Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Geplaatst op: dinsdag 27 september 2011 22:36
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 september 2011 22:38
Er komt een rechtstreekse tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Dat heeft Vlaams minister van mobilitiet Hilde Crevits aangekondigd. De minister zegt in de verbinding een even goed potentieel te zien als voor de kusttram. Volgens Crevits zal over zes jaar de eerste tram in Limburg operationeel zijn.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 27 september 2011 22:36
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 september 2011 22:38
Er komt een rechtstreekse tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Dat heeft Vlaams minister van mobilitiet Hilde Crevits aangekondigd. De minister zegt in de verbinding een even goed potentieel te zien als voor de kusttram. Volgens Crevits zal over zes jaar de eerste tram in Limburg operationeel zijn.
Lees verder
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Mooi dat het nu weer een stukje dichter bij het werkelijkheid worden van dit plan komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
zolang er alleen maar wordt verteld geloof ik niets meer. De enige die er tot nu toe wat aan verdiend hebben zijn de rapportschrijvers/onderzoeksbureau's die mooi glossy rapporten maken, en de drukker.Meltrain schreef:Mooi dat het nu weer een stukje dichter bij het werkelijkheid worden van dit plan komt.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Nou, nou, wat negatief weer. Dat zijn ook hardwerkende mensen hoor. Daarbij komt dat er tegenwoordig voldoende gegevens zijn om een fatsoenlijk verkeersmodel te maken, waardoor de afwijkingen in de reizigersaantallen niet eens zo groot zijn.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Opzich is er niet zoveel mis met Regiotramprojecten, alleen de steden waar zulke projecten tot nu toe zijn uitgevoerd waren toch wel een flinke slag groter dan Hasselt. Een stad was net zo groot als Maastricht, maar andere steden waar men echte Regiotramnetten gingen bouwen waren groter en hebben dus vaak nog veel meer een centrumfunctie.
Ook is 6,8 miljoen passagiers per jaar wel wat aan de lage kant. Prognoses kloppen vaak niet, maar toch: 18000 reizigers per dag is redelijk karig voor een nieuwe spoorverbinding.
Ook is 6,8 miljoen passagiers per jaar wel wat aan de lage kant. Prognoses kloppen vaak niet, maar toch: 18000 reizigers per dag is redelijk karig voor een nieuwe spoorverbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Je gaat ook naar een ander land. Dat "kost" reizigers (het is een grote barriere voor bijv. forensen). Een ander taalgebied is verder een barriere (waardoor bijv. Maastricht-Luik veel minder reizigers trekt dan bijv. 's Hertogenbosch-Eindhoven, qua inwoneraantal en afstand vrij vergelijkbaar...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ja dat klopt. Over het algemeen heb je internationaal ongeveer 1/5 van het reisverkeer dan dat het een land is over de zelfde afstand tussen twee plaatsen. Ik zou zeggen: Niet doen in tijd van bezuinigingen.
Er is volgens mij in Nederland nu maar een tram echt nodig als je kijkt naar de reizigersdruk en dat is van Utrecht Centraal naar de Uithof. Maar daar zullen ze in Limburg niet aan meebetalen.
Er is volgens mij in Nederland nu maar een tram echt nodig als je kijkt naar de reizigersdruk en dat is van Utrecht Centraal naar de Uithof. Maar daar zullen ze in Limburg niet aan meebetalen.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ik schat dat van de hele lijn bijna 85% binnen België is, is de ov-situatie daar nog nijpender dan in Nederland (als in: het is er wel, geen hond gebruikt het?)Vinny schreef:Je gaat ook naar een ander land. Dat "kost" reizigers (het is een grote barriere voor bijv. forensen). Een ander taalgebied is verder een barriere (waardoor bijv. Maastricht-Luik veel minder reizigers trekt dan bijv. 's Hertogenbosch-Eindhoven, qua inwoneraantal en afstand vrij vergelijkbaar...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ik weet trouwens wel waarom het realiseren van de verbinding extra aantrekkelijk is. Internationale verbindingen komen namelijk in aanmerking voor subsidie van de EU. Op die manier wordt niet 'eerlijk' een verbinding aangelegd/verbeterd op basis van het aantal (verwachte) reizigers. Dat vind ik jammer.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ik heb liever een klassieke revitalisatie waarna er bijv. Spurts gaan rijden. In Nederland is dat toch redelijk succesvol geweest...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ik ook, dan zou je na een gebleken succes bijvoorbeeld ook door kunnen gaan rijden vanuit Hasselt naar Antwerpen, of naar Leuven of andere praktische bestemmingen.
Hoe loopt de route door België eigenlijk, komt die lijn langs Genk?
Hoe loopt de route door België eigenlijk, komt die lijn langs Genk?
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Nee, komt niet langs Genk, maar de tram gaat over de voormalige spoorlijn 20 rijden.
Ik zie trouwens dat er ook nog plannen zijn voor een sneltram over lijn 21A/21B (die komt wel langs Genk) en 19 (naar Lommel).
Ik zie trouwens dat er ook nog plannen zijn voor een sneltram over lijn 21A/21B (die komt wel langs Genk) en 19 (naar Lommel).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Rijdt de tram wel door de wijken aan de oostkant van Maastricht? Daar liggen een aantal grote wijken ver van het station.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
had dat dat al niet lang moeten rijden. en volgensmij is het in belgie helemaal dood met het spartacusplan
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Het project is vreemd genoeg nog niet dood en oplevering is voorlopig voorzien voor 2018. In het Dienstregeling Zuid-Limburg topic heb ik van de week een link geplaatst naar de documenten die de gemeenteraad van Maastricht binnenkort gaat bespreken m.b.t. deze tramlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ze hebben tegenwoordig zelfs een website http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl, daar vond ik ook op terug dat de gemeenteraad van Maastricht binnenkort over de tram gaat praten. Wanneer is dat trouwens precies?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
18 december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Inloopavond over tramverbinding Maastricht-Hasselt
De inloopavond is donderdag van tussen 17.00 en 20.00 uur in bij Infocentrum Belvédère in aan de Boschstraat 24 in Maastricht. De informatie over de tramplannen is nog de gehele zomer op de informatiepanelen in het infocentrum te bekijken. Vanaf 8 juli tot 30 augustus liggen het ontwerpbestemmingsplan en het MER (milieu-effectrapport) ter inzage.
bron :http://www.ovpro.nl/tram/2013/07/04/inl ... t-hasselt/
hoop dat de tram in 2018 gaat rijden,denk zelf dat die deadline niet wordt gehaald,vind het Spartacusplan een beetje het noord-zuidlijn project van Belgisch Limburg.
De inloopavond is donderdag van tussen 17.00 en 20.00 uur in bij Infocentrum Belvédère in aan de Boschstraat 24 in Maastricht. De informatie over de tramplannen is nog de gehele zomer op de informatiepanelen in het infocentrum te bekijken. Vanaf 8 juli tot 30 augustus liggen het ontwerpbestemmingsplan en het MER (milieu-effectrapport) ter inzage.
bron :http://www.ovpro.nl/tram/2013/07/04/inl ... t-hasselt/
hoop dat de tram in 2018 gaat rijden,denk zelf dat die deadline niet wordt gehaald,vind het Spartacusplan een beetje het noord-zuidlijn project van Belgisch Limburg.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Hoe komen ze op die schatting? Rijden er nu elke 5 minuten overvolle bussen op die route? Volgens mij niet. Volgens mij is een groot deel van de reizigers bijvoorbeeld Hasselt - Hasselt Universiteit.
Re: Tram Hasselt-Maastricht rekent op 6,8 miljoen passagiers
Ze hopen op minder automobilisten, die zouden 1 op 1 in de tram stappen met aanpassing van de wegen en daarnaast een natuurlijke groei van weet ik hoeveel procent.
Om de tram nog wat rendabeler te krijgen berekenen ze ook andere dingen, bijvoorbeeld hoeveel de maatschappelijke lasten van verkeersongelukken zijn. Ze noemen ze een percentage waarmee die ongelukken dalen en dat bedrag komt dan op de batenpost. Alsof een tram geen ongelukken veroorzaakt.
Overigens moet de minimale halteafstand buiten Hasselt minstens 2 kilometer worden, gezien de verkavelingen in België vallen er daardoor heel veel mensen buiten de reikwijdte van de tram.
Om de tram nog wat rendabeler te krijgen berekenen ze ook andere dingen, bijvoorbeeld hoeveel de maatschappelijke lasten van verkeersongelukken zijn. Ze noemen ze een percentage waarmee die ongelukken dalen en dat bedrag komt dan op de batenpost. Alsof een tram geen ongelukken veroorzaakt.
Overigens moet de minimale halteafstand buiten Hasselt minstens 2 kilometer worden, gezien de verkavelingen in België vallen er daardoor heel veel mensen buiten de reikwijdte van de tram.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten