Bus is weer Nederlands

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bus is weer Nederlands

Bericht door Daniel »

Bus is weer Nederlands

Door EDUARD VOORN
Afbeelding
Rob van Holten van Qbuzz. FOTO COR DE KOCK
AMERSFOORT - Bang? Rob van Holten is er de man niet naar om ergens bang voor te zijn. Zijn uiterlijk in combinatie met zijn beetje rauw Gronings/Twentse accent stralen stevigheid uit.

Toch is het ook voor hem een uitdaging wat er 14 december gaat gebeuren. Dan groeit zijn bedrijf in één keer van krap tien naar vijfhonderd werknemers en kan busbedrijf Qbuzz echt beginnen: het vervoeren van passagiers rond Rotterdam en in Zuidoost-Friesland.

Als een duvel uit een doosje wist hij samen met zijn zakenpartner Leon Struijk in een Europese aanbesteding de twee busconcessies naar zich toe te halen, goed voor een omzet van 40 miljoen euro per jaar. Busgiganten Connexxion, Arriva en Veolia bleven met lege handen achter.

„Hoe breng ik in één keer de cultuur van Qbuzz over op honderden buschauffeurs? Zij zijn tot en met 13 december in dienst van Connexxion of Arriva. De volgende dag rijden ze voor Qbuzz en moeten ze de kwaliteit uitstralen waar we voor staan. Het zal een hele klus worden, aangezien onze chauffeurs al veel hebben meegemaakt. Om toch goed van start te gaan, wordt een vakbondsbestuurder onze personeelsbaas. Ik wil chauffeurs achter het stuur met een glimlach op de kaken.’’

Rob van Holten en Leon Struijk houden kantoor boven het treinstation van Amersfoort. Vanaf de bovenste verdieping zijn de aankomende en vertrekkende treinen goed te zien. In het nieuwe bedrijf heeft de NS een belang van 49 procent, de rest is in handen van Van Holten en Struijk. „Ons eigen geld zit erin, dus als het fout gaat is het over en uit,” glimlacht hij.

Na het vertrek eind 2007 als vicevoorzitter van het vervoersbedrijf Connexxion - zijn vertrekpremie van 821.000 euro leverde veel herrie op - kon hij het rustig aan gaan doen. „Nee, geen Spaans strandje. Ik ben nu ondernemer, dat is heel leuk. Met bussen heb ik niets, maar wel wat met dienstverlening, klanten en aansturen van grote groepen werknemers. We zijn nu volop bezig met het bestellen van bussen, het aannemen van personeel en het laten maken van kleding. En Qbuzz betekent niets, gewoon een lekkere naam. Het zal vooral de jeugd aanspreken, omdat zij de grootste gebruikersgroep is van streekbussen.”

Hij houdt bij die laatste woorden een modelbusje omhoog dat in de ‘Nederlandse kleuren’ oranje, wit en blauw is geschilderd. De bus voor Friesland is opgesierd met rode ‘pompeblêdden’. „We zijn het Nederlandse antwoord op het feit dat inmiddels alle streekvervoersbedrijven in buitenlandse handen zijn gevallen (Connexxion is van het Franse Transdev, Veolia is Frans en Arriva is Brits, red.). Om die reden zochten we ook een Nederlandse aandeelhouder. We hadden ook een buitenlandse partner kunnen kiezen.''

,,Deutsche Bahn en First Group uit Engeland willen hier graag beginnen. Met NS als partner denken we de reiziger een beter product te kunnen leveren. We vertrekken pas met onze bussen als de trein binnen is. Bij Qbuzz staat de klant centraal. Dat zeggen de concurrenten ook, maar wij doen het. Bussen vertrekken op tijd, dus niet te vroeg. Mocht dat toch het geval zijn, dan krijgt de klant zijn geld terug. Zijn er forse vertragingen dan krijg je ook je geld terug, net als bij de NS het geval is. Wat ook belangrijk is, is dat in elke bus een display komt te hangen die aangeeft hoe laat men bij het station aankomt.”

Concurrenten reageerden ontstemd over het feit dat de NS via een achterdeur toch het streekvervoer in ging. Volgens Van Holten werden er grove onwaarheden de wereld in geslingerd. „Zo betalen we onze chauffeurs volgens de cao. We zijn geen prijsstunter,” zegt Van Holten met een ferme stem terwijl hij met zijn vinger op de tafel tikt.

De ambitie van Qbuzz is flink. „We zullen deelnemen aan alle aanbestedingen die er komen. We hebben nu twee concessies en in september wordt duidelijk of we ook de regio Haaglanden krijgen. Als dat gebeurt, gaan er flessen champagne open. Drie concessies achter elkaar winnen, dat zou toch fantastisch zijn?

De komende jaren komt er tegen de 500 miljoen euro aan concessies op de markt. Daarnaast wil ik ook het stadsvervoer in. Niet in de drie grote steden, maar bijvoorbeeld in middelgrote steden als Almere en Groningen. Ik zou dan graag de Groningse buslijn 4 willen besturen. Ja, ik heb een groot rijbewijs.”

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bus is weer Nederlands

Bericht door Ruben »

Tsja en als het goed gaat lopen dan wordt dat hele bedrijf toch weer overgenomen door een buitenlandse investeerder.

Uiteindelijk wil elke aandeelhouder tegenwoordig geld zien, zoals in Engeland en Amerika allang de regel was (het AngloSaksische model). Qbuzz doet nu net alsof het Rijnland-model gehanteerd wordt voor wat betreft de bedrijfsvoering, wat wil zeggen dat men naar Oerhollandse continuïteit streeft en geen prijsvechter is.

Echter zal bij forse groei van Qbuzz meer voordeel voor een aandeelhouder (zeker NS, dat toch meer een financieringsmaatschappij dan een vervoerder is geworden) uit verkoop van aandelen dan uit continuïteit te behalen zijn. De OV-markt is momenteel te versnipperd en flexibel (met elke 5-10 jaar aanbestedingsrondes door heel Nederland) om een oerhollands bedrijf effectief te kunnen blijven runnen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bus is weer Nederlands

Bericht door waldo79 »

Zolang als de chauffeurs bij een wisseling van concessie meegaan naar de nieuwe vervoerder maakt het niet uit dat volgens het AngloAmerikaanse model wordt gewerkt :idea:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Bus is weer Nederlands

Bericht door Ruben »

Zolang dat gebeurt niet nee. Maar hoe lang hebben deze mensen het recht op een baan? Dit is in een AngloSaksisch model veel onzekerder, normaal gesproken. Ik doelde hier echter vooral op de suggestie dat de bus weer Nederlands wordt, zoals de titel verkondigt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bus is weer Nederlands

Bericht door waldo79 »

Dat de bus weer Nederlands wordt is niet voor de eeuwigheid te beloven :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten