Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #1

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Om het bankenverhaal nog even helemaal af te maken, er zijn ook nog twee trams geweest die langsbanken hebben gehad om te kijken of er zo meer mensen mee vervoerd konden worden. Die vraag is positief beantwoord, maar leverde ook wat minder gewenste antwoorden op. Zo klaagden reizigers steen en been over de afgenomen hoeveelheid zitplaatsen, het gebrek aan uitzicht en men vond het niet zo fijn om met zijn allen naast elkaar te zitten waardoor men als een schoolklasje met zijn alles moest meedeinen :')

De trams zijn later omgebouwd en hebben weer een normale indeling gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Oke, dat verhaal kende ik nog niet. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Bart »

Geinig. :) Weet je toevallig nog een foto van die opstelling?

En Meltrain, die zachte groene stoelen zullen dan wel geleken hebben op de stoelen die nu in de Citadis-2 zitten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ik heb er een foto van gezien, als ik het niet vergeet zal ik hem opzoeken en hier plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Okee, het verhaal is zo.

In 1992 werd een nieuwe huisstijl ingevoerd. Deze werd als eerste geschilderd op wagen 749 en 750, en die kregen ook nieuw Compin-meubilair. Bij de 749 werd in de B-bak het meubilair dwars geplaatst. Ik heb ook een fotootje, maar dat is zo klein dat het het uploaden niet waard is.

Oja, bij het aanbrengen van de nieuwe huisstijl in 1992 kreeg de 749 een wit dak en de 750 een groen dak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ik heb van voormalig forumlid Z. uit A. te horen gekregen dat er binnenkort een blokkendoos van het GVB een Ajax-beplakking gaat krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Op de site van de Volkskrant een fotorapportage van GVB Blokkendoos 787 in Ajax-uitmonstering: Klik hier
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Thomas »

En toevallig kwam ik hem vanmiddag 'in het wild' tegen in de Linnaeusstraat:

Afbeelding

Ook de Hermitagetram reed op lijn 9:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Heb hem vandaag ook zien rijden op lijn 9, toen ik van de Bruna in Diemen richting Amsterdam fietste :)

Ik heb het laatste nummer van Strassenbahn Magazine weer eens gekocht bij de Bruna. Dit keer een interessant artikel over de verdwenen tramlijnen in het Bergischen Land (Wuppertal en omgeving), daarnaast een bezoek aan Woltersdorf en Augsburg, een materieelrapport van de nieuwe HeiterBlick Vamos voor Bielefeld en de Silberpfeil voor Linz en een analyse van de tramnetten van Montpellier en San Francisco. Daarnaast een stuk over de geschiedenis van de GT8 in Düsseldorf, die dit jaar uit dienst zijn gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Bij de RTM in Ouddorp is afgelopen zaterdag (tijdens de donateursdag) motorwagen MABD 1804 na een lange revisie in dienst gesteld.
Hier komt deze mooie motorwagen aangereden bij de remise:
Afbeelding

De bijnaam van de 1804 is Kievit:
Afbeelding

Op dezelfde dag werd ook (de replica van) buffetrijtuig 1517 in dienst gesteld:
Afbeelding

De 1804 komt aan bij het bezoekerscentrum:
Afbeelding

Afbeelding

En de 1517 mocht ook nog eens op de foto:
Afbeelding

Tot slot nog een kort filmpje van loc 50 + tram:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JpRIJ2-ZyTw[/youtube]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Het tramnet van Montpellier staat aan de vooravond van de derde grote uitbreiding.

Tien jaar geleden opende Montpellier de eerste tramlijn van Odysseum naar Mosson. In tien jaar tijd is deze lijn uitgegroeid tot de drukste tramlijn van Frankrijk met dagelijks 130.000 reizigers. In 2006 werd het tramnet uitgebreid met een tweede lijn van Jacou naar Saint-Jean de Védas. Toen al was bekend dat het tramnet drie lijnen zou krijgen, maar er is besloten om de naar verwachting rustigste lijn als tweede lijn aan te leggen zodat zeker was dat toekomstige bestuurders er niet onder uit konden om ook de derde tramlijn aan te leggen. Deze derde tramlijn zal in het voorjaar van 2012 geopend worden en zorgt ervoor dat het tramnet zoals het oorspronkelijk gepland was voltooid is.

Op deze kaart is het huidige tramnet te zien, inclusief de route van tramlijn T3 die nog in aanleg is.
Afbeelding
Er bestaan plannen om lijn T2 aan te passen zodra lijn T3 wordt geopend. Het lijkt er echter op dat wordt gewacht op de opening van lijn T4. Lijn T2 doet over het traject tussen de haltes Gare Saint-Roch en Corum namelijk 12 minuten, terwijl lijn T1 het in 4 minuten doet. Veel reizigers stappen daardoor over waardoor lijn T2 bijna uitgestorven door het centrum rijdt. De plannen zijn om T1 en T2 tussen Gare en Corum allebei de route van lijn T1 te laten rijden, en T4 dan een grote cirkel rondom het centrum. Daarna gaat lijn T1 tussen Gare en Rives du Lez via de route van lijn T2 rijden. Lijn T3 gaat dan over het oude traject van lijn T1 rijden tussen Gare en Place de l'Europe en lijn T4 neemt dan het nieuwe traject aan de zuidkant van het centrum over. Op deze kaart is goed te zien hoe het netwerk moet worden:
Afbeelding

Maar waar Montpellier helemaal bekend om staat is het extravagante design van het rollend materieel
Lijn 1 hield het nog beschaafd met een vogelontwerp:
Afbeelding
Lijn 2 zette daarentegen behoorlijk de bloemetjes buiten:
Afbeelding
Maar voor lijn 3 is topdesigner Christian Lacroix ingehuurd, en dan krijg je dit:
Afbeelding
Dit moet een onderzeedesign voorstellen :shock:

Ik moet nog steeds een bezoekje brengen aan dit tramnet waar de tramliefhebber zijn vingers bij kan aflikken :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: Daarna gaat lijn T1 tussen Gare en Rives du Lez via de route van lijn T2 rijden. Lijn T3 gaat dan over het oude traject van lijn T1 rijden tussen Gare en Place de l'Europe en lijn T4 neemt dan het nieuwe traject aan de zuidkant van het centrum over. Op deze kaart is goed te zien hoe het netwerk moet worden:
Afbeelding
Volgens dat kaartje blijft T1 gewoon de huidige route rijden tussen Gare en Rives du Lez en neemt T3 de route van T2 over. T4 neemt inderdaad het nieuwe traject aan de zuidkant van het centrum over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door ODRAIL »

Met wat voor merk en type voertuigen wordt er in Montpellier gereden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Op lijn 1 30 trams van het type Alstom Citadis 401 (verlengd vanuit de Alstom Citadis 301) en drie Alstom Citadis 302's
Op lijn 2 24 trams van het type Alstom Citadis 302.

Voor lijn 3 zijn 23 trams van het type Alstom Citadis 402 besteld, met een optie op nog eens 12 trams.

De trams zijn 2,65 meter breed en hebben gebogen zijwanden. De eerste serie heeft het generieke Citadis-front (Montpellier was samen met Orleans de eerste stad die Citadissen bestelde), de overige series hebben een speciaal voor Montpellier ontworpen front.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door ODRAIL »

Dank u, zo'n idee had ik al. Maar ik zat te twijfelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

80% van het in Frankrijk rijdende trammaterieel zijn Citadissen. Het overige trammaterieel is in de meeste gevallen TFS generatie 1 en 2 (Nantes, Parijs, Rouen, Grenoble, Saint-Ettiene) of lagevloersmaterieel uit de tijd dat Alstom nog met de TFS bezig was (bijvoorbeeld in Lille of Straatsburg). Op enkele plekken is er wel afwijkend materieel, maar in het perspectief dat de Franse overheid in de jaren 80 naar een nieuwe bron van inkomsten zocht voor het kwijnende spoorbedrijf Alsthom is het niet vreemd dat de TFS en de Citadis zo booming zijn geworden. Dat was het hele doel van de tramrenaissance!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door ODRAIL »

Kijk in de meeste steden waar de Citadis rijdt zit er wel enige variatie in de voertuigen. Behave (helaas) in Rotterdam, waar notabene het grootste Citadispark van de wereld komt te rijden (113 stuks om precies te zijn).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Grootste Citadiswagenpark is nog maar van korte duur. Als alle materieelbestellingen voor Parijs de komende jaren doorgaan gaan ze Rotterdam royaal inhalen met meer dan 140 Citadissen.

In de steden zelf is er vaak weinig variatie in het materieel, Montpellier is juist een positieve uitzondering. In Bordeaux rijden zo'n 70 Citadissen, waarvan de enige variatie die er is het verschil van lengte is tussen de lijnen A en B enerzijds en C anderzijds.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

KM46 schreef:Kijk in de meeste steden waar de Citadis rijdt zit er wel enige variatie in de voertuigen. Behave (helaas) in Rotterdam, waar notabene het grootste Citadispark van de wereld komt te rijden (113 stuks om precies te zijn).
Eeh, volgens mij zijn er wel degelijk wat verschilletjes tussen de Citadis 1.0 en de Citadis 2.0 ;)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Dat valt tegen. Bij de eerste Citadis waren de kenmerken van het Rotterdamse tramnet (dat al 100 jaar oud is) onderschat, omdat de Citadis bijna alleen maar aan nieuwe tramnetten werd en wordt afgeleverd: Alstom heeft zeer zelden materieel geleverd aan tramnetten die al bestonden. Dat was ook te merken. Terwijl de Citadis een en al ellende was in Rotterdam, opende het ene na het andere tramnet in Frankrijk met dezelfde trams waar de trams als een zonnetje hun diensten deden. Er is in Rotterdam heel veel nawerk (onder garantie) gedaan door Alstom en de ervaringen daarmee zijn direct toegepast bij de bouw van de tweede serie, waardoor de RET en Alstom het aan het publiek kunnen verkopen als de Citadis 2, terwijl het gewoon een gemodificeerde versie is van de normale Citadis 302 :)

De Rotterdamse Citadissen waren wel een van de eerste Citadissen met 100% lagevloer, in 2000/2001 werd nog de Citadis 301/401 geleverd met 75 tot 80% lagevloer (en de rest een trede hoger)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Afbeelding
Een wat slechte scan uit Straßenbahn Magazine 10-2011 van tram 801 uit Bremen. Dit was de allereerste 100%-lagevloerstram wereldwijd en in 1993 was deze op bezoek in Amsterdam, voor die gelegenheid was hij niet rood-wit maar blauw-wit en had hij een Amsterdams wagennummer gekregen.

De tram is recentelijk opgenomen in de museumcollectie van Bremen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

Klopt, plaatje! Voor de mensen die 'm eens van dichterbij willen gaan bekijken, de 801 staat in het Depot in Bremen, is elke 1e zondag van de maand van 10:00 tot 17:00 open. :)

Overigens wil ik binnenkort toch wel weer naar Bremen toe om even een kijkje te nemen bij de verschillende uitbreidingen van het tramnetwerk. Inmiddels begint het aardig op te schieten met lijn 1 die op dit moment verlengd wordt van Osterholz naar het Weserpark. Dit zou ergens begin 2012 geopend moeten worden en in 2013 gaan de trams doorrijden naar Mahndorf. Heeft wel de nodige gevolgen voor het busnetwerk, maar het fijne weet ik er (nog) niet van. Ik weet in ieder geval wel dat lijn 25 ingekort wordt door Osterholz.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Misschien was het al bekend, maar dit wordt de nieuwe lijnennetkaart van Charleroi:
Afbeelding
Waarschijnlijk gaat de gesloten ring op 3 december in dienst. De eerste dag is de metro waarschijnlijk gratis. Lijn M4 gaat in december rijden, maar alleen op de ring, pas eind 2012 zal hij naar Gosselies rijden.

En, nog veel beter nieuws, is dat er onderzoek wordt gedaan of de lijn naar Châtelineau niet alsnog geopend kan worden in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 23 okt 2011, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding gefixt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Misschien was het al bekend, maar dit wordt de nieuwe lijnennetkaart van Charleroi:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... i_2012.png[/img]
Waarschijnlijk gaat de gesloten ring op 3 december in dienst.
Evenals de verlenging van (dan) lijn M3 van Gilly naar Soleilmont.
Bee schreef:Lijn M4 gaat in december rijden, maar alleen op de ring, pas eind 2012 zal hij naar Gosselies rijden.
Waarschijnlijk zelfs pas in voorjaar 2013.
Ik vraag me alleen af wat men dan met M4 voor die tijd gaat doen: rondjes rijden tot de bestuurder duizelig is, of krijgt hij nog ergens een 'eindpunt' om vertraging in te lopen (bijvoorbeeld bij Piges)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ik denk dat Waterloo een perfecte plek is daarvoor, mocht het nodig zijn. De constructie met de ondergrondse keerlus wordt vanaf december niet meer in twee richtingen bereden namelijk.

Maargoed, iets heel anders. In het novembernummer van Straßenbahn Magazin staat een artikel over de al decennia geleden opgeheven tram in Groningen. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten