Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Nadat een rit langs over de Linker Rheinstrecke vorig jaar erg goed bevallen was, kwam het idee op om dit traject nogmaals te bezoeken. Zeker aangezien DB Regio vanaf december dit jaar niet meer het Regionalverkehr verzorgt op deze lijn, was er een extra motivatie om ‘langs te gaan’.
We hebben ons met name gericht op de onderste Linker Rheinstrecke, in het Obere Mittelrheintal. Dit gebied staat sinds 2002 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Bron: Wikipedia
Vanuit Ede-Wageningen werd via Nijmegen naar Venlo gereisd. Te Venlo werd de RE naar Mönchengladbach gepakt, waarna werd overgestapt op de RE naar Koblenz Hbf. Aangekomen te Koblenz Hbf werd de IC naar Frankfurt op de foto gezet:
Na een korte pauze werd koers gezet naar Oberwesel. Aldaar zijn vanaf de oude stadsmuur foto’s te maken met de karakteristieke torens en de Rhein erop:
Een RE naar Mainz Hbf vlak voor Oberwesel
Er was redelijk wat goederenverkeer op de Linker Rheinstrecke, omdat er op de Rechter Rheinstrecke gedeeltelijk slechts 1 spoor beschikbaar is. Normaal gesproken rijdt grofweg het personenverkeer links en het goederenverkeer rechts.
Een cargo van CTL Logistics op weg in de richting van Bingen
Ook kwam er nog een stoomtrein langs voor Rhein in Flammen (zie verderop), helaas wel in de verkeerde richting:
En (o.a.) ook nog een Intercity met een leuk schip op de Rhein erbij:
Helaas werd het steeds bewolkter en bewolkter… We besloten Oberwesel weer te verlaten en in te checken bij de jeugdherberg te St. Goar. Deze ligt aan het spoor en vanuit onze kamer was treinspotten ook mogelijk .
Het uitzicht
De Jugendherberge
Vervolgens hebben we nog even wat plaatjes gemaakt vanaf de parkeerplaats die voor de jeugdherberg ligt. Als eerste werd een TransRegio-stel gefotografeerd: deze was onderweg als Gartenschau-Express. Op de achtergrond is Burg Katz te zien.
’s Avonds zou het evenement ‘Rhein in Flammen’ te Koblenz plaatsvinden. Hierbij wordt vanaf de vesting Ehrenbreitstein vuurwerk de lucht ingeschoten. Het zag er prachtig uit, de achtergrondmuziek maakte het helemaal af!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxDswAVaeno[/youtube]
Na afloop was het de bedoeling om de trein van 0.03 uur terug te pakken, maar helaas: toen we aankwamen, konden we nog net de sluitseinen van die trein zien… De volgende reismogelijkheid was helaas pas om 1.42: ondertussen moesten we ons op Koblenz Hbf zien te vermaken met aankomende (stoom)treinen en rangeerbewegingen ;) .
De volgende dag was het behoorlijk bewolkt en er viel af en toe een spatje regen. Daarom besloten we niet langs de baan te gaan staan, maar rond te reizen. Via St. Goar – Koblenz Hbf – Cochem-Bullay reisden we eerst naar Traben-Trarbach. De lijn Bullay - Traben-Trarbach wordt eind dit jaar overgenomen door de Deutsche Bahn, momenteel rijdt TransRegio daar nog. Het spoor loopt voor een groot deel langs de Moezel, wat een mooi uitzicht oplevert.
Daarna gingen we over de Moselstrecke weer verder naar Trier Hbf. Aldaar pakten we de RB naar Perl. Deze lijn loopt parallel aan de Obermosel: de heuvels zijn er wat vlakker dan aan de Moselstrecke, maar het uitzicht is zeker niet verkeerd!
Een BR 426 bij Perl staat gereed om weer terug te keren naar Trier
Uiteindelijk gingen we via Trier Hbf – Köln Hbf – Mönchengladbach weer naar Venlo, om vanaf daar weer terug te keren naar huis.
We hebben ons met name gericht op de onderste Linker Rheinstrecke, in het Obere Mittelrheintal. Dit gebied staat sinds 2002 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Bron: Wikipedia
Vanuit Ede-Wageningen werd via Nijmegen naar Venlo gereisd. Te Venlo werd de RE naar Mönchengladbach gepakt, waarna werd overgestapt op de RE naar Koblenz Hbf. Aangekomen te Koblenz Hbf werd de IC naar Frankfurt op de foto gezet:
Na een korte pauze werd koers gezet naar Oberwesel. Aldaar zijn vanaf de oude stadsmuur foto’s te maken met de karakteristieke torens en de Rhein erop:
Een RE naar Mainz Hbf vlak voor Oberwesel
Er was redelijk wat goederenverkeer op de Linker Rheinstrecke, omdat er op de Rechter Rheinstrecke gedeeltelijk slechts 1 spoor beschikbaar is. Normaal gesproken rijdt grofweg het personenverkeer links en het goederenverkeer rechts.
Een cargo van CTL Logistics op weg in de richting van Bingen
Ook kwam er nog een stoomtrein langs voor Rhein in Flammen (zie verderop), helaas wel in de verkeerde richting:
En (o.a.) ook nog een Intercity met een leuk schip op de Rhein erbij:
Helaas werd het steeds bewolkter en bewolkter… We besloten Oberwesel weer te verlaten en in te checken bij de jeugdherberg te St. Goar. Deze ligt aan het spoor en vanuit onze kamer was treinspotten ook mogelijk .
Het uitzicht
De Jugendherberge
Vervolgens hebben we nog even wat plaatjes gemaakt vanaf de parkeerplaats die voor de jeugdherberg ligt. Als eerste werd een TransRegio-stel gefotografeerd: deze was onderweg als Gartenschau-Express. Op de achtergrond is Burg Katz te zien.
’s Avonds zou het evenement ‘Rhein in Flammen’ te Koblenz plaatsvinden. Hierbij wordt vanaf de vesting Ehrenbreitstein vuurwerk de lucht ingeschoten. Het zag er prachtig uit, de achtergrondmuziek maakte het helemaal af!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mxDswAVaeno[/youtube]
Na afloop was het de bedoeling om de trein van 0.03 uur terug te pakken, maar helaas: toen we aankwamen, konden we nog net de sluitseinen van die trein zien… De volgende reismogelijkheid was helaas pas om 1.42: ondertussen moesten we ons op Koblenz Hbf zien te vermaken met aankomende (stoom)treinen en rangeerbewegingen ;) .
De volgende dag was het behoorlijk bewolkt en er viel af en toe een spatje regen. Daarom besloten we niet langs de baan te gaan staan, maar rond te reizen. Via St. Goar – Koblenz Hbf – Cochem-Bullay reisden we eerst naar Traben-Trarbach. De lijn Bullay - Traben-Trarbach wordt eind dit jaar overgenomen door de Deutsche Bahn, momenteel rijdt TransRegio daar nog. Het spoor loopt voor een groot deel langs de Moezel, wat een mooi uitzicht oplevert.
Daarna gingen we over de Moselstrecke weer verder naar Trier Hbf. Aldaar pakten we de RB naar Perl. Deze lijn loopt parallel aan de Obermosel: de heuvels zijn er wat vlakker dan aan de Moselstrecke, maar het uitzicht is zeker niet verkeerd!
Een BR 426 bij Perl staat gereed om weer terug te keren naar Trier
Uiteindelijk gingen we via Trier Hbf – Köln Hbf – Mönchengladbach weer naar Venlo, om vanaf daar weer terug te keren naar huis.
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Mooi hoor! Treinen in Duitsland begint me ook steeds meer te interesseren! :D Ook hier zie ik dat jullie over de omgeving weinig te klagen hadden!
Op deze lijnen ook nog klassieke beveiliging tegengekomen of was alles al elektronisch?
Op deze lijnen ook nog klassieke beveiliging tegengekomen of was alles al elektronisch?
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Mooi verslag! Ook een mooie omgeving daar langs de Rijn.
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Zwaar vet Trein-O-Fiel en Daan, CTL + Eaos kolentrein uit NL ri Linz (A), in de zon :) Netjes hoor
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Leuke ritjes zijn dat idd langs de Rijn en Moezel, vooral tussen Koblenz en Bingen is het echt kasteeltjes-kijken .
Leuk verslagje weer trouwens!
Zijn jullie op de terugweg via de "Eifelroute" gereisd? (ruim drie uur boemelen in een Talent , ook een mooi ritje trouwens).
Leuk verslagje weer trouwens!
Zijn jullie op de terugweg via de "Eifelroute" gereisd? (ruim drie uur boemelen in een Talent , ook een mooi ritje trouwens).
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Terugreis is inderdaad over de Eifelroute gegaan: gelukkig hadden we de RE met 218 + Silberlingen :) . Prachtige route met goed materieel .
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Ja, ik had hem eigenlijk in m'n vakantie een maandje geleden al willen zien, maar dat is toen niet gelukt. Nu wel, weer een mooie plaat voor de collectie :) Ik zal binnenkort ook nog ff wat foto's online pleurenBR628 schreef:Zwaar vet Trein-O-Fiel en Daan, CTL + Eaos kolentrein uit NL ri Linz (A), in de zon :) Netjes hoor
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Deze vraag had ik nog over het hoofd gezien:
Op de lijn Trier Hbf - Köln Hbf is op een aantal stukken nog klassieke beveiliging aanwezig, verder heb ik alleen lichtseinen gezien onderweg (maar misschien heb er wat over het hoofd gezien ). Het heeft iig wel wat, die armseinen .Dubbele P schreef:Op deze lijnen ook nog klassieke beveiliging tegengekomen of was alles al elektronisch?
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Ga er maar van uit dat op de Linke Rheinstrecke niets geen werkende armseintjes meer zijn. Tot opening van de NBS Köln - Frankfurt was het het drukste traject van Duitsland, dat wil je dan wel met lichtseintjes uitvoeren lijkt me. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Mooi verslag met ook leuke foto's. :D
Misschien moet ik ooit ook maar eens naar Duitsland gaan, al blijft het VK mijn voorkeur houden.
Misschien moet ik ooit ook maar eens naar Duitsland gaan, al blijft het VK mijn voorkeur houden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
*spuit elf*
Nostalgie: heb zelf ook nog eens een (of enkele?) nachten in die jeugdherberg in St. Goar gebivakkeerd. Volgens mijn herinnering is er een pontje naar de overkant (St. Goarshausen), klopt dat?
Overigens rijdt trein 300 uit Wenen en Milaan dat traject met daglicht. Die had ik na mijn vakantie, en dat uitzicht was dus weer leuk. Alleen jammer van het volk in de 300 (zwartreizende Italianen) maar dat terzijde :).
Nostalgie: heb zelf ook nog eens een (of enkele?) nachten in die jeugdherberg in St. Goar gebivakkeerd. Volgens mijn herinnering is er een pontje naar de overkant (St. Goarshausen), klopt dat?
Overigens rijdt trein 300 uit Wenen en Milaan dat traject met daglicht. Die had ik na mijn vakantie, en dat uitzicht was dus weer leuk. Alleen jammer van het volk in de 300 (zwartreizende Italianen) maar dat terzijde :).
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
je moet ook naar Wenen gaan; dan heb je nergens last van. Het uitzicht was erg mooi; jammer genoeg zijn mijn foto's niet mooi, door de weerspiegeling van het treinraam... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
KLopt inderdaad, 2 jaar geleden nog mee naar de overkant gegaan, op een ritje Valkenburg - Köln - St. Goar - St. Goarshausen - Köln - Valkenburg op 1 dagWubbo schreef:*spuit elf*
Nostalgie: heb zelf ook nog eens een (of enkele?) nachten in die jeugdherberg in St. Goar gebivakkeerd. Volgens mijn herinnering is er een pontje naar de overkant (St. Goarshausen), klopt dat?
Mooie foto's maak je dan ook niet vanuit de trein door een smerig en weerspiegelend treinraam, maarja, sommige mensen nemen het niet zo nauw met de basis-fotografie regels ;)Vinny schreef:je moet ook naar Wenen gaan; dan heb je nergens last van. Het uitzicht was erg mooi; jammer genoeg zijn mijn foto's niet mooi, door de weerspiegeling van het treinraam... :(
Re: Daan en T-o-F on tour #2: Rheinstrecke revisited
Aan de noodrem trekken om een schattig kerkje aan de andere kant van de Rijn te fotograferen is ook weer zo wat...Mooie foto's maak je dan ook niet vanuit de trein door een smerig en weerspiegelend treinraam, maarja, sommige mensen nemen het niet zo nauw met de basis-fotografie regels ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten