NS-medewerkers klagen over Sprinter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Klaasje »

hauptbahnhof schreef: Ze mogen inderdaad wel wat meer naar de overstapmogelijkheden kijken. Sowieso zijn het weinig SLT's die het überhaupt omroepen. Verder wordt het niet omgeroepen op de stations waar je ook vaak kunt overstappen. Ik zit vaak in de s4000 tussen Asb en Asd. Dvd mag echt wel een overstapmogelijkheid krijgen richting Schiphol en Almere/Lelystad. (zit wel in de SGMm. Alleen waarom word er Almere Centrum omgeroepen en geen Lelystad Centrum???).
En ook op Asdm mag worden omgeroepen dat er voor de stations richting Weesp kan worden overgestapt.
Ik zou in plaats van Lelystad/Almere C kiezen voor Almere C/Hilversum. Dat zijn namelijk de dichtstbij gelegen stations waar wel alle treinen stoppen, en die toch in een andere richting zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

Het volume in SLT wisselt naar mijn mening, maar het is wel duidelijk. En Loes heeft wel een prettige stem vind ik, beter dan Tuffy dit toch wat bitser klinkt.
hauptbahnhof schreef:De vermelding van de overstapmogelijkheid op het metronetwerk van Amsterdam is een eis van Stadsregio Amsterdam maar die is ook niet verwerkt in de afroepen in de SLT.
Geldt ook voor Rotterdam en Den Haag (RSR), die worden in de SGM's wel omgeroepen net als de metro in Amsterdam.
Ze mogen inderdaad wel wat meer naar de overstapmogelijkheden kijken. Sowieso zijn het weinig SLT's die het überhaupt omroepen. Verder wordt het niet omgeroepen op de stations waar je ook vaak kunt overstappen. Ik zit vaak in de s4000 tussen Asb en Asd. Dvd mag echt wel een overstapmogelijkheid krijgen richting Schiphol en Almere/Lelystad. (zit wel in de SGMm. Alleen waarom word er Almere Centrum omgeroepen en geen Lelystad Centrum???).
En ook op Asdm mag worden omgeroepen dat er voor de stations richting Weesp kan worden overgestapt.
De meeste SLT's roepen wel om (ik reis regelmatig met SLT en meestal doet de omroep het goed). Iets wat wel heel vaak misgaat is de klok in SLT's, die loopt vaak iets voor of iets achter.
Die overstapmogelijkheden worden bij SLT gewoon gebaseerd op de eerstvertrekkende treinen. Bij SGM is het wat willekeuriger, soms wisselt het ook per dienstregeling. Voorbeeldje: Bij Schiedam Centrum werd eerst omgeroepen dat je daar kon overstappen voor Den Haag en Leiden, later was er helemaal geen overstapinformatie meer en weer later werd alleen de overstap op de metro omgeroepen. Je vraagt je af wat er misgaat...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

STF schreef:Waarom hebben een hoop vrachtwagens en bussen al jarenlang een automatische dimmer op het achteruitrijalarm (veel omgevingslawaai = maximaal piep-volume, weinig omgevingslawaai = minimaal piep-volume) maar de automatische omroep in een trein niet...
Omdat de treinen niet zijn voorzien van een achteruitrijomroep.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door STF »

Gelukkig niet, dat klinkt zo raar:

Kjidretols Madretsma si noitats edneglov teh, nereh ne Semad


Dames en heren, het volgende station is Amsterdam Sloterdijk
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door hauptbahnhof »

visgraat schreef:Luid en duidelijk. Ik schrik me altijd wild van die omroep. Hij knalt in m'n oren. Hij moet niet te dominant aanwezig zijn naar mijn mening.
Niet overdrijven.. :wink:

Als je keiharde omroep wilt horen, moet je met de metro in Amsterdam reizen. Afhankelijk van de samenstelling hebben vooral de S1/S2-stellen (lijn 51) een knalharde afroep.
Dit komt ook in de M2/M3-stellen voor en dan trillen de ramen helemaal. Als je dat een keer gehad hebt, dan snak je terug naar de afroepen in de SLT :P
Geert schreef:Het volume in SLT wisselt naar mijn mening, maar het is wel duidelijk. En Loes heeft wel een prettige stem vind ik, beter dan Tuffy dit toch wat bitser klinkt.
Loes is van de SGMm toch? Haar afroepen klinken gewoon vriendelijk maar toch zakelijk. In de SLT vind het te amikaal. Dat herhalen van de stationsnaam vind ik ook dom (zelfde geldt voor de Rotterdamse metro).
De meeste SLT's roepen wel om (ik reis regelmatig met SLT en meestal doet de omroep het goed). Iets wat wel heel vaak misgaat is de klok in SLT's, die loopt vaak iets voor of iets achter.
Ik zeg niet dat er niet omgeroepen wordt, maar dat ik zelden meemaak dat er overstapinfo wordt omgeroepen/getoond in de SLT's
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:
Geert schreef:Het volume in SLT wisselt naar mijn mening, maar het is wel duidelijk. En Loes heeft wel een prettige stem vind ik, beter dan Tuffy dit toch wat bitser klinkt.
Loes is van de SGMm toch? Haar afroepen klinken gewoon vriendelijk maar toch zakelijk. In de SLT vind het te amikaal. Dat herhalen van de stationsnaam vind ik ook dom (zelfde geldt voor de Rotterdamse metro).
De omroepstem van SGM en SLT is dezelfde (namelijk Loes). Tuffy is van de omroepen op het perron.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Meltrain »

Wat ik zelf nog steeds een groot manco vind, is dat de handmatige omroepen nauwelijks verstaanbaar zijn. Die microfoon zit in de cabines op zo'n vreemde plek dat de omroepen maar half doorkomen.
Ik weet dat het personeel van NS er niks aan kan doen en dat het een enorme faal in het ontwerp is, maar het zou wel fijn zijn als de omroep ook voor iedereen hoorbaar is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

Het blijft altijd lastig, te hard, te zacht... De ene reiziger zit met doppen in zijn oren, dus die heeft net op tijd die dingen uit zijn oren voor de herhaling van het bericht. De andere reiziger hoort wat minder goed, dus die is blij dat het hard staat. En de volgende reiziger die schrikt wakker uit zijn slaap omdat het zo hard is.
Zoveel mensen zoveel wensen, en goed is het nooit! Het zou ook schelen als mensen eens een beetje voorbereid op reis gaan, dan weten ze zelf op welk station ze moeten overstappen, je bent immers ook al in een bepaalde trein gestapt richting je overstap station, dus eigenlijk weet je het al gewoon.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

Ja, totdat er een of andere storing roet in het eten gooit, en dan is het wel weer handig dat mensen niet alleen op hun uitgeprinte 9292-reisadviesje hoeven te vertrouwen maar dat overstaps ook omgeroepen worden ;)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Ja, totdat er een of andere storing roet in het eten gooit, en dan is het wel weer handig dat mensen niet alleen op hun uitgeprinte 9292-reisadviesje hoeven te vertrouwen maar dat overstaps ook omgeroepen worden ;)
Goed, nu heb je het over een verstoring, dan is extra informatie inderdaad WEL zeer welkom, Maar daar heb je dus ook niets aan een automatische omroep die vanalles volgens de dienstregeling omroept, wat op dat moment achterhaald is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door VIRM »

Ennes schreef:Het blijft altijd lastig, te hard, te zacht... De ene reiziger zit met doppen in zijn oren, dus die heeft net op tijd die dingen uit zijn oren voor de herhaling van het bericht. De andere reiziger hoort wat minder goed, dus die is blij dat het hard staat. En de volgende reiziger die schrikt wakker uit zijn slaap omdat het zo hard is.
Zoveel mensen zoveel wensen, en goed is het nooit! Het zou ook schelen als mensen eens een beetje voorbereid op reis gaan, dan weten ze zelf op welk station ze moeten overstappen, je bent immers ook al in een bepaalde trein gestapt richting je overstap station, dus eigenlijk weet je het al gewoon.
Sowieso probeer ik altijd voorbereid op reis te gaan: hetzij door de dienstregeling te kennen, hetzij door een reisadviesje op te zoeken.
Ik vind het zelf wel prettig, vooral op onbekende trajecten (vooral omdat ik vanuit de trein de stationsbordjes niet of nauwelijks kan zien) dat er wordt omgeroepen. Dan heb ik liever dat de omroep te hard staat, want dan weet ik zeker dat ik hem niet kan missen. :)
Zelf vind ik het stemmetje van de SLT net een soort basisschooljuffrouw klinken. Bovendien heb je binnen de SLT weer twee verschillende omroepen. En zowel het stemmetje als de omroeptekst bij SLT is niet hetzelfde als bij SGMm, terwijl in dit geval consistentie wel mooi zou zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe bedoel je 2 verschillende omroepen binnen de SLT?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

De omroepstemmen in SGM en SLT zijn echt dezelfde hoor. Er is ook niet een tweede stem bij SLT, het is allemaal door dezelfde mevrouw ingesproken.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: er is/was een verschil waarbij bij het omroepen verschillende dingetjes werden weggelaten, zoals dat permanente 'goedemorgen/middag/avond'.

Geert: okay. Het zou dan wellicht aan de speakers kunnen liggen dat ze dan voor mijn gehoor net wat anders klinken?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

Ik denk dat je verward raakt door de intonatie die niet altijd even gelukkig is, zoals het 'Goedemiddag', 'goedenavond' etc. Alle omroepen zijn bij elkaar geplakte losse fragmenten, en soms zit er ook wat tijd tussen een aantal opnames waardoor een stem iets anders kan klinken.

En de speakers in SLT zijn inderdaad wel van een wat betere kwaliteit, dat zal allicht ook het verschil maken. Ik vind Loes in de SLT's een stuk helderder klinken :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Suus »

Ik denk echter dat Loes over een aantal jaren niet meer in de trein te horen zal zijn, of er moet iemand gevonden worden waarvan de stem sprekend op Loes lijkt om nieuwe stations in te spreken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Daniel »

Weet niet of ze daar wel alles voor opnieuw in gaan laten spreken hoor, dat kost ook wat... (Bij Connexxion laatst ook al een haltenaam gehoord die duidelijk door iemand anders was ingesproken als de tekst "volgende halte")
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ik denk echter dat Loes over een aantal jaren niet meer in de trein te horen zal zijn, of er moet iemand gevonden worden waarvan de stem sprekend op Loes lijkt om nieuwe stations in te spreken...
Het hangt er denk ik een beetje vanaf hoeveel nieuwe stations er binnenkort geopend worden en hoeveel daarvan al ingesproken waren. Tja...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Weet niet of ze daar wel alles voor opnieuw in gaan laten spreken hoor, dat kost ook wat... (Bij Connexxion laatst ook al een haltenaam gehoord die duidelijk door iemand anders was ingesproken als de tekst "volgende halte")
Daar hadden ze bij Connexxion al langer een handje van voordat Loes overleed, op een gegeven moment waren er in Amstelland allerlei fragmenten in de omroep toegevoegd van een GVB-medewerkster (de vrouw die de bandjes over werkzaamheden e.d. inspreekt voor de metrostations) te horen. Die zijn er ondertussen wel weer uit geloof ik, maar dat klonk echt niet, ook omdat de kwaliteit van die bandjes vergelijkbaar was met dat van een drie keer gekopieerd cassettebandje :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Klaasje »

Bij CXX was het toch niet Loes?.. Wellicht kan F-Y-S ons een handje helpen. Ik geloof dat het ene Marion was namelijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS-medewerkers klagen over Sprinter

Bericht door Geert »

Connexxion gebruikt de stem van Marion Jager, niet Loes van der Schaft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten