NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand
Geplaatst op: dinsdag 4 oktober 2011 09:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 4 oktober 2011 09:16


Het grote, blauwe informatiebord op NS-station Utrecht Centraal is voor veel reizigers meer dan een lijst met vertrektijden. Maar tot spijt van velen gaat het karakteristieke bord eind deze maand verdwijnen.

Het bord wordt vervangen door een nieuw, digitaal bord, dat ongeveer even groot is als het huidige analoge bord.

In heel Nederland zijn er maar vier van dit soort megaborden geweest, en op Utrecht CS hangt de laatste. Mensen die willen blijven afspreken onder het blauwe bord zullen voortaan naar het Spoorwegmuseum moeten gaan. Daar krijgt het bord een mooie plek.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door webguy »

Ben benieuwd wat er voor in de plaats komt. Dat baksel in Den Haag is niet bepaald leesbaar...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Caspar »

Jammer ja. Vind het vooral mooi als het bord gesperd is door de medewerker reisinfo op de post. Als ie dan helemaal leeg is, heb je meteen een mooi shot voor menig ´Hart van Nederland´ item :D
Terwijl het niet zo hoeft te zijn dat als dat bord leeg is er ook daadwerkelijk geen treinen meer rijden.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat van een hoop treinen niet duidelijk is of ze gaan rijden, omdat ze officieel nog niet zijn opgeheven. Dat gebeurt in de regelmaat bij een verstoring, en zelfs met treinen die al een kwartier vertrokken hadden moeten zijn, dat nog steeds niet duidelijk is wat daarmee gaat gebeuren. Als je op die manier een bord krijgt met een stuk of 20 van dat soort treinen, kan je om onduidelijkheden te voorkomen het bord beter sperren, en overgaan tot het omroepen van de nog wel rijdende treinen...
Als mensen immers een trein in zien draaien op dat bord, gaan ze waarschijnlijk massaal naar dat perron toe, terwijl het net zo goed een trein kan zijn die helemaal niet gaat rijden (maar nog niet officieel is opgeheven), maar indraait omdat er weer een plekje op het scherm is vrijgekomen of de insteltijd van die trein is aangebroken... En dan worden mensen boos, omdat ze van perron naar perron lopen...

Ook service medewerkers verwijzen reizigers vaak naar treinen die op zo'n aanwijzer staan, en bellen dan soms op naar de post met de mededeling: Ik word hier bijna gelyncht omdat ik net een groep reizigers naar een trein heb gestuurd die op dat bord verscheen, en nu 5 minuten later is ie alsnog opgeheven en komen ze bij mij verhaal halen...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door webguy »

Mja, dat probleem verdwijnt toch niet met digitaal? Neem aan dat je alsnog ervoor kan kiezen om het digitale bord leeg te maken... TPBs hebben ook een "Er is momenteel geen reisinformatie beschikbaar"-modus.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Caspar »

Dat klopt, maar een digitaal bord zou vast niet zo fotogeniek zijn, dit bord staat symbool voor de falende communicatie bij verstoringen. Het is dus meer een gevoelskwestie van mij :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door webguy »

Ja, ok :) Eigenlijk zou er een status "onduidelijk" moeten zijn die een omroeper dan kan specificeren. Zo weten reizigers dat de trein misschien niet verder rijdt, en weet je ook waar je aan toe bent. Wordt dan schuingedrukt weergegeven...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door find_your_spot »

Kunnen ze niet met Flash digitaal het omklappen van de bordjes nabootsten om enige vorm van nostalgie vast te houden?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door ODRAIL »

Jammer dat het bord weggaat. Dat bord had wel wat, vooral als hij leeg was door een algehele storing (wat ik helaas een paar keer heb megemaakt).

Nu maar hopen dat men hem in het spoorwegmuseum een mooi zichtbaar plekje geeft, en niet wegstopt en een of ander depot.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Geert »

Er is inmiddels zelfs een petitie om het bord te behouden:

http://petities.nl/petitie/blauwbordmoetblijven

Liefhebbers, ondertekent deze petitie ;)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

En zo zal dus ook mijn avatar tot echte nostalgie worden. :cry:

Het was nog 1 van de weinige dingen die me echt zijn bijgebleven van mijn treinreizen uit mijn kindertijd.
Een stationshal met een inmense rij loketten, de holle klank in zo´n stationsgebouw en het grote bord met ratelende flappen

ik begin oud te worden! :(
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door visgraat »

Het gaat goed met de petities. Zouden mensen zich ook gaan vastketenen aan het bord :p?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ardan »

Mooi dat-ie toch wel bewaard blijft, ik vind het altijd zo leuk om te zien als er weer wat treinen vertrokken zijn en alles een paar regels naar boven gaat klapperen :) Dat heb je bij digitaal niet..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Als we al die peteties moeten gaan ondersteunen...

Laten we teruggaan naar het schoolbord, waar met krijt boodschappen op worden geschreven. Zo ging dat in de 19e eeuw ook :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ardan »

Zie jij jezelf al met een krijtje op een enorm bord alle treinen opschrijven, en dat elke zoveel minuten uitvegen en opnieuw schrijven? :lol: #bezigheidstherapie
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Caspar »

Ik heb wat Franse middelgrote stations gezien van het kaliber Zutphen, Roermond etc waar na vertrek van iedere trein een spoormederker alle ''CTA's'' op de perrons afliep om er weer nieuwe bordjes/flapjes in te hangen voor de volgende treinen :D
Gezien in bv Chaumont en Troyes.
Zo'n gekke bezigheidstherapie is het dus nog niet eens.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door ODRAIL »

Ennes schreef:En zo zal dus ook mijn avatar tot echte nostalgie worden. :cry:
Dan zet je hem toch om in de kleur sepia of zwart wit. Dat heeft dan ook wel iets :wink: :idea:.
Ennes schreef:Het was nog 1 van de weinige dingen die me echt zijn bijgebleven van mijn treinreizen uit mijn kindertijd.
Een stationshal met een inmense rij loketten, de holle klank in zo´n stationsgebouw en het grote bord met ratelende flappen
Bij mij precies hetzelfde. Ik maakte mij eerste treinreis van Gd naar Ut (en weer terug) toen ik vier jaar oud was. Dus ik zal het echt wel gaan missen. Deze reis ging ook lang de boerderij van opa en oma, die langs het genoemde traject woonden.
Ennes schreef:ik begin oud te worden! :(
Deze gedachte kwam ook bij mij op (en dat nog maar op mijn 35ste) :(.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Suus »

Weg ermee, kansloos ding had al jaren geleden vervangen moeten worden!

Eindelijk is de tijd van grote monitoren waar elke mededeling op kan aangebroken *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Er is inmiddels zelfs een petitie om het bord te behouden:

http://petities.nl/petitie/blauwbordmoetblijven

Liefhebbers, ondertekent deze petitie ;)
Alsjeblieft niet zeg :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door microshit »

Zucht, krijgen we ook petities voor het behoud van CTA's? En Mat'64? En vallende blaadjes op het spoor?
Mensen, terug naar de realiteit. Sommige dingen moeten nu eenmaal gebeuren.

Ben héél benieuwd naar zijn vervanger.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Suus »

Ik vermoed zoiets, maar dan in een andere uitvoering:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Weg ermee, kansloos ding had al jaren geleden vervangen moeten worden!

Eindelijk is de tijd van grote monitoren waar elke mededeling op kan aangebroken *O*
Hier heb ik het wel over een stukje jeugdsentiment wat zomaar ineens verdwijnt.
microshit schreef:Zucht, krijgen we ook petities voor het behoud van CTA's?
Ja, ik zou er best eentje thuis willen hebben :wink:.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Suus »

Ja, maar nu even de realiteit.

Hoeveel regels van dat ding staan er altijd op blanco omdat ze niet meer aan de praat te krijgen zijn. Hoeveel foute treinen geeft dat ding wel niet aan (een IC naar Amersfoort via Zell am See e.d.) en hoeveel mededelingen over de huidige situatie op het spoor kan je nu werkelijk op dat ding kwijt?

Juist ja! Tijd voor een nieuwe :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Daniel »

Even de foto uit het AD van vandaag erbij gepakt...
Bee schreef:Hoeveel regels van dat ding staan er altijd op blanco omdat ze niet meer aan de praat te krijgen zijn.
Nul
Hoeveel foute treinen geeft dat ding wel niet aan (een IC naar Amersfoort via Zell am See e.d.)
Toevallig geeneen op die foto
en hoeveel mededelingen over de huidige situatie op het spoor kan je nu werkelijk op dat ding kwijt?
Weinig inderdaad, maar de meest voorkomende zitten er wel in.

Maar inderdaad, het ding is wel aan modernisering toe... vooral praktisch bij afwijkende situaties maar dan moet InfoPlus wel eerst wat beter gaan werken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door ODRAIL »

Okee, als je het zo bekijkt heb je wel een paar punten. Ik neem mijn verlies. Maar de nieuwe TBP's zijn over het algemeen slechter te lezen. En zeker het grote bord op Gvc.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Daniel »

Maar ligt dat aan de TBPs of aan de manier waarop de informatie erop getoond wordt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chollo en 78 gasten