Ombouw Emplacement Enschede
Ombouw Emplacement Enschede
Grootschalige vernieuwing emplacement Enschede 2013
In 2013 gaan de sporen op het spoorwegemplacement in Enschede op de schop. ProRail vernieuwt en wijzigt de sporen, zodat bestaande knelpunten verdwijnen.
De sporen en wissels op het emplacement Enschede zijn aan vervanging toe. ProRail grijpt het moment van de vernieuwing van deze sporen aan om de huidige beperkingen bij het station op te lossen en het spoor geluidsarmer te maken.
Het emplacement kent door historische groei een aantal beperkingen. Door een aantal sporen en wissels te verleggen neemt ProRail de huidige knelpunten weg. Deze aanpassing van de ‘sporenlay-out’ beperkt onder andere de noodzaak tot rangeren in de nachtelijke uren.
Daarnaast verlengt ProRail het eerste perron zodat extra ruimte voor een lange intercitytrein ontstaat. De reistijd naar de Randstad kan hierdoor met minuten verkort worden. De bedoeling is dat de trein van en naar Gronau in 2013 op spoor 4b komt te staan zodat de overstap op andere treinen vereenvoudigd wordt. De nieuwe sporen en wissels worden voegloos aangelegd. Dit betekent dat het ‘kedeng-kedeng’ geluid op het emplacement verdwijnt.
ProRail bundelt alle werkzaamheden op het emplacement in één grote buitendienststelling van vijf tot zeven weken. Het combineren van alle werkzaamheden in een buitendienststelling verkort de hinder voor reizigers en omwonenden en bespaart dusdanig op de bouwkosten dat de knelpunten opgelost kunnen worden. De NS en DB Regio zorgen voor vervangend busvervoer van en naar Enschede.
bron: http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecte ... chede.aspx
In 2013 gaan de sporen op het spoorwegemplacement in Enschede op de schop. ProRail vernieuwt en wijzigt de sporen, zodat bestaande knelpunten verdwijnen.
De sporen en wissels op het emplacement Enschede zijn aan vervanging toe. ProRail grijpt het moment van de vernieuwing van deze sporen aan om de huidige beperkingen bij het station op te lossen en het spoor geluidsarmer te maken.
Het emplacement kent door historische groei een aantal beperkingen. Door een aantal sporen en wissels te verleggen neemt ProRail de huidige knelpunten weg. Deze aanpassing van de ‘sporenlay-out’ beperkt onder andere de noodzaak tot rangeren in de nachtelijke uren.
Daarnaast verlengt ProRail het eerste perron zodat extra ruimte voor een lange intercitytrein ontstaat. De reistijd naar de Randstad kan hierdoor met minuten verkort worden. De bedoeling is dat de trein van en naar Gronau in 2013 op spoor 4b komt te staan zodat de overstap op andere treinen vereenvoudigd wordt. De nieuwe sporen en wissels worden voegloos aangelegd. Dit betekent dat het ‘kedeng-kedeng’ geluid op het emplacement verdwijnt.
ProRail bundelt alle werkzaamheden op het emplacement in één grote buitendienststelling van vijf tot zeven weken. Het combineren van alle werkzaamheden in een buitendienststelling verkort de hinder voor reizigers en omwonenden en bespaart dusdanig op de bouwkosten dat de knelpunten opgelost kunnen worden. De NS en DB Regio zorgen voor vervangend busvervoer van en naar Enschede.
bron: http://prorail.nl/Publiek/Infraprojecte ... chede.aspx
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Er staat veel te gebeuren in Enschede.
Wat ik me afvraag: Hoe kunnen ze minuten tijdwinst behalen? Straks zijn er blijkbaar twee sporen beschikbaar voor lange IC's. Maar volgens mij zit je wel met de knoop in Deventer, waardoor je niet (veel) later weg kan uit Enschede.
Wat ik me afvraag: Hoe kunnen ze minuten tijdwinst behalen? Straks zijn er blijkbaar twee sporen beschikbaar voor lange IC's. Maar volgens mij zit je wel met de knoop in Deventer, waardoor je niet (veel) later weg kan uit Enschede.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Als je daardoor later uit Enschede weg kan om toch op dezelfde tijd in Deventer aan te komen, heb je de reistijd vanuit Enschede toch al verkort? ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Als ik me niet vergis verdwijnen er veel wissels en wordt op een aantal routes de snelheid verhoogd. De grote vraag is of dit gedaan wordt om het aantal benodigde rangeerbewegingen te verminderen (goed idee), of vooral om het aantal wissels te verminderen waardoor het aftappen en bijplaatsen wat lastiger wordt (slecht idee).
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Het lijkt wat dat betreft positief: De verandering van het emplacement betekent dat het aantal rangeerbewegingen met de helft wordt teruggebracht.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... -later.ece
Daarnaast kan er in totaal 3 minuten reistijdwinst geboekt worden, waarvan 1 op het emplacement. Ik vraag me af of de 3 minuten behaald kan worden alleen al tussen Deventer en Enschede. Waar worden die andere 2 minuten winst behaald?
Met 3 minuten rijtijdwinst wordt, op basis van de huidige tijden de vertrektijd van IC's .00/.30 en de aankomsttijd .29/.59. Dat betekent dat de treinen elkaar net voor het station kunnen kruisen en afwisselend gebruik kunnen maken van 1/2.
De stoptrein naar Zwolle kan dan later weg en kan daarmee een korte keertijd krijgen. Samen met de sprinter naar Apeldoorn kan deze trein dan gebruik maken van spoor 3.
Voor de aansluiting van/op de RB's in Duitsland is het wel een uitkomst als de symmetrietijden worden aangepast aan de Europese en dus ook Nederlandse tijden.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... -later.ece
Daarnaast kan er in totaal 3 minuten reistijdwinst geboekt worden, waarvan 1 op het emplacement. Ik vraag me af of de 3 minuten behaald kan worden alleen al tussen Deventer en Enschede. Waar worden die andere 2 minuten winst behaald?
Met 3 minuten rijtijdwinst wordt, op basis van de huidige tijden de vertrektijd van IC's .00/.30 en de aankomsttijd .29/.59. Dat betekent dat de treinen elkaar net voor het station kunnen kruisen en afwisselend gebruik kunnen maken van 1/2.
De stoptrein naar Zwolle kan dan later weg en kan daarmee een korte keertijd krijgen. Samen met de sprinter naar Apeldoorn kan deze trein dan gebruik maken van spoor 3.
Voor de aansluiting van/op de RB's in Duitsland is het wel een uitkomst als de symmetrietijden worden aangepast aan de Europese en dus ook Nederlandse tijden.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Dan moet er volgens mij een extra spoor komen in Glanerbrug, waardoor treinen elkaar daar kunnen kruisen.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Dat is niet nodig als de IC op die tijden binnenkomt en vertrekt. Enschede - Gronau is 11 minuten, dus dan vertrek je in Enschede om .03/.33 en in tegenrichting uit Gronau om .15/.45. Dan kom je om .26/.56 aan in Enschede. Je hebt dan in beide richtingen 4 minuten. Wil je wat meer overstaptijd, sluit dan Enschede de Eschmarke, dan heb je er waarschijnlijk 5.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Die stelling, durf ik, op waarheid te betwijfelen, daarom zeg ik dat.visgraat schreef:Het lijkt wat dat betreft positief: De verandering van het emplacement betekent dat het aantal rangeerbewegingen met de helft wordt teruggebracht.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Ik kan je het ook niet garanderen. Het komt uit de regionale krant. Maar ik denk als je het goed uitvoert, dat je wel rangeerbewegingen kan besparen. Nu maakt de stoptrein vanuit Nijverdal vaakrangeerbewegingen. Dat hoeft straks niet meer nodig te zijn.
Ik vraag me nog wel af hoe ze nog denken buiten het emplacement van Enschede twee minuten te kunnen sparen. Iemand een idee?
Ik vraag me nog wel af hoe ze nog denken buiten het emplacement van Enschede twee minuten te kunnen sparen. Iemand een idee?
Re: Ombouw Emplacement Enschede
De ombouw is een combinatie van beide: het emplacement wordt zo gebouwd dat je sneller kan binnenkomen en vertrekken, en zodat je minder rangeert. Enschede heeft nu aan twee zijden opstelsporen, ik kan me voorstellen dat dat geconcentreerd wordt aan een zijde zodat je minder heen en weer hoeft te rijden. Als je daarnaast van de lange kering van de trein uit Nijverdal af bent scheelt dat weer wat rangeerbewegingen.
Ik ken de details van de planning rondom Enschede niet, maar ik kan me voorstellen dat er nu minuten reistijd in de Intercity's zitten die het mogelijk maken dat de IC's op 1 spoor behandeld worden (spoor 4 is het enige echt lange perron). Als dat niet meer nodig is kun je die minuten uit de treinen halen, en zo die andere 2 minuten winnen.
Ik ken de details van de planning rondom Enschede niet, maar ik kan me voorstellen dat er nu minuten reistijd in de Intercity's zitten die het mogelijk maken dat de IC's op 1 spoor behandeld worden (spoor 4 is het enige echt lange perron). Als dat niet meer nodig is kun je die minuten uit de treinen halen, en zo die andere 2 minuten winnen.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
2 minuten is veel hoor Dat is namelijk 2 km spoor van 40 km/h naar 140 km/h brengen en dan moet die winst nog behaald kunnen worden ook..
Bovendien, kan het niet kloppen: De trein uit Duitsland schuift een spoortje op waardoor spoor 4 of korter wordt, of helemaal niet meer beschikbaar is voor de treindienst uit Hengelo.
Bovendien, kan het niet kloppen: De trein uit Duitsland schuift een spoortje op waardoor spoor 4 of korter wordt, of helemaal niet meer beschikbaar is voor de treindienst uit Hengelo.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Volgens mij begrijp je niet wat ik wil zeggen ;-). Met de ombouw van het emplacement (vertrekken met meer dan 40 km/h) win je niet meer dan een minuut. Ik vraag me af of die 2 minuten die je ook kan/gaat winnen niet nu in de dienstregeling ingebakken zitten als extra marge. Minuutjes die dus wel in de planning zitten maar niet nodig zijn. Gezien de tijdsligging van de treinen in Enschede kan ik me dat voorstellen, maar ik kan dat zo niet controleren.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Ik denk na nog een keer gekeken en nagedacht te hebben, dat die twee minuten maar één keer per uur realiseerbaar zijn en dat het andere halve uur een overkruising (IC aankomst - IC vertrek) roet in het eten gooit. (Uitgaande van de huidige dienstregeling op de rest van het traject) Dat komt omdat er langs het ene verlengde perron twee lange perronsporen zijn die afwisselend gebruikt kunnen worden. (Kort keren gaat niet lukken.) Als we dan een eenduidige patroonvaste dienstregeling gaan maken zijn we die minuten echter meteen kwijt. Daarmee wordt het een leuk verkocht verhaaltje waar de reiziger uiteindelijk vrij weinig aan heeft.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Volgens mij kan je wel met een trein binnenkomen om .59 op spoor 2 en vertrekken om .00 op spoor 1. Omgekeerd kan sowieso, want dan hoef je niet te kruisen.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Om .59 binnenkomen en om .00 vertrekken met een kruising tussen beide rijwegen is onmogelijk. Dat kost minimaal 2 maar al snel 3 minuten.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
.59 binnenkomen en .00 vertrekken is heel goed mogelijk met kruisende rijwegen. Dat gebeurt dagelijks in Utrecht (s800 uit 's-Hertogenbosch komt aan om .22 en de s3000 naar Arnhem vertrekt om .23, en die twee kruisen elkaar).
Andersom is niet mogelijk: aankomen om .00 kruisen met vertrek om .59. Daar is de norm inderdaad (op de meeste plekken, er zijn uitzonderingen in zowel positieve als negatieve zin) 3 minuten.
Andersom is niet mogelijk: aankomen om .00 kruisen met vertrek om .59. Daar is de norm inderdaad (op de meeste plekken, er zijn uitzonderingen in zowel positieve als negatieve zin) 3 minuten.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Inderdaad, het kan wel, zeker als je daar de situatie toch nog gaat ombouwen. Volgens mij duurt het inleggen van een rijweg ongeveer een halve minuut. Maar waar die overige twee minuten tijdwinst vandaan gehaald moeten worden is mij nog steeds onduidelijk.
Re: Ombouw Emplacement Enschede
Als je het meet op het perron heb je natuurlijk gelijk. Dat doet de dienstregeling natuurlijk. (Was ik even vergeten) De overkruising zelf is echter wel al gauw 2 minuten of meer.Wubbo schreef:.59 binnenkomen en .00 vertrekken is heel goed mogelijk met kruisende rijwegen. Dat gebeurt dagelijks in Utrecht (s800 uit 's-Hertogenbosch komt aan om .22 en de s3000 naar Arnhem vertrekt om .23, en die twee kruisen elkaar).
Andersom is niet mogelijk: aankomen om .00 kruisen met vertrek om .59. Daar is de norm inderdaad (op de meeste plekken, er zijn uitzonderingen in zowel positieve als negatieve zin) 3 minuten.
Het instellen van een rijweg duurt ca. 12 seconden als er wissels omgelegd moeten worden. Voor de vertrekprocedure wordt in berekeningen vaak 24 seconden aangehouden.visgraat schreef:Inderdaad, het kan wel, zeker als je daar de situatie toch nog gaat ombouwen. Volgens mij duurt het inleggen van een rijweg ongeveer een halve minuut. Maar waar die overige twee minuten tijdwinst vandaan gehaald moeten worden is mij nog steeds onduidelijk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten