Hispeed perikelen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

@Vinny: je gaat voorbij aan mijn punt. Ik snap nog steeds niet waarom ik een reis van Moskwa naar Paris op internet wel kan boeken voor een reis met het vliegtuig, met de bus (Eurolines of zoiets) of met de auto (ik kan huurauto's regelen waar ik dat wil) maar niet voor de trein. Dan prijs je je als sector behoorlijk uit de markt. Kennelijk is er vraag naar online boeken (anders zou dat in de andere sectoren niet zo'n hoge vlucht nemen), waarom kan dat voor treinreizen in het buitenland niet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Leuk dat je van Moskou naar Parijs kunt vliegen. Maar heb je er in de praktijk ook wat aan? Ik ken weinig Nederlanders die reizen zonder een begin- of eindbestemming in Nederland te hebben en áls dat al het geval is dan wordt die reis meestal via een buitenlands reisbureau geboekt. Ik heb in het verleden wel eens gebackpackt. Dat was in feite nog in het pre-internet tijdperk (10 jaar geleden), en toen moest je nog allerlei schimmige bureau's af. Hoogtepunt was een busreis Egypte - Israel waarbij de aansluitende bus op de grens nooit is komen opdagen; waarna wij als gestrande reizigers maar een taxi besteld hebben naar Jeruzalem. Vanaf Eilat is dat meer dan 300 kilometer :shock:
Wat een avontuur eigenlijk... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Gezien de hoeveelheid internetsites waarop je vliegtickets kan boeken is er vraag naar online boeken van reizen. Ik ken ook heel veel mensen die in hun vakantie niet op een plek blijven maar tussendoor een keer verkassen (een rondreis ofzo), dat betekent reizen die niet van, naar of via Nederland gaan. Bij die categorie hoor ik zelf ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Gezien de hoeveelheid internetsites waarop je vliegtickets kan boeken
Volgens mij zijn dat allemaal reisbureau's hoor, al zullen sommige alleen op internet bestaan. Niets houdt je tegen om zoiets ook voor treinen (of bussen) op te zetten, als je denkt dat er veel vraag naar is ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Heb overigens nog wat slecht nieuws voor onze vrienden van NS Hispeed, want er zijn problemen in België met de toelating van de "Fyra's". De stellen zouden buiten profiel zijn, aldus de mensen in België op het treinforum.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

:| Zo'n flater kan ik mij bijna niet voorstellen (alhoewel het is AnsaldoBreda). Kunnen ze mooi Den Haag - Eindhoven over de HSL gaan rijden, zoals het Locov voorstelt in het advies betreffende drgl 2011.
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Er schijnt een interpretatieverschil te zijn geweest van een het onderdeel van het PVE dat ging over de te doorlopen boogstraal. AnsaldoBreda heeft de eis geïnterpreteerd als geldig voor een treinstel, de makers van het PVE bedoelden alleen de losse rijtuigen...
Wat er van waar is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daantje »

En hoe kom je dan aan die wijsheid? Wat is je bron? Is hier nu wel op z'n plaats.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Bij deze de bronvermelding (bijna onderaan). En voor de duidelijkheid: het is een gerucht dat verder niet is bevestigd. Maar waar rook is, is helaas wel vaker vuur. Het stel zal in ieder geval niet voor niets in januari ineens terug naar Nederland gekomen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Dat kwam (overigens ook onbevestigde geruchten) door vierkante wielen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

1 april zal er wel een persconferentie zijn? :lol:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Heel erge topic kick maar vond dit toch wel weer een rare:

Dit is de zoekopdracht, een reis Amsterdam- Namur (via Maastricht) met het NS-traject gratis.
Afbeelding

Daar komt dit dan uit:
Afbeelding

Vraag je een reisadvies Maastricht- Namur op, dan krijg je dit:
Afbeelding
Dat is verdorie een verschil van €6.80 :shock: :?
En dat terwijl het extra afgelegde traject vanaf Amsterdam naar Maastricht gratis is in mijn voorbeeld...
Ik had nog een paar keer gekeken of het vinkje wel goed gezet was bij de extra kortingsopties, maar dat klopte gewoon.

Na wat langer kijken blijkt dat als je vanaf Maastricht boekt, je het Excursion tarief krijgt. Maar zodra je vanaf een ander station in NL boekt dan Maastricht, berekent de site dat tarief nooit, en kom je dus altijd duurder uit.
Slecht hoor...

Geen hond die dat weet natuurlijk buiten Maastricht als het niet wordt vermeld.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hispeed perikelen

Bericht door waldo79 »

Is dat niet omdat Maastricht voor de tarifering als Belgisch station is aangemerkt?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Nee want enkele reis Visé- Namur is 10,80€ vol tarief.
En al zou dat wel zo zijn, dan zou mijn reis Amsterdam-Maastricht-Namur toch nog steeds maar 10 euro moeten kosten als Amsterdam-Maastricht vrij reizen is?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hispeed perikelen

Bericht door waldo79 »

Vreemd?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Na wat langer kijken blijkt dat als je vanaf Maastricht boekt, je het Excursion tarief krijgt.
Ik heb nog nooit van dit tarief gehoord, maar dat kan een speciaal actietarief zijn van de Belgische spoorwegen. Je mag er dus (formeel) niet mee naar een ander station in Nederland. Dat kan het prijsverschil verklaren. Het loont sowieso vaak de moeite om een reis in tweeën te knippen bij de grens, of zelfs in drieën, omdat de spoorwegmaatschappijen "over de grens" een duurder tarief rekenenen dan de binnenlandse vervoerder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Kuba »

€16,80 is de Volle Tarief voor Vise(Gr)-Namen tegen het internationale tarief (SCIC-NRT, beter bekend als TCV).

Verder bestaat er de aanbieding "Excursion", dat is een Flatrate voor een retourtje Maastricht - Elk Belgisch station (of omgekeerd). Die kost €20,00. NS HiSpeed geeft dat weer als €10,00 voor de heenreis en €10,00 voor de terugreis.
Zie: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/be ... 93fab0c0d4

Die aanbieding geldt dus alleen voor Maastricht, vandaar dus dat NS HiSpeed die niet weergeeft als je een ander vertrekpunt selecteert, en het geval met mensen die Vrij-Reizen hebben binnen Nederland, en tariefsgewijs dus even goed vanuit Maastricht zouden kunnen vertrekken, zijn ze waarschijnlijk vergeten te implementeren.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Hispeed perikelen #2

Bericht door M57 »

Dat soort foutjes houdt de leuke tarieven wel beter beschikbaar voor wie ze wel doorziet :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten