Stedentrip Boekarest en dagje Roemeense bergen
Afgelopen week ben ik er even met een vriend tussen uit gegaan naar Boekarest. Van daaruit zijn we een dagje met de trein naar het Karpaten gebergte bij Sinaia gegaan.
De reis begon al goed; er waren werkzaamheden dus ik kon met de NS bus naar Purmerend Overwhere reizen. Daar aangekomen was de trein naar Schiphol zojuist vertrokken dus had ik een royale overstap van 26 minuten op Overwhere. Vanaf Schiphol met KLM naar Boekarest, en daar was het tijdens de landing behoorlijk slecht weer, met veel onweer en hele harde regen. Het vliegtuig schudde dus aan alle kanten door elkaar. Op de weg van het vliegveld naar het hotel in het centrum was het zelfs zo nat, dat je af en toe echt niets meer door het voorruit van de taxi kon zien.
Ons hotel was gelegen in een rustige zijstraat van het prachtige Cismigiu park in het centrum van Boekarest. In dit park komen alle verliefde stelletjes bijeen om van de romantische ambiance te genieten, de rust, of zoals ik van de gezelligheid in de aanwezige horeca:
Cismigiu park.
In de straat aan de zuidkant van het park (Boulevard Regina Elisabeta) is het een komen en gaan van bussen en trolleybussen:
Als je door Boekarest loopt, moet je nog je best doen als je géén bus wilt tegenkomen...
Je oriënteren bleek best lastig te zijn met al die buslijnen, want waar gaat wat nou precies heen? Ik was er gelukkig snel achter dat bus 85 naar het Gara de Nord ging vanaf het hotel. Een kaartje kopen doe je bij een van de loketten die op de stoep staan, waar achter een luikje een man of vrouw het een en ander verkoopt. Wij hadden een chipkaart gekocht en daar in eerste instantie 4 ritten op laten zetten bij zo'n loket. Dat geheel kostte 2,30€ Bij iedere bus waar je instapt moet je dan inchecken, het maakt niet uit met hoeveel mensen je op 1 pasje reist en tot waar je blijft zitten, de ritprijs is altijd dezelfde (0,37€)
In het straatbeeld valt ook op hoeveel Citaro's er rijden, ik heb er nog nooit zo veel gezien in een paar dagen tijd. Ik zag op op een gegeven moment eentje rijden met de opdruk: 1000e Citaro für die RATB. En later op de dag zag ik: 300e Citaro für die RATB...
Een wat ouder type trolleybus voor het Gara de Nord. Mijn fototoestel had een beetje een rare instelling hier...
Op google streetview had ik gezien dat er een tram reed in de straat voor het hotel langs, maar er was van een tram in zijn geheel geen sprake. De boel was helemaal weggeroest en toen ik een stukje het spoor volgde kwam ik hier terecht:
De rails zijn helemaal opgebroken. Ik hoop dat de boel weer in ere hersteld gaat worden.
Ook rondom het Gara de Nord viel het me op dat men bezig is om een hoop tramrails op te ruimen.
Boekarest is een strad van uitersten; prachtige oude gebouwen en pittoreske kloosters wisselen elkaar af, maar dan zie je ineens weer een halve straat met betonnen kolossen uit het communisme...
Oude winkelstraten uit vervlogen tijden, nu gevuld met gezellige (eet)cafés.
Mijn reisgenoot was soms wat vergeetachtig, en liet hier zijn portomonaie op tafel liggen toen we weer wegliepen. Een kwartiertje later lag ie er nog steeds! Terwijl er wel alweer andere mensen waren aangeschoven. Een dag later liet hij ook zijn tas liggen in een cafe, en ook die lag er nog toen we later gingen kijken... Het beeld van stelende en rovende Roemeense bendes gaat dus niet altijd op in ieder geval. Ik las ook dat Boekarest aanzienlijk veiliger is dan Amsterdam, met maar een handjevol moorden per jaar. Gerekend naar aantal inwoners gebeuren er in Amsterdam 14x meer misdrijven.
Mooie statige panden.
En dan zie je om de hoek ineens dit soort dingen:
Een groter contrast is bijna niet denkbaar op zo'n kleine oppervlakte.
Achterafstraat.
We zijn ook paar keer met de metro gegaan, zoals hier de Magistrale1:
Op zondag is het zeer rustig in de stad, en dat was in de metro dan ook goed te zien. Prettige en schone metro's rijden er rond. Je kan door het hele treinstel heenkijken. De frequentie ligt ook aardig hoog, overdag op werkdagen iedere 3 minuten een metro. Dat was maandag ook wel nodig, wat een drukte daar in de middagspits. Het inchecken doe je bij poortjes die tot ongeveer je middel komen. Uitchecken hoeft niet, er zijn van die draaipoortjes zoals je ze in een zwembad ook vaak ziet. (die één kant op kunnen draaien)
In het Gara de Nord hangen diverse bronnen voor reinfo:
Halaanwijzer.
Maar ook deze prachtige jaardienstregeling:
Zoiets moois heb ik nog nooit ergens gezien. Er zit wel een foutje tussen... Wie ziet hem? Hint, zoek ergens 's middags naar een volgorde die niet klopt.
Een gemoderniseerde en niet gemoederniseerde loc. Sommige machinisten zetten zelfs plantjes voor de ramen neer.
Ex-SNCF treinstel, nu CFR.
Opgeknapte dubbeldekkers, nu kunnen de deuren tenminste wel dicht, wat een verschil met de nog niet opgeknapte versie (van maart 2011 in Cluj Napoca)
Vanuit hier met de trein naar Sinaia gegaan, wat in de bergen ligt. De lijn wordt ingrijpend opgeknapt nadat een aantal jaren geleden de lijn bijna helemaal was weggespoeld door overstromingen. De beveiliging is in handen van Ansaldo segnalamento.
Werktrein in Sinaia
Mijn reisgenoot stelde voor om er ATB in te laten bouwen en er mee heen en weer te gaan rijden naar Ijmuiden.
Station Sinaia.
Vanuit Sinaia gaat een kabelbaan omhoog de bergen in, maar die was nu in het tussenseizoen buiten bedrijf. We hebben ons door een taxi naar het einde van een bergweg gebracht, en zagen overal waarschuwingen voor beren. Als je zoekt (op bv Google) op Cota 1400 Siania, dan zie je ook meteen foto's met beren langs de weg. Vanaf Cota 1400 zijn we omhoog gelopen, en op een gegeven moment was mijn reisgenoot afgehaakt en ben ik zelf nog wat hogerop gaan lopen, en had ik een nieuwe reisgenoot gevonden:
Deze zwerfhond is me minstens een uur gevolgd. Wel aandoenlijk zo'n hond.
Uiteindelijk vond ook ik het hoog genoeg voor die dag:
Ergens ver beneden ligt het dal met de spoorlijn.
Daarna weer terug naar Bucuresti Nord gegaan, met een comfortabele sneltrein:
Uiteindelijk toch nog een tram gezien in Boekarest nabij Piata Unirii:
En vanaf Boekarest vertrekt een pendeltrein naar de luchthaven Henri Coanda:
Het interieur:
Ik ging opzoek naar de 2e klas... Bleek de hele trein 2e klas te zijn. Had niet verwacht dat er Desiro's rijden die zo comfortabel ingericht zijn! Dit doet niet onder voor een 1e klas interieur in een Thalys of iets dergelijks. Een kaartje stad-luchthaven kost 1,70€ voor een enkele rit van 23 kilometer. Best goedkoop dus.
In het vliegtuig terug zaten we nog even wat vooroordelen over Roemen op een rijtje te zetten:
- Roemenen jatten alles onder je vandaan- Na een gevulde portemonnee te laten liggen in een café lag ie er kwartier later nog steeds gevuld.
- Op iedere hoek staat een daklozenkrant verkoper- Geen enkele gezien.
– Mensen bedelen je al je geld weg- Bijna geen bedelaars gezien, wel een paar lijmsnuivers rondom het hoofdstation.
– Overal staan straatmuzikanten die herrie maken- Geen enkele gezien of gehoord.
– Roemenen zijn onverzorgde types die eerder met een beer op een plein staan te dansen dan dat ze aan mode denken.- Geen straatberen te zien, vooral meiden zijn goed verzorgd/ijdel daar.
Verder viel me nog op dat ik geen enkele persoon met obesitas heb gezien. Zodra je weer in Nederland bent, zie je ineens hoeveel dikker de gemiddelde Nederlander is, wel jammer.
Tot slot nog even mijn gebruikte vervoerbewijzen:
Zo dat was het weer voor nu!
Oja... Ik zag nog een bus van Novio rijden door een woonwijk aan de noordkant van de stad. Of het een lijnbus was kon ik niet zien. Er stond nog wel op de bus: Novio; Daar kun je mee thuiskomen... (of iets dergelijks)
OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Re: OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Mooie reportage weer! :pos:
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik bij Roemenië altijd aan een aftands Ex-Oostblokland moest denken (en dat zal op sommige plaatsen ook wel zo zijn) maar jouw foto's bewijzen zeker het tegendeel en Boekarest ziet er erg mooi uit, het lijkt met al die mooie paleizen en parken in ieder geval niet onder te hoeven doen voor steden als Parijs of Berlijn.
En zo te zien zijn ze aardig bezig om een inhaalslag te maken aan die OV-chipkaart, die nieuwe Citelis Trolleybussen en Bombardier Movia-metro's te zien. Wat je schrijft over al die Citaro's daar klopt ook wel, ik las ooit ergens dat ze met dank aan Europees geld 1000 nieuwe Citaro's (500 van het oudere en 500 van het nieuwe type) hebben besteld. Alleen de tram blijft zo te zien een beetje achter. Heb je die berghond trouwens niet mee naar huis genomen? :D
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik bij Roemenië altijd aan een aftands Ex-Oostblokland moest denken (en dat zal op sommige plaatsen ook wel zo zijn) maar jouw foto's bewijzen zeker het tegendeel en Boekarest ziet er erg mooi uit, het lijkt met al die mooie paleizen en parken in ieder geval niet onder te hoeven doen voor steden als Parijs of Berlijn.
En zo te zien zijn ze aardig bezig om een inhaalslag te maken aan die OV-chipkaart, die nieuwe Citelis Trolleybussen en Bombardier Movia-metro's te zien. Wat je schrijft over al die Citaro's daar klopt ook wel, ik las ooit ergens dat ze met dank aan Europees geld 1000 nieuwe Citaro's (500 van het oudere en 500 van het nieuwe type) hebben besteld. Alleen de tram blijft zo te zien een beetje achter. Heb je die berghond trouwens niet mee naar huis genomen? :D
Vallend blad maakt rails glad.
Re: OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Ik zie een 13:80 als tijd.. En ik zie dat de trein van 14:15 hoger staat dan die van 14:12
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Hey cool :) Toen ik er was verkochten ze nog gewoon Edmondsonkaartjes :DCaspar schreef: Tot slot nog even mijn gebruikte vervoerbewijzen:
http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... img031.jpg
Re: OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Zal dan ook vooral in Nederland gebeuren, in het land van herkomst gedraagd men zich dan blijkbaar toch anders (/ normaler)Caspar schreef:In het vliegtuig terug zaten we nog even wat vooroordelen over Roemen op een rijtje te zetten:
- Roemenen jatten alles onder je vandaan- Na een gevulde portemonnee te laten liggen in een café lag ie er kwartier later nog steeds gevuld.
- Op iedere hoek staat een daklozenkrant verkoper- Geen enkele gezien.
– Mensen bedelen je al je geld weg- Bijna geen bedelaars gezien, wel een paar lijmsnuivers rondom het hoofdstation.
– Overal staan straatmuzikanten die herrie maken- Geen enkele gezien of gehoord.
Met als bekende export-product Inna verbaasd me dat ook niets.Caspar schreef:– Roemenen zijn onverzorgde types die eerder met een beer op een plein staan te dansen dan dat ze aan mode denken.- Geen straatberen te zien, vooral meiden zijn goed verzorgd/ijdel daar.
Re: OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Dat is volgens mij in het hele voormalige Oostblok zo, en als ze door hebben dat je een rijke Westerling bent doen ze ook harder hun best om je te versieren (althans dat was in Polen zo toen ik er jaren geleden was)vooral meiden zijn goed verzorgd/ijdel daar.
Mooie reportage. Ik heb het idee dat ze langzaam aan het moderniseren zijn.
Is daar niet onlangs een flyover geopend voor auto's en trams? Alle kans dat die dus gewoon zijn omgeleid.Ook rondom het Gara de Nord viel het me op dat men bezig is om een hoop tramrails op te ruimen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OV in Boekarest + trip naar de bergen bij Sinaia
Leuke serie :)
Voor het OV in Boekarest vind ik dit trouwens erg handig: http://www.ratbnav.ro/?locale=en
Dat zouden ze van mij overal mogen invoeren, maakt het opzoeken van haltes en dergelijke echt stukken gemakkelijker!
Voor het OV in Boekarest vind ik dit trouwens erg handig: http://www.ratbnav.ro/?locale=en
Dat zouden ze van mij overal mogen invoeren, maakt het opzoeken van haltes en dergelijke echt stukken gemakkelijker!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten