NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

In veel buitenlandse grote stations hangen ook nog blauwe (of zwarte) flappenborden. Het heeft wel wat natuurlijk. Je krijgt pas echt een interrailgevoel als zo'n ding staat te klapperen. Ik ben er dan ook erg voor om minimaal in een hoekje van een willekeurig station nog een vertrekstaat uit de jaren '80 te laten hangen (Berlin Lichtenberg). Of een lijnnetkaart uit 1994...(gezien te Zürich Oerlikon) :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Okee, als je het zo bekijkt heb je wel een paar punten. Ik neem mijn verlies. Maar de nieuwe TBP's zijn over het algemeen slechter te lezen. En zeker het grote bord op Gvc.
Ik ga er vanuit dat die twee schermpjes die dat bord in Den Haag hebben vervangen terzijnertijd weer worden vervangen door een groot scherm zoals dat nu in Utrecht gaat komen. Net zoals ik ook wel zo'n groot scherm in de stationshal van Nieuw Rotterdam Centraal en in de Cuypershal van Amsterdam Centraal verwacht.

En wellicht nog wel meer stations. Wat dachten we van zo'n scherm boven de passage in Amersfoort, of op het eiland tussen alle perrons in Groningen, of boven de poortjes op Leiden Centraal of in de stationshal van Diemen Zuid naast de Flying Chicken (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Maar ligt dat aan de TBPs of aan de manier waarop de informatie erop getoond wordt?
Beide, voor een slecht ziende zijn ze moeilijker te zien (lees te onderscheiden wat er staat) dan een CTA. Dit heb ik van verschillende kennissen en vrienden gehoord die (zeer)slechtziend zijn. Een nichtje van mij is optometrist en zegt hetzelfde als wat de slechtzienden ook aangeven. Bijvoorbeeld als de zon in een TBP schijnt is het (ook voor een gewoon ziende) niet te onderscheiden wat er staat door onderandere de spiegeling. Bij een CTA heb je dit probleem niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Dat de computerschermen slechter te lezen zijn is mij ook wel eens opgevallen. In vergelijking met bijv. de systemen in Duitsland en Oostenrijk doen wij het in Nederland toch niet zo heel slecht hoor, maar over het algemeen geldt wel dat je echt naar de CTA bakken toe moet lopen om te kijken wat er op staat. En als door de zon je het bord niet kan lezen dan kun je meestal ook aan de andere kant kijken, daar staat het dan leesbaarder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Suus »

In Nederland wordt zwart/donkerblauw op wit gebruikt, in Duitsland wit op blauw, en dan vaak ook nog met allerlei kleine lettertjes. Ik denk dat de leesbaarheid van de Nederlandse schermen dan toch beter is. Wel ben ik van mening dat ze minder verspringingen zouden moeten toepassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Het lettertype in Nederland is groter (en beter leesbaar). Dat helpt echt. Ik vraag me persoonlijk wel in alle eerlijkheid af of paars-op-wit beter leest dan wit-op-blauw, het is natuurlijk niet voor niets dat stationsnaambordjes in veel landen ter wereld wit-op-blauw zijn ;) In principe is die combinatie ook het prettigst leesbaar voor het oog op grotere afstand. Vroeger waren lijnfilms ook wit-op-blauw trouwens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door webguy »

Qua beeldtechnologie is wit op blauw aantrekkelijker, dat kost minder blauw, omdat helemaal zwart geen licht is, en wit het licht op z'n felst is. Qua leesbaarheid maakt wit op blauw of blauw of wit weinig uit, het gaat vooral om de hoeveelheid licht, en vooral het contrast. Zwart op wit is natuurlijk nog beter, maar scheelt weinig met blauw.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Suus »

Natuurlijk, er zijn wel meer aspecten die meewegen met de leesbaarheid. De lettertypes zijn in Nederland speciaal voor schermteksten gekozen en groter dan in Duitsland (en ook vetter)

Vergelijk
Afbeelding
Met
Afbeelding
(foto van forumlid Marc)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door deadlock »

webguy schreef:Qua beeldtechnologie is wit op blauw aantrekkelijker, dat kost minder blauw, omdat helemaal zwart geen licht is, en wit het licht op z'n felst is. Qua leesbaarheid maakt wit op blauw of blauw of wit weinig uit, het gaat vooral om de hoeveelheid licht, en vooral het contrast. Zwart op wit is natuurlijk nog beter, maar scheelt weinig met blauw.
Zwart op geel is nog beter leesbaar. Mja.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

http://farm6.static.flickr.com/5313/590 ... 457d_b.jpg
Ik vind dit veel duidelijker dan de Duitse digitale schermen. Alleen mis is ik toch wel wat informatie op het bovenstaande bord... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:De lettertypes zijn in Nederland speciaal voor schermteksten gekozen en groter dan in Duitsland (en ook vetter)
Dat is nu juist het probleem van de Nederlandse schermen: de letters zijn zo groot dat de helft van de informatie er niet op past, en soms zelfs niet eens voluit geschreven kan worden... Maak de letters dan liever iets kleiner.

De Duitse variant heeft tenminste nog de mogelijkheid van scrollende tekst, iets wat ik echt mis bij de Nederlandse variant. Dat gedoe met die alternerende tekst is echt een slechte oplossing.

Terug naar het 'grote blauwe bord': ik hoop maar dat ze de informatie daarop vooral beknopt zullen houden. Want ja, met een digitaal scherm kán er veel meer getoond worden maar dat moet niet ten koste gaan van de overzichtelijkheid. Dat zie je nu al bij de 'perronverwijzers' in de stationshal, daar staat eigenlijk te veel informatie op in net te kleine letters waardoor ze minder duidelijk zijn dan de CTA's die er eerst hingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:En als door de zon je het bord niet kan lezen dan kun je meestal ook aan de andere kant kijken, daar staat het dan leesbaarder.
Ja en dan kijk je weer precies tegen de zon in, waardoor je nog niets ziet :? :wink:.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Dat is nu juist het probleem van de Nederlandse schermen: de letters zijn zo groot dat de helft van de informatie er niet op past, en soms zelfs niet eens voluit geschreven kan worden... Maak de letters dan liever iets kleiner.
Men moet gewoon de belangrijkste stations weergeven. Dat de IC naar Enkhuizen ook in Bovenkarspel Grootebroek stopt kan me gestolen worden als ik Amersfoort op de trein naar Amsterdam wacht. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Caspar »

Ja maar welke keuzes ga je dan maken? Als je van Alkmaar naar Zaandam reist, boeit het toch ook niet dat Weert, Roermond etc op de schermen staat?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

Dat zegt hij toch? Voor de s1500/s4500 vanuit Amersfoort voldoet het volgende voorstel volgens mij prima:
  • Hilversum, Amterdam C, Sloterdijk
  • Hoorn, Enkhuizen
  • Stopt vanaf Hoorn op tussengelegen stations.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Caspar »

Bij de s800 in Den Helder 's ochtends: Den Helder Zuid, Anna Paulowna, Schagen, Heerhugowaard, Alkmaar Noord, Alkmaar- stopt verder op alle IC stations- Heerlen/Maastricht?
Ik bedoel te zeggen, wat voor de een een belangrijk station is, is dat niet voor de ander.

Want wat de doen met Heiloo (wel stop geen IC station), Duivendrecht, Amsterdam Bijlmer Arena in mijn voorbeeld?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

Er moet een duidelijke systematiek komen. Op de borden langs de snelweg zetten we toch ook niet alle afritten van de rest van de snelweg? Je kan kiezen voor een systematiek voor lange IC's als de volgende:
  • Eerste twee stations voor volgende "overstapknoop" van bovenregionaal belang
  • Overstapstations op bovenregionaal niveau
  • Eindbestemmingen van een trein.
Dan krijg je dus iets als:
  • Den Helder Zuid, Anna Paulowna, Alkmaar,
  • Amsterdam Sloterdijk, Centraal, Utrecht C,
  • 's Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht/Heerlen.
Voor meer gedetailleerde informatie zijn er de vertrekstaten, reisadviezen uit de planner, en treinpersoneel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me nou een prima idee. Wellicht moet dat nog worden gefinetuned :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door M57 »

Mij niet. Alle stations horen op de treinaanwijzer. Zeker nu de treinsoort ook niet alles meer zegt, zou het er anders nog onduidelijker op worden. Alle tussenstations kunnen heus op een fatsoenlijke manier getoond worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

Waarom horen alle stations op een aanwijzer? Er zijn voldoende gevallen aan te wijzen dat er zoveel stations op een scherm komen dat het niet past, en dan gaat de boel scrollen. Daardoor kan je als laatkomende reiziger wel eens de belangrijkste stations missen. Reizigers die langer staan te wachten kunnen best even kijken op een eventueel nieuw te maken "lijnstrip" (als we toch lijnnummers voor treinseries gaan invoeren).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Er moet een duidelijke systematiek komen. Op de borden langs de snelweg zetten we toch ook niet alle afritten van de rest van de snelweg? Je kan kiezen voor een systematiek voor lange IC's als de volgende:
  • Eerste twee stations voor volgende "overstapknoop" van bovenregionaal belang
  • Overstapstations op bovenregionaal niveau
  • Eindbestemmingen van een trein.
Dan krijg je dus iets als:
  • Den Helder Zuid, Anna Paulowna, Alkmaar,
  • Amsterdam Sloterdijk, Centraal, Utrecht C,
  • 's Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht/Heerlen.
Voor meer gedetailleerde informatie zijn er de vertrekstaten, reisadviezen uit de planner, en treinpersoneel.
Alleen het verschil met een snelweg is dat je een stukje verderop heel duidelijk het volgende bord tegenkomt, als je in een trein een lange afstand reist, is het wel zo handig dat je weet dat je trein daar ook zal gaan stoppen, zodat je niet op elk knooppunt moet gaan zoeken of je ergens kan ontdekken waar je trein nu weer gaat stoppen.
Niet iedere treinreiziger kent de spoorkaart uit zijn hoofd, en/of weet wat IC stations zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

In bijna alle treinen is binnen 3 jaar gewoon te zien wat het eerst volgende station is. De vergelijking met een snelweg is ook helemaal geen rare. Je moet soms gewoon een bepaalde richting aanhouden die niet overeenkomt met je bestemming. Waarom is dat op het spoor zo'n groot probleem? Als we bij alles kneuterig aan de huidige situatie gaan vasthouden zijn eventuele verbeteringen zoals grote letters (leesbaarheid op afstanden/slechtzienden) niet mogelijk zonder op een ander gebied een achteruitgang te maken. Die achteruitgang zien we nu dus ook, als je op een station staat te wachten op een trein dan zie je alle schubbekutteveens langskomen terwijl je soms meer dan een minuut op een station als Eindhoven moet wachten. Dat is toch de wereld op z'n kop?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Vinny »

Niet iedere treinreiziger kent de spoorkaart uit zijn hoofd, en/of weet wat IC stations zijn.
Nee, er staat in Maastricht een groot bord met de trein naar "Schagen" en dat dat ding dan ook stopt in Utrecht en Amsterdam, nou dan moet je net geluk hebben dat dat voorbij komt scrollen..., en nu is mijn topo nog wel zo goed dat ik de "Schagens" van Nederland redelijk ken, maar ik wed dat dat lang niet voor iedere reiziger geldt. Sterker nog, de incidentele reiziger die wel naar Schagen op weg s, zou met Amsterdam (of Utrecht) ook wel uit de voeten kunnen, denk ik zo...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:In bijna alle treinen is binnen 3 jaar gewoon te zien wat het eerst volgende station is. De vergelijking met een snelweg is ook helemaal geen rare. Je moet soms gewoon een bepaalde richting aanhouden die niet overeenkomt met je bestemming. Waarom is dat op het spoor zo'n groot probleem? Als we bij alles kneuterig aan de huidige situatie gaan vasthouden zijn eventuele verbeteringen zoals grote letters (leesbaarheid op afstanden/slechtzienden) niet mogelijk zonder op een ander gebied een achteruitgang te maken. Die achteruitgang zien we nu dus ook, als je op een station staat te wachten op een trein dan zie je alle schubbekutteveens langskomen terwijl je soms meer dan een minuut op een station als Eindhoven moet wachten. Dat is toch de wereld op z'n kop?
Allereerst is 3 jaar nog een heel eind weg, en als je bedenkt dat "vele" reizigers al moeite hebben met een ,- toevoeging voor een 2e station ( Arnhem,-Zuid ) Veel reizigers zullen inderdaad de juiste richting uit reizen, maar of, en waar ze dan moeten overstappen omdat het station niet vermeld wordt. En zeker omdat ook op de vertrekstaten al niet alle stops vermeld worden, zou het voor vele reizigers een puzzel gaan worden om ergens te komen.
Je moet bij iets als dit uitgaan van een OV-beet. En natuurlijk zal je ergens keuzes moeten maken, en misschien inderdaad wel ergens een statische lijst waarop alle tussenstops wel staan (het metro idee), ik ben ook helemaal niet tegen veranderingen, mits het ook verbeteringen zijn. En je argument van alle schubbekutteveens, uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde wachttijd op een station 7 minuten is, dus een minuut wachten op de naam Eindhoven moet kunnen ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS vervangt blauw infobord Utrecht CS eind deze maand

Bericht door Klaasje »

De grap is dan ook juist dat in 2013 de inbouw van OBIS af is, en al het sprintermaterieel nu al voorzien is van reisinformatiesystemen. Daarnaast worden de stations omgeroepen. Als een reiziger eenmaal in een trein zit, is het duidelijk op welke stations een trein gaat stoppen, en als het eenmaal zover is dat de reiziger uit moet stappen wordt die er nog op geattendeerd door die omroep. Vandaag is het nog niet helemaal af, maar over niet al te lange tijd kunnen we dat gewoon als basis van het reisinformatiesysteem van de nabije toekomst zien.

Als we toch dat reisinformatiesysteem van de nabije toekomst gaan bedenken, kunnen we best kritisch naar de inhoud van TBP's kijken, en een lijnnummering invoeren en communiceren. Het mooie van een lijnnummering is, dat je, zoals je zelf ook al aangeeft, een soort metrostrip voor de betreffende lijn kunt ophangen. Als we dat doen kunnen de TBP's gebruikt worden voor de dichtstbijzijnde stations én alle stations die belangrijk zijn voor een overstap. Dat zorgt voor een overzichtelijke lay-out op de TBP's en op deze manier kan je de grootste groep reizigers bedienen. In het geval van de s800 waar Caspar het over had, is voor reizigers op station Alkmaar een station als Weert maar zeer zelden interessant, terwijl een minder druk station als Heiloo behoorlijk relevant kan zijn. 90% van de doelgroep krijgt dan dus informatie die interessant is op een duidelijke manier te zien terwijl de overige 10% op een eenvoudige wijze elders aan de informatie kan komen. Daarnaast wordt bij reisadviezen altijd een reisrichting aangegeven. Als je deze reisadviezen zou combineren met een nieuwe lijnnummeraanpak is er volgens mij helemaal niets aan de hand.

Als ik nog even in ga op het 7-minuten argument, dan wil ik als eerste kwijt dat een gemiddelde zonder dat duidelijk is wat de spreiding is, niets zegt. Daarvoor heb ik een voorbeeld:
Stel, we bekijken zes reizigers. Twee reizigers reizen samen willen op tijd zijn en ze zijn dus 20 minuten van te voren door een ruime busaansluiting. vier komen de laatste 30 seconden nog het perron op lopen. Dan zorgen die 2 vroege reizigers voor een gemiddelde van 8,2 minuten terwijl die andere vier erg laat kwamen. Nou stel ik het wat sterker dan het is, maar het geeft aan dat je het gemiddelde niet zomaar kunt gebruiken. Met alleen een gemiddelde kun je mijn "Schubbekutteveens" argument dus niet ontkrachten. Misschien komt 60% van de reizigers wel in de laatste twee minuten het perron op lopen. Het lijkt me handig als die meteen weten welke richting de trein op gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten