Plan voor stations in Haelen en Baexem

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door fogeltje »

|Pim| schreef:En die interregio bus naar Antwerpen is ook wel heel onwerkelijk, want zo groot zou de vraag daar niet voor zijn.
Die bus is er ooit geweest, Zuidooster sneldienst 74 van Eindhoven naar Antwerpen. Die is ook weer (snel?) verdwenen en dat lijkt me een reden te hebben gehad.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Vinny »

Er rijdt ook een Eurolines bus op die verbinding. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door fogeltje »

Met dat bedrijf ben ik niet bekend. Is dat ook openbaar vervoer? Of meer een touringcar bedrijf waar je vooraf moet boeken? (zoals bij een vliegtuig)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Vinny »

Dat is gewoon een normaal systeem in de wereld hoor. Je gaat naar de website en je koopt een ticket voor de tijd die je wilt reizen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door fogeltje »

Juist, ik heb net al even een google zoekopdracht gedaan. Lijkt me een wegvariant van een vliegmaatschappij als ik het zo zie. Net niet openbaar vervoer in de zin van "ik kan bij een halte gaan staan en zomaar opstappen en dan wel betalen". Ik moet wel al geboekt hebben.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door visgraat »

Ja, en het zal ook wel iets meer kosten waarschijnlijk...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door fogeltje »

Dat sowieso :)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Geert »

visgraat schreef:Ja, en het zal ook wel iets meer kosten waarschijnlijk...
15 euro voor een enkeltje Eindhoven - Antwerpen. Of 10 euro als je jonger dan 26 bent :)

Sowieso is Eurolines erg goedkoop, ik heb er eens van Rotterdam naar Praag mee gereisd voor 30 euro ofzo. Dat is me met de trein nog niet gelukt :)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door visgraat »

Dat valt me reuze mee. Dat laatste is ons wel eens gelukt. Schönes Wochenende Ticket voor 30 euro kopen en met z'n drieën op reis gaan (max. 5 personen). Het laatste stuk was volgens mij nog 5 euro, dus totaal 15 euro per persoon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Vinny »

fogeltje schreef:Juist, ik heb net al even een google zoekopdracht gedaan. Lijkt me een wegvariant van een vliegmaatschappij als ik het zo zie. Net niet openbaar vervoer in de zin van "ik kan bij een halte gaan staan en zomaar opstappen en dan wel betalen". Ik moet wel al geboekt hebben.
Ik kan me het Old School tijdperk nog herinneren. Dan ging je naar een obscuur pandje naast het Amstelstation en daar kocht je dan een kaartje. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
|Pim| schreef:En die interregio bus naar Antwerpen is ook wel heel onwerkelijk, want zo groot zou de vraag daar niet voor zijn.
Die bus is er ooit geweest, Zuidooster sneldienst 74 van Eindhoven naar Antwerpen. Die is ook weer (snel?) verdwenen en dat lijkt me een reden te hebben gehad.
Jep, en wat denk je: Geen reizigers. Een bus Airport, ASML, Veldhoven, Achel, Lommel zou al wat zijn. Goede overstappen in Valkenswaard en eventueel op Quate-Bras tussen Achel/Neerpelt je hebt een puike verbinding.
Ik zou lijn 103 hier zeer geschikt voor vinden, deel van buurtbus 476 wordt dan opgeheven en gaat rijden tussen Borkel/Shaft en Leende als 2 uurlijkse verbinding. Buurtbusje in Waalre overigens ook gelijk opdoeken...
Daarbij gaat lijn 19 van de lijn doorrijden naar Bergeijk, waardoor lijn 172 in frequentie terug kan.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door hidihi »

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat een bus Eindhoven Antwerpen verliesgevend zou zijn.
Het zijn steden die bij elkaar 700.000 inwoners hebben en maar 80 km van elkaar ligt en bovendien Eindhoven heeft nog eens een goede verbinding naar het oosten die tegelijkertijd op station bij elkaar komen. Als je de aansluitingen en het inwonersaantal bij elkaar optelt dan is het toch niet onredelijk dat je op zo'n busverbinding best zo'n 12 reizigers per rit gemiddeld bij elkaar kan krijgen want dat heb je alleen nodig om break even te spelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door webguy »

En er zijn genoeg toeristen voor Amsterdam die met Ryanair vliegen naar Eindhoven: reizen ook veelal met OV...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:En er zijn genoeg toeristen voor Amsterdam die met Ryanair vliegen naar Eindhoven: reizen ook veelal met OV...
Maar daar kun je dan wel een trein pakken. Ik denk dat een busreis sneller afschrikt. Voor mij zou het niet veel uitmaken in zo een geval (zeker als zo een busreis goedkoper zou zijn, dan zit ik wel wat langer en iets minder comfortabel).

Weet iemand van wanneer tot wanneer die Zuidooster bus gereden heeft? Ik heb van de regio Eindhoven alleen de dienstregeling 1990/1991 en 1991/1992 (in een streekboekje van 1988/1989 stond die bus nog niet vermeldt) en kan dus niet nagaan hoelang die bus bestaan heeft. Boekjes vanaf 14 december 2003 vermelden hem niet, maar het zou ook kunnen dat hij bij BBA gereden heeft. Ik zag in Uden namelijk ergens rond 2005 ooit een bus die foutief "121 Antwerpen" filmde, dus Antwerpen kwam bij BBA Oost-Brabant wel in de filmkasten voor.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door waldo79 »

fogeltje schreef:
webguy schreef:En er zijn genoeg toeristen voor Amsterdam die met Ryanair vliegen naar Eindhoven: reizen ook veelal met OV...
Maar daar kun je dan wel een trein pakken. Ik denk dat een busreis sneller afschrikt. Voor mij zou het niet veel uitmaken in zo een geval (zeker als zo een busreis goedkoper zou zijn, dan zit ik wel wat langer en iets minder comfortabel).
Er rijdt een rechtstreekse bus (particulier) vanuit Amsterdam naar Eindhoven Airport. Lijkt mij net sneller dan met de trein langs Ehv.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door webguy »

Heb vorig jaar een tijd lang elke week een avond Arnhem - Eindhoven gedaan, en telkens om 18:00 zaten er heel veel spanjaarden en italianen in de trein naar Eindhoven. De click duurde even, maar zag dus later dat ze ryanair labels op koffers hadden zitten.
erjeebee
Berichten: 1393
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door erjeebee »

We dwalen af mensen.... back on topic

Ik weet niet wat criterium om nieuw station te openen is (qua aantal reizigers), maar ik heb zo mn twijfels of er genoeg reizigerspotentieel is.
Ik woon zelf in de betreffende gemeente (Leudal)... en als ik dan eens ga kijken naar voor wie de nieuwe stations interessant zouden zijn:
Inwoners van het zuidelijk deel van de gemeente en de gemeente Maasgouw (Neeritter, Ittervoort, Thorn, Heel, Panheel, Beegden, Grathem): Eigenlijk niet interessant. Stations liggen te ver weg. Eerst daarheen en dan naar Weert / Roermond levert geen tijdwinst op tov. bus naar Weert/Roermond
Dus is het alleen interessant voor de inwoners van de dorpen in het noordelijk deel van de gemeente en dan vooral voor Haelen, Baexem en Heythuysen. Voor Neer, Roggel en Horn is het al weer minder interessant

Laten we eens inzoomen op deze 6 dorpen (inwoneraantal per 1-1-2011)
Baexem (2663 inw) Richting Roermond en vooral richting Weert een grote verbetering.
Haelen (4281) Vooral richting Weert een grote verbetering. Richting Roermond ook wel qua reistijd, maar het station ligt aan de rand van het dorp terwijl de bushaltes dichterbij zijn, dus voor/natransport is minder aantrekkelijk
Heythuysen (6523) Vooral richting Weert een grote verbetering. Richting Roermond niet veel te verwachten. Rechtstreekse bus om de hoek met acceptabele reistijd is veel aantrekkelijker dan station paar kilometer buiten dorp en beperkte reistijd winst
Horn (3956) Richting Roermond zal niemand eerst naar Haelen gaan. Richting Weert is het wel een verbetering. Moet er wel een goede verbinding met station Haelen komen.
Neer (3456) Richting Roermond zal men braaf in de bus blijven zitten. Als lijn 77 bij station Haelen gaat stoppen is zullen de reizigers voor Weert wel de trein pakken.
Roggel (4217) Richting Roermond zal men braaf in de bus blijven zitten. Zeker als er een verbinding met station Baexem komt zal er een reizigersstroompje naar Weert de trein pakken.

Samengevat hebben we het over een achterland van 25000 inwoners voor 2 stations, waarbij het vooral in de richting Weert enigzins aantrekkelijk is om de trein te gaan nemen in plaats van de bestaande bussen. Richting Roermond zal het lastig worden de mensen de bus uit te krijgen.
En dan heb ik het nog helemaal niet over de mensen de AUTO uit krijgen. Er zijn ERG VEEL verstokte autorijders in dat gebied. De wegen zijn goed en files zijn er eigenlijk niet.

Al met al twijfel ik ernstig aan de levensvatbaarheid van de stations.
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door ThisRulez »

De haalbaarheidsstudie moet binnen Veolia Transport ook nog worden uitgevoerd..
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Tom »

Reken maar dat er buslijnen zullen gaan verdwijnen als er twee nieuwe stations geopend worden. Ongetwijfeld gaan er veel minder rechtstreekse bussen rijden tussen Roermond en Weert en zullen Baexem en Haelen begin- en/of eindpunten worden van nieuwe of verlegde buslijnen. Op die manier worden reizigers ook gedwongen om de trein te pakken.

Overigens heeft Veolia in dienstregeling 2010 al eens geprobeerd om het gebruik van de treinen op de Maaslijn tussen Venlo en Roermond te stimuleren door lijn 66 op te knippen in meerdere trajecten, waarbij alleen nog in de spits het volledige traject tussen Roermond en Venlo werd gereden. Dat bleek echter niet zo'n succes, aangezien de dienstregeling dit jaar weer is teruggedraaid.
thieske
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 00:49

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door thieske »

Ben helemaal voor een treinstation in Baexem :pos: Zo hoeft misschien geen snelweg de A280 aangelegd te worden in onze regio. Daar zit niemand op te wachten. Lekker naar de stad met de trein en geen last van de massa duitsers die dagelijks het outlet bezoeken. De hele wegen slippen dicht rondom roermond als je even op bezoek wil in Herkenbosch ben je anderhalf uur onderweg. Ik denk wel dat men kiest voor een kleiner station en dan heb ik het over het hele Leudal en maasgouw. Naar Roermond reizen is niet leuk, ook niet als je in Baexem woont. Je zou er in 10 minuten kunnen zijn, maar je doet er wel een half uur over om over de maasbrug te komen. Ik hoop dat de minister morgen een goed beslujit neemt en niet kortzichtig is. Maar waarom wachten tot 2015? AUB veel eerder.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door waldo79 »

Zo hoeft misschien geen snelweg de A280 aangelegd te worden in onze regio. Daar zit niemand op te wachten.
Als er al wat wordt aangelegd is dat zeker geen snelweg en mits je verderop in Roermond wat aan de verkeerslichten doet helpt het wel degelijk :twisted:

Maar in hoeverre zijn er concrete plannen voor een station in Baexem?
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Tom »

De plannen maken deel uit van een omvangrijk programma om Midden-Limburg op de kaart te zetten. Naast het opwaarderen van de N280 zijn er dus onder andere ideeën voor een treindienst tussen Weert en Roermond met stations in Baexem en Haelen. De haalbaarheid schijnt al onderzocht te zijn en als het goed is worden dit jaar nog vervolgstappen bepaald, afgaande op de informatie van deze pagina: http://www.midden-limburg.eu/Basis.aspx ... cten.Id=14.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Klaasje »

Nou is er met twee stations niet veel mis, maar Midden-Limburg op de kaart zetten met o.a. zo'n wegverbinding en extra stations klinkt als het stoppen van een slagaderlijke bloeding met een paracetamolletje. We hebben het over een krimpregio, niet over een regio waar veel economische groei te verwachten is, laat staan dat de bevolking toeneemt. Waarvoor moet de regio op de kaart gezet worden dan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door Vinny »

Omdat Midden-Limburg niet een gebied is waar veel over geschreven wordt. Sterker nog, ik denk dat ik niet de enige ben die toen er stond: plan voor stations in Haelen en Baexem eerst deze gehuchten in de atlas op moest zoeken. Kortom de naamsbekendheid laat te wensen over. Dorpen die wel een station hebben zoals wereldstad Rilland of Groot-Metropool Mariënberg hebben die bekendheid dan weer vaak wel... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Bericht door The best »

Vinny schreef:Omdat Midden-Limburg niet een gebied is waar veel over geschreven wordt. Sterker nog, ik denk dat ik niet de enige ben die toen er stond: plan voor stations in Haelen en Baexem eerst deze gehuchten in de atlas op moest zoeken. Kortom de naamsbekendheid laat te wensen over. Dorpen die wel een station hebben zoals wereldstad Rilland of Groot-Metropool Mariënberg hebben die bekendheid dan weer vaak wel... (A)
Maar Mariënberg ligt dan ook aan de meest awesome treinlijn van Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten