OVer je reiservaringen in september 2011

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Stefan »

Ennes schreef:En wees blij dat we het nog zo doen! Ze willen immers dat we 10 tot 15 sec voor tijd de deuren sluiten en gaan rijden op het springen van de klok. zonder het attentiesignaal zouden er heel wat kuddedieren achterblijven!
In de UK zie je bij genoeg bedrijven die 30 á 45 seconden van te voren al beginnen met het sluiten van de deuren.. Da's misschien een beetje teveel van het goede.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Ennes »

Stefan schreef:
Ennes schreef:En wees blij dat we het nog zo doen! Ze willen immers dat we 10 tot 15 sec voor tijd de deuren sluiten en gaan rijden op het springen van de klok. zonder het attentiesignaal zouden er heel wat kuddedieren achterblijven!
In de UK zie je bij genoeg bedrijven die 30 á 45 seconden van te voren al beginnen met het sluiten van de deuren.. Da's misschien een beetje teveel van het goede.
maar we hebben het hier niet over de UK, ik heb ook nog nooit zo erg het kuddegedrag van de Nederlandse reiziger gezien.

Vandaag ook weer, schelden en tieren over geen zitplaats en moeten staan in de gangpaden, terwijl je in de achterste 2 bakken een kanon kon afschieten.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:En wees blij dat we het nog zo doen! Ze willen immers dat we 10 tot 15 sec voor tijd de deuren sluiten en gaan rijden op het springen van de klok. zonder het attentiesignaal zouden er heel wat kuddedieren achterblijven!
Dat is echt onzinnig als je het mij vraagt. Is dat beleid inmiddels niet alweer afgeschaft?
Wat is er zo onzinnig aan?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door STF »

Wat slaat een Setra bus ontzettend overdreven alarm wanneer er met de deur(en) open wordt gereden; vanmiddag stond onze bus in de weg op een busstation voor een andere bus die eerder weg moest dus de chauffeur reed even een stukje over het busstation terwijl de deur nog openstond, direct algemene storingsmelding (oranje) en ernstige storingsmelding (rood) levensgroot op het dashboard knipperen samen met een alarmtoon. Toen we een stukje verderop weer stilstonden heeft het nog minstens tien seconden geduurd eer de lampjes eindelijk weer uit gingen en de alarmtoon ophield.

MAN en Mercedes bussen slaan veel minder overdreven alarm terwijl die laatste toch uit dezelfde fabriek komt. (Het is in Luxemburg tamelijk gebruikelijk om eerst van de halte weg te rijden en daarna pas de deuren te sluiten dus ik weet van de meeste busmerken en modellen onderhand wel hoe het dashboard erop reageert.) :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Daniel »

Vandaag ook weer, schelden en tieren over geen zitplaats en moeten staan in de gangpaden, terwijl je in de achterste 2 bakken een kanon kon afschieten.
Tja, da's zo raar niet.... als de stopplaats elke dag weer een verassing is. Reizigers verspreiden zich best wel, grote kans dat als de trein op de juiste plek staat er ineens amper staanplaatsen zijn (gisteren bewijs hiervan gezien :wink: )

Had trouwens vorige week nog een trein die niet alleen voor vertrektijd de procedure begon, maar zelfs 30 seconden te vroeg vertrok...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Daniel »

Dacht ik vanmorgen, mooi, nog net de t2818 gehaald en vervolgens ook nog de eigenlijk onmogelijke overstap op lijn 47 in Utrecht... worden we bij het Anne Frankplein alsnog ingehaald door de volgende bus. De chauffeur die die rit op 47 eigenlijk had moeten rijden bleek namelijk uit bed gebeld te zijn en pakte daar alsnog z'n dienst op. Tja, kan gebeuren :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:
Vandaag ook weer, schelden en tieren over geen zitplaats en moeten staan in de gangpaden, terwijl je in de achterste 2 bakken een kanon kon afschieten.
Tja, da's zo raar niet.... als de stopplaats elke dag weer een verassing is. Reizigers verspreiden zich best wel, grote kans dat als de trein op de juiste plek staat er ineens amper staanplaatsen zijn (gisteren bewijs hiervan gezien :wink: )

Had trouwens vorige week nog een trein die niet alleen voor vertrektijd de procedure begon, maar zelfs 30 seconden te vroeg vertrok...
Ik had het niet over jou specifieke Utrecht gebeuren :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Reiziger Delft »

Ennes schreef:Vandaag ook weer, schelden en tieren over geen zitplaats en moeten staan in de gangpaden, terwijl je in de achterste 2 bakken een kanon kon afschieten.
Roep je dat eigenlijk in zo'n geval om? Dan kunnen reizigers alsnog een zitplaats zoeken en weten een volgende keer waar ze kunnen instappen voor een zitplaats.

Het zou ook nog steeds mooi zijn als NS op de CTA bakken zou zetten hoe lang treinen zijn; die digitale zijn daar nu mooi geschikt voor.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Daniel »

Sommige HCs denken overigens ook dat de reizigers zich niet verspreid hebben, terwijl dat wel degelijk zo is. Ooit een omroep gehoord bestemd voor de reizigers die voorin stonden dat er achterin nog ruim voldoende plek was. Ik en andere reizigers voorin keken om zich heen en dachten collectief: welke staande reizigers? :P (trein was daar toen nog nieteens zitvol)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:
Stefan schreef:
Ennes schreef:En wees blij dat we het nog zo doen! Ze willen immers dat we 10 tot 15 sec voor tijd de deuren sluiten en gaan rijden op het springen van de klok. zonder het attentiesignaal zouden er heel wat kuddedieren achterblijven!
In de UK zie je bij genoeg bedrijven die 30 á 45 seconden van te voren al beginnen met het sluiten van de deuren.. Da's misschien een beetje teveel van het goede.
maar we hebben het hier niet over de UK, ik heb ook nog nooit zo erg het kuddegedrag van de Nederlandse reiziger gezien.

Vandaag ook weer, schelden en tieren over geen zitplaats en moeten staan in de gangpaden, terwijl je in de achterste 2 bakken een kanon kon afschieten.
Hahahahaha ja inderdaad :D Ik hoef echt NOOIT te staan en ik reis zoveel op drukke trajecten in de spits.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Geert »

Ennes schreef:
Geert schreef:
Ennes schreef:En wees blij dat we het nog zo doen! Ze willen immers dat we 10 tot 15 sec voor tijd de deuren sluiten en gaan rijden op het springen van de klok. zonder het attentiesignaal zouden er heel wat kuddedieren achterblijven!
Dat is echt onzinnig als je het mij vraagt. Is dat beleid inmiddels niet alweer afgeschaft?
Wat is er zo onzinnig aan?
Waarom moet de trein wegrijden wanneer de secondewijzer op 0 springt? Ik zou het logisch vinden als er dan gefloten wordt, de officiële vertrektijd is dan het moment waarop je niet meer in kunt stappen en niet een halve minuut daarvoor.

Over de reizigersverdeling: er zit nogal eens wat variatie in de materieellengte, het gebeurt best vaak dat ik me netjes aan het einde van het perron opstel en dat er ineens een trein aan komt zetten die de helft van de normale lengte is. Ja, gek dat er dan veel mensen voorin in willen stappen... Maar goed, die discussie is hier volgens mij wel eens vaker gevoerd.

Irritanter is het dat sommige mensen al voor de deur gaan staan als je nog uit moet stappen. Sinds een paar maanden reis ik elke dag naar Woerden en het valt echt op dat 's ochtends daar iedereen al voor de deur gaat staan terwijl ik nog uit moet stappen. Irritant! :X
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:
Geert schreef:
Ennes schreef:En wees blij dat we het nog zo doen! Ze willen immers dat we 10 tot 15 sec voor tijd de deuren sluiten en gaan rijden op het springen van de klok. zonder het attentiesignaal zouden er heel wat kuddedieren achterblijven!
Dat is echt onzinnig als je het mij vraagt. Is dat beleid inmiddels niet alweer afgeschaft?
Wat is er zo onzinnig aan?
Waarom moet de trein wegrijden wanneer de secondewijzer op 0 springt? Ik zou het logisch vinden als er dan gefloten wordt, de officiële vertrektijd is dan het moment waarop je niet meer in kunt stappen en niet een halve minuut daarvoor.

Over de reizigersverdeling: er zit nogal eens wat variatie in de materieellengte, het gebeurt best vaak dat ik me netjes aan het einde van het perron opstel en dat er ineens een trein aan komt zetten die de helft van de normale lengte is. Ja, gek dat er dan veel mensen voorin in willen stappen... Maar goed, die discussie is hier volgens mij wel eens vaker gevoerd.

Irritanter is het dat sommige mensen al voor de deur gaan staan als je nog uit moet stappen. Sinds een paar maanden reis ik elke dag naar Woerden en het valt echt op dat 's ochtends daar iedereen al voor de deur gaat staan terwijl ik nog uit moet stappen. Irritant! :X
Ik had het hier niet over een uitzondering, kan je genoeg voorbeelden geven waarbij men bijvoorbeeld massaal in de achterste bak stapt, terwijl het er altijd minimaal 3 zijn, en er in de voorste bakken dus voldoende plek is, maar goed... het is en blijft natuurlijk altijd de schuld van "die KUT NS" waarom zou je als reiziger immers de hand in eigen boezem steken, als je lekker kan kankeren op een ander!

En wat betreft de vertrektijd, de naam zegt het al "VERTREKTIJD" de tijd waarop de trein VERTREKT. maar goed hier kunnen we ook weer een oneindige discussie over gaan laten losbarsten. :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:
Ennes schreef:Vandaag ook weer, schelden en tieren over geen zitplaats en moeten staan in de gangpaden, terwijl je in de achterste 2 bakken een kanon kon afschieten.
Roep je dat eigenlijk in zo'n geval om? Dan kunnen reizigers alsnog een zitplaats zoeken en weten een volgende keer waar ze kunnen instappen voor een zitplaats.

Het zou ook nog steeds mooi zijn als NS op de CTA bakken zou zetten hoe lang treinen zijn; die digitale zijn daar nu mooi geschikt voor.
Ja en we vegen tegenwoordig ook de reet van de reiziger af als ze naar toilet zijn geweest! en nemen iedereen bij het handje mee.

Als er een hele kudde bij 1 deur staat te drommen, en je fluit, kijken ze langs een trein waar niemand meer bij de deuren staat te wachten om in te kunnen stappen, en vervolgens blijven ze bij het zelfde deurtje drommen om binnen te kunnen komen. Een enkeling die is slim en loopt naar de volgende deur en kan gewoon ademhalen tijdens de rit.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Chauf21 »

Als een conducteur gaat fluiten loop ik juist NIET naar een andere deur om te voorkomen dat de deuren dichtgaan terwijl ik halverwege ben.
Daarnaast betekent een fluit 'niet meer instappen'. Conducteurs moeten dat niet te pas en te onpas gaan misbruiken om reizigers te gaan ophitsen. Hoe weet je als reiziger dan nog wanneer je niet meer mag instappen en wanneer je moet instappen? Een conducteur kan gewoon omroepen in de trein en de servicemedewerkers op het perron kunnen ook reizigers sturen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Ik had het hier niet over een uitzondering, kan je genoeg voorbeelden geven waarbij men bijvoorbeeld massaal in de achterste bak stapt, terwijl het er altijd minimaal 3 zijn, en er in de voorste bakken dus voldoende plek is, maar goed... het is en blijft natuurlijk altijd de schuld van "die KUT NS" waarom zou je als reiziger immers de hand in eigen boezem steken, als je lekker kan kankeren op een ander!
Ja, het gebeurt nu ook dat een hoop reizigers in de achterste bak willen en nee, dat is niet de schuld van NS. Maar volgens mij is het niet het merendeel van de reizigers dat altijd maar bij de trap staat te wachten, dus ik vind het te gemakkelijk om ze allemaal maar over 1 kam te scheren.
Andersom gebeurt het ook vaak zat dat de positie en lengte van een trein sterk varieert (zie Utrecht bijvoorbeeld), en daar zou NS wel iets aan kunnen doen.
En wat betreft de vertrektijd, de naam zegt het al "VERTREKTIJD" de tijd waarop de trein VERTREKT. maar goed hier kunnen we ook weer een oneindige discussie over gaan laten losbarsten. :wink:
Laten we dat maar niet doen inderdaad, want zo belangrijk is het nou ook weer niet. ;)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Justin »

Vandaag in de t5020 2xV ipv DDAR. Jee, dat had ik ook al een tijd niet meer meegemaakt, zo'n geprop al vanaf Zwd...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Michael 1988 »

Gisteren (donderdag 15 september) reed ik voor de lol eens een keer mee met lijn 220 (220Xpress) in 's-Hertogenbosch. Wat me maandag opviel was dat opeens de opstaphalte verplaatst was van perron A op het busstation naar de treintaxistandplaats bij de taxistandplaatsen. Nu reed de bus zijn gewone route en langs zijn gewone haltes, maar bij de splitsing van de straten "Achter de Boogaard" en de "Vughterstraat", stak iemand doodleuk zijn hand op om daar in te stappen. Een plek waar geen halte staat en de dichtsbijzijnde halte zich ongeveer 200m verderop bevindt (voor deze lijn tenminste). Nu weet ik dat de meeste 200-nummers hier in Noord-oost Brabant bestemd zijn voor buurtbussen, maar deze lijn was geen buurtbus. De chauffeur stopte om de man in te laten stappen en sprak de man erop aan dat op dat punt zich geen halte bevindt. De man antwoordde daarop dat hij daar wel kon opstappen en van niets weet. Nou kende de chauffeur deze man al, omdat die daar al vaker op probeerde te stappen, ongeveer 3x per dag mee rijdt met deze lijn en bij het minste en geringste al begint te klagen (dit is volgens de chauffeur en een medepassagier die vaker meereisde met de bus). De man was er niet tevreden mee, stapte weer uit en wensde de chauffeur een onprettige dag en ging een klacht indienen. Nou heb ik dat van op een plek in- en uitstappen waar geen bushalte ligt alleen meegemaakt bij de buurtbus, incidenten en bij Son en Breugel wanneer de brug open stond, maar om te gaan liegen, moeilijk te gaan doen en nog te gaan beledigen ook op het feit dat de chauffeur stopt waar die niet mag stoppen vindt ik wel erg overdreven.

Weet niet of iemand dit nog meer mee heeft gemaakt. Ik moet wel even bijzetten dat het ging om een oudere man (denk over de 60 heen) en dus geen jongvolwassen of zo.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door VIRM »

Even twee opvallende dingen:

1. Waarom staan treinen wel eens 'scheef'? Ik kan mij best voorstellen dat het bij een station wordt gedaan om een eventueel groot gat met het perron te 'overbruggen', maar soms (vooral bij de VIRM's) wordt het gedaan als de trein langzaam rijdt of voor een station stilstaat. Waarom is dat zo en doet de machinist dit?
2. Het is mij een paar keer opgevallen dat vlak voor het binnenrijden van de s3000 op Sloterdijk (gezien vanaf het perron en in de avonduren), er vonken van de bovenleiding af lijken te vliegen. Hoort dit?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Even twee opvallende dingen:

1. Waarom staan treinen wel eens 'scheef'? Ik kan mij best voorstellen dat het bij een station wordt gedaan om een eventueel groot gat met het perron te 'overbruggen', maar soms (vooral bij de VIRM's) wordt het gedaan als de trein langzaam rijdt of voor een station stilstaat. Waarom is dat zo en doet de machinist dit?
Is het spoor dan niet gewoon schuin aangelegd? Op sommige stukken spoor is het spoor schuin gelegd (verkanting heet dat) zodat je sneller door een bocht kunt rijden. Bij station Delft merk je dat bijvoorbeeld, als je in de stoptrein zit hangt de trein erg naar links of naar rechts. Als je in de intercity zit ook, maar die rijdt zo snel door dat je dat niet merkt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door deadlock »

VIRM schreef:2. Het is mij een paar keer opgevallen dat vlak voor het binnenrijden van de s3000 op Sloterdijk (gezien vanaf het perron en in de avonduren), er vonken van de bovenleiding af lijken te vliegen. Hoort dit?
Dat kan gebeuren. Liever niet natuurlijk maar het sleepstuk van de pantograaf is verwisselbaar en kan op sommige plekken beschadigd zijn. Ten tweede heb je isolatoren die twee stroomstukken van elkaar scheiden (op stations) die niet geschikt zijn voor hoge snelheden en daar kunnen (helemaal bij vertrek) flinke vonken van loskomen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Daniel »

Het achtste wereldwonder vond vandaag plaats op Utrecht Centraal: de t12759 stopte én waar 'ie hoort te stoppen én was ook nog eens op volle sterkte voor de vrijdagmiddagspits :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
VIRM schreef:2. Het is mij een paar keer opgevallen dat vlak voor het binnenrijden van de s3000 op Sloterdijk (gezien vanaf het perron en in de avonduren), er vonken van de bovenleiding af lijken te vliegen. Hoort dit?
Dat kan gebeuren. Liever niet natuurlijk maar het sleepstuk van de pantograaf is verwisselbaar en kan op sommige plekken beschadigd zijn. Ten tweede heb je isolatoren die twee stroomstukken van elkaar scheiden (op stations) die niet geschikt zijn voor hoge snelheden en daar kunnen (helemaal bij vertrek) flinke vonken van loskomen.
Bij Sloterdijk is de plaatselijke snelheid 120 km/h als ik me niet vergis. Die Isolatoren (leidingonderbrekers als ik me niet vergis) komen bij mijn weten alleen voor in 40 km/h gebieden. Bij hogere snelheden wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde "open-spaninrichting" voor een bovenleidingssectiescheiding. (Doet er iemand mee met scrabble?)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Daan »

Vocht (of ijs) aan de bovenleiding is ook een mogelijkheid.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:
deadlock schreef:
VIRM schreef:2. Het is mij een paar keer opgevallen dat vlak voor het binnenrijden van de s3000 op Sloterdijk (gezien vanaf het perron en in de avonduren), er vonken van de bovenleiding af lijken te vliegen. Hoort dit?
Dat kan gebeuren. Liever niet natuurlijk maar het sleepstuk van de pantograaf is verwisselbaar en kan op sommige plekken beschadigd zijn. Ten tweede heb je isolatoren die twee stroomstukken van elkaar scheiden (op stations) die niet geschikt zijn voor hoge snelheden en daar kunnen (helemaal bij vertrek) flinke vonken van loskomen.
Bij Sloterdijk is de plaatselijke snelheid 120 km/h als ik me niet vergis. Die Isolatoren (leidingonderbrekers als ik me niet vergis) komen bij mijn weten alleen voor in 40 km/h gebieden. Bij hogere snelheden wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde "open-spaninrichting" voor een bovenleidingssectiescheiding. (Doet er iemand mee met scrabble?)
Bof jij ff... hij ligt op 3x woordwaarde :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in september 2011

Bericht door microshit »

Geert schreef:
VIRM schreef:Even twee opvallende dingen:

1. Waarom staan treinen wel eens 'scheef'? Ik kan mij best voorstellen dat het bij een station wordt gedaan om een eventueel groot gat met het perron te 'overbruggen', maar soms (vooral bij de VIRM's) wordt het gedaan als de trein langzaam rijdt of voor een station stilstaat. Waarom is dat zo en doet de machinist dit?
Is het spoor dan niet gewoon schuin aangelegd? Op sommige stukken spoor is het spoor schuin gelegd (verkanting heet dat) zodat je sneller door een bocht kunt rijden. Bij station Delft merk je dat bijvoorbeeld, als je in de stoptrein zit hangt de trein erg naar links of naar rechts. Als je in de intercity zit ook, maar die rijdt zo snel door dat je dat niet merkt.
's Hertogenbosch Oost is hier ook een leuk voorbeeld van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten