Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Cookie »

Nadat een rit langs over de Linker Rheinstrecke vorig jaar erg goed bevallen was, kwam het idee op om dit traject nogmaals te bezoeken. Zeker aangezien DB Regio vanaf december dit jaar niet meer het Regionalverkehr verzorgt op deze lijn, was er een extra motivatie om ‘langs te gaan’.

We hebben ons met name gericht op de onderste Linker Rheinstrecke, in het Obere Mittelrheintal. Dit gebied staat sinds 2002 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Afbeelding
Bron: Wikipedia

Vanuit Ede-Wageningen werd via Nijmegen naar Venlo gereisd. Te Venlo werd de RE naar Mönchengladbach gepakt, waarna werd overgestapt op de RE naar Koblenz Hbf. Aangekomen te Koblenz Hbf werd de IC naar Frankfurt op de foto gezet:
Afbeelding

Na een korte pauze werd koers gezet naar Oberwesel. Aldaar zijn vanaf de oude stadsmuur foto’s te maken met de karakteristieke torens en de Rhein erop:
Afbeelding
Een RE naar Mainz Hbf vlak voor Oberwesel

Er was redelijk wat goederenverkeer op de Linker Rheinstrecke, omdat er op de Rechter Rheinstrecke gedeeltelijk slechts 1 spoor beschikbaar is. Normaal gesproken rijdt grofweg het personenverkeer links en het goederenverkeer rechts.
Afbeelding
Een cargo van CTL Logistics op weg in de richting van Bingen

Ook kwam er nog een stoomtrein langs voor Rhein in Flammen (zie verderop), helaas wel in de verkeerde richting:
Afbeelding

En (o.a.) ook nog een Intercity met een leuk schip op de Rhein erbij:
Afbeelding

Helaas werd het steeds bewolkter en bewolkter… We besloten Oberwesel weer te verlaten en in te checken bij de jeugdherberg te St. Goar. Deze ligt aan het spoor en vanuit onze kamer was treinspotten ook mogelijk :P .
Afbeelding
Het uitzicht

Afbeelding
De Jugendherberge

Vervolgens hebben we nog even wat plaatjes gemaakt vanaf de parkeerplaats die voor de jeugdherberg ligt. Als eerste werd een TransRegio-stel gefotografeerd: deze was onderweg als Gartenschau-Express. Op de achtergrond is Burg Katz te zien.
Afbeelding

’s Avonds zou het evenement ‘Rhein in Flammen’ te Koblenz plaatsvinden. Hierbij wordt vanaf de vesting Ehrenbreitstein vuurwerk de lucht ingeschoten. Het zag er prachtig uit, de achtergrondmuziek maakte het helemaal af!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxDswAVaeno[/youtube]

Na afloop was het de bedoeling om de trein van 0.03 uur terug te pakken, maar helaas: toen we aankwamen, konden we nog net de sluitseinen van die trein zien… De volgende reismogelijkheid was helaas pas om 1.42: ondertussen moesten we ons op Koblenz Hbf zien te vermaken met aankomende (stoom)treinen en rangeerbewegingen ;) .
Afbeelding

De volgende dag was het behoorlijk bewolkt en er viel af en toe een spatje regen. Daarom besloten we niet langs de baan te gaan staan, maar rond te reizen. Via St. Goar – Koblenz Hbf – Cochem-Bullay reisden we eerst naar Traben-Trarbach. De lijn Bullay - Traben-Trarbach wordt eind dit jaar overgenomen door de Deutsche Bahn, momenteel rijdt TransRegio daar nog. Het spoor loopt voor een groot deel langs de Moezel, wat een mooi uitzicht oplevert.
Afbeelding

Daarna gingen we over de Moselstrecke weer verder naar Trier Hbf. Aldaar pakten we de RB naar Perl. Deze lijn loopt parallel aan de Obermosel: de heuvels zijn er wat vlakker dan aan de Moselstrecke, maar het uitzicht is zeker niet verkeerd!
Afbeelding
Een BR 426 bij Perl staat gereed om weer terug te keren naar Trier

Uiteindelijk gingen we via Trier Hbf – Köln Hbf – Mönchengladbach weer naar Venlo, om vanaf daar weer terug te keren naar huis.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Dubbele P »

Mooi hoor! Treinen in Duitsland begint me ook steeds meer te interesseren! :D Ook hier zie ik dat jullie over de omgeving weinig te klagen hadden!
Op deze lijnen ook nog klassieke beveiliging tegengekomen of was alles al elektronisch?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door mb90 »

Mooi verslag! 8-) Ook een mooie omgeving daar langs de Rijn.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door BR628 »

Zwaar vet Trein-O-Fiel en Daan, CTL + Eaos kolentrein uit NL ri Linz (A), in de zon :) Netjes hoor 8-)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Ronald »

Leuke ritjes zijn dat idd langs de Rijn en Moezel, vooral tussen Koblenz en Bingen is het echt kasteeltjes-kijken :P .
Leuk verslagje weer trouwens!

Zijn jullie op de terugweg via de "Eifelroute" gereisd? (ruim drie uur boemelen in een Talent :!: , ook een mooi ritje trouwens).
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Cookie »

Terugreis is inderdaad over de Eifelroute gegaan: gelukkig hadden we de RE met 218 + Silberlingen :) . Prachtige route met goed materieel 8-) .
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Daan »

BR628 schreef:Zwaar vet Trein-O-Fiel en Daan, CTL + Eaos kolentrein uit NL ri Linz (A), in de zon :) Netjes hoor 8-)
Ja, ik had hem eigenlijk in m'n vakantie een maandje geleden al willen zien, maar dat is toen niet gelukt. Nu wel, weer een mooie plaat voor de collectie :) Ik zal binnenkort ook nog ff wat foto's online pleuren :P
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Cookie »

Deze vraag had ik nog over het hoofd gezien:
Dubbele P schreef:Op deze lijnen ook nog klassieke beveiliging tegengekomen of was alles al elektronisch?
Op de lijn Trier Hbf - Köln Hbf is op een aantal stukken nog klassieke beveiliging aanwezig, verder heb ik alleen lichtseinen gezien onderweg (maar misschien heb er wat over het hoofd gezien :P). Het heeft iig wel wat, die armseinen 8-) .
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Ruben »

Ga er maar van uit dat op de Linke Rheinstrecke niets geen werkende armseintjes meer zijn. Tot opening van de NBS Köln - Frankfurt was het het drukste traject van Duitsland, dat wil je dan wel met lichtseintjes uitvoeren lijkt me. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met ook leuke foto's. :D
Misschien moet ik ooit ook maar eens naar Duitsland gaan, al blijft het VK mijn voorkeur houden. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Wubbo »

*spuit elf*

Nostalgie: heb zelf ook nog eens een (of enkele?) nachten in die jeugdherberg in St. Goar gebivakkeerd. Volgens mijn herinnering is er een pontje naar de overkant (St. Goarshausen), klopt dat?
Overigens rijdt trein 300 uit Wenen en Milaan dat traject met daglicht. Die had ik na mijn vakantie, en dat uitzicht was dus weer leuk. Alleen jammer van het volk in de 300 (zwartreizende Italianen) maar dat terzijde :).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Vinny »

je moet ook naar Wenen gaan; dan heb je nergens last van. Het uitzicht was erg mooi; jammer genoeg zijn mijn foto's niet mooi, door de weerspiegeling van het treinraam... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door BR628 »

Wubbo schreef:*spuit elf*

Nostalgie: heb zelf ook nog eens een (of enkele?) nachten in die jeugdherberg in St. Goar gebivakkeerd. Volgens mijn herinnering is er een pontje naar de overkant (St. Goarshausen), klopt dat?
KLopt inderdaad, 2 jaar geleden nog mee naar de overkant gegaan, op een ritje Valkenburg - Köln - St. Goar - St. Goarshausen - Köln - Valkenburg op 1 dag :lol:
Vinny schreef:je moet ook naar Wenen gaan; dan heb je nergens last van. Het uitzicht was erg mooi; jammer genoeg zijn mijn foto's niet mooi, door de weerspiegeling van het treinraam... :(
Mooie foto's maak je dan ook niet vanuit de trein door een smerig en weerspiegelend treinraam, maarja, sommige mensen nemen het niet zo nauw met de basis-fotografie regels ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited

Bericht door Vinny »

Mooie foto's maak je dan ook niet vanuit de trein door een smerig en weerspiegelend treinraam, maarja, sommige mensen nemen het niet zo nauw met de basis-fotografie regels ;)
Aan de noodrem trekken om een schattig kerkje aan de andere kant van de Rijn te fotograferen is ook weer zo wat... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten