"Stationsproject Breda mank als Fyra niet in Breda stopt"
"Stationsproject Breda mank als Fyra niet in Breda stopt"
"Stationsproject Breda mank als Fyra niet in Breda stopt"
Geplaatst op: dinsdag 27 september 2011 22:41
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 september 2011 22:43
Als de Fyra van Amsterdam naar Antwerpen niet stopt in Breda, zijn de gevolgen niet te overzien. Dat zegt PvdA-raadslid Frans Szablweksi in een brief aan het college van B&W in Breda. De PvdA vindt dat de snelle verbinding tussen Amsterdam en Antwerpen ‘een van de aantrekkelijke onderdelen is van de ontwikkelingen bij het project Via Breda en de bouw van de nieuwe OV-Terminal’.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 27 september 2011 22:41
Laatst bijgewerkt: dinsdag 27 september 2011 22:43
Als de Fyra van Amsterdam naar Antwerpen niet stopt in Breda, zijn de gevolgen niet te overzien. Dat zegt PvdA-raadslid Frans Szablweksi in een brief aan het college van B&W in Breda. De PvdA vindt dat de snelle verbinding tussen Amsterdam en Antwerpen ‘een van de aantrekkelijke onderdelen is van de ontwikkelingen bij het project Via Breda en de bouw van de nieuwe OV-Terminal’.
Lees verder
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39196
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re:
Ehm, het is toch nooit de bedoeling geweest dat er een trein Amsterdam - Breda - Antwerpen via de HSL ging rijden?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re:
Die komt er dus niet. Wellicht schept dat kansen voor een IR Breda-Antwerpen. Dat lijkt mij nu wel een aanzienlijke verbetering van het netwerk en dan is het stationsproject ook nuttig. Bovendien lijkt mij dat Breda het vooral moet hebben van de Fyra naar Rotterdam en Amsterdam en die rijdt al
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39196
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Re:
Gvc is niet hetzelfde als Asd he...Klaasje schreef:Jawel. Dat politieke compromis-gedrocht van Gvc naar Atw via Bd (1x per 2 uur)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re:
Antwerpen-Aachen via Eindhoven? Dat lijkt me nou niet bepaald een logische route. Via Brussel is sneller.
Typisch hoe plannen die al minstens 5 jaar bekend zijn nu ineens "nieuw" blijken te zijn voor sommige mensen...Hij werd onaangenaam verrast toen Omroep Brabant dinsdag meldde dat de Fyra tussen Antwerpen en Amsterdam niet zou stoppen in Breda. Ook de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel wordt opgeheven, zo blijkt uit het NS-spoorboekje 2012.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re:
NS: 'Geen trein van Breda naar Antwerpen? Onzin!'
BREDA – “Geen trein meer vanuit Breda naar Antwerpen? Niet dat ik weet.” Rose Teunissen van NS Hispeed is stellig. “Ik snap niet waar de ophef vandaan komt.” Dat er geen trein meer zou rijden van Brabant naar België, verwijzen zowel de Nederlandse Spoorwegen als de minister naar het land der fabelen.
Lees verder op : http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... rpen-onzin
BREDA – “Geen trein meer vanuit Breda naar Antwerpen? Niet dat ik weet.” Rose Teunissen van NS Hispeed is stellig. “Ik snap niet waar de ophef vandaan komt.” Dat er geen trein meer zou rijden van Brabant naar België, verwijzen zowel de Nederlandse Spoorwegen als de minister naar het land der fabelen.
Lees verder op : http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... rpen-onzin
Re: Stationsproject Breda
De NMBS en de NS (NS hispeed) communiceren ook erg onhandig over de bediening van de relatie Brabant-Antwerpen in 2012 en daarna. Veel gedoe, weinig concrete plannen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stationsproject Breda
Juist ja...Breda Vandaag (die link van Michael) schreef:Volgens Teunissen levert dat ruimte op het reguliere spoor op waardoor er een tweede Intercity van Vlissingen naar Den Helder kan gaan rijden. Iets waar de Zeeuwen volgens de persvoorlichter al lang op zitten te wachten.
Ik dacht er eigenlijk meer aan om de IR s door te trekken naar Breda, waardoor je dan een verbinding Breda - Noorderkempen - Antwerpen-Luchtbal - Antwerpen-Centraal hebt. Iets langzamer dan de Fyra, maar voor vrijwel geheel Noord-Brabant (en het zuidelijke Rijnmond gebied) een goed alternatief.Klaasje schreef: Het idee van Vinny is overigens wel een goede: (Eindhoven-)Breda-Roosendaal-Antwerpen. Daarmee krijgt compleet Brabant een goede verbinding met Belgie.
Edit: link kwam op een niet-bestaande pagina; is nu opgelost.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 28 sep 2011, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re:
Antwerpen Luchtbal, daar moet ik vaak zijn *O*
De huidige stoptrein vanuit Roosendaal zou al een redelijk alternatief zijn, zolang de overstaptijd in Roosendaal minimaal is. Nu mis je de aansluiting net vanuit Arnhem/'s-Hertogenbosch/Breda. Als je de extra stops tussen Arnhem en Nijmegen er uit haalt, sluit je waarschijnlijk wel goed aan in Roosendaal. Op termijn zal dat dus kunnen verbeteren.
De huidige stoptrein vanuit Roosendaal zou al een redelijk alternatief zijn, zolang de overstaptijd in Roosendaal minimaal is. Nu mis je de aansluiting net vanuit Arnhem/'s-Hertogenbosch/Breda. Als je de extra stops tussen Arnhem en Nijmegen er uit haalt, sluit je waarschijnlijk wel goed aan in Roosendaal. Op termijn zal dat dus kunnen verbeteren.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Re:
Dat laatste is geen goed idee. Het probleem is nu namelijk dat die stoptrein in Roosendaal buiten de knoop ligt. Die knoop wil je liever niet verbreken. Anders zou bijvoorbeeld Breda-Vlissingen ineens weer een stuk langer gaan duren.
Het mooiste zou dus zijn als de vertrektijd van de stoptrein naar Antwerpen zo verschoven kan worden dat deze goed aansluit op de treinen uit Vlissingen, Dordrecht én Breda. Of nog beter, een nieuwe verbinding Roosendaal-Antwerpen erbij.
Het mooiste zou dus zijn als de vertrektijd van de stoptrein naar Antwerpen zo verschoven kan worden dat deze goed aansluit op de treinen uit Vlissingen, Dordrecht én Breda. Of nog beter, een nieuwe verbinding Roosendaal-Antwerpen erbij.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re:
Thijs, misschien vind jij het geen goed idee, maar dat zegt nog niet dat het niet goed is. Ik dacht zo: Hoe strak is die knoop in Roosendaal? Volgens mij kan je namelijk de huidige knoop beter op termijn verbreken. En is er echt sprake van een knoop? Aansluitingen Dordrecht / Breda > Antwerpen / Vlissingen v.v. zijn interessant, maar Dordrecht > Breda en Antwerpen > Vlissingen over Roosendaal nauwelijks/niet.
In de toekomstplannen ligt al vast dat de 3600 niet meer gaat stoppen in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent en wellicht ook niet in Elst. Dat betekent dat als je niet ergens lang gaat wachten, dat je eerder in Roosendaal aankomt.
Daarnaast kom je, omdat alles straks tussen Roosendaal en Vlissingen als stoptrein rijdt, op dat traject met een reistijd van een klein uur. Dat betekent dat je een keertijd hebt in Vlissingen van een half uur. Dat zou kunnen, maar is niet ideaal.
De Belgen zullen waarschijnlijk het liefst vast blijven houden aan vertrekken vlak na het hele of halve uur om de Europese symmetrie aan te houden en geen lange keertijden te hebben/extra treinstel nodig te hebben.
Beter zou volgens mij zijn: Een vertrek richting Dordrecht/Breda van .28*. Richting Zwolle is dat 7 minuten later en dat is ook ongeveer wat je uitspaart door niet te stoppen op de stoptreinstations. Dan kan je om .32* binnenkomen uit dezelfde richtingen. De intercity naar Vlissingen vertrekt dan weer om .35* en dan kom je om ongeveer .34* aan in Vlissingen. Je biedt dan goede aansluitingen op de stoptrein naar Antwerpen. Je hebt dan nog steeds een knoop, waarbij ook de aansluiting Vlissingen > Antwerpen goed is. Alleen de aansluiting Dordrecht > Breda is slecht, maar naar Etten-Leur is toch sneller over Breda en die verbinding is waarschijnlijk alleen interessant bij stremmingen tussen Dordrecht en Breda.
*De IC's rijden een half uur later hetzelfde patroon.
In de toekomstplannen ligt al vast dat de 3600 niet meer gaat stoppen in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent en wellicht ook niet in Elst. Dat betekent dat als je niet ergens lang gaat wachten, dat je eerder in Roosendaal aankomt.
Daarnaast kom je, omdat alles straks tussen Roosendaal en Vlissingen als stoptrein rijdt, op dat traject met een reistijd van een klein uur. Dat betekent dat je een keertijd hebt in Vlissingen van een half uur. Dat zou kunnen, maar is niet ideaal.
De Belgen zullen waarschijnlijk het liefst vast blijven houden aan vertrekken vlak na het hele of halve uur om de Europese symmetrie aan te houden en geen lange keertijden te hebben/extra treinstel nodig te hebben.
Beter zou volgens mij zijn: Een vertrek richting Dordrecht/Breda van .28*. Richting Zwolle is dat 7 minuten later en dat is ook ongeveer wat je uitspaart door niet te stoppen op de stoptreinstations. Dan kan je om .32* binnenkomen uit dezelfde richtingen. De intercity naar Vlissingen vertrekt dan weer om .35* en dan kom je om ongeveer .34* aan in Vlissingen. Je biedt dan goede aansluitingen op de stoptrein naar Antwerpen. Je hebt dan nog steeds een knoop, waarbij ook de aansluiting Vlissingen > Antwerpen goed is. Alleen de aansluiting Dordrecht > Breda is slecht, maar naar Etten-Leur is toch sneller over Breda en die verbinding is waarschijnlijk alleen interessant bij stremmingen tussen Dordrecht en Breda.
*De IC's rijden een half uur later hetzelfde patroon.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Re:
De rijtijd is minder dan een uur en de treinen hoeven niet exact tegelijkertijd in Roosendaal te zijn dus met een beetje puzzelen kan je wel op een keertijd van een minuut of 5 uitkomen. En als het een half uur wordt is dat ook niet erg, dat is wat je noemt een 'robuuste' kering en daar zijn ze bij NS dol op. (De Belgen trouwens ook met hun drie kwartier in Visé in 2012.)visgraat schreef:Daarnaast kom je, omdat alles straks tussen Roosendaal en Vlissingen als stoptrein rijdt, op dat traject met een reistijd van een klein uur. Dat betekent dat je een keertijd hebt in Vlissingen van een half uur. Dat zou kunnen, maar is niet ideaal.
Je kan niet zomaar 8 minuten eerder uit Nijmegen vertrekken, heb je al bedacht de gevolgen daarvan zullen zijn voor alle aansluitingen in Brabant, als het al in dienstregeling past? (Die trein zou ook kunnen worden versneld door eerder uit Zwolle te vertrekken...)visgraat schreef:In de toekomstplannen ligt al vast dat de 3600 niet meer gaat stoppen in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent en wellicht ook niet in Elst. Dat betekent dat als je niet ergens lang gaat wachten, dat je eerder in Roosendaal aankomt.
Waarom moeten wij ons aanpassen aan de Belgen en niet andersom? Moet toch van twee kanten komen zo'n internationale verbinding. Los daarvan, die stoptrein krijgt binnenkort sowieso al een andere dienstregeling (hij wordt versneld doordat er bij Antwerpen een paar stops vervallen) dus pin je daar niet te veel op vast.visgraat schreef:De Belgen zullen waarschijnlijk het liefst vast blijven houden aan vertrekken vlak na het hele of halve uur om de Europese symmetrie aan te houden en geen lange keertijden te hebben/extra treinstel nodig te hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Re:
Hou er wel rekening mee dat de trein in Zwolle ook aansluiting moet blijven houden van de treinen uit Groningen en Leeuwarden.reisthijs schreef:Je kan niet zomaar 8 minuten eerder uit Nijmegen vertrekken, heb je al bedacht de gevolgen daarvan zullen zijn voor alle aansluitingen in Brabant, als het al in dienstregeling past? (Die trein zou ook kunnen worden versneld door eerder uit Zwolle te vertrekken...)visgraat schreef:In de toekomstplannen ligt al vast dat de 3600 niet meer gaat stoppen in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent en wellicht ook niet in Elst. Dat betekent dat als je niet ergens lang gaat wachten, dat je eerder in Roosendaal aankomt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re:
Ik hou er rekening mee dat de tijden in Zwolle sowieso veranderen als de Hanzelijn open gaat.
Verder heb ik werkelijk geen flauw idee hoe NS die versnelling van de 3600 in denkt te gaan passen ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal zo simpel niet is als visgraat hier voorstelt. Het niet meer stoppen tussen Nijmegen en Arnhem houdt echt niet automatisch in dat je dan dus 7 minuten later uit Roosendaal kan vertrekken.
Verder heb ik werkelijk geen flauw idee hoe NS die versnelling van de 3600 in denkt te gaan passen ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal zo simpel niet is als visgraat hier voorstelt. Het niet meer stoppen tussen Nijmegen en Arnhem houdt echt niet automatisch in dat je dan dus 7 minuten later uit Roosendaal kan vertrekken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Re:
Nee, dat klopt; misschien is het ook meer iets voor over circa 3 jaar.
Wat opvalt is dat de aansluitingen vooral worden geboden in het noordelijke deel met knopen in Zwolle, Deventer en Zutphen.
In het zuidelijke deel heb je vooral dat je trein andere treinen niet in de weg moet zitten, maar kan je niet echt spreken van knopen of huidige aansluitingen die geboden moeten worden. De frequenties liggen er hoger dan een halfuurdienst (Arnhem - Nijmegen en 's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda), dus is het meer een afwisseling van treinen. Ik denk dat aansluitingen juist kunnen verbeteren door eerder te vertrekken uit Nijmegen, omdat de huidige aansluitingen niet geweldig zijn.
Tenslotte heb je in Roosendaal nog een knoop.
Oftewel, als je je dienstregeling aanpast, dan wil je denk ik het noordelijke deel laten voor wat het is en op basis daarvan de tijden richting het zuiden bepalen.
Maar even terug naar het topic, want daar haak je nu goed op in: Als Roosendaal - Antwerpen sneller wordt, dan wordt dat een sterker alternatief vanuit Breda. Al met al is het dan nog wel een stuk minder dan de Fyra. Maar biedt je in Roosendaal goede aansluiting, dan is het weer beter dan de huidige situatie.
De stoptrein rijdt er nu 59 minuten over. Straks stoppen alle intercity's in Zeeland overal, dus dan heb je met die rijtijd te maken. De kering is inderdaad wel robuust, maar zou ook iets korter mogen.reisthijs schreef:De rijtijd is minder dan een uur en de treinen hoeven niet exact tegelijkertijd in Roosendaal te zijn dus met een beetje puzzelen kan je wel op een keertijd van een minuut of 5 uitkomen. En als het een half uur wordt is dat ook niet erg, dat is wat je noemt een 'robuuste' kering en daar zijn ze bij NS dol op. (De Belgen trouwens ook met hun drie kwartier in Visé in 2012.)visgraat schreef:Daarnaast kom je, omdat alles straks tussen Roosendaal en Vlissingen als stoptrein rijdt, op dat traject met een reistijd van een klein uur. Dat betekent dat je een keertijd hebt in Vlissingen van een half uur. Dat zou kunnen, maar is niet ideaal.
Dat klopt; dat kan niet zomaar. Maar vaak wordt eerst de intercity ingepast en pas daarna de stoptrein. Uiteraard moet dat dan nog steeds kunnen.reisthijs schreef:Je kan niet zomaar 8 minuten eerder uit Nijmegen vertrekken, heb je al bedacht de gevolgen daarvan zullen zijn voor alle aansluitingen in Brabant, als het al in dienstregeling past? (Die trein zou ook kunnen worden versneld door eerder uit Zwolle te vertrekken...)visgraat schreef:In de toekomstplannen ligt al vast dat de 3600 niet meer gaat stoppen in Arnhem Zuid en Nijmegen Lent en wellicht ook niet in Elst. Dat betekent dat als je niet ergens lang gaat wachten, dat je eerder in Roosendaal aankomt.
Wat opvalt is dat de aansluitingen vooral worden geboden in het noordelijke deel met knopen in Zwolle, Deventer en Zutphen.
In het zuidelijke deel heb je vooral dat je trein andere treinen niet in de weg moet zitten, maar kan je niet echt spreken van knopen of huidige aansluitingen die geboden moeten worden. De frequenties liggen er hoger dan een halfuurdienst (Arnhem - Nijmegen en 's-Hertogenbosch - Tilburg - Breda), dus is het meer een afwisseling van treinen. Ik denk dat aansluitingen juist kunnen verbeteren door eerder te vertrekken uit Nijmegen, omdat de huidige aansluitingen niet geweldig zijn.
Tenslotte heb je in Roosendaal nog een knoop.
Oftewel, als je je dienstregeling aanpast, dan wil je denk ik het noordelijke deel laten voor wat het is en op basis daarvan de tijden richting het zuiden bepalen.
Ja, dat klopt, misschien doe ik dat wel te veel. Uiteraard hoef je je direct je dienstregeling te gaan ontwerpen op het stoptreintje naar Antwerpen. Maar als het aan de andere kant ook mooi past, is het natuurlijk wel een mooie bijkomstigheid als deze lijn binnen de knoop kan vallen.reisthijs schreef:Waarom moeten wij ons aanpassen aan de Belgen en niet andersom? Moet toch van twee kanten komen zo'n internationale verbinding. Los daarvan, die stoptrein krijgt binnenkort sowieso al een andere dienstregeling (hij wordt versneld doordat er bij Antwerpen een paar stops vervallen) dus pin je daar niet te veel op vast.visgraat schreef:De Belgen zullen waarschijnlijk het liefst vast blijven houden aan vertrekken vlak na het hele of halve uur om de Europese symmetrie aan te houden en geen lange keertijden te hebben/extra treinstel nodig te hebben.
Maar even terug naar het topic, want daar haak je nu goed op in: Als Roosendaal - Antwerpen sneller wordt, dan wordt dat een sterker alternatief vanuit Breda. Al met al is het dan nog wel een stuk minder dan de Fyra. Maar biedt je in Roosendaal goede aansluiting, dan is het weer beter dan de huidige situatie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re:
De Benelux doet 26 minuten over Roosendaal-Antwerpen, de stoptrein doet dat straks in 44. Daar verlies je dus 18 minuten.
De overstaptijd in Roosendaal vanuit Breda is nu 23 minuten, als dat een overstap van 5 minuten wordt win je daar 18 minuten mee.
De verbinding Breda-Roosendaal-Antwerpen zou dus (als er alleen een stoptrein naar Antwerpen gaat) in het gunstigste geval precies even snel zijn als in de huidige situatie. Dat zou het wegvallen van de Beneluxtrein een stuk minder vervelend maken.
Mocht het er ooit nog van komen dat er een nieuwe IC/IR-verbinding Roosendaal-Antwerpen gaat rijden dan is het inderdaad zelfs sneller dan in de huidige situatie.
De overstaptijd in Roosendaal vanuit Breda is nu 23 minuten, als dat een overstap van 5 minuten wordt win je daar 18 minuten mee.
De verbinding Breda-Roosendaal-Antwerpen zou dus (als er alleen een stoptrein naar Antwerpen gaat) in het gunstigste geval precies even snel zijn als in de huidige situatie. Dat zou het wegvallen van de Beneluxtrein een stuk minder vervelend maken.
Mocht het er ooit nog van komen dat er een nieuwe IC/IR-verbinding Roosendaal-Antwerpen gaat rijden dan is het inderdaad zelfs sneller dan in de huidige situatie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re:
Tja, dat is dan inderdaad het maximaal haalbare met de huidige uitgangspunten. Geen achteruitgang is enigszins aanvaardbaar, ook al zijn de verwachtingen in Breda veel hoger.
Ik vraag me wel af of de capaciteit van de treinen voldoende is. Vanuit Noord-Brabant/Zeeland/Zuid-Gelderland ga je dan met die stoptrein van de NMBS naar België(, tenzij je omrijdt en veel duurder bent via Rotterdam). In die trein van de NMBS zitten bovendien de locale reizigers. In dat opzicht kan een frequentieverhoging/uitbreiding met een IR nog interessant worden.
Ik vraag me wel af of de capaciteit van de treinen voldoende is. Vanuit Noord-Brabant/Zeeland/Zuid-Gelderland ga je dan met die stoptrein van de NMBS naar België(, tenzij je omrijdt en veel duurder bent via Rotterdam). In die trein van de NMBS zitten bovendien de locale reizigers. In dat opzicht kan een frequentieverhoging/uitbreiding met een IR nog interessant worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten