Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Bericht door Meltrain »

Gisteren ging ik met mijn moeder een dagje naar de Vlaamse havenstad Antwerpen. Het plan was om heen per bus en terug per trein te gaan. Dit is precies gelukt zoals ik het gepland had en dat kunnen jullie hieronder lezen.
Als eerste liepen we van ons huis naar de halte van buslijn 76. Omdat we harder liepen dan volgens 9292ov zou moeten, kwamen we veel te vroeg bij de halte en mochten we nog 7 minuten wachten.
Uiteindelijk kwam lijn 76 eraan, welke met een Citaro reed en ons op het Zuidplein bracht.
Hier hadden we ook een ruime overstap en daardoor liep ik maar even een rondje en maakte ik een foto van Amba’s in twee verschillende uitvoeringen:
Afbeelding

Hierna liep ik weer naar de halte van lijn 101 naar Bergen op Zoom, waar even later de linker Amba aan kwam rijden. We stapten in en kochten een Met-Elkaartje van €5,-.
Vervolgens vertrok de bus om 8:23 richting Bergen op Zoom, met aan boord 5 passagiers, waarvan 4 met een Met-Elkaartje. :lol:
Toen we vanaf Zuidplein vertrokken was het nog droog, maar halverwege de A29 begon het te onweren en te stormen.
Eer we in Dinteloord waren, werd de lucht weer wat helderder en bij de halte Zuideinde werd ook gelijk de bus wat voller. In Steenbergen werd het weer echter weer slechter en we kwamen dan ook midden in een hoosbui en twee minuten te vroeg aan in Bergen op Zoom. Hier renden we gauw naar een abri, maar deze stond precies met de open kant naar de regen toe, dus had het nog niet veel nut.
Wel maakte ik een foto van de stadsbussen van Bergen op Zoom:
Afbeelding

En van een Integro van Connexxion en een Amba van Veolia naast elkaar:
Afbeelding

Na even wachten kwam buslijn 105 naar Putte eraan. Hier waren wij de enige instappers en tot Putte zou er niemand meer instappen. :o Na een hobbelige rit door Hoogerheide en Ossendrecht, waarbij mijn moeder en ik erg melig waren, kwamen we aan in…:
Afbeelding

, waar we de grens over gingen:
Afbeelding

We stapten uit bij de halte Moretuslei, wat in België ligt en het eindpunt is voor zowel lijn 105 van Veolia als de lijnen van De Lijn. Omdat we door het geringe aantal reizigers 8 minuten te vroeg waren, hadden we een zeer ruime overstap. Daarom liepen we nog even naar de grens, waar ik bovenstaande foto’s maakte.
Mijn moeder had nog het plan om de Dagpassen van De Lijn bij de Albert Heijn (of: ‘Albèèèèr Heijn’, zoals de Belgen zeggen :p), maar ik besloot om ze toch maar in de bus te kopen, omdat de tijd nu wel begon te dringen.
Teruggekomen bij de halte Moretuslei maakte ik een foto van een gelede Van Hool als lijn 650 naar Antwerpen:
Afbeelding

Ervoor stond deze oudere Van Hool als lijn 776 naar Antwerpen:
Afbeelding

In deze bus stapten we in en kochten we twee Dagpassen van €6,- per stuk.
Via een snelle rit over de A12 en een hobbelige rit in Antwerpen, waarbij nog Coca Cola Zero werd uitgedeeld in de bus, kwamen we aan in een straatje waarvan ik me afvroeg wat een bus daar zou moeten doen. Dit straatje bleek dus de uitstaphalte voor busstation Rooseveltplaats. :oops:
We liepen dit straatje uit en kwamen dus op de Rooseveltplaats, waar we naar de tramhalte liepen.
Hier maakte ik een foto van een PCC op lijn 12 richting Sportpaleis:
Afbeelding

De achterkant van deze tram, met de achterkant van een oude bus en de zijkant van een Citaro:
Afbeelding

Even later kwam een hermeLijn op lijn 11 naar de Melkmarkt aangereden:
Afbeelding

Met deze tram gingen we vervolgens naar de halte Melkmarkt, waarvandaan we naar de Grote Markt liepen. Hier maakte ik een foto van het Stadhuis:
Afbeelding

Op de Grote Markt zit ook het toeristenbureau en hier haalden we gelijk enkele kaarten van het centrum, waaronder de Lijnennetkaart.
Na even wat gegeten te hebben, liepen we naar de Groenplaats. Hier is het prémetrostation Groenplaats te vinden. Een foto van de buitenkant van dit station:
Afbeelding

De stationshal van Groenplaats:
Afbeelding

De bordjes die naar de goede perrons leiden:
Afbeelding

Hier namen we lijn 5 naar Linkeroever. Deze reed met een HermeLijn en we zagen dat je helemaal achterin banken schuin hebt staan en daar gingen we zitten, zodat we makkelijk achteruit konden kijken, wat vooral in de tunnel wel leuk was.
Bij de eindhalte Linkeroever stapten we uit en daar zag ik deze grappige poster:
Afbeelding

Ook maakte ik een foto van twee HermeLijnen naast elkaar:
Afbeelding

Na een tijdje in de regen gewacht te hebben, kwam lijn 3 naar Zwijndrecht eraan. Ook deze reed weer met een HermeLijn en ook hier gingen we achterin zitten. Zodoende kon ik een foto van het interieur maken:
Afbeelding

We reden door naar de eindhalte Krijgsbaan, waar we gewoon bleven zitten en dus ook de keerlus meereden. Deze halte ligt vlak bij een spoorwegovergang, maar we zagen helaas geen treinen.
Bij de halte Krijgsbaan ligt ook een P+R halte en er stapten een stel Franssprekenden bij ons in de tram.
We reden weer terug richting het centrum en stapten uit bij de halte Van Eeden, omdat de twee perrons daar niet even hoog zijn.
Als eerste liep ik even naar de uitgang om deze plattegrond op de foto te zetten:
Afbeelding

Het perron richting Linkeroever met een PCC op lijn 2 op het andere spoor:
Afbeelding

Nogmaals het lage spoor met een Hermelijn op lijn 15 en een andere HermeLijn op het hoge spoor:
Afbeelding

Het hoge spoor met zicht op een HermeLijn op lijn 5 naar Linkeroever op het lagere spoor:
Afbeelding

Vervolgens namen we een HermeLijn op lijn 2 richting Hoboken en stapten uit bij de halte Diamant.
Hier gingen we naar het Diamantmuseum:
Afbeelding

Nadat we even hadden rondgekeken in het Diamantmuseum, liepen we naar het Centraal Station, omdat ik nog wat wilde opzoeken. Hier maakte mijn moeder een foto van de binnenkant van het station:
Afbeelding

Hierna liepen we weer naar buiten, omdat ik dit keer wilde opstappen bij de halte Astrid.
Voordat we dat prémetrostation ingingen, maakte ik eerst nog een foto van een PCC-combinatie op lijn 24 naar Silsburg:
Afbeelding

Op station Astrid maakte ik een foto van de borden die aangeven hoe lang het duurt voor de volgende tram komt:
Afbeelding

Toen namen we:
Afbeelding

We stapten uit bij station Groenplaats om een patatje te gaan eten. Toen dit op was, gingen we uiteen: mijn moeder ging winkelen, terwijl ik nog wat ging touren met de tram.
Als eerste liep ik naar de (bovengrondse) halte Groenplaats om lijn 8 naar de Bolivarplaats te nemen. Volgens de vertrekstaat was lijn 8 net weg, maar even later kwam hij toch aangereden. Lijn 8 reed met een losse PCC. Dit was gelijk ook mijn eerste keer in een Antwerpse PCC en ik moet zeggen dat het prima trams zijn al is de beenruimte (zoals in veel trams en bussen van De Lijn) aan de kleine kant.
In de tram viel me dit ‘lampje’ op voor als er op het stopknopje gedrukt is om de tram te laten stoppen:
Afbeelding

Na een minuut of 10 kwam ik aan op de Bolivarplaats, wat een groot plein is met ondermeer het Justitiepaleis en tevens het eindpunt van de tramlijnen 8 en 12. Ik wilde hier dus ook overstappen op lijn 12.
Eerst zette ik de PCC van lijn 8 op de foto:
Afbeelding

Ook de PCC voor lijn 12 mocht op de foto:
Afbeelding

Zoals jullie misschien zien, bestond lijn 12 slechts uit één PCC. Gelijk bij vertrek werd al duidelijk dat dit veel te weinig was, want er waren al staanplaatsen. Gelukkig heeft lijn 12 op dit stuk slechts twee eigen haltes en reed vanaf de halte Bresstraat lijn 24 met dubbele PCC vlak voor ons, zodat die de drukte grotendeels wegnam. Tussen ons en lijn 24 reed overigens een bus die buiten dienst was en achterop een lachend gezichtje had. Dat kwam op mij neer als: ‘Haha, ik neem jullie lekker niet mee.’ :S
Bij de halte Nationale Bank zag ik trouwens dat die halte 4 sporen naast elkaar heeft. De sporen van de lijnen 7 en 8 liggen geheel gescheiden van die van 12 en 24, omdat dit toch de enige halte is die ze delen en het zo waarschijnlijk beter uitkwam met de bocht die lijn 7 en 8 vlak na deze halte moeten maken.
Ik bereed het hele traject van lijn 12 (later werd het minder druk) tot het eindpunt Sportpaleis. Hier wilde ik eigenlijk naar het prémetrostation Sport, maar die kon ik eerst niet vinden. Na een compleet nutteloos rondje te hebben gelopen, zag ik het eindelijk, maar toen kwam buslijn 23 naar Luchtbal aangereden met een CitaroLE en besloot ik deze maar te nemen. Het ritje met deze bus leerde me één ding: de CitaroLE’s in Nederland hebben betere stoelen. :P
Ik stapte uit bij station Luchtbal om met lijn 6 naar het eindpunt Luchtbal (Metropolis) te gaan. Hier bleek maar weer hoe betrouwbaar de vertrekstaten zijn: volgens de vertrekstaat moest ik 7 minuten wachten, maar hij kwam al na 2 minuten. Bij de eindhalte Metropolis ben ik uitgestapt, om met een tram later weer terug te gaan. Ditmaal ging ik ook (weer) door de tunnels en door de alleen door lijn 6 gebruikte tunnel tussen Astrid en Diamant. Ik zat ditmaal trouwens voorinn, zodat ik met de bestuurder kon meekijken wat vooral in de tunnels erg cool is.
Ditmaal stapte ik uit bij de halte Lange Leemstraat, omdat de lijnen 2, 6 en 15 hier de sporen van lijn 8 kruisen en ik een foto wilde maken.
Eerst kwam lijn 2 naar Linkeroever eraan:
Afbeelding

Dezelfde tram, maar nu wat dichterbij:
Afbeelding

Even later kwam lijn 6 naar Luchtbal eraan:
Afbeelding

Een bus op lijn 123. Volgens mij hoort hier nog ‘de’ tussen. :P :
Afbeelding

Toen kwam lijn 8 naar Bolivarplaats eraan:
Afbeelding

Hierna nam ik weer tramlijn 2 naar de Groenplaats, omdat ik daar om 18:00 had afgesproken mnet mijn moeder.
Na even een ijsje gehaald tehebben, liepen we vervolgens naar de Schelde om daar even te kijken. Helaas barstte toen de regen weer los, zodat we maar op een overdekte parkeerplaats gingen schuilen. :lol: Toen het weer wat beter werd, liepen we langs de Schelde in noordelijke richting om bij de St. Pietersvliet weer op de tram te stappen. Onderweg zagen we dit kasteel:
Afbeelding

Uiteindelijk kwamen we bij een bushalte van lijn 30, maar toen ik zag dat het nog wel even duurde voor deze kwam en het toch maar voor één halte was, besloten we om toch maar door te lopen.
Bij de halte Sint Pietersvliet stond al een PCC op lijn 4 klaar en we renden er snel naartoe, blij dat we weer even droog konden worden.
Bij de halte Meirbrug stapten we alweer uit, om snel naar prémetrostation Meir te lopen en daar lijn 3 naar Astrid te nemen. Eerder die dag hadden we namelijk gezien dat daar een Dönerzaakje zat en daar wilden we even gaan eten. Nadat we toch nog even moesten zoeken, konden we gaan eten en het was echt heel lekker. Ik zat echt vol.
Toen we klaar waren met eten, was het inmiddels 20:15 en we besloten om daarom maar naar het station te gaan, omdat we de Benelux van 20:59 (t9257) wilden hebben.
Nadat we de kaartjes hadden gekocht (€29,- in totaal), keek ik nog even rond op het station en maakte ik een foto van deze Varkensneus als L-trein naar Roosendaal:
Afbeelding

En een Reeks 41 als L-trein naar Mol onder de overkapping:
Afbeelding

Daarna liepen we via de stationshal en de sporen 11 t/m 14 helemaal naar beneden om op spoor 22 op de Benelux te wachten.
Toen deze kwam rende ik eerst naar voren omdat ik dacht dat daar de tweede klas zat. Toen bleek dat hij weer eens in omgekeerde rijtuigvolgorde reed, rende ik even zo snel weer naar achteren en vond een tweezitter met mooie stoelopstelling t.o.v. het raam.
Na een snelle rit, waarbij mijn moeder opmerkte dat de Benelux zo geruisloos rijdt, kwamen we in Roosendaal. Hier zag ik de stoptrein die we later zouden hebben (t5176) al aan de andere kant staan. De Bvk zat aan de voorzijde, zodat ik al wist waar we in Dordrecht moesten gaan staan. :wink:
Via de Moerdijkbrug kwamen we vervolgens in Dordrecht waar na ongeveer 10 minuten de stoptrein dus kwam. Na opnieuw een erg snelle rit kwamen we om 22:20 aan op Rotterdam Loimbardijen, waar de reis ten einde kwam.
Het enige wat nog resteerde was een korte wandeling naar huis, waar we gelijk onze belevenuissen aan vader en zusje mochten vertellen. :P
En zo kwam een eind aan een erg leuke dag in Antwerpen, waar ik zeker nog eens heen ga. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Bericht door mb90 »

Een leuk verslag is het geworden. :) Die regen uit Bergen op Zoom kreeg Rotterdam later die ochtend ook nog te verwerken. Dat was niet echt weinig.

Die bus naar Waar(de)loos rijdt trouwens op Lijn 195 (wat ook op de bus staat) en niet op Lijn 123. :wink:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Bericht door Ronald »

Mooi verslag :P . Het blijft een leuke stad, Antwerpen. Je bent echt even in het buitenland...
Het kasteel aan de Schelde is trouwens een scheepvaartmuseum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Bericht door Cookie »

Leuk verslagje geworden! België blijft toch relatief dichtbij, maar het is er toch redelijk anders 8-) .
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Bericht door Thalys 9409 »

Het is een volledig andere manier van openbaar vervoer vind ikzelf toch
125 jaar Kusttram in 2010
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dagje Antwerpen: heen per bus, terug per trein

Bericht door Stefan »

Leuke foto's! :mrgreen:

Ik ga er zelf ook wel met enige regelmaat heen. 1 ding blijf ik altijd vinden, dat er een apart luchtje hangt in die pré-metro stations, maar dat kan ook aan mij liggen. :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten