Aanbestedingsperikelen OV drie grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Aanbestedingsperikelen OV drie grote steden

Bericht door Daniel »

Staking OV in drie grote steden
Geplaatst op: maandag 19 september 2011 16:05
Laatst bijgewerkt: maandag 19 september 2011 16:06


DEN HAAG - Het bus- en tramverkeer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat in oktober gezamenlijk een etmaal plat. Dat meldt vakbond Abvakabo FNV maandag. De exacte stakingsdatum is nog niet bekend.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking OV in drie grote steden

Bericht door Ardan »

Verzin eens wat nieuws..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezamenlijk staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Suus »

Voordat alle stokpaardjes het topic weer binnen komen draven: De manage is nog gevuld met de stokpaardjes die voor de zomer zijn achtergelaten :wink:

Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn concrete uitwerkingen voor na 2012.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Gezamenlijk staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door willy84 »

Kan dit niet in het oude topic. Ik word hier zo moe van... -o-
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door ODRAIL »

Hopenlijk worden dit nu eens publieksvriendelijke actie's. Die stakers hebben hebben hun standpunten nu wel duidelijk genoeg gemaakt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Stefan »

Jeuj, gaan we weer! -o-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Cygnum »

Waar is de kots-smiley? :X
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door midnet »

ben net terug na een weekje Interrail-o.a. in FRankrijk veel van die nieuwe trambedrijven bezocht. Gisteren nog Reims-daar was het dag van het publiek transport en speciale dagkaart 1 eur voor de hele regio, trein/tram/bus.
En in die pragtige en ook nog splinternieuwe trams in de vorm van een champagneflute hingen nette posters dat de verzamelde bonden alweer boos waren en dreigden te staken vanaf 1/10 tot 31/12. Opvallend was de hele week dat er elke dag (veel gereisd-steeds andere steden) wel een of andere actie aan de gang was en de ''colere=woede'' van het personeel uiting moest krijgen. Dat is nog eens goed actie voeren als je je van je beste kant moet laten zien in de europese week van het OV. Wordt daar wel gevierd en hier in NL bijna niet (meer). Verder leek het er op dat alle FR/SNCF treincontroleurs ook tot langzaam aan hadden besloten-er werd zelfs op ritten van 5-6 uur vrijwel nooit gecontroleerd.
Lijkt me de beste oplossing; als arbeider gewoon elke minuut van je werktijd heel boos wezen, want je wordt toch sprakeloos uitgebuit?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Gekko123 »

SP wil spoeddebat met Schultz over OV-staking

DEN HAAG - De SP wil een spoeddebat met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) over haar uitlatingen zaterdag in De Telegraaf dat ze het ''schandalig'' vindt dat de vakbonden in oktober opnieuw en dit maal een heel etmaal lang het openbaar vervoer in de drie grote steden willen platleggen.

lees verder
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Klaasje »

Toch ben ik het met Schultz eens. Er is inmiddels wel genoeg gestaakt, de boodschap is duidelijk, en iedere extra keer dat er gestaakt wordt is het enige effect dat de reiziger er last van heeft. Na een paar keer staken moet het ook klaar zijn.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door VIRM »

Is de datum voor de (geplande) staking al bekend?
Beul van de blindegeleidelijn
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door willy84 »

Nee. Ik ben het met de minister eens. Het begint een beetje kansloos te worden dit. Vooral het argument dat het werkgelegenheid kost kan ik niet volgen. Er konden toch juist geen chauffeurs gevonden worden??? Tijdje terug moesten er nog Polen rijden en studenten hun groot-rijbewijs halen. En dat zijn geen vakbondsleden. En nu maken ze zich druk om hun banen.

Het wordt ook tijd dat er facts op tafel komen. De bezettingscijfers van alle lijnen op alle tijdstippen. Gewoon openbaar zodat we kunnen discusseren over de feiten ipv onderbuikgevoelens. Het blijt nu een beetje hangen bij 'ik zie dat lijn xx altijd rustig is, die kan wel weg'.
immer kwaliteits posts
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Ronald »

Zolang er rapporten op tafel gegooid worden waarbij geadviseerd wordt het halve busnet te schrappen, zonder enige andere onderbouwing dan dat er coûte que coûte 120 miljoen bespaard moet worden, is het wel degelijk terecht dat men zich zorgen maakt over de werkgelegenheid.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door willy84 »

er moeten feiten op tafel komen!
immer kwaliteits posts
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door robert55 »

Ik zet maar hier bij:
wiebes legt zich neer bij OV korting
Gisteravond sloeg hij op een bijeenkomst van de Amsterdamse VVD een heel andere toon aan. Hij erkende dat de stad voor een enorme bezuinigingsopgave staat, waarbij ruim 70 miljoen van het ov-budget van 122 miljoen moet worden ingeleverd. Maar daar hoeft de kwaliteit van het netwerk niet al te zwaar onder te lijden, verwacht hij.

'De lijnen zullen wat veranderen, maar het uitgangspunt is dat het aantal reizigers op peil blijft. In de meest recente berekeningen leidt het tot vijf procent minder reizigers. Ik streef naar nul procent en sleutel de komende tijd nog even verder.'

Vanwege de bezuinigingen is Wiebes bezig het bestaande bus- en tramnetwerk op de schop te nemen. Bij het herontwerp zullen lijnen en haltes verdwijnen. Mensen zullen vaker moeten overstappen en het uitgangspunt gaat van tafel dat iedere Amsterdammer op hooguit vierhonderd meter loopafstand een halte heeft. Maar het ov-gebruik kan (vrijwel) geheel op peil blijven, denkt Wiebes. De VVD-wethouder weerspreekt pessimistische prognoses dat mensen eerder voor de auto zullen kiezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Suus »

Ik zat het inderdaad net te lezen in de krant en ben aan de ene kant verbaasd door deze zet, aan de andere kant ook niet, omdat Muurvaste Melanie geen millimeter wilde schuiven van haar standpunt en dan kan je er maar het beste van maken. Dat komt zeer waarschijnlijk wel neer op het einde van het GVB...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door robert55 »

Het zijn natuurlijk partijgenoten [de Haagse wethouder ook dacht ik] en ik denk dat z'n verzet meer tegen het bezuinigingsbedrag dan tegen de openbare aanbesteding was gericht [dat laatste alleen uit coalitiedwang]. Het begrotingsperspectief is er ook niet zonniger op geworden en op een gegeven moment tel je dan je :N :N
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door willy84 »

Nou, er zijn een paar miljoenen toegezegd. Veel meer zit er niet in het vat. Ik blijf vragen om feiten. Bezettingscijfers en kostenopbrengst per lijn!
immer kwaliteits posts
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Abracadabram »

Het zijn natuurlijk partijgenoten [de Haagse wethouder ook dacht ik
De Rotterdamse wethouder die over de RET gaat is ook een VVD'er
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Suus »

robert55 schreef:Het zijn natuurlijk partijgenoten [de Haagse wethouder ook dacht ik] en ik denk dat z'n verzet meer tegen het bezuinigingsbedrag dan tegen de openbare aanbesteding was gericht [dat laatste alleen uit coalitiedwang]. Het begrotingsperspectief is er ook niet zonniger op geworden en op een gegeven moment tel je dan je :N :N
Afgelopen zaterdag stond er een artikel in de Volkskrant (Het Vervolg, pagina 4 en 5) dat alle beslissingen in Amsterdam uiteindelijk door de PvdA worden genomen. Een beslissing zonder de PvdA is vrijwel onmogelijk en alle wethouders worden met een touwtje vastgebonden door de PvdA: ze moeten doen wat zij willen. Er kunnen dus twee dingen aan de hand zijn:
- Wiebes is uit de school geklapt en wordt binnenkort teruggefloten door de PvdA
- De PvdA heeft zich neergelegd bij de bezuinigingen

(Plaats hier wat gemopper over de PvdA door Willy84)

Mocht het die laatste optie zijn, dan lijken mij de rapen mij helemaal gaar bij het GVB en gaat er behoorlijk gesputterd worden. Het wordt een hete herfst vermoed ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door robert55 »

"Kremlin aan de amstel" heette dat vroeger, is niet echt nieuws. De Haagse wethouder (Smit?) heeft ergens in het voorjaar gezegd dat aanbesteding goed te doen zou zijn en werd toen idd hard teruggefloten.
Maar we zijn nu een half jaar verder en de gemeenten hebben grote problemen de begroting op orde te brengen. Dat betekent dat een wethouder die niet met een extra claim komt misschien niet zo heel veel verzet van zij collega's krijgt. Zo'n patijvergadering lijkt me een uitgelezen moment om te beginnen de geesten rijp te maken.
Tactisch vind ik Wiebes handig, dat bleek in het NZ dossier ook al een paar keer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Suus »

Wiebes zit in het NZ-lijn dossier natuurlijk wel in behoorlijk rustiger vaarwater dan zijn voorgangers, nu zo'n beetje alle beerputten zijn opengetrokken en leeggeschept :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Klaasje »

Met wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat de totale BDU (in de praktijk de ov-pot) van de stadsregio een kleine 300 miljoen Euro is. Dit is echter ook bedoeld voor de overige concessies in het gebied. Bron (PDF)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Suus »

Staat ook gewoon in de begroting van de SRA :)

Voor 2011 was de geplande begroting voor OV 361 miljoen, is bijgesteld naar 351 miljoen. Voor 2012 is 313 miljoen begroot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Gezamenlijke staking OV drie grote steden in oktober

Bericht door Klaasje »

Dat is per hoofd van de bevolking ruim meer dan 3x zoveel als in Flevoland. :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten