Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door visgraat »

Nijmegen Heyendaal is wel een belangrijk station voor studenten, dus ik weet niet of dat handig is.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Zonnig »

Het is misschien juist wel een goede optie om de reizigersstromen van elkaar te scheiden.

Je kan de extra trein overal laten stoppen en de reguliere alleen Heyendaal (of evt alle tussengelegen stations) laten overslaan, hiermee dwing je de reizigers voor Heyendaal de extra trein te nemen en kan je de dienstregeling waarschijnlijk beter handhaven.

Voordeel is dat de extra trein na de reguliere rijdt en die extra trein kan je dan extra tijd geven in Heyendaal omdat die dan nagenoeg leeg zal lopen. Deze trein moet wel doorrijden naar Nijmegen om te voorkomen dat reizigers van Heyendaal naar Nijmegen C gedupeerd zouden kunnen worden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door visgraat »

Daar zit misschien wel wat in. Maar het mooiste is denk ik als je sneltreinen hebt, die vanaf Venray naar Nijmegen dan alleen stoppen in Boxmeer en Cuijk.

Reizigers van Heyendaal naar Nijmegen kunnen ook de bus nemen. Dat duurt praktisch net zo lang als de trein, maar is veel hoogfrequenter en in de ochtendspits misschien ook betrouwbaarder. Zoveel reizigers zullen er trouwens ook niet zijn.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Zonnig »

Sneltreinen zijn zeker beter maar of dat nu haalbaar is .... ik denk het niet (al hoop ik het wel).

Bij de reizigers van Heyendaal naar Nijmegen denk ik eigenlijk alleen maar aan de doorgaande treinreizigers, lokale treinreizigers kunnen inderdaad beter met de bus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

De meest eenvoudige oplossing denk ik, is stewards inzetten, die reizigers tegenhouden en wijzen op de extra trein een paar minuten later...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Freek »

Hebben de mensen die over een sneltrein praten enig idee waar ze over praten bij de Maaslijn? Een sneltrein die vanaf Cuijk rechtstreeks naar Nm is geen oplossing omdat dan iedereen die ten zuiden van Cuijk woont in Cuijk moet overstappen en de stoptrein vervolgens nog vol zit.
Een sneltrein is alleen een oplossing als deze Heyendaal aan doet. Probleem is dan wel dat de stoptrein die in Cuijk begint reizigers uit Mook Molenhoek dupeert, deze geeft namelijk op Nm Cs geen aansluiting.

@fogeltje voor de extra slagen vanuit Cuijk zijn stellen gebruikt die eerdere jaren altijd voor langere treinen vanuit Venlo reden. Nu hebben die ze die stellen niet en komt de trein dus al vol aan in Cuijk. Oplossing is volgens mij een combinatie van de extra treinen in samenhang met het bijhuren van buffels wat men de laatste 2 jaar heeft gedaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Als ik sporenplan.nl bekijk dan is er wel ruimte op station Cuijk om een trein in de wacht te zetten. Wat je zou kunnen doen is de reguliere trein daar stil zetten en de extra trein in het pad van de reguliere trein laten rijden als voortrein. Reizigers ten zuiden van Cuijk hebben dan wel wat extra reistijd (vier minuten volgens het krantenartikel) maar dat is dan op zich niet zo erg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Hebben de mensen die over een sneltrein praten enig idee waar ze over praten bij de Maaslijn? Een sneltrein die vanaf Cuijk rechtstreeks naar Nm is geen oplossing omdat dan iedereen die ten zuiden van Cuijk woont in Cuijk moet overstappen en de stoptrein vervolgens nog vol zit.
Een sneltrein is alleen een oplossing als deze Heyendaal aan doet. Probleem is dan wel dat de stoptrein die in Cuijk begint reizigers uit Mook Molenhoek dupeert, deze geeft namelijk op Nm Cs geen aansluiting.

@fogeltje voor de extra slagen vanuit Cuijk zijn stellen gebruikt die eerdere jaren altijd voor langere treinen vanuit Venlo reden. Nu hebben die ze die stellen niet en komt de trein dus al vol aan in Cuijk. Oplossing is volgens mij een combinatie van de extra treinen in samenhang met het bijhuren van buffels wat men de laatste 2 jaar heeft gedaan.
Klopt, vandaar dat ik zei dat de extra treinen geen extra treinstel "kost". Maar dat is natuurlijk niet de oplossing als het tussen Venlo en Nijmegen inmiddels ook zoveel drukker is geworden. Veolia Limburg zal niet staan springen om nog meer extra te huren, dat bedrijf is financieel al zo gezond. Ik voorzie voor de concessieafloop helaas geen verbetering. Verder is de oplossing natuurlijk aftands Zwitsers materieel inzetten zoals onze forum trol van een jaar geleden meermaals betoogde :wink:
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:Als ik sporenplan.nl bekijk dan is er wel ruimte op station Cuijk om een trein in de wacht te zetten. Wat je zou kunnen doen is de reguliere trein daar stil zetten en de extra trein in het pad van de reguliere trein laten rijden als voortrein. Reizigers ten zuiden van Cuijk hebben dan wel wat extra reistijd (vier minuten volgens het krantenartikel) maar dat is dan op zich niet zo erg.
Kun je ze dan onderhand niet net zo goed aan elkaar koppelen in Cuijk? Het zijn toch plug-en-play treinen, dat kost dan toch vrijwel geen tijd?
"Een touringcar is geen bus"
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Tom »

Heeft dat niet met de lengte van de trein te maken? De drukste trein rijdt met 8 bakken, volgens mij zo'n beetje het maximale i.v.m. perronlengte. Koppelen is in dat geval geen optie, een voor- en/of achtertrein wel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

fogeltje schreef:Klopt, vandaar dat ik zei dat de extra treinen geen extra treinstel "kost". Maar dat is natuurlijk niet de oplossing als het tussen Venlo en Nijmegen inmiddels ook zoveel drukker is geworden. Veolia Limburg zal niet staan springen om nog meer extra te huren, dat bedrijf is financieel al zo gezond. Ik voorzie voor de concessieafloop helaas geen verbetering. Verder is de oplossing natuurlijk aftands Zwitsers materieel inzetten zoals onze forum trol van een jaar geleden meermaals betoogde :wink:
Meer materieel bestellen als de natrein leeg is, is een zinloze verspilling van geld. Je moet gewoon zorgen dat mensen wel de natrein nemen, vooral wanneer dat betekent dat deze reizigers toch op tijd op hun studie/werk komen. Dan maar een beetje zachte dwang toepassen... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

De doorgaande trein vertragen en daarmee de overstappen in Nijmegen verknallen is ook niet bevorderlijk voor het op tijd komen. Dan zie ik meer voor jet rijden als sneltrein tussen Cuijk en Nijmegen. Als je dat goed plant kun je misschien ook nog een compositie winnen door slim te keren in Nijmegen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

. Dan zie ik meer voor jet rijden als sneltrein tussen Cuijk en Nijmegen.
Nou dat werkt niet, tenzij je station Cuijk zelf overslaat. Het enige station wat je namelijk overslaat is Mook-Molenhoek en daar zit het capaciteitsprobleem niet echt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

En Nijmegen Heijendaal, en daar zit het probleem juist wel.

Even een voorzetje voor een ochtendspitspatroon:

Code: Selecteer alles

     32300 32200 32400
Ck     .52   .07   .11
Mmlh   .57   |     .16
Nmh    .02   |     .21
Nm     .07   .18   .26

     32400 32300 32200
Nm     .19   .27   .38
Nmh    .22   |     .41
Mmlh   .28   |     .47
Ck     .33   .37   .52
In de avondspits zou je dan het patroon omdraaien (dus richting Nijmegen non-stop met de s32300 en richting Cuijk non-stop met de s32200). Als ik goed reken kost het je op deze manier maar 1 compositie extra (je wint er 1 door kortere keringen in Nijmegen op de andere serie, en het kost er 2 doordat je extra rijdt), dus dit lijkt best kansrijk.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Freek »

Maar een stop in Nijmegen Heyendaal zit er dan niet in? Dat is juist wel noodzakelijk omdat je anders de druk op de Heyendaalshuttle weer vergroot.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Hoezo? Daarvoor rijd je toch die extra stoptrein? Die moet juist de Heijendalers scheiden van de doorgaande reizigers.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Tom »

Maar dat betekent dus dat iedereen uit de 32200 die in Heijendaal uit wil stappen (en dat zijn nogal behoorlijk wat mensen), in Cuijk moet overstappen op de extra trein? Ik vrees chaotische taferelen. Dan kun je denk ik het beste de 32200 één keer (rond 8.06 uur) station Cuijk laten overslaan en deze reizigers dwingen om gebruik te maken van de extra treinen (waarvan er een al 4 minuten later vertrekt) en natuurlijk de reguliere spitstreinen. De reizigers van de 32200 die in Cuijk willen uitstappen, dienen dan in Boxmeer over te stappen op de spitstrein.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Dan zou er in Boxmeer wel een spitstrein klaar moeten staan en meteen vertrekken. Je kunt van die mensen niet verlangen dat ze even tien minuten of een kwartier wachten omdat die trein zo nodig Cuijk moet overslaan. Anders verleg je het probleem gewoon naar de groep reizigers die naar Cuijk wil. Nu zijn dat er niet zo veel vanuit de richting Venlo denk ik, maar in mijn ogen mag je die niet zomaar gaan duperen. Stations gaan overslaan slaat denk ik de plank gewoon mis. Als men Cuijk zou gaan overslaan zouden er ook terechte geluiden komen die zeggen dat alles weer moet wijken voor Heyendaal. Nijmegen en omgeving bestaat uit meer dan alleen Heyendaal.

Ik blijf het een gemiste kans vinden dat ze niet op zijn minst het derde spoor op het station hebben laten liggen, dan had je wellicht een pendeltrein tussen Nm en Nmh kunnen invoeren (mits dat natuurlijk in Nijmegen zou passen). Dat hoeft dan ook echt geen nieuw materieel te zijn, een overbodige Wadlopercombinatie zou dan bij wijze van spreke ook volstaan.

Met bussen is er tussen Nm en Nmh ook niks meer te winnen, zover ik begrepen heb van iemand van het ROCOV komen er geen bussen meer bij omdat het anders te druk wordt op het rondje Heyendaal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Even een reality-check: Hoeveel reizigers reizen er in de ochtendspits nou van Roermond/Venlo nou naar Cuijk? Dat zijn er op zijn best heel erg weinig. Die kunnen ook worden gewezen op een trein een half uur eerder of later, waar geen (of minder) sprake is van piekbelasting. Ik denk dat ik persoonlijk het meest zie in het aan de kant zetten van de doorgaande trein in Cuijk, waarbij de extra trein dus als voortrein rijdt. Overstappen in Nijmegen richting Arnhem, Utrecht lijkt me echt geen probleem, daar rijden treinen genoeg op die corridor. Venlo - ' s Hertogenbosch lijkt me sneller via Eindhoven, dan hou je alleen een verslechtering over van reizigers Venray/Boxmeer - Oss/'s Hertogenbosch en bestemmingen ten oosten en noorden van Arnhem. Nou dat zullen echt geen honderden reizigers per dag zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Zoals ik al zei, dat zullen er nooit veel zijn, toch vind ik het eigenlijk niet te doen om die mensen dan maar gewoon een trein een half uur later te laten pakken of extra op de kosten te jagen door om te reizen via Mook/Heyendaal/Nijmegen.

Wat de overstap richting Arnhem gaat vind ik wat kortzichtig, er zullen daar ook weer mensen bij zitten die dan andere overstappen moeten missen of juist verder richting Utrecht gaan. Als je dan je trein mist, moet je al gelijk een kwartier wachten, ook al rijdt er binnen vijf minuten weer een trein naar Arnhem.

In mijn ogen is het beter om juist extra treinen vanaf Boxmeer in te zetten als dat in te passen is en dan bij voorkeur voor de reguliere boemel uit Limboland.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

Als de overstappen echt zo belangrijk zijn dan kun je ook nog gewoon het patroon op de Maaslijn helemaal omgooien, waardoor je de rest van de dag vier minuten extra overstaptijd hebt - dan kun je op Nijmegen Centraal rustig een kopje koffie halen, en tijdens de ochtendspits een naadloze overstap hebt met de aan de kant geschoven trein...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Dat zou ook niet slecht zijn want volgens mij wordt die overstap door vertraging vaak niet gehaald. Echter zit je ook in Venlo en Roermond met aansluitingen en zal dat niet zo makkelijk zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Vinny »

In Roermond wordt de overstap 4 minuten, dat is dus net te doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Welke overstap wordt in Roermond 4 minuten?

En hoe helpt een extra trein tussen Heyendaal en Nijmegen om een probleem tussen Cuijk en Nijmegen op te lossen?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Extra treinen Cuijk - Nijmegen

Bericht door MdJ »

Als je de 32200 en 32300 tot Rm/Vl/Vry - Ck in het eigen pad rijdt en dan in Cijck 3-4 minuten laat staan om dan in het pad van de huidige 32400 verder naar Nm rijdt op de momenten dat die rijdt...

Vevolgens laat je de extra trein op de tijden van de reguliere trein (huidige 32200/32300) laat rijden...
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten