'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Cookie »

'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'
Geplaatst op: woensdag 14 september 2011 07:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 september 2011 10:41


GRONINGEN/ASSEN - Groningen en Drenthe belemmeren een snel intensief gebruik van de OV-chipkaart door regionale eurokaartjes te blijven verkopen. De commissie Kist, die de landelijke invoering van de kaart begeleidt, baalt van die losse kaartjes, zo blijkt uit het rapport over de OV-chipkaart.

Volgens de commissie werkt het op relatief grote schaal voortbestaan van eurokaartjes kannibaliserend op het OV-chipkaart systeem. "Groningen en Drenthe schuiven het zo volledig mogelijk gebruik van de OV-chipkaart naar achteren, terwijl het systeem baat heeft bij intensief gebruik. De kosten kunnen dan door zoveel mogelijk reizigers worden gedeeld", aldus de commissie.

Met name het 1,50 eurokaartje blijft op een aantal trajecten een aantrekkelijk alternatief voor de reiziger (want goedkoper) en vertraagt de introductie van de OV-chipkaart.
Lees verder
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door The best »

Als ik met de bus ga is het 1,50-kaartje inderdaad goedkoper dan wanneer ik (zonder korting) zou moeten inchecken. Maar ik zie alsnog het probleem van die kaartjes niet. Ik vind ze wel makkelijk eigenlijk. Het moet nu niet zo als in Twente worden dat losse kaartjes ineens een euro duurder worden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Ruben »

En omdat zulke kaartjes met dat vernuftige OV-Chipsysteem niet mogelijk zijn, is het graf door de commissie Kist zeker ook al gegraven?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Chauf21 »

Dat soort kaartjes zijn wel mogelijk op de ov-chipkaart. In Almere heb je zoiets al.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door webguy »

Veolia hadden in bussen eerst apparatuur die daarvoor bedoeld waren toch? Met drie knoppen aan de achterkant en een OVC lezer aan de voorkant?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door The best »

We leven in de 21e eeuw, dan moet dat toch niet zo moeilijk te realiseren zijn lijkt mij.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Klaasje »

Chauf21 schreef:Dat soort kaartjes zijn wel mogelijk op de ov-chipkaart. In Almere heb je zoiets al.
Daar zijn gewoon de tienrittenkaarten verchipt. Ik heb de testchipkaart hier nog liggen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door huibf »

En hoe selecteer je dan of je de ritkaartjes wilt gebruiken? In almere is er volgensmij gewoon een tarief voor de stad... Fixed prijs.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Chauf21 »

In Almere geldt gewoon een kilometertarief. Wanneer je de meerrittenkaarten op je ov-chipkaart hebt staan wordt (op de betreffende stadslijnen) dat reisproduct geactiveerd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Klaasje »

Het begint wel erg off-topic te worden maar we hebben de volgende kaarten:
  • Maxx 10/50-rittenkaart 1,5 uur reisrecht op één rit geldig in alle stadsbussen. (geldigheid "rit" tot 1:15 uur bij incheck t.o.v. eerste incheck van rit bij de verchipte vorm, bij incheck na 1:16 begint dus een nieuwe rit en bij 1:14 dus niet.)
  • Standaard chipkaartmethodiek (0,79 ct + 10,5 ct/km)
  • 2,50 euro voor half uur op stadsbus (bij chauffeur, van karton)
  • 5 euro voor uur op stads- en streekbus (bij chauffeur, van karton)
Je kan niet kiezen welk product je kiest op de chipkaart, als er een rittenkaart op staat wordt die het eerst gekozen. Dat terwijl ritten korter dan 5 km goedkoper op de chip zijn.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Chauf21 »

Wat betreft dat inchecken: tot 75 minuten na je eerste check-in mag je onbeperkt in- en uitchecken. Na die 75 minuten kan je nog één keer inchecken en heb je nog hoogstens 15 minuten om te reizen. Na 90 minuten na de eerste check-in vervalt ook het incheckrecht en wordt er een nieuw reisproduct aangesproken.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Klaasje »

Na die 75 minuten wordt de nieuwe rit al aangesproken bij een check-in.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Geert »

Ik vind het wel een beetje een wonderlijke constructie. Doordat Groningen en Drente een goedkoop kaartje aanbieden wordt de ov-chipkaart benadeeld - maar welk deel van de chipkaart wordt dan benadeeld? Als je die kaartjes op een chip zet of als prepaidproduct op de chip kan zetten wordt de techniek van de ov-chipkaart nog steeds gebruikt.

Als men bedoelt dat de commissie liever zou zien dat er op saldo gereisd wordt ipv een fixed-price dan vraag ik me af welke doelstellingen de cie Kist heeft.

En als het gaat over een rechtvaardiging van de investering in dure apparatuur ("De kosten kunnen dan door zoveel mogelijk reizigers worden gedeeld"), net alsof de kosten tot nu toe niet al door reizigers betaald zijn...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door midnet »

in Zaandam/Zaanstreek heeft Conx ook zo'n systeem met 10-rittenkaarten. Als promotie in Amstelland waren die er tijden gelden ook-elke rit 1 (als 10 op een kaart van 10eur)
Bij mijn weten is er in LELystad-dus ook Flevoland, toen ARRIVA de concessie overnam, een vaste prijs geintroduceerd-1,15.
In Twente zijn die eurokaartjes afgeschaft sinds 1/9.
Kijk ook nog eens naar dat voorbeeld van lijn 50 veolia: naar Aken, waar het vervoer vanaf DE is ingeklapt toen men moest gaan chippen-terwijl Duitsers dus vanwege hun adres geen persoonlijke chipkaart met korting kunen krijgen.........Dat is nog eens klantenoplichten.
Gaat het er nu om zoveel mogelijk reizigers van dienst te zijn met een aantrekkelijke prijsstelling of het alweer door de strot wringen van iets waar veel mensen nooit om gevraagd hebben en dat op allerhande manieren en ook door hanteren van problemen door diezelfde vervoerders zo onaantrekkelijk als maar kan wordt gemaakt?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Ronald »

midnet schreef:Gaat het er nu om zoveel mogelijk reizigers van dienst te zijn met een aantrekkelijke prijsstelling of het alweer door de strot wringen van iets waar veel mensen nooit om gevraagd hebben en dat op allerhande manieren en ook door hanteren van problemen door diezelfde vervoerders zo onaantrekkelijk als maar kan wordt gemaakt?
Maakt niet uit. Het meest aantrekkelijke kaartje zal het meest verkocht worden, of dit nu met de chipkaart is of niet. In Amersfoort is dit duidelijk te zien: een ritkaartje kost € 1,40. Die wordt natuurlijk het meest verkocht als de chipprijs hoger is. Je ziet duidelijk in de bus dat als je meer richting het centrum komt, er meer gechipt wordt, omdat dit dan goedkoper is.
Het afschaffen van het dagkaartje door Veolia in Limburg zal veel reizigers kosten (vooral toeristen en andere "gelegenheidsreizigers"). Maar marketing-technisch zal dit misschien beter uitkomen (als er bijvoorbeeld dramatische verliezen op die kaartjes werden geleden).
Wat me trouwens het meeste stoort als er naast de OV-chipkaart andere kaartjes te koop zijn, is dat je vantevoren lastig kan bepalen wat het goedkoopst is. Reis ik op saldo of koop ik zo'n kaartje van € 1.40? Hier wordt je als reiziger achterdochtig van en achteraf kan je je belazerd voelen. Eigenlijk Natuurlijk zou op saldo reizen nooit duurder mogen zijn dan een kaartje op de bus (het "best-price"-systeem, maar dat heb ik al eens eerder aangegeven...)
trein
Berichten: 1
Lid geworden op: za 24 sep 2011, 17:14

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door trein »

Goedendag,

Ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen, maar ik zou niet weten waar wel.
Ik woon in Winschoten en moet elke werkdag met de trein naar Groningen. Omdat ik MBO doe en nog geen 18 ben moeten mijn ouders alles zelf betalen. Ik gebruik nu een maandkaart van 113 euro (wat al duur genoeg is) Maar op 3 oktober volgens mij stopt de verkoop van papieren kaartjes waaronder maandkaarten. Omdat ik niet weet wat ik dan moet kopen heb ik het gevraagd bij de arriva infobalie in het station van Groningen. Die meneer vertelde dat er momenteel nog geen maandabonnement te koop is voor op de chipkaart. En waarschijnlijk lukt dat ook niet meer voor 3 oktober. Toen berekende hij dat het voor mij per maand 150 euro duurder word :? Als er nog geen maandabonnementen voor de chipkaart te koop zijn voor de 3e oktober, gaf hij mij als tip om op 2 oktober een papieren maandkaart te kopen om in elk geval die maand niet veel te veel te betalen.
Ik vind de OV Chipkaart een goed idee en als het goed werkt is het waarschijnlijk veel handiger. Maar nu is het allemaal een beetje rommelig.


Groet Alex
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door webguy »

De maandkaartjes zijn nog lang geldig, tenzij we anders horen of er een alternatief is. Je kan voorlopig nog gewoon gebruik maken van je papieren maandkaartje. Hoe het zit met de eventuele OV-supplementen om ook met de bus te mogen weet ik niet...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door groningen »

Inmiddels hebben andere regio's te kampen met verminderde reizigers/inkomstens, zodat de OV-chipkaart niet het enige vervoerskaartje wordt (danwel in de toekomst).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Vinny »

Ze moeten gewoon stads/ en regiodagkaartjes invoeren voor incidentele reizigers. Die zijn dan de hele dag geldig in een specifiek vervoersgebied. Dat kan best verchipt worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Suus »

Alleen het GVB en de RET verkopen verchipte kaartjes in de voertuigen. Dat is duurder dan papieren kaartjes, maar met papieren kaartjes kan je niet overstappen op de metro. De rest van het land heeft geen metro dus uit kostenoverweging blijven daar gewoon papieren kaartjes te koop, onder andere in de voertuigen zelf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Vinny »

Je mag of kan er niet mee overstappen en zeker niet op een andere vervoerder, een verchipte dagkaart lijkt me een zeer redelijk en klantvriendelijk alternatief. In Zwitserland is een stedelijke dagkaart net zo duur als twee enkele reizen, dus ja er zullen een paar verstokte hobbyisten zichzelf kunnen uitleven, maar dat lijkt me vanuit het oogpunt van de vervoerder niet echt een probleem. Daarnaast vervalt het argument dat de "chip" zo duur is, dagkaarten zijn wel zodanig duur dat de productiekosten van de chip meevallen... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Meltrain »

Of gewoon de methode zoals in London gebeurt: een price-cap.
Op één dag kun je nooit meer dan €15,- kwijt zijn in het stads- en streekvervoer (uitgezonderd trein). Kom je over die €15,- dan kun je de rest van die dag gratis blijven rijden.
Om op grote schaal misbruik te voorkomen, wil ik dan best accepteren dat dat alleen voor persoonlijke OV-Chipkaarten gaat gelden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Vinny »

Dat zou je kunnen invoeren, alleen werkt dat niet omdat alle vervoerders natuurlijk weer een andere prijs voor een dagkaart hebben. De algemene OV dagkaart is 52,50 (zonder korting). Je moet heel erg je best doen wil je daar overheen schieten, en als het je lukt, dan ben je ook wel zo slim om dit als E ticket uit je printer te laten rollen (je krijgt een passepartout voor de chipkaartpoortjes). Wat natuurlijk wel een interessant punt is, mocht ooit de degressiviteit uit de NS tarifering gehaald worden, dan zit je natuurlijk al veel eerder op de dagcap. Dan heeft zoiets natuurlijk meer zin. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Meltrain »

Vroegâh kon je voor €12,80 een Dagkaart kopen (in feite 2x een 8-Strippenkaart, die geldig was als dagkaart), dus met dat prijsverschil hoef je niet te zitten.
Als je gewoon landelijk een price-cap van €15,- (dus al iets hoger dan vroeger) doet, is dat goed te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Groningen en Drenthe traineren OV-chipkaart'

Bericht door Vinny »

Fout :')
Groningen-Lelystad kost 21,35 met de OV chipkaart..., dus een cap van 15 euro is helemaal niet voldoende, alleen voor het reductietarief (dat is 14,09).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten