Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Freek »

Vandaag is via de twitteraccount van De Stadsregio Arnhem Nijmegen bekend geworden dat er vanaf 29 augustus (start collegejaar) tot het einde van het jaar er een extra trein tussen Cuijk en Nijmegen zal rijden. Het betreft een trein die met 1 treinstel zal rijden met aankomst in Nijmegen Heyendaal om 8.06, 8.22 en 8.36. Daarmee komt het aantal treinen tussen Cuijk en Nijmegen tussen 8 en 9 uur in de ochtend in totaal op 7 te liggen. De extra treinserie zal rijden onder nummer s32400.

PS Beheer: Omdat het bericht vooral te maken heeft met de studenten richtingen Nijmegen (Heyendaal) heb ik het in Oost geplaatst, mochten jullie vinden dat het meer bij de Maaslijn hoort dan graag verplaatsen naar Zuid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Suus »

Komt ook dit jaar de buffel weer terug? :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Freek »

Nee dat niet, er schijnt geen extra materieel gehuurd te worden. Wel drie extra slagen (overigens zonder passagiers naar Cuijk), maar geen extra capaciteit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door MdJ »

32420 - 32422 - 32424
Ck 7.56 - 8.12 - 8.26
Mmlh 8.01 - 8.17 - 8.31
Nmh 8.06 - 8.22 - 8.36
Nm 8.12 - 8.27 - 8.42

Bijna dus... Op een minuutje Mmlh-Nmh na dan :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Extra treinen van Cuijk naar Nijmegen in spits

Bericht door Wubbo »

Extra treinen van Cuijk naar Nijmegen in spits
Geplaatst op: zaterdag 27 augustus 2011 23:16
Laatst bijgewerkt: zaterdag 27 augustus 2011 23:17


Met ingang van het nieuwe schooljaar rijden tijdens de ochtendspits extra treinen op de Maaslijn op het traject Cuijk - Mook Molenhoek - Heijendaal - Nijmegen. Vanaf maandag 29 augustus vertrekken vanaf Cuijk tussen 7.30 uur en 8.30 uur geen vier maar zeven treinen richting Nijmegen.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Happen naar frisse lucht op de Maaslijn

Bericht door Wubbo »

Happen naar frisse lucht op de Maaslijn
Geplaatst op: zondag 18 september 2011 00:05
Laatst bijgewerkt: zondag 18 september 2011 00:07


Sinds begin september zet Veolia op de Maaslijn in de spits zeven treinen in. Het mag niet baten; de treinreis tussen Cuijk en Nijmegen blijft een helse tocht. De extra treinen zijn daarentegen nagenoeg leeg.
Lees verder
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door BR628 »

Sommigen leren het ook nooit. Mensen spreiden zich niet tot nauwelijks. Iedereen wil op eenzelfde tijdstip op school / werk zijn, dus een extra trein achter de reguliere trein gaat dan niet echt werken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Definieer achter als je al een kwartierdienst rijdt. De extra trein rijdt dus ook 10 minuten voor de volgende uit.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door huibf »

Optie om bijvoorbeeld stations om en om over te slaan? Goed omroepen is belangrijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Geert »

BR628 schreef:Sommigen leren het ook nooit. Mensen spreiden zich niet tot nauwelijks. Iedereen wil op eenzelfde tijdstip op school / werk zijn, dus een extra trein achter de reguliere trein gaat dan niet echt werken.
Tja, niemand is graag een uur te vroeg op school en aangezien alle lessen of colleges vaak rond dezelfde tijd beginnen willen de meeste mensen ook rond dezelfde tijd de trein nemen. Als er wat meer variatie zou zitten in de lestijden zou er ook meer spreiding van reizigers zijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door webguy »

Ook op Arnhem-Nijmegen zijn er genoeg studenten, en vooral op dinsdag zijn er veel studenten die om 8:45 op school moeten zijn. Tja, dan is het druk ja... Roostering is echter al een ramp voor scholen (ze kunnen het gewoon niet), de universiteit heeft al jaren hetzelfde rooster, en rekening houden met OV is dan erg lastig. Misschien moeten ze een proef doen met meer subsidie voor college's die tussen of na spits zijn :)
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Reiziger Delft »

Maar jullie (Geert, Webguy) hebben het nu over een spreiding over meerdere uren. In dit artikel blijkt dat de bewuste trein altijd overvol is, terwijl er een extra trein 5 minuten later vertrekt, welke blijkbaar leeg is. Er zijn vast mensen die 5 minuutjes later kunnen aankomen in Nijmegen, zonder dat ze iets belangrijks missen. Ik denk echter dat men gewoon meteen de eerste trein pakt, en geen zin heeft om 5 minuten langer te wachten. Daar doelde BR628 volgens mij ook op.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:Maar jullie (Geert, Webguy) hebben het nu over een spreiding over meerdere uren. In dit artikel blijkt dat de bewuste trein altijd overvol is, terwijl er een extra trein 5 minuten later vertrekt, welke blijkbaar leeg is. Er zijn vast mensen die 5 minuutjes later kunnen aankomen in Nijmegen, zonder dat ze iets belangrijks missen. Ik denk echter dat men gewoon meteen de eerste trein pakt, en geen zin heeft om 5 minuten langer te wachten. Daar doelde BR628 volgens mij ook op.
Gezien de aankomsttijden in Nijmegen Heyendaal van deze extra treinen lijkt het met inderdaad geen probleem voor wachtend vee om niet met de reguliere trein mee te gaan maar met de extra trein. Voor schooltijden en collegetijden kan men met deze extra treinen op tijd zijn. Wat dat betreft is het ook wat bewustwording denk ik voor iemand die best vijf minuten later kan aankomen. Als hij nu een keer met zijn reguliere trein niet mee kan en dan de extra trein pakt en merkt dat hij EN nog steeds op tijd is en niet als een sardientje in een blikje zit, dan gaat hij vanzelf zijn reispatroon bijstellen.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door huibf »

En als ze nu de extra trein eens 3 minuten VOOR de reguliere trein laten vertrekken, en de reguliere trein 3 minuten later.....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Suus »

Dan zit de trein voor de reguliere trein vol en is de reguliere trein leeg vermoed ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Meltrain »

Dat is echter alsnog één verschil: de extra trein begint in Cuijk, terwijl de reguliere trein al in Roermond begint.
De extra trein zit dan slechts vol met alle reizigers uit Cuijck en Mook-Molenhoek, maar de reizigers van de stations Roermond t/m Boxmeer zitten er niet in, want die komen met de reguliere trein.
Dat levert dus sowieso een betere verspreiding over de twee treinen op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Dan kun je de "reguliere" trein denk ik het beste station Cuijk laten overslaan. Voor reizigers Venlo/Roermond - Cuijk geldt dan wel dat die een probleem hebben, want die zullen of lang moeten wachten op de volgende reguliere trein, of vanaf Mook (of Nijmegen) terug moeten steken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Freek »

Het beter spreiden over de treinen in Cuijk is een deel van de oplossing, maar niet alles. Reizigers staan in de reguliere trein al vanaf Venlo, dus een deel van het 'lucht happen' kan niet opgelost worden door de extra treinen vanuit Cuijk.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door visgraat »

Daarnaast: de extra treinen vertrekken 4 minuten na de reguliere treinen.
Waren deze capaciteitsproblemen er niet in de tijd van de NS? Of hadden die buffels veel meer capaciteit/werden er meer treinstellen ingezet? In de tijd van de NS werd toch 2x/uur gereden, waarvan 1x een sneltrein?
Misschien is het een idee om het sneltreinenconcept te herintroduceren op het tracé, ook al moet je dan misschien wel even puzzelen met je dienstregeling.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door reisthijs »

De capaciteits problemen zijn groter geworden door aan de ene kant de groei van het aantal reizigers en aan de andere kant de beperkte hoeveelheid materieel waar Veolia over beschikt (te weinig reservematerieel want da's te duur).

De sneltrein herinvoeren zal weinig helpen denk ik, je moet dan nog steeds evenveel mensen vervoeren met evenveel treinen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Chauf21 »

Hoe goed is communicatie over die extra trein? Staan er grote borden op het perron en op de universiteit over de extra trein? Je maakt mij niet wijs dat niemand bereid is om even een paar minuten te wachten om vervolgens alsnog op tijd voor de colleges aan te komen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door webguy »

Veolia kennend zal die communicatie niet al te best zijn. Het zal waarschijnlijk op de displays in de treinen staan, maar die negeer je op den duur als er toch alleen werkzaamheden van 2 maanden geleden op staan, en als je als sardientje in de trein zit kan je dat ding ook niet zien. Omroepbandjes van Veolia heb ik ook nog nooit gehoord op de Maaslijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:En als ze nu de extra trein eens 3 minuten VOOR de reguliere trein laten vertrekken, en de reguliere trein 3 minuten later.....
Ik weet niet of dat zomaar mogelijk is. Vergeet niet dat de lijn tussen Cuijk en Mook enkelsporig is en je in de knel zou kunnen komen met tegemoetkomende treinen. Maar als dat haalbaar zou dat wel een oplossing zijn. Lijn 99 heeft in het verleden vaker versterkingsritten gehad die vijf minuten voor de reguliere bus vertrokken. Dat hielp echt. De versterkingsbus was ramvol zodat ik lekker veel plek had in de gewone bus die overigens ook nog wel vol zat. Maar door de spreiding reden beide ritten wel goed op tijd waardoor iedereen die in Grave of Uden wilde overstappen dat ook kon doen (dat ging namelijk vanwege de megadrukte ook gewoon niet meer omdat er veel vertraging ontstond).
Freek schreef:Het beter spreiden over de treinen in Cuijk is een deel van de oplossing, maar niet alles. Reizigers staan in de reguliere trein al vanaf Venlo, dus een deel van het 'lucht happen' kan niet opgelost worden door de extra treinen vanuit Cuijk.
Is dat zo? Ik ben twee jaar terug twee of drie weken via Venlo gegaan, dat viel toen reuze mee. Vanaf Boxmeer begon het pas echt druk te worden (en die extra treinen nu zouden ook veel meer nut hebben als ze reden tot Boxmeer, maar dat is zonder een extra treinstel niet te halen). Maar ik moet wel zeggen dat ik dan net iets later reisde, niet rond 8 uur. En dat was twee (of zelfs drie) jaar geleden, inmiddels is het aantal reizigers vast gegroeid.
Vinny schreef:Dan kun je de "reguliere" trein denk ik het beste station Cuijk laten overslaan. Voor reizigers Venlo/Roermond - Cuijk geldt dan wel dat die een probleem hebben, want die zullen of lang moeten wachten op de volgende reguliere trein, of vanaf Mook (of Nijmegen) terug moeten steken...
En mensen die vanuit de richting Roermond/Venlo Cuijk als eindbestemming hebben maar een half uur laten wachten om een trein later te nemen of om te laten reizen via Nijmegen? Dat lijkt me geen optie. De reguliere trein moet hoe dan ook in Cuijk stoppen.
visgraat schreef:Daarnaast: de extra treinen vertrekken 4 minuten na de reguliere treinen.
Waren deze capaciteitsproblemen er niet in de tijd van de NS? Of hadden die buffels veel meer capaciteit/werden er meer treinstellen ingezet? In de tijd van de NS werd toch 2x/uur gereden, waarvan 1x een sneltrein?
Misschien is het een idee om het sneltreinenconcept te herintroduceren op het tracé, ook al moet je dan misschien wel even puzzelen met je dienstregeling.
Het laatste jaar reden er ook bij NS twee stoptreinen per uur. Daarvoor reed 1 doorgaande sneltrein en drie losse stoptreinen (Nijmegen - Boxmeer, Nijmegen - Venray en Blerick - Roermond) wat weer andere onwenselijke effecten had, zoals maar 1x per uur op het doorgaande traject en stoptreinreizigers uit de richting Nijmegen naar Blerick moesten omrijden via Venlo omdat er geen rechtstreekse stoptrein naar Blerick ging. NS had meer reservecapaciteit en volgens mij is het aantal reizigers ook gegroeid in de laatste jaren, mede doordat er steeds meer studenten bijkomen in Nijmegen. Vergeet ook niet dat ook veel scholieren uit de regio Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen gaan, die zitten ook in de trein en wellicht worden dat er ook meer.
"Een touringcar is geen bus"
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Zonnig »

Misschien is dit een optie:

- De extra trein staat al gereed in Cuijk
- Reguliere trein komt aan in Cuijk en gaat verder als Sneltrein en stopt alleen nog in Nijmegen
- De extra trein gaat in het stoptreinpad van de oude reguliere trein naar Nijmegen.

Ik weet alleen niet of dit gaat ivm deels enkelspoor.

Misschien krijg je dan een betere spreiding?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten