mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Dit is de eerste van de 4 verslagen van mijn zomervakantie in Zuid-Frankrijk. Let op: Dit verslag heeft veel foto's, dus het laden hiervan kan misschien even duren.
Op vrijdag 25 juli jl. ging ik dus met de Train Jaune of te wel de Gele Trein. Deze gaat over een smalspoorlijn tussen de stations Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla en Latour de Carol. Van dat laatste station volgt nog een aparte reportage, omdat dat grotendeels niet over de Train Jaune gaat. De Train Jaune wordt verder aangedreven vanaf een 3e rail met een stroomsterkte van 850 Volt.
Dat was alle technische informatie, nu ga ik verder over de rit zelf. :)
Deze mooie rit begon met het kopen van een kaartje aan het loket. Ik moest dus in mijn steenkolen-Frans (want, Engels kunnen ze daar maar een klein beetje) een kaartje kopen op het station Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla in Villefranche-de-Conflent. Een toeristisch dorp. Via internet (de site van de SNCF) kwam ik op een retourtje naar Latour de Carol voor € 27,20 met jongerenkorting. Ik zag dat alleen te kort voor de vertrekdatum, zodat ik het niet meer kon bestellen. Had ik dat nou maar een paar dagen eerder gezien, want de loketiste maakte mij duidelijk dat het jongerentarief niet geldig is op de Train Jaune en dat ik de volle prijs van € 36,20 mocht betalen. Een kleine tegenvaller, maar ik heb het uiteraard wel betaald en zo kreeg ik dit grote mooie ticket wat ik goed ga bewaren :
Toen kon de reis dus beginnen. Ik had de 2e doorgaande trein. De eerste vond ik net wat te vroeg vertrekken. Die ging namelijk om 9:00 uur, terwijl de mijne om 10:00 uur ging. Toch een uurtje langer nachtrust die al niet zo lang was door de zon die 's ochtends op mijn tent scheen en Japie Krekel en zijn vrienden. Wel een teken dat het lekker warm was overigens.
De CTA die mijn trein aangaf:
2 sporen naar achteren stond deze sneeuwschuiver. Geen overbodige luxe in de winter, want vooral bovenin de bergen kan het dan aardig wit zijn:
En dit is dan mijn gele trein een half uur voor vertrek:
De trein vertrok vanaf het achterste perron. Het enige perron met een overkapping. De rest kan net doorgaan als perron. De blauwe trein / duikbril op de achtergrond is overigens de trein naar Perpignan. Daarover meer in mijn 3e verslag. :
Het stationsnaambordje. In het dorpje Fuilla ligt overigens mijn camping:
Om exact 10:00 uur en echt geen seconde later vertrok de trein dan voor de lange reis naar Latour de Carol. Een rit van bijna 3 uur die ik lekker buiten in het open rijtuig mee kon maken. Zo kon ik mooi foto's maken van deze rit.
Na 10 minuten kwamen we langs het eerste station. Het station van Serdinya. Hier werd doorgereden, omdat er alleen gestopt wordt als er iemand staat of als iemand het gevraagd heeft. Aangezien dit niet het geval was werd er doorgereden:
Wel wordt er voor aankomst altijd nog even getyfoneerd om de mensen erop te wijzen dat de trein eraan komt. Voor het station van Joncet goldt hetzelfde en zo kwam de trein keurig op tijd in Olette:
Een station waar er gewacht moest worden op de tegentrein. Zo kon ik mooi een foto maken van het rijtuig waar ik zat en de drukte daarin. Het was immers lekker weer:
Na aankomst van de tegentrein (die vertraagd was) ging de trein met wat vertraging verder. Nadat de trein langs Nyers kwam...:
...ging de trein onder deze prachtige rots door...:
...via deze tunnel. 1 van de 19 tunnels op de route:
Na de tunnel ging de trein langs Thues-les-Bains waar ook niet gestopt werd:
Maar, bij het volgende kleine station werd er wel gestopt. Dit is Thues-Caranca bij de prachtige Gorges de la Caranca:
En de helft van het wachthokje met het perron:
Hierna ging de trein over een paar mooie bruggen. Eerst over deze nog vrij kleine (de foto is vanuit de auto genomen):
En daarna over een echte mooie brug. De grote broer van de brug van de vorige foto (deze foto is ook vanuit de auto genomen):
Na de brug gaat de trein weer snel omhoog:
En niet veel later kwam de trein aan in:
Zoals nog net onderaan te zien is, zit de trein hier al op 1050 meter en dat terwijl we begonnen op 450 meter. Maar, we gaan nog veel hoger. Eerst nog een foto van het stationsgebouw met daarvoor het wachthuisje:
Na deze foto van het fraaie uitzicht...:
...was de tegentrein binnengekomen (geen foto ervan) en ging de trein weer verder omhoog. Al snel was het station van boven te zien en ook was nog net de vertrekkende tegentrein naar Villefranche te zien:
Na weer eens een tunnel...:
...ging de trein over deze constructie. Het is officieel geen brug omdat zeg maar het in de berg hangt, maar hoe het wel heet weet ik niet precies:
Aan het eind van zo'n constructie stond elke keer zo'n gebouwtje:
Al snel was de trein eer een paar tunneltjes verder...:
...en kwam het echte werk aan bod. Deze machtig mooie brug. Helaas niet zo goed te zien vanuit de auto:
Maar, als je erop rijdt zie je pas hoe mooi hij is. De tuien beneden...:
...en boven:
En toen waren we de brug alweer over en ging de trein weer verder omhoog:
Nog steeds nog dit prachige landschap, maar het werd wel steeds kaler en we gingen steeds hoger:
Maar, toen kwam station Mont-Louis eraan:
Toen zag ik ook het bordje links met de pijl naar beneden. Ik vermoed dat het aangeeft dat de treintjes vaart moeten minderen:
De trein was nu dus in Mont Louis:
Aan de andere kant was nog vrij veel ruimte. Ik vermoed dat er hier vroeger meer sporen gelegen hebben:
Hierna ging de trein nog een klei stukje omhoog om bij het hoogst gelegen station van Frankrijk te komen:
Hierop is namelijk het bewijs te zien van de hoogte. Het station ligt dus op 1598, 78 meter. Een flinke hoogte dus, maar daar merk je weinig van. :
Na de foto ging de reis weer verder. De trein reed nu door een rustige hoogvlakte met af en toe een huisje langs het spoor. En die huisjes waren nog bewoond ook:
Zo slingert de trein zich door deze hoogvlakte:
Soms was ook dit bord met een Z te zien:
En rechts kwam Font-Romeu in zicht. Het dorp waarnaar het volgende station vernoemd is:
We zijn dus in Font-Romeu:
Tussen de palen door zag ik ineens de nieuwe gele trein aankomen. De oudjes, waar ik ook in zit, komen namelijk langzaam aan hun eind en worden dus vervangen. Het jammere aan de nieuwe trein is dat er geen schuiframen zijn en dat er ook geen open rijtuig meer is. :( Ik had dus gelukkig nog een oude trein:
Maar, de trein zelf ziet er opzich wel goed uit. Hier komt hij het station binnen:
En hier is hij binnen:
Overigens liep de halve trein hier leeg. Zo had ik dus wat meer ruimte. :) Na 20 minuten rond rijden door deze mooie hoogvlakte en een station waar niet gestopt werd kwam er weer een gewoon station aan. Dit is station Saillaouse. Ook hier stond er net als bij de andere stations deze lamp:
Het station met een nogal groen perron:
Zoals te zien is, was de trein hier al een stuk rustiger:
En we zijn dus in Saillaouse:
Nadat de trein weer vertrok maakt hij gelijk een flinke boog en gaat het weer wat omhoog. Hierdoor was er mooi een overzichtsplaatje te maken van het station:
Na 3 minuutjes was het volgende station er alweer. Het station met een erg lange naam :
Err dus. Het heeft wel een leuk stationsgebouw waar volgens mij gewoon mensen in wonen getuige de schommel:
1 van de stroomhuisjes langs de lijn:
En na 10 minuten was de trein alweer in Osseja:
Een station met een nog redelijk uitziend perron:
Aan de naam van het vorige station was al te horen dat de trein dicht bij Spanje zit en dat was ook zo, want het dorp wat hier in de verte te zien is is het Spaanse Puigcerda :
Het volgende station is Bourg-Madame. Dit dorp ligt tegen het al genoemde Spaanse Puigcerda aan, maar het ligt nog net in Frankrijk:
Bourg-Madame dus:
Na Bourg-Madame gaat de Train Jaune verder tussen de N20 rechts en de Spaanse grens links. De huizen links van de lijn liggen nog net in Frankrijk:
In Bourg-Madame waren de laatste mensen naast mij uitgestapt en daarom had ik nu de kans op de ruimte waar ik zat op de foto te zetten. Nu ik het terug zie kan ik me niet voorstellen dat ik het hier 2x3 uur volgehouden heb :
Ook de aanwijzingen om de deur te open waren wel interessant om te zien:
Na een paar flinke bogen kwam de Train Jaune naast het spoor naar Spanje:
En zo kwam ik met +8 na bijna 3 uur aan in Latour-de-Carol Enveitg. Een reportage hiervan komt in mijn 2e verslag. Wel kan ik alvast vertellen dat ik er een stuk minder lang gebleven ben dan gepland. Daardoor werd dit mijn trein terug. Een andere trein, hoewel je dat zo niet zal zien :
Ook nu weer vertrok de trein tot op de seconde op tijd. Na vertrek zag ik al snel in de bergen iets waar ik al bang voor was. Het donderde daar aardig:
Die bui kwam wel wat dichterbij, maar kwam niet tot bij mijn treintje. :D Tijdens deze terugreis heb ik een stuk minder foto's gemaakt, omdat ik eigenlijk alles op de heenreis gezien heb. De foto's die ik wel gemaakt heb, heb ik tussen de bovenstaande foto's verstopt. Welke ik nog niet daarin verstopt had, was deze. Op de terugreis kon ik namelijk eindelijk na vele pogingen dit bordje op de foto zetten. Dat laat zien hoe lang de tunnel is die de trein in zal gaan:
Ook werd er nog gestopt bij station Thues-les-Bains, alleen ging er niemand uit. De conductrice kwam nog naar buiten en riep een paar keer de naam van het station, maar niemand reageerde. Na 2 minuten reed de trein dus weer verder. Tussentijds kon ik nog wel een foto maken van het station wat mooi in een boog ligt:
Tot slot heb ik ook nog een filmpje gemaakt tijdens de terugreis. Hier gaat de trein van Mont-Louis naar Fontpedrouse. Onderweg steekt het nog de N116 over en gaat het door een tunnel. Dat filmpje volgt nog (YouTube is vrij traag).
Met +20 door soms lang wachten op sommige stations kwam ik terug in Villefranche. Hier regende het, maar op de camping 4km verderop was het kurkdroog. Daarom dachten mijn ouders dat ik gek was, maar toen ze me op kwamen halen zag ik het. Uiteindelijk was ik om 17:00 uur weer terug op de camping na deze mooie dag.
Ik hoop dat jullie het een leuke digitale reis vonden. Ik vond het in ieder geval wel een leuke reis.
Op vrijdag 25 juli jl. ging ik dus met de Train Jaune of te wel de Gele Trein. Deze gaat over een smalspoorlijn tussen de stations Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla en Latour de Carol. Van dat laatste station volgt nog een aparte reportage, omdat dat grotendeels niet over de Train Jaune gaat. De Train Jaune wordt verder aangedreven vanaf een 3e rail met een stroomsterkte van 850 Volt.
Dat was alle technische informatie, nu ga ik verder over de rit zelf. :)
Deze mooie rit begon met het kopen van een kaartje aan het loket. Ik moest dus in mijn steenkolen-Frans (want, Engels kunnen ze daar maar een klein beetje) een kaartje kopen op het station Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla in Villefranche-de-Conflent. Een toeristisch dorp. Via internet (de site van de SNCF) kwam ik op een retourtje naar Latour de Carol voor € 27,20 met jongerenkorting. Ik zag dat alleen te kort voor de vertrekdatum, zodat ik het niet meer kon bestellen. Had ik dat nou maar een paar dagen eerder gezien, want de loketiste maakte mij duidelijk dat het jongerentarief niet geldig is op de Train Jaune en dat ik de volle prijs van € 36,20 mocht betalen. Een kleine tegenvaller, maar ik heb het uiteraard wel betaald en zo kreeg ik dit grote mooie ticket wat ik goed ga bewaren :
Toen kon de reis dus beginnen. Ik had de 2e doorgaande trein. De eerste vond ik net wat te vroeg vertrekken. Die ging namelijk om 9:00 uur, terwijl de mijne om 10:00 uur ging. Toch een uurtje langer nachtrust die al niet zo lang was door de zon die 's ochtends op mijn tent scheen en Japie Krekel en zijn vrienden. Wel een teken dat het lekker warm was overigens.
De CTA die mijn trein aangaf:
2 sporen naar achteren stond deze sneeuwschuiver. Geen overbodige luxe in de winter, want vooral bovenin de bergen kan het dan aardig wit zijn:
En dit is dan mijn gele trein een half uur voor vertrek:
De trein vertrok vanaf het achterste perron. Het enige perron met een overkapping. De rest kan net doorgaan als perron. De blauwe trein / duikbril op de achtergrond is overigens de trein naar Perpignan. Daarover meer in mijn 3e verslag. :
Het stationsnaambordje. In het dorpje Fuilla ligt overigens mijn camping:
Om exact 10:00 uur en echt geen seconde later vertrok de trein dan voor de lange reis naar Latour de Carol. Een rit van bijna 3 uur die ik lekker buiten in het open rijtuig mee kon maken. Zo kon ik mooi foto's maken van deze rit.
Na 10 minuten kwamen we langs het eerste station. Het station van Serdinya. Hier werd doorgereden, omdat er alleen gestopt wordt als er iemand staat of als iemand het gevraagd heeft. Aangezien dit niet het geval was werd er doorgereden:
Wel wordt er voor aankomst altijd nog even getyfoneerd om de mensen erop te wijzen dat de trein eraan komt. Voor het station van Joncet goldt hetzelfde en zo kwam de trein keurig op tijd in Olette:
Een station waar er gewacht moest worden op de tegentrein. Zo kon ik mooi een foto maken van het rijtuig waar ik zat en de drukte daarin. Het was immers lekker weer:
Na aankomst van de tegentrein (die vertraagd was) ging de trein met wat vertraging verder. Nadat de trein langs Nyers kwam...:
...ging de trein onder deze prachtige rots door...:
...via deze tunnel. 1 van de 19 tunnels op de route:
Na de tunnel ging de trein langs Thues-les-Bains waar ook niet gestopt werd:
Maar, bij het volgende kleine station werd er wel gestopt. Dit is Thues-Caranca bij de prachtige Gorges de la Caranca:
En de helft van het wachthokje met het perron:
Hierna ging de trein over een paar mooie bruggen. Eerst over deze nog vrij kleine (de foto is vanuit de auto genomen):
En daarna over een echte mooie brug. De grote broer van de brug van de vorige foto (deze foto is ook vanuit de auto genomen):
Na de brug gaat de trein weer snel omhoog:
En niet veel later kwam de trein aan in:
Zoals nog net onderaan te zien is, zit de trein hier al op 1050 meter en dat terwijl we begonnen op 450 meter. Maar, we gaan nog veel hoger. Eerst nog een foto van het stationsgebouw met daarvoor het wachthuisje:
Na deze foto van het fraaie uitzicht...:
...was de tegentrein binnengekomen (geen foto ervan) en ging de trein weer verder omhoog. Al snel was het station van boven te zien en ook was nog net de vertrekkende tegentrein naar Villefranche te zien:
Na weer eens een tunnel...:
...ging de trein over deze constructie. Het is officieel geen brug omdat zeg maar het in de berg hangt, maar hoe het wel heet weet ik niet precies:
Aan het eind van zo'n constructie stond elke keer zo'n gebouwtje:
Al snel was de trein eer een paar tunneltjes verder...:
...en kwam het echte werk aan bod. Deze machtig mooie brug. Helaas niet zo goed te zien vanuit de auto:
Maar, als je erop rijdt zie je pas hoe mooi hij is. De tuien beneden...:
...en boven:
En toen waren we de brug alweer over en ging de trein weer verder omhoog:
Nog steeds nog dit prachige landschap, maar het werd wel steeds kaler en we gingen steeds hoger:
Maar, toen kwam station Mont-Louis eraan:
Toen zag ik ook het bordje links met de pijl naar beneden. Ik vermoed dat het aangeeft dat de treintjes vaart moeten minderen:
De trein was nu dus in Mont Louis:
Aan de andere kant was nog vrij veel ruimte. Ik vermoed dat er hier vroeger meer sporen gelegen hebben:
Hierna ging de trein nog een klei stukje omhoog om bij het hoogst gelegen station van Frankrijk te komen:
Hierop is namelijk het bewijs te zien van de hoogte. Het station ligt dus op 1598, 78 meter. Een flinke hoogte dus, maar daar merk je weinig van. :
Na de foto ging de reis weer verder. De trein reed nu door een rustige hoogvlakte met af en toe een huisje langs het spoor. En die huisjes waren nog bewoond ook:
Zo slingert de trein zich door deze hoogvlakte:
Soms was ook dit bord met een Z te zien:
En rechts kwam Font-Romeu in zicht. Het dorp waarnaar het volgende station vernoemd is:
We zijn dus in Font-Romeu:
Tussen de palen door zag ik ineens de nieuwe gele trein aankomen. De oudjes, waar ik ook in zit, komen namelijk langzaam aan hun eind en worden dus vervangen. Het jammere aan de nieuwe trein is dat er geen schuiframen zijn en dat er ook geen open rijtuig meer is. :( Ik had dus gelukkig nog een oude trein:
Maar, de trein zelf ziet er opzich wel goed uit. Hier komt hij het station binnen:
En hier is hij binnen:
Overigens liep de halve trein hier leeg. Zo had ik dus wat meer ruimte. :) Na 20 minuten rond rijden door deze mooie hoogvlakte en een station waar niet gestopt werd kwam er weer een gewoon station aan. Dit is station Saillaouse. Ook hier stond er net als bij de andere stations deze lamp:
Het station met een nogal groen perron:
Zoals te zien is, was de trein hier al een stuk rustiger:
En we zijn dus in Saillaouse:
Nadat de trein weer vertrok maakt hij gelijk een flinke boog en gaat het weer wat omhoog. Hierdoor was er mooi een overzichtsplaatje te maken van het station:
Na 3 minuutjes was het volgende station er alweer. Het station met een erg lange naam :
Err dus. Het heeft wel een leuk stationsgebouw waar volgens mij gewoon mensen in wonen getuige de schommel:
1 van de stroomhuisjes langs de lijn:
En na 10 minuten was de trein alweer in Osseja:
Een station met een nog redelijk uitziend perron:
Aan de naam van het vorige station was al te horen dat de trein dicht bij Spanje zit en dat was ook zo, want het dorp wat hier in de verte te zien is is het Spaanse Puigcerda :
Het volgende station is Bourg-Madame. Dit dorp ligt tegen het al genoemde Spaanse Puigcerda aan, maar het ligt nog net in Frankrijk:
Bourg-Madame dus:
Na Bourg-Madame gaat de Train Jaune verder tussen de N20 rechts en de Spaanse grens links. De huizen links van de lijn liggen nog net in Frankrijk:
In Bourg-Madame waren de laatste mensen naast mij uitgestapt en daarom had ik nu de kans op de ruimte waar ik zat op de foto te zetten. Nu ik het terug zie kan ik me niet voorstellen dat ik het hier 2x3 uur volgehouden heb :
Ook de aanwijzingen om de deur te open waren wel interessant om te zien:
Na een paar flinke bogen kwam de Train Jaune naast het spoor naar Spanje:
En zo kwam ik met +8 na bijna 3 uur aan in Latour-de-Carol Enveitg. Een reportage hiervan komt in mijn 2e verslag. Wel kan ik alvast vertellen dat ik er een stuk minder lang gebleven ben dan gepland. Daardoor werd dit mijn trein terug. Een andere trein, hoewel je dat zo niet zal zien :
Ook nu weer vertrok de trein tot op de seconde op tijd. Na vertrek zag ik al snel in de bergen iets waar ik al bang voor was. Het donderde daar aardig:
Die bui kwam wel wat dichterbij, maar kwam niet tot bij mijn treintje. :D Tijdens deze terugreis heb ik een stuk minder foto's gemaakt, omdat ik eigenlijk alles op de heenreis gezien heb. De foto's die ik wel gemaakt heb, heb ik tussen de bovenstaande foto's verstopt. Welke ik nog niet daarin verstopt had, was deze. Op de terugreis kon ik namelijk eindelijk na vele pogingen dit bordje op de foto zetten. Dat laat zien hoe lang de tunnel is die de trein in zal gaan:
Ook werd er nog gestopt bij station Thues-les-Bains, alleen ging er niemand uit. De conductrice kwam nog naar buiten en riep een paar keer de naam van het station, maar niemand reageerde. Na 2 minuten reed de trein dus weer verder. Tussentijds kon ik nog wel een foto maken van het station wat mooi in een boog ligt:
Tot slot heb ik ook nog een filmpje gemaakt tijdens de terugreis. Hier gaat de trein van Mont-Louis naar Fontpedrouse. Onderweg steekt het nog de N116 over en gaat het door een tunnel. Dat filmpje volgt nog (YouTube is vrij traag).
Met +20 door soms lang wachten op sommige stations kwam ik terug in Villefranche. Hier regende het, maar op de camping 4km verderop was het kurkdroog. Daarom dachten mijn ouders dat ik gek was, maar toen ze me op kwamen halen zag ik het. Uiteindelijk was ik om 17:00 uur weer terug op de camping na deze mooie dag.
Ik hoop dat jullie het een leuke digitale reis vonden. Ik vond het in ieder geval wel een leuke reis.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Mooi verslag! :pos: . Erg leuk ritje lijkt me dat, door dat onherbergzame berggebied. Ook die exotische stationsnamen: "Villefranche-Vernet-les-Bains-Fuilla", prachtig (weer eens wat anders dan Almere Muziekwijk ).
Trouwens grappig dat op dat ticket de prijs ook nog in Franse Francs vermeld staat .
Ik ben benieuwd naar je andere reiservaringen!
Trouwens grappig dat op dat ticket de prijs ook nog in Franse Francs vermeld staat .
Ik ben benieuwd naar je andere reiservaringen!
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Mooi verslag met super veel foto's!
Erg leuk ook om te zien dat die toeristische trein gewoon door SNCF wordt gereden als TER. Leuke stationnetjes ook daar!
Erg leuk ook om te zien dat die toeristische trein gewoon door SNCF wordt gereden als TER. Leuke stationnetjes ook daar!
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
- Locatie: Lokeren (belgie)
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
zeer mooi :D
ik ga hier over 3 dagen naartoe met een interrail dus ik heb nog een vraagje:
de trein van 13:45, is dat een nieuwe GTW of zo'n oude kanarie,
want ik wil echt in een kanarie zitten :D
ik ga hier over 3 dagen naartoe met een interrail dus ik heb nog een vraagje:
de trein van 13:45, is dat een nieuwe GTW of zo'n oude kanarie,
want ik wil echt in een kanarie zitten :D
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Als ze volgens hetzelfde schema rijden als op de dag dat ik meeging dan is dat een nieuwe trein, maar het lijkt me sterk dat ze elke dag hetzelfde schema rijden. Het is dus maar afwachten welke trein je krijgt, ik wist het zelf namelijk ook niet en volgens mij is het ook nergens te vinden. Maar, de kans dat je een oude kanarie krijgt is wel groter, dan dat je een nieuwe krijgt. Er rijdt in de zomer dacht ik nog maar 1 nieuwe rond, in de winter zijn dat er meer.
Hier is trouwens voor de geinteresseerden de zomerdienstregeling van de Train Jaune te vinden:
http://www.ter-sncf.com/Images/Villefra ... -23789.pdf
En hier ook, maar dan met de treinen en bussen van en naar Perpignan erbij:
http://www.ter-sncf.com/Images/perpigna ... -31275.pdf
Hier is trouwens voor de geinteresseerden de zomerdienstregeling van de Train Jaune te vinden:
http://www.ter-sncf.com/Images/Villefra ... -23789.pdf
En hier ook, maar dan met de treinen en bussen van en naar Perpignan erbij:
http://www.ter-sncf.com/Images/perpigna ... -31275.pdf
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Had je op de terugreis niet af en toe het idee in een achtbaan te zitten
Machtige route :pos:
Machtige route :pos:
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Ja, inderdaad. Vooral het stuk naar beneden tussen Mont-Louis en Villefranche. Op het stuk tussen Olette en Villefranche reed de machinist ook nog eens stevig door en dat zorgde helemaal voor het achtbaan-gevoel. :)waldo79 schreef:Had je op de terugreis niet af en toe het idee in een achtbaan te zitten
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Heel mooi verslag. :D
Bijzondere trein zo met die derde rail.
Bijzondere trein zo met die derde rail.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Had je je kaartje niet vooraf af moeten stempelen?
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Ik heb eigenlijk geen idee. Er stond wel een kastje bij de uitgang van het stationsgebouw, maar er is mij niets gezegd over het stempelen, dus ben ik gewoon doorgelopen. Ook zag ik Franse mensen voor mij die ook kaartjes voor de Train Jaune kochten ook gewoon doorlopen, dus daarom heb ik het ook maar gedaan. Ik heb er verder bij deze reis en de reis naar Cerbère niets over gehoord.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Volgens mij betekent de bovenste regel op je kaartje dat je vooraf moet stempelen.
Er staat ook helemaal geen datum op het kaartje.
Er staat ook helemaal geen datum op het kaartje.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Ja inderdaad, er staat dat het kaartje voor het betreden van de trein van een stempel moet zijn voorzien.
Het is een spectrum.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Oke, dat wist ik niet. Maar, ondanks dat ik niet gestempeld heb is het kaartje wel gewoon 2x geknipt. Misschien omdat de datum 25/07/2008 (mijn reisdatum) er ook al bij staat.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Rechtsonderin staat de datum (250708) geprint. Verder is het kaartje uitsluitend geldig op 25 juli 2008, mits gestempeld voor vertrek :)math1985 schreef: Er staat ook helemaal geen datum op het kaartje.
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Waarom dien je je kaartje - met datum - voor vertrek eigenlijk te stempelen? Een datum is toch ook een datum zonder stempel?
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
- Locatie: Lokeren (belgie)
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
omdat je het anders weer zou kunnen omruilen...
ik heb het vorige week ook gedaan, het treintje.
had gelukkig zo'n oude trein :D
het is een van de mooiste treintrajecten die ook ooit al gedaan heb, mijn verslag later
ik heb het vorige week ook gedaan, het treintje.
had gelukkig zo'n oude trein :D
het is een van de mooiste treintrajecten die ook ooit al gedaan heb, mijn verslag later
Re: mb90 en France #1: Avec le Train Jaune
Ik kwam er net nog achter dat ik nog een filmpje van de rit van Mont-Louis naar Fontepredouse, dus van de terugreis, op YouTube had staan. Ik dacht dat deze niet geupload was, maar dat is dus wel gebeurd.
Het filmpje:
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=EeR1dIcCywA[/youtube]
En op hoge kwaliteit:
http://nl.youtube.com/watch?v=EeR1dIcCywA
Het filmpje:
[youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=EeR1dIcCywA[/youtube]
En op hoge kwaliteit:
http://nl.youtube.com/watch?v=EeR1dIcCywA
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten