua »

Eindhoven mocht tot nu toe ook echt heel trots zijn op het openbaar vervoer dat ze daar hadden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door huibf »

Joshua schreef:Eindhoven mocht tot nu toe ook echt heel trots zijn op het openbaar vervoer dat ze daar hadden.
Nou dat valt dan ook wel weer mee.... Sinds 3 jaar is het tenminste wel wat, maar er valt nog veel te verbeteren...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Raymond »

Overigens wordt van die 38 miljoen maar 2,3 miljoen bezuinigd op de exploitatie van de concessie en zijn het vooral autoprojecten die aan de kant worden geschoven. En met de huidige maatregelen tref je relatief weinig mensen, want dat waren grotendeels al ritten die twijfelachtig genoemd konden worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

Wat me opvalt als ik naar de kaart van Eindhoven kijk is dat ze een enorm dicht lijnennet hebben. Misschien is het wel een beetje te. Als dat lijnennet wat hergestructureerd wordt kunnen de frequenties van individuele lijnen vast behoorlijk omhoog.
(Waarmee ik niet zeg dat dit verplicht moet!)
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door huibf »

Klaasje schreef:Wat me opvalt als ik naar de kaart van Eindhoven kijk is dat ze een enorm dicht lijnennet hebben. Misschien is het wel een beetje te. Als dat lijnennet wat hergestructureerd wordt kunnen de frequenties van individuele lijnen vast behoorlijk omhoog.
(Waarmee ik niet zeg dat dit verplicht moet!)
Dicht lijnennet? Gewoon zoals het hoort, ongeveer 450 meter vanaf een woonhuis. Er zijn overigens wat gebieden in de stad waar het ook 800 meter is. Bedenk dat in de 5de stad van NL geen tram rijdt opgebouwd uit 'dorpen'.
Daarbij is er een heel groot verschil met overdag en avond, dan zijn er toch behoorlijk was lijnen die uurlijks rijden.
Waar denk je dat ik de afgelopen jaren mee bezig ben geweest. Er valt heel weinig te herstuctureren....
Maar ik daag je uit.... tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door fogeltje »

Volgens mij zeiden ze dat in Nijmegen ook, maar daar is in 2005 het netwerk ook op de schop gegaan wat schijnbaar een aanzienlijke besparing opleverde terwijl het aanbod min of meer gelijk bleef. Natuurlijk zijn er altijd mensen die bij elke wijziging erop achteruit gaan (in dat geval ging Aldenhof janken).

Wat Eindhoven betreft, misschien dat eea te realiseren zou zijn door streeklijnen wat functies van stadslijnen over te laten nemen. Maar dat is in mijn ogen onwenselijk omdat je dan de streekreiziger uit de bus jaagt die niet zit te wachten op extra reistijd (en wat nu met de OVC ook mee gaat spelen, de kosten!).
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door huibf »

Daar zeg je dus wat. Er lag een afgrijselijk plan om lijn 3 om zeep te helpen. Lijn 144/145 zou de route van lijn 3 rijden en dan de laatse paar halten in de lus laten vervallen en via de autowijk de huidige route van 103 overnemen. Nou mooi niet dus...
Je moet de streeklijnen zoveel mogelijk straktrekken. Je raakt dan je reizigers kwijt. En hiermee eindhoven onbereikbaar. Niet voor niets zijn lijn 20, 149, 150, 171, 172 zon goede lijnen.
Vroeger reed 156 ook door eindhoven, al zag ik wel graag deze lijn wel terug omdat net daar rond vlokhoven en brussellaan de halteafstad 600 meter is of halten onder het viaduct van de kennedylaan.... Maar brabant heeft andere routen voor ogen tegen 2020...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Daar zeg je dus wat. Er lag een afgrijselijk plan om lijn 3 om zeep te helpen. Lijn 144/145 zou de route van lijn 3 rijden en dan de laatse paar halten in de lus laten vervallen en via de autowijk de huidige route van 103 overnemen. Nou mooi niet dus...
Je moet de streeklijnen zoveel mogelijk straktrekken. Je raakt dan je reizigers kwijt. En hiermee eindhoven onbereikbaar. Niet voor niets zijn lijn 20, 149, 150, 171, 172 zon goede lijnen.
Vroeger reed 156 ook door eindhoven, al zag ik wel graag deze lijn wel terug omdat net daar rond vlokhoven en brussellaan de halteafstad 600 meter is of halten onder het viaduct van de kennedylaan.... Maar brabant heeft andere routen voor ogen tegen 2020...
Streeklijnen de wijk in heeft ook echt niet mijn voorkeur, maar ik opper gewoon wat gedachtenspinselen. Hoe vervelend dat is merk ik in Nijmegen regelmatig. Streeklijn 9 van Grave naar Nijmegen via Neder- en Overasselt rijdt op ma t/m za een halve lus door de wijk Aldenhof wat enorm vervelend is omdat de aansluiting van lijn 9 op lijn 99 in Grave vaak onder druk staat. Of het daar veel reizigers kost, weet ik niet, maar ziende wat er in Aldenhof opstapt moet er een betere oplossing te bedenken zijn zonder de streekreizigers te duperen (ook nog eens in prijs, een rit in de avond of op zondag is goedkoper).

En langere tijden helpen streeklijnen om zeep, in ieder geval voor streekreizigers. Dat zie je wel met lijn 21. Nu moet ik zeggen dat het verval al lange tijd bezig is, sinds de knip in Uden, later het inkorten tot Beek en Donk en het gestage uitbreiden van lijn 121. Maar de route via Woensel heeft deze lijn wel de das omgedaan wat betreft vervoer tussen Beek en Donk en Nuenen. Voor mij is het een enkele keer handig als ik toevallig bij een vriend in Woensel moet zijn (lijn 21 stopt er voor de deur), maar mijn voorkeur heeft deze lijn helaas al lang niet meer als ik naar/van Eindhoven moet (hoewel de oude 21 altijd een warm plekje in mijn hart zal hebben).

Maar wellicht dat met herstructurering van het stadsnetwerk iets bereikt zou kunnen worden. Echter weet ik niet of dat in Eindhoven veel zou kunnen betekenen. In Nijmegen was tot 2005 sprake van enige vorm van overlap van meerdere lijnen in bepaalde wijken en trajecten. Dat heeft hem toen samengevoegd en gestroomlijnd tot een nieuw netwerk wat daar best goed werkt in mijn ogen (op de problematische wijk Aldenhof na). Maar zoals ik al zei, ik weet niet of zoiets mogelijk is in Eindhoven. Als ik me zo het lijnnet voor ogen haal, dan zit daar niet veel overlap tussen de stadslijnen. Misschien dat in Veldhoven eea te combineren zou zijn, maar of dat nu zoveel besparing oplevert ... (hmm, ik kan mijn lijnnetkaarten zo snel vinden dus kan er niet even snel een blik op werpen, die dingen liggen waarschijnlijk thuis).
"Een touringcar is geen bus"
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door erjeebee »

Ik denk dat we met de beperkte bezuinigingen nog goed wegkomen als ik zo vrij mag zijn.

En er is best wel wat te herstructureren als je wilt
Je zou bijvoorbeeld in de dunne uren

- 156/157 route lijn 2 laten rijden
- 2 opdoeken
- 3 door laten rijden van Blixembosch West naar Oost

- 8 opheffen
- 103 via route 144/45 laten rijden
- 144/145 over route lijn 8 (Boschdijk en door Acht)

- 10 via route 12 laten rijden en door naar Geldrop
- 12 opheffen
(al eerder gedaan, weet niet waarom dat is teruggedraaid)

- 15 en 16 samenvoegen (half uurdienst om en om via beide routes)

- 7 opheffen
- 17 door laten rijden van Waalre naar Aalst

Op zich rijdt er overal waar nu een bus rijdt dan nog steeds een bus.
Maar als je mij vraagt wie je daar blij mee maakt?
Geen reizigers, hoogstens wat financiele piepels
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door erjeebee »

Sorry, correctie:
als je 10 via route 12 laat rijden en door naar Geldrop zul je 24 via route 10 moeten laten rijden om overal waar nu bus rijdt er een te houden
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door erjeebee »

Lijn acht naar Acht kan natuurlijk nooit helemaal worden opgedoekt.
Daar is ie te mooi voor.
Afbeelding
Waar anders vind je een lijn waar het nummer nog eens in tekst wordt herhaald
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

huibf schreef: Dicht lijnennet? Gewoon zoals het hoort, ongeveer 450 meter vanaf een woonhuis. Er zijn overigens wat gebieden in de stad waar het ook 800 meter is. Bedenk dat in de 5de stad van NL geen tram rijdt opgebouwd uit 'dorpen'.
Daarbij is er een heel groot verschil met overdag en avond, dan zijn er toch behoorlijk was lijnen die uurlijks rijden.
Waar denk je dat ik de afgelopen jaren mee bezig ben geweest. Er valt heel weinig te herstuctureren....
Maar ik daag je uit.... tips zijn welkom.
Als je met loopafstanden van 450 meter lage frequenties kunt rijden kun je beter twee lijnen samenvoegen en de loopafstanden vergroten naar 600 a 700 meter en zo wat frequenter rijden.
Laat ik lijn 2 en 3 als voorbeeld nemen. Als ik op de kaart kijk, zie ik hier buslijnen die door een woonwijk omrijden op hun weg naar het noorden. Stel, deze lijnen voeg je samen en laat je over de Montgomerylaan rijden, dan win je zo wat rijtijd naar het noorden van Woensel terwijl de ritfrequenties op deze as omhoog kunnen. Als je dan in het noordelijk gedeelte eerst de route van lijn 2 neemt over de Rooseveltlaan en dan een rondje rijdt over de route Antwerpenlaan, Tempellaan, Shakespearelaan, Granaat, Diamantring, Rode Kruislaan en de Bisschop bekkerslaan, en daarna weer terug via de Rooseveltlaan en de Montgomerylaan.
Als je dat zo doet, heb je een complete buslijn weggehaald waardoor de je frequentie elders kunt verhogen. De dekking wordt niet waardeloos want aan de westkant van dit gebied rijden de lijnen 1, 11 en 145. (Waar vast ook het een en ander veranderd kan worden.)
Juist de kracht van de streeklijnen (gestrektheid) mag je best gebruiken om het stadsnet wat te veranderen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door huibf »

Pardon. Lijn 2 is notabene op de opera en stiffelio al erg druk. Met de wijk die er nog bijkomt is het afkappen van dat stuk ondenkbaar. Het stuk van lijn 3 over de diamantring is al veel minder druk. Voor blixembosch creeer je afstanden van meer dan 1 km. Waarom denk je dan dat lijn 2 op zaterdag elk kwartier rijdt. Op zondagen en vooral de koop is half uitkijken zelfs krap aan.
Lijn 2 is best vaak al erg vol na halte rooseveltlaan. Daarmee valt dus 156 en 157 dus af om lijn 2 over te nemen.
Lijn 10 via 12 rijden is erg ver om, dat gaat je reizigers kosten, of er moet een busbaan komen over de rielsedijk.
Allemaal geen optie. Dan kan je net zo goed alles afschaffen.
Ik zie liever tussen 6.00 en 9.00 de frequentie in de zomervakantie naar halfuurlijks gaan en dan allemaal aansluitend en vertrekkend op de ic van 00 en 32.... Dat is door ons voorgesteld.
Elke vorm van omrijden en hogere halteafstanden zal er onherroepelijk voor zorgen dat men ondanks de steeds slechtere bereikbaarheid de auto zal nemen. Vergeet niet dat de gemeente de co2 uistoot móet verminderen.
Bezuinigen zal m moeten zitten in het nog beter bestuderen van de echte vraag om sommige lijndelen. En autoverkeer echt afdwingen voor de mennsen die niet in het centrum wonen.

Nu de HOV as er komt, nog steeds niet zeker, was her voornemen er al om halten te schrappen op deze as. De loopafstand werd verdubbeld, men zou dus enkele minuten winnen op rijtijd maar 5 minuten langer lopen. Weg winst. Nu vervalt alleen oude toren en gildelaan in een richting en worden rondom catharina halten samengevoegd en komt er zelfs een halte bij op de sterrenlaan.

Overigens is die HOV een verzonnen probleem. Er is nl. Geen probleem en dat ziet sre ook steeds meer. Maar de gemeente blijft volhouden. Immers nieuwbouw via de a270 is sneller. Ook na HOV. Echte problemen zijn er op de as naar v'waard en airport/meerhoven.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 14 sep 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

huibf schreef:Pardon. Lijn 2 is notabene op de opera en stiffelio al erg druk. Met de wijk die er nog bijkomt is het afkappen van dat stuk ondenkbaar. Het stuk van lijn 3 over de diamantring is al veel minder druk.
Lijn 2 is best vaak al erg vol na halte rooseveltlaan. Daarmee valt dus 156 en 157 dus af om lijn 2 over te nemen.
Je moet het net dan ook integraal aanpakken, geen omrijdende bussen meer. Als je lijn 3 opheft kun je lijn 2 natuurlijk frequenter laten rijden op de drukkere tijdstippen. Bijvoorbeeld 8x per uur in de brede spitsen.
huibf schreef:Elke vorm van omrijden en hogere halteafstanden zal er onherroepelijk voor zorgen dat men ondanks de steeds slechtere bereikbaarheid de auto zal nemen. Vergeet niet dat de gemeente de co2 uistoot móet verminderen.
Bezuinigen zal m moeten zitten in het nog beter bestuderen van de echte vraag om sommige lijndelen.
De ervaring elders leert wat anders. Als je een buslijn verbeterd, krijgt die automatisch een groter bereik.link. Nou is dat wel een iets andere situatie dan dit stadsvervoer, maar er kunnen best minder lijnen, frequenter dan nu rijden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door huibf »

Er zijn ook steden te noemen waar HOV het vervoer en reizigersaantallen zijn afgenomen. Eindhoven en de inwoners kan je niet vergelijken. Die rapporten zijn een kul. Geschreven op theorie en door niet ov reizigers.
In eindhoven is men te vastgeworteld aan de auto. Maar de laatste jaren verschuiven gelukkig MEDE door de betere dichtheid en hogere frequenties. Zeker op za en zo en de vakanties na 9.00 uur. Overigens stelt HOV2 niet veel voor. Men haalt van nuenen tot eindhoven maar 3 minuten winst tov de huidige lijn 21 of 22.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 14 sep 2011, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Chauf21 »

Klaasje schreef:De ervaring elders leert wat anders. Als je een buslijn verbeterd, krijgt die automatisch een groter bereik.link. Nou is dat wel een iets andere situatie dan dit stadsvervoer, maar er kunnen best minder lijnen, frequenter dan nu rijden.
Als ik dat onderzoek zo even snel doorlees, laat men zien dat reizigers bereid zijn langer te reizen naar HOV-haltes, maar dat wil niet zeggen dat HOV ook zal leiden tot meer reizigers dan in andere situaties. Daarnaast veronderstelt men bij HOV ook vaak dat mensen 'zo snel mogelijk' willen reizen. Voor een gedeelte van de reizigers zal dat zeker op gaan, maar voor een groot gedeelte van de reiziger ook niet. Voor forensen van slaapstad naar werkstad zal het zeker opgaan, maar voor heel veel stedelijke ritten gaat gemak boven snelheid. Ik zou dus zeker niet willen zeggen dat HOV in grotere steden beter is dan een fijnmazig net!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

Maar voor gemak heb je ook frequentie nodig en dat laatste staat behoorlijk op een gespannen voet met fijnmazig. Een kwartiersdienst lijkt enigzins op gemak, maar echt gemak komt pas bij frequenties van 6-8x per uur. Als je op de bonnefooi naar de bushalte gaat, is de gemiddelde wachttijd bij een kwartiersdienst 7,5 minuten. Bij een tienminutendienst is dat 5 minuten en bij 7,5 minuten wordt het 3,75 minuten. De woningen die dicht bij een bushalte staan gaan er veel op vooruit met een lage netdichtheid en hoge frequenties, terwijl 600 meter lopen met 6x per uur ongeveer even gemakkelijk is als 400 meter lopen bij 4x per uur een bus. De vraag is: Bieden we iedereen een bus op loopafstand met beperkte kwaliteit, of kies je voor een hoge kwaliteit in een beperkt gebied terwijl de de omliggende gebieden niet noodzakelijkerwijs er op achteruit gaan.
Laatst gewijzigd door Klaasje op wo 14 sep 2011, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Chauf21 »

De achterliggende gedachte bij die denkwijze is nog steeds "'zo snel mogelijk". Voor sommige mensen maakt het helemaal niet uit dat ze een paar minuten langer moeten wachten. Dat is vaak iets dat onbewust wordt verworpen (of genegeerd) in discussies over HOV.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

Bij de keuze voor ov, auto of fiets heeft de snelheid een bijzonder belangrijke invloed. Anders wordt het als we het over de zogenaamde ov-captives hebben. Bedenk ook dat wachten als vervelender wordt ervaren dan rijden, daarnaast maken wat hogere frequenties een verbinding erg laagdrempelig.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Chauf21 »

Allemaal waar en aannemelijk, maar als mensen de keuze hebben tussen '10 minuten door de regen lopen' of 'voor de deur instappen' (OV of auto), dan is halteafstand ineens ook belangrijk. Daarnaast woont er in de steden ook een ander slag mensen dan in de slaapsteden. HOV kan prima werken voor die laatste doelgroep, maar dat geldt niet één op één voor de mensen die in de steden wonen, zie bv. Overwegend onderweg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

Ik probeer een onderzoek te vinden naar de invloed van de VF-factor of de loopafstand op de keuze voor ov bij een verplaatsing met een "recreatief motief" of "vrije tijd" binnen een "stedelijk gebied" en ik kan niets vinden. Overigens is het ook lastig om een situatie als in Eindhoven te vergelijken met een ander stedelijk gebied met een lagere haltedichtheid, juist omdat op de plekken waar een lagere haltedichtheid is, het ov vaak stukken sneller en frequenter is. Het zou dus kunnen dat een hoger gebruik juist ook van de fors snellere verbindingen afhangt. De G4 in Nederland vallen sowieso af door de hoge haltedichtheden die daar te vinden zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door huibf »

ik lees allemaal hogere frequentie van 4x naar 8x per uur en dan lijnen verstrakken.
Maar als die verstrakking hooguit 3 minuten reiswinst oplevert en dus 6 minuten in een retour op een stadsretourrit van 50 minuten. dan kost dat dus een bak extra bussen.

HOV 2 Nuenen-Eindhoven gaat niet werken omdat het een verzonnen vervoersprobleem is. Er is nl helemaal geen vraag naar een HOV naar Nuenen. De bussen kunnen nu in harmonie tussen de auto's rijden. In de voorgestelde versie gaat de auto dus drastisch inleveren en wordt de bus maar 3 minuten sneller en daarbij zal lijn 121 en 122 gewoon sneller zijn via de a270. En het is niet de bedoeling dat de 121/122 over de hov gaan. Immers dan staat de voertuigkeuze dus vast. Wat men niet wil, en terecht is, iedereen verplicht laten overstappen in Nuenen.
Een andere fout is HOV naar de Higt Tech Campus. Men wil eerst langs het Motel, langs de A2 en dan naar de Campus. Die rit gaat 8 minuten extra kosten dan de huidige 407. Men heeft 1 jaar 407 via de Aalsterweg laten rijden... De High Tech Campus stond na 1 seconde van de invoering van de dienstregeling te sputteren omdat de rit 5 minuten langer duurde. Dus exit route en weer terug naar de huidige route van lijn 407.

De enige HOV die zinvol is is HOV naar Valkenswaard... maar dat is een te moeilijke opgave waaraan niemand zijn vingers wil branden wat betreft de infrastructuur over de aalsterweg.

De enige samensmelting zouden de lijnen naar waalre een aalst kunnen zijn (7 en 17).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door fogeltje »

erjeebee schreef:Lijn acht naar Acht kan natuurlijk nooit helemaal worden opgedoekt.
Daar is ie te mooi voor.
Afbeelding
Waar anders vind je een lijn waar het nummer nog eens in tekst wordt herhaald
Sterker nog, ze hebben een tijd rondgereden als "8 Acht via Acht" :)
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SRE bezuinigt 38 miljoen op infrastructuur en openbaar v

Bericht door Klaasje »

huibf schreef:ik lees allemaal hogere frequentie van 4x naar 8x per uur en dan lijnen verstrakken.
Maar als die verstrakking hooguit 3 minuten reiswinst oplevert en dus 6 minuten in een retour op een stadsretourrit van 50 minuten. dan kost dat dus een bak extra bussen.
Ik had het over een pakket van de volgende maatregelen:
  • Vergroten van de loopafstanden voor 95% van de inwoners van de stad tot ca. 600 meter.
  • Lijnen die zoveel mogelijk gestrekt zijn.
  • Hogere frequenties op de overblijven de lijnen
Door de eerste twee maatregelen kan je het aantal lijnen verminderen, waarna de overblijvende lijnen een frequentieverhoging kunnen krijgen tot 6, of 8x per uur. Het vergroten van de loopafstand levert een totaal ander netwerk waarbij het aantal lijnen kan verminderen.
Daarna had ik met Chauf de discussie of dat wenselijk is of niet. Ik stel van wel, Chauf van niet, echter kunnen we niet vaststellen of de argumenten die ik gebruik ook valide zijn voor stadsvervoer. Er is ook niet eenvoudig een degelijk onderzoek naar de relatie tussen keuze voor het vervoersmiddel naar aanleiding van de reistijden en loopafstanden te vinden voor de combinatie van stadsvervoer en het maken van een reis met een recreatief motief. Daardoor zorgt het verder gaan met deze discussie voor een welles-nietes-discussie en dat lijkt mij geen goed idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten