Zomer 2011 deel 2: treinen in Oekraïne

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Zomer 2011 deel 2: treinen in Oekraïne

Bericht door Timon91 »

Na Kiev zijn we verder gereisd in Oekraïne, per trein uiteraard. De eerste twee etappes waren Kiev-Donetsk en Donetsk-Odessa, daar gaat deze serie over. Over het OV binnen de Oekraïense steden maak ik een aparte serie.

De trein is nog steeds hét vervoersmiddel in Oekraïne. Het is een stuk goedkoper dan vliegen en een stuk aantrekkelijker dan rijden. Treinkaartjes zijn goedkoop en je kan bijna overal komen. Per dag vertrekken er vele nachttreinen vanuit Kiev naar alle uithoeken van het land, en een aantal bestemmingen in het buitenland. De meeste treinen zijn erg lang, maar met name die naar bestemmingen als Kharkiv, Donetsk, Odessa en steden op de Krim. Een trein met 20 rijtuigen is geen uitzondering.

1. We beginnen op station Kiev, nog op de dag van aankomst. We hadden net onze reservering gemaakt van Kiev naar Warszawa, voor anderhalve week later. Dit kan schijnbaar alleen vanuit Oekraïne. Net even (late) lunch gehaald en die met uitzicht op de nachttrein naar L'viv opgegeten.

Afbeelding
Kiev Pass train station by Timon91, on Flickr

2. Een ietwat onscherpe foto van het grote vertrekbord op station Kiev. Onze trein (19:25) vertrekt op tijd, het is alleen nog even afwachten van welk spoor. De treinkaartjes voor binnen Oekraïne hadden we geregeld via http://ukrainetrains.co.uk. Je betaalt 19 pond administratiekosten en de treinkaartjes zijn een klein beetje duurder als dat je ze lokaal koopt, maar je hebt wel zekerheid en je kan de kaartjes op de dag van vertrek afhalen op het station. Je krijgt dan een foto en het telefoonnummer van iemand die je tussen 11 en 12 uur 's ochtends in de vertrekhal van het station gaat ontmoeten. Wij hadden hem zo gevonden en de kaartjes waren in orde, dus dat was mooi. Prima service, ik zou het zo weer gebruiken :P

Afbeelding
Kiev Pass train station by Timon91, on Flickr

3. De Oekraïnse nachttreinen zijn in 3 klassen verdeeld: Platskartny, Kupé en Spalny Vagon. Platskartny is een soort van open couchetterijtuig (3e klas), Kupé is een vierpersoonscoupé (2e klas) en Spalny Vagon een tweepersoonscoupé (1e klas). Wij hebben alles Kupé gereisd en zo ziet dat er dus uit. Dit is een gemoderniseerd rijtuig. De trein zat, net als alle treinen, bijna helemaal vol.

Afbeelding
Donbas-express Kiev-Donetsk interior by Timon91, on Flickr

4. Na een redelijke nacht werden we om kwart over 6 wakker gemaakt door de provodnik. Om 7:10 kwamen we aan in Donetsk. Station Donetsk wordt momenteel helemaal verbouwd voor Euro 2012. Hier de achterkant van de trein, klaar om weggesleept te worden.

Afbeelding
Donbas-express Kiev-Donetsk in Donetsk by Timon91, on Flickr

5. En de andere kant op gekeken. De trein heet de "Donbas-express", naar de mijnregio waar Donetsk in ligt.

Afbeelding
Donbas-express Kiev-Donetsk in Donetsk by Timon91, on Flickr

6. Na een leuke dag in Donetsk was het alweer tijd om te vertrekken. Helaas ging het keihard regenen nadat we onze bagage hadden opgehaald. Aangezien het station compleet verbouwd wordt moet je eigenlijk alles buiten lopen. Pech gehad en het ging steeds harder regenen. Dit is het begin van de bui, later heb ik m'n camera opgeborgen om een beetje goed te kunnen rennen. Het ging op een gegeven moment zo hard dat je nauwelijks meer wat kon zien, hooguit 20 meter zicht. Er stond al 30 cm water in de stationstunnel en er waren al een paar uitgangen van de tunnel afgesloten omdat er tegeltjes naar beneden begonnen te vallen. Toen we op ons (onoverdekte) perron waren bleek dat we bij rijtuig 16 stonden, maar naar rijtuig 3 moesten. 13 bakken rennen door het zand (want het perron moest nog bestraat worden) is geen pretje, dus we kwamen compleet verzopen aan bij ons rijtuig. Je maakt nog eens wat mee.

Afbeelding
Donetsk train station by Timon91, on Flickr

7. Op het raam zit geen condens, alleen water. Een waterval aan water komt van het dak af.

Afbeelding
Heavy rain in Ukraine by Timon91, on Flickr

8. Even wat droogs aangetrokken en zoveel mogelijk natte spullen uitgehangen. Daarna een fotootje gemaakt van het gangpad. Dit is een niet-gemoderniseerd rijtuig, verder gelijk aan het rijtuig als wat we van Kiev naar Donetsk hadden. Dat deze rijtuigen oud zijn betekent niet dat ze oncomfortabel zijn. Bovendien hebben ze ook nog gewoon airco.

Afbeelding
Train Donetsk-Odessa by Timon91, on Flickr

9. Het coupeetje. Als beddenspul krijg je: een soort van dikke deken om op te liggen, een kussen, een gewone deken, twee lakens (om tussen te liggen dus) een kussensloop en een handdoekje.

Afbeelding
Train Donetsk-Odessa interior by Timon91, on Flickr

10. Op de gang hing dit formulier wat we nog herkenden van vorig jaar: het immigratieformulier van Wit-Rusland en Rusland.

Afbeelding
(Belo)russian immigration form by Timon91, on Flickr

11. Onheilspellende luchten en een afbuigende spoorweg.

Afbeelding
Railway in Ukraine by Timon91, on Flickr

12. Stortbuien in de verte.

Afbeelding
Heavy rain in Ukraine by Timon91, on Flickr

13. Maar toch nog het zonnetje gezien :)

Afbeelding
Sunset in Ukraine by Timon91, on Flickr

14. Station Tsjaplino (Чаплино), met een half uurtje vertraging. Bij Odessa was alles weer goed gemaakt.

Afbeelding
Chaplino train station by Timon91, on Flickr

15. Bij het uitrijden van Tsjaplino: mooie luchten.

Afbeelding
Railway near Chaplino by Timon91, on Flickr

16. De trein in een bocht.

Afbeelding
Railway in Ukraine by Timon91, on Flickr

17. De volgende ochtend: zonnebloemvelden.

Afbeelding
Sunflowers in Ukraine by Timon91, on Flickr

18. Na aankomst in Odessa zijn we naar het hostel gegaan. Op Odessa Glavniy was het iets te druk en te heet om foto's te maken, maar later heb ik nog wel foto's gemaakt hier (in één van de volgende series). Dit is een havenspoorweg in Odessa, onderaan de beroemde trap van Potemkin.

Afbeelding
Port railway in Odessa by Timon91, on Flickr

19. Met een net binnenrijdende goederentrein. Er was nog wel aardig wat activiteit hier.

Afbeelding
Port railway in Odessa by Timon91, on Flickr

20. Havenspoorweg dus.

Afbeelding
Port railway in Odessa by Timon91, on Flickr

21. Rangeerdieseltje. Zo'n dieseltje trok ook onze trein van Warszawa naar Kiev de grens over, tussen Dorohusk en Jagodin.

Afbeelding
Port railway in Odessa by Timon91, on Flickr

22. Goederenwagons.

Afbeelding
Port railway in Odessa by Timon91, on Flickr

Dit was het weer, hopelijk vonden jullie het wat!
Laatst gewijzigd door Timon91 op do 04 aug 2011, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Zomer 2011 deel 2: treinen in Oekraïne

Bericht door Stefan »

Erg leuk om eens foto's van het spoorvervoer te zien uit Oekraïne, m'n vriendin komt er vandaan, maar ik ben nog nooit in de gelegenheid geweest om die kant uit te gaan. Waarschijnlijk ga ik er met de kerst een week of 2 heen. :)

Ik kijk al uit naar de volgende rits met foto's! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Zomer 2011 deel 2: treinen in Oekraïne

Bericht door Kuba »

Mooie foto's :)

Je kunt trouwens tegenwoordig ook online kaartjes bestellen voor treinen in Oekraïne. Die betaal je dan vooraf (Nederlandse creditcards werken) en haal je aan het loket op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten