OVer je OV-Chipkaart

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door MdJ »

Oke, bedankt iig :D Dan ga ik iig proberen om die 35 euro boete terug te krijgen...
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

MdJ schreef:Oke, bedankt iig :D Dan ga ik iig proberen om die 35 euro boete terug te krijgen...
Teken wel binnen 5 werkdagen gelijk bezwaar aan. Mocht je nieuwe kaart snel komen, laat een uitdraai van je transacties en producten maken bij een NS balie.

Stuur die uitdraai eventueel mee met de aanklacht.
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Chauf21 »

MdJ schreef:Oke, bedankt iig :D Dan ga ik iig proberen om die 35 euro boete terug te krijgen...
Je hebt eventueel ook recht op de regeling 'Geld terug bij vergeten abonnement'. Zie voor meer informatie de website van NS.
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ThisRulez »

Heb m'n persoonlijke OV-chipkaart al binnen. Maar ga 'm nog niet koppelen aangezien ik er morgen nog mee naar huis moet reizen (met de oude dan). Voor hetzelfde geldt zetten ze die oude vanavond stop en kan ik er morgen niet mee naar huis. Doe 't zondagavond wel, dan hebben ze alle tijd om het over te zetten.

Weet trouwens iemand waarom ik die nieuwe kaart niet kan koppelen in mijn account op ov-chipkaart.nl? Ik krijg de foutmelding dat naam en nummer niet overeen komen?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

ThisRulez schreef:Voor hetzelfde geldt zetten ze die oude vanavond stop en kan ik er morgen niet mee naar huis. Doe 't zondagavond wel, dan hebben ze alle tijd om het over te zetten.
Vooral je eigen theorie trekken als ik je hebt verteld dat er eerst nog 6-7 dagen overheen gaan voordat het OCW-DUO bepaald of jij überhaupt wel recht hebt op een SRP. Oftewel zo snel mogelijk koppelen.

Verder hebbn visgraat en ik meermaals hier verteld dat die twee kaarten alsmede de producten elkaar overlappen.
Waarom ineens roepen "dat je denkt dat ze hem voor hetzelfde geldt vanavond stop zetten", terwijl dat niet kan....

Erg vreemd dat je vraagt hoe de vork in de steel zit en dan alle ervaringen en feiten over boord gooit.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Vooral je eigen theorie trekken als ik je hebt verteld dat er eerst nog 6-7 dagen overheen gaan voordat het OCW-DUO bepaald of jij überhaupt wel recht hebt op een SRP. Oftewel zo snel mogelijk koppelen.
Kan dat niet wat vriendelijker? :X
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Laatst hadden we geconcludeerd dat je minimaal 6 euro op je ov-chipkaart moet hebben staan om met de NS te reizen. Onlangs heb ik een nieuwe ov-chipkaart gekregen en als eerste Automatisch Opladen (€10) geactiveerd. Met nul euro op de kaart kon ik in één keer inchecken bij de NS. Ik had verwacht dat ik de eerste keer een fout zou krijgen en pas bij de tweede keer had kunnen inchecken, maar dat is dus blijkbaar anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ik heb een vraag uitgezet bij Connexxion waarom het online restitutieformulier niet achter een beveiligde verbinding beschikbaar is, hetzelfde probleem zoals bij de RET. Ik ben benieuw naar hun excuus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Klaasje »

Waarom is dat zo belangrijk? Je hoeft alleen maar je chipkaartnr op te geven. Wat moet iemand met je chipkaarnr? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Je geeft een hele sloot persoonlijke gegevens op die aan je OV-chipkaart gekoppeld kunnen worden. Ze storten dan geen geld direct op een bankrekening zoals de RET, maar het blijft ergelijk. Je gooit toch ook geen kaartjes met je adresgegevens op straat uit?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Er is vooral een risico wanneer je een onbeveiligde netwerkverbinding gebruikt, die kan gemakkelijk afgeluisterd worden. Dus geen restitutieformulieren in de trein invullen :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

Als jij thuis je modempje hebt van KPN/Online/Ziggo is het vrij lastig om dat te onderscheppen als je data verstuurt. Situatie is iets lastiger op een publiek netwerk, maar als je het dan niet vertrouwt zou ik uberhaupt niet op dat netwerk zitten.
Tuurlijk weet je nooit hoe veilig dat daar precies is, maar er kan weinig mee gebeuren. Het is inderdaad niet netjes, maar het is ook weer geen reden om het formulier niet te gebruiken. Het is ook niet alsof iemand zich als jou kan voordoen, want het is geen account waar je inlogt, je geeft eenmalig die gegevens op toch? Als het een account was kan je de cookie hijacken en je sessie stelen om zo als jou voor te doen, maar dat wordt 'm hier niet. De vergelijking "op straat gooien" is daarbij dus een beetje krom.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Je gooit toch ook geen kaartjes met je adresgegevens op straat uit?
Als ik wil hang ik met een vishaak in je brievenbus en jat ik al je brieven met persoonlijke informatie. Brievenbussen ook maar beter beveiligen of verbieden?
Sowieso loopt de postbezorger ook niet over straat met een versleutelde verbinding.
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:Laatst hadden we geconcludeerd dat je minimaal 6 euro op je ov-chipkaart moet hebben staan om met de NS te reizen. Onlangs heb ik een nieuwe ov-chipkaart gekregen en als eerste Automatisch Opladen (€10) geactiveerd. Met nul euro op de kaart kon ik in één keer inchecken bij de NS. Ik had verwacht dat ik de eerste keer een fout zou krijgen en pas bij de tweede keer had kunnen inchecken, maar dat is dus blijkbaar anders.
Bij de eerste keer inchecken vindt ervoor een autoload plaats, die gelijk opgeslurpt wordt door NS als instaptarief. Als je dan weer uitcheckt, vindt er weer een autoload plaats omdat op het moment van uitchecken je saldo weer 0 is, en wordt erna de reis verrekend.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door MdJ »

find_your_spot schreef: Grote kans dat je nieuwe kaart binnen 3 werkdagen in huis is. Heb je de melding voor 14:00 gedaan, al na 2 werkdagen.
Vandaag heb ik de post gehad en daar zat mijn nieuwe OVchipkaart bij :mrgreen: Dankjewel FYS dat u uw ervaringen wilde delen :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

MdJ schreef: Vandaag heb ik de post gehad en daar zat mijn nieuwe OVchipkaart bij :mrgreen: Dankjewel FYS dat u uw ervaringen wilde delen :mrgreen:
Dat is fijn om te horen. Veel reis plezier ermee.

Overigens kan het terug storten van saldo op je rekening even duren. Maar jou wordt sowieso geen 7,50 voor een nieuwe kaart in rekening gebracht.
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Oeps, vanochtend rond half een kwam ik aan op Zaandam en vergeten uit te checken... Nadeel dus van geen poortjes hebben.
Iemand enig idee of ik vandaag nog uit kan checken, of dat ik restitutie moet gaan vragen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Je kunt later vandaag als 't goed is nog gewoon uitchecken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Jay20 »

Ik heb vernomen van NS personeel, dat studenten vanaf 1 november verplicht zijn om in te checken bij NS tijdens de vrij reizen periode. Ik weet dat dit bij Arriva dat al het geval is (m.u.v. MerwedeLingeLijn). Hoe zit dat trouwens bij Veolia, Syntus en Connexxion is het daar ook al verplicht? Ik heb het hier over treinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Bij Connexxion zal het nog niet verplicht zijn, daar is het namelijk überhaupt nog niet mogelijk om in te checken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Jay20 schreef:Ik heb vernomen van NS personeel, dat studenten vanaf 1 november verplicht zijn om in te checken bij NS tijdens de vrij reizen periode. Ik weet dat dit bij Arriva dat al het geval is (m.u.v. MerwedeLingeLijn). Hoe zit dat trouwens bij Veolia, Syntus en Connexxion is het daar ook al verplicht? Ik heb het hier over treinen.
Bij Veolia is het verplicht, bij Connexxion kan het zoals Daniel al zei nog niet en ook bij NS is het voorlopig nog niet verplicht, NS heeft nog geen datum vastgesteld (dat werd dinsdag in ieder geval nog bevestigd, ook al zijn er conducteurs die weer iets anders zeggen)...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

Arriva schrijft wel dat het verplicht is (in 't Noorden) omdat daar op 3 november de strippenkaart wordt afgeschaft, maar ze zijn dan weer niet erg consequent door het in Zuid-Holland nog niet te verplichten. Testfase voor de chipkaart op de MerwedeLingeLijn is namelijk sinds 1 oktober ook voorbij.
Maargoed dat is niet het enige waarin ze niet consequent zijn: op de Noordelijke Nevenlijnen rekenen ze volgens het NS-tarief, maar de MerwedeLingeLijn is juist weer in het bus-tariefsysteem geïntegreerd (met een instaptarief van 10 euro en een kilometertarief dat nagenoeg gelijk is aan de Qliner, 't scheelt 0,2 cent)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Freek »

Wie is niet consequent, Arriva of haar opdrachtgever. GGD+Friesland hebben namelijk voor de NS-structuur gekozen en de provincie Zuid-Holland heeft juist bewust voor het regionale tarief gekozen. Arriva was daarin volgens mij in beide gevallen niet vrij in.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Het blijft ook enorm onduidelijk of je nu met een studenten-OV op een papieren kaartje mag blijven reizen in de niet vrij-reizen periodes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

@Freek: dacht dat die NS-tariefstructuur in het Noorden een idee was wat vanuit Arriva kwam. Heb er in ieder geval ooit al over gelezen in een document wat vanuit Arriva kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast