Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
Bussenbouwer renoveert trams
Geplaatst op: vrijdag 7 oktober 2011 19:48
Laatst bijgewerkt: vrijdag 7 oktober 2011 19:49
HEERENVEEN - Bij VDL Bus Heerenveen is donderdagmiddag de eerste van 26 Utrechtse sneltrams per dieplader gearriveerd om te worden gemoderniseerd.
Opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht wil met deze operatie de levensduur van de uit de jaren tachtig stammende trams met tien jaar verlengen.
Lees verder
Geplaatst op: vrijdag 7 oktober 2011 19:48
Laatst bijgewerkt: vrijdag 7 oktober 2011 19:49
HEERENVEEN - Bij VDL Bus Heerenveen is donderdagmiddag de eerste van 26 Utrechtse sneltrams per dieplader gearriveerd om te worden gemoderniseerd.
Opdrachtgever Bestuur Regio Utrecht wil met deze operatie de levensduur van de uit de jaren tachtig stammende trams met tien jaar verlengen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Ben benieuwd hoe het van binnen er allemaal uit gaat zien. zou mooi zijn als er wat aan die smalle gangpaden wordt gedaan. Misschien dat er ook displays in de trams komen net zoals bij de bussen?
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Waren deze sneltrams niet al een keer gerenoveerd en zijn ze nu eigenlijk niet gewoon op?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Ze zijn van 1980/81, in 2000/2001 ingrijpend gerenoveerd.
Normaal wordt een tram in 30 jaar afgeschreven, maar dat wil niet zeggen dat je er niet wat langer mee kan doen. De gedateerde electronica is vaak het grootste probleem. In Duitsland worden overigens wel Stadtbahn-B wagens [toch goed vergelijkbaar] uit de jaren 70 gerenoveerd.
Normaal wordt een tram in 30 jaar afgeschreven, maar dat wil niet zeggen dat je er niet wat langer mee kan doen. De gedateerde electronica is vaak het grootste probleem. In Duitsland worden overigens wel Stadtbahn-B wagens [toch goed vergelijkbaar] uit de jaren 70 gerenoveerd.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Ja, dat is de stunt van de eeuw, wat die Duitsers in Keulen en Bonn doen: 30 jaar oude trams voor bijna 2 miljoen euro per stuk renoveren zodat ze nog 30 jaar kunnen rijden _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Die Weense trams zijn toch nog ouder?
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Die zijn gebouwd tussen 1979 en 1990. Sommige zijn dus inderdaad ouder, andere zijn jonger.
Bijvoorbeeld motorwagen 4947 komt uit 1990. Die rijdt in Utrecht en is dus daarmee een van de nieuwste stellen in Utrecht.
Bijvoorbeeld motorwagen 4947 komt uit 1990. Die rijdt in Utrecht en is dus daarmee een van de nieuwste stellen in Utrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Kom op Dexter, niks kan op tegen de Amsterdamse Zilvermeeuw!Dexter schreef:Waren deze sneltrams niet al een keer gerenoveerd en zijn ze nu eigenlijk niet gewoon op?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Zijn die eigenlijk ooit weleens gerenoveerd of zijn die alleen gereviseerd?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Enige wat bij de Zilvermeeuwen is gebeurd is:
- doorkijkraampje in de jaren 1980 ingebouwd
- nieuw verfje en binnenbestickering in 2007-2009
en dat was het eigenlijk wel. De oudste zijn nu ook alweer 34 jaar, de oudste onderdelen (de originele stellen 1-4 zijn na het testbedrijf opnieuw opgebouwd) alweer 38 jaar en allang nergens meer voor vervanging te krijgen.
- doorkijkraampje in de jaren 1980 ingebouwd
- nieuw verfje en binnenbestickering in 2007-2009
en dat was het eigenlijk wel. De oudste zijn nu ook alweer 34 jaar, de oudste onderdelen (de originele stellen 1-4 zijn na het testbedrijf opnieuw opgebouwd) alweer 38 jaar en allang nergens meer voor vervanging te krijgen.
Ik doe ook maar wat
Re: Bussenbouwer renoveert trams
De Zilvermeeuwen hebben nog familie in Hamburg in de vorm van de DT2 en DT3, maar ook die gaan binnenkort het veld ruimen.
De aankoop van de sneltrams in Utrecht was nogal een verrassing toendertijd, de eisen die aan het materieel gesteld waren waren bijna volledig toegespitst op Stadtbahn-B, en iedereen hoopte er ook op dat het dat materieel zou worden. Echter deed het verder onbekende bedrijf SIG een bod dat aan alle voorwaarden voldeed maar goedkoper was. Tja, toen was er geen ontkomen meer aan. Op zich is het geen slechte keuze geweest, materiaal dat het zonder grote problemen 30 jaar gewoon doet is tegenwoordig steeds vaker een unicum. Ik verwacht het iig niet bij de Combino of de Citadis :?
De aankoop van de sneltrams in Utrecht was nogal een verrassing toendertijd, de eisen die aan het materieel gesteld waren waren bijna volledig toegespitst op Stadtbahn-B, en iedereen hoopte er ook op dat het dat materieel zou worden. Echter deed het verder onbekende bedrijf SIG een bod dat aan alle voorwaarden voldeed maar goedkoper was. Tja, toen was er geen ontkomen meer aan. Op zich is het geen slechte keuze geweest, materiaal dat het zonder grote problemen 30 jaar gewoon doet is tegenwoordig steeds vaker een unicum. Ik verwacht het iig niet bij de Combino of de Citadis :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
het is zeker geen miskoop geweest. vind het toch nog steeds de beste tram van nederland. rijcomfort en zitcomfort zijn toppie!. helaas hebben de trams de laatste paar jaren wel veelvoudig last van storingen en mankementen. aan de andere kant vind ik het wel jammer dat ze nu weer een jaar of 10 meegaan had liever wat nieuws gezien in utrecht. weet iemand toevallig of er volgend jaar bij de grote vervanging van infra ook die afschuwelijke bovenleidingsportalen worden vervangen?
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Je vergeet het meeste moderne onderdeel aan de LHB te vermelden dat er in het jaar 2000 op gemonteerd is: rode LED verlichting!Ardan schreef:Enige wat bij de Zilvermeeuwen is gebeurd is:
- doorkijkraampje in de jaren 1980 ingebouwd
- nieuw verfje en binnenbestickering in 2007-2009
en dat was het eigenlijk wel. De oudste zijn nu ook alweer 34 jaar, de oudste onderdelen (de originele stellen 1-4 zijn na het testbedrijf opnieuw opgebouwd) alweer 38 jaar en allang nergens meer voor vervanging te krijgen.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Ik wist niet dat deze trams uit de jaren '80 komen. Ik dacht dat ze veel jonger waren. Maar wel leuk om te horen dat VDL deze trams gaat renoveren. Misschien is het handig voor VDL om zich meer uit te breiden en ook op de trammarkt te gaan richten. Net zoals wat Solaris bijvoorbeeld afgelopen eeuw heeft gedaan.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Het front van de trams heeft een facelift gehad in de jaren 2000-2001, als je de foto's van daarvoor bekijkt is het toch wel heel erg jaren 80.
De instap van Solaris in de trammarkt is ook pas erg recent, wel redelijk succesvol nu er al twee steden zijn waar hun Tramino (what's in a name...) gaat rijden: Poznan en Jena. In eigen land hebben ze ook concurrentie van PESA maar ze hebben het voordeel dat hun thuismarkt groter is, altijd een groot voordeel bij tramfabrikanten, in Nederland is de afzetmarkt voor trams de komende jaren erg beperkt, uit Rotterdam en Amsterdam hoef je sowieso niets te verwachten.
Ze hadden inderdaad ook nieuw materieel kunnen bestellen, maar dan kan je de omschakeling naar lagevloersmaterieel de komende 30 jaar ook wel vergeten, evenals een koppeling aan de tram richting de Uithof. En dan nog, de keuze in sneltrammaterieel is niet groot meer tegenwoordig. Er zijn maar een klein aantal catalogusmodellen beschikbaar, zo uit mijn hoofd ken ik iig de Stadler Tango (model Bochum), de Bombardier Flexity Swift (Keulen: K5000, K5200; Rotterdam: RSG/SG-3; Manchester: M5000) of de Vossloh Kiepe/Heiterblick Vamos HF. Van andere merken weet ik niet zo snel een hogevloersmodel in hun catalogus, of het moet een aangepast metrovoertuig zijn.
De instap van Solaris in de trammarkt is ook pas erg recent, wel redelijk succesvol nu er al twee steden zijn waar hun Tramino (what's in a name...) gaat rijden: Poznan en Jena. In eigen land hebben ze ook concurrentie van PESA maar ze hebben het voordeel dat hun thuismarkt groter is, altijd een groot voordeel bij tramfabrikanten, in Nederland is de afzetmarkt voor trams de komende jaren erg beperkt, uit Rotterdam en Amsterdam hoef je sowieso niets te verwachten.
Door het materieel op te knappen in plaats van te vervangen blijft de mogelijkheid om in de toekomst lagevloersmaterieel in te zetten nog open :)010jongen schreef:het is zeker geen miskoop geweest. vind het toch nog steeds de beste tram van nederland. rijcomfort en zitcomfort zijn toppie!. helaas hebben de trams de laatste paar jaren wel veelvoudig last van storingen en mankementen. aan de andere kant vind ik het wel jammer dat ze nu weer een jaar of 10 meegaan had liever wat nieuws gezien in utrecht. weet iemand toevallig of er volgend jaar bij de grote vervanging van infra ook die afschuwelijke bovenleidingsportalen worden vervangen?
Ze hadden inderdaad ook nieuw materieel kunnen bestellen, maar dan kan je de omschakeling naar lagevloersmaterieel de komende 30 jaar ook wel vergeten, evenals een koppeling aan de tram richting de Uithof. En dan nog, de keuze in sneltrammaterieel is niet groot meer tegenwoordig. Er zijn maar een klein aantal catalogusmodellen beschikbaar, zo uit mijn hoofd ken ik iig de Stadler Tango (model Bochum), de Bombardier Flexity Swift (Keulen: K5000, K5200; Rotterdam: RSG/SG-3; Manchester: M5000) of de Vossloh Kiepe/Heiterblick Vamos HF. Van andere merken weet ik niet zo snel een hogevloersmodel in hun catalogus, of het moet een aangepast metrovoertuig zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht
Op RTV Utrecht een korte reportage over de renovatie die de sneltrams ondergaan in Heerenveen. Nog voor de jaarwisseling moet de eerste geroneerde tram al rondrijden.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/411023/ ... knapt.html
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/411023/ ... knapt.html
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht
Staat ze goed zeg, die gele BRU-kleurstelling!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
Kunnen ze zo weer 30 jaar mee! LOL...
Maar goed, het is in ieder geval geen Utrechtse "Zilvermeeuw" en die trams zien er zo in nieuwe kleurstelling nog steeds erg modern uit.
Maar goed, het is in ieder geval geen Utrechtse "Zilvermeeuw" en die trams zien er zo in nieuwe kleurstelling nog steeds erg modern uit.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Nieuwe trams aankopen kost 3,2 miljoen euro per stuk, de renovatie kost 1,7 miljoen per tram. Moet in 2016 zijn afgerond en dan kan die serie weer 30 jaar mee, hopen ze. Het gaat hier wel om een complete renovatie, dus geen revisie. Er schijnen met dat type Düwags weinig problemen te zijn en er is relatief weinig slijtage.Bee schreef:Ja, dat is de stunt van de eeuw, wat die Duitsers in Keulen en Bonn doen: 30 jaar oude trams voor bijna 2 miljoen euro per stuk renoveren zodat ze nog 30 jaar kunnen rijden _O-
Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
Goed voor de Nederlandse Economie. Wat nou crises gewoon werkgelegenheid creëren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Bussenbouwer renoveert trams
Daarom, en de rest van de tramambities van Utrecht komen binnen aanzienlijke tijd toch niet van de grond. In 2041 die sneltrams gewoon een tweede renovatie geven zodat ze nog eens 30 jaar mee kunnen. Misschien dat dáárna Utrecht rijp is voor een uitbreiding naar De Uithof inclusief lagevloertrams op het hele "net". _O-fred1954 schreef:Nieuwe trams aankopen kost 3,2 miljoen euro per stuk, de renovatie kost 1,7 miljoen per tram. Moet in 2016 zijn afgerond en dan kan die serie weer 30 jaar mee, hopen ze. Het gaat hier wel om een complete renovatie, dus geen revisie. Er schijnen met dat type Düwags weinig problemen te zijn en er is relatief weinig slijtage.
Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
Dat berichtje gaat over de trams van Keulen en Bonn, niet over Utrecht, daar liggen de kosten lager en de levenstermijn ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
denk dat een deze dagen de eerste tram weer terug komt. ben benieuwd wat er aan het intirieur is veranderd. er moesten nieuwe stoelen... heb zo een vaag vermoede dat het busstoeltjes zijn
Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
http://www.regioutrecht.nl/nieuws/eerst ... op-de-baan
foto's van de verbouwde tram
van buiten zien er ze zeer mooi uit
maar het interieur -_- busstoeltjes net als bij de amba's... heel zonde
foto's van de verbouwde tram
van buiten zien er ze zeer mooi uit
maar het interieur -_- busstoeltjes net als bij de amba's... heel zonde
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bussenbouwer renoveert trams Utrecht
Hoezo zonde? Die stoelen in de BRU-Amba's zitten uitstekend. Wees blij dat ze er niet de stoeltjes uit de Citaro G's in gezet hebben
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten