Een treindienstleider geeft een aanwijzing STS wat vaker af dan dat een gemiddelde machinist 'm ontvangt, dus dat geeft wat meer routine denk ik. De eerste keer dat ik een aanwijzing STS ging afgeven was de volgende situatie:
De sectie rondom wissel 1301 bij Amsterdam Sloterdijk gaf een ten onrechte bezet spoormelding. Waardoor een sturing geven aan het wissel niet mogelijk bleek. Spoor SG waar doorgaans alle treinen vanaf Amsterdam centraal naar Zaandam en verder overheen rijden was zo onbruikbaar geworden. Dat betekende dat er 20 treinen per uur over spoor SH gestuurd zouden moeten worden, en je in feite enkelspoor rijdt met de treinen van èn naar Zaandam. Spoor 3 en 4 op Amsterdam Sloterdijk worden dan niet meer gebruikt.
Extra lastige bijkomstigheid was dat de seinen 1314, 1316 en 1318 niet meer uit de stand stop kwamen door die storing voor een rijweg naar spoor SH, dat betekende dus een aanwijzing STS voor 10 treinen per uur. Aangezien alle treinen daardoor tussen de 5 en 10 minuten vertraging opliepen naar Zaandam, en de treinen naar Amsterdam uit Zaandam telkens moesten wachten op de tegentrein, moet er dan gesnoeid worden.
De s3000 ging via Haarlem van en naar Den Helder, de s800 werd ingekort tot Amsterdam Centraal. De s4500 naar Amsterdam centraal moest dus telkens een minuut of 5 à 10 wachten op de s4500 naar Hoorn die elkaar normaal gesproken bij Sloterdijk kruisen. Met de sprinters naar Uitgeest zelfde situatie.
Overigens moest de treindienstleider van de Zaanlijn ook aardig wat omplannen hierdoor.
Eerste paar treinen geeft dit enorm veel adrenaline, maar als je eenmaal het vertrouwen erin krijgt dat het goed loopt, gaat het juist voldoening geven :D Wat lastig is in zo'n situatie, is voordat je de juiste verhinderingen, afspraken hebt gemaakt met je buur-treindienstleiders en hebt afgesproken dat bepaalde series om gaan rijden of worden ingekort er zo een stuk of 10 treinen voor een rood sein staan, die je allemaal tegelijk proberen te bellen. Terwijl je natuurlijk op zo'n moment je hersenen al op z'n max hebt draaien. Even een algemene oproep plaatsen naar de machinisten kan dan geen kwaad, al lijken niet alle machinisten zich daar iets van aan te trekken.