Nieuwe dienstregeling BRU

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Nieuwe dienstregeling BRU

Bericht door Stephan »

Voor komende dienstregeling zijn er wat bezuinigingen in het BRU- gebied. De lijnen 40, 49, 123, 155 en 257 worden opgeheven.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/393131

Niet in het artikel wordt vermeld dat de lijnen 5, 35 en 77 minder gaan rijden. Dit staat in het AD-UN van 6 oktober.
Laatst gewijzigd door Stephan op za 08 okt 2011, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Er staat nog meer op stapel, zo wordt lijn 4 geknipt in twee trajecten. Dat houdt in dat tussen het cs en de Cartesiusweg lijn 14 gaat rijden, om het kwartier. Lijn 5 krijgt dezelfde frequentie. De lijnen 24 en 29 gaan minder vaak rijden. Lijn 36 krijgt van maandag tot en met zaterdag een andere route door Zuilen, waardoor deze sneller in Maarssen is. Op de overige uren en dagen rijdt lijn 34 de oude route.

Tevens wordt de route van lijn 211 ingekort tot Rijnsweerd-Noord, en zal deze ook in de middagspits onder hetzelfde lijnnummer rijden. Lijn 27 zal vanaf De Meern Oost in de spits lijn 26 versterken richting het station. In de middagspits in tegengestelde richting. Lijn 32 slaat voortaan de lus door Maarssenbroek over.

De lijnen 10 en 20 krijgen beide een snellere route door de wijken waar ze rijden. Lijn 10 rijdt de route van lijn 30 door Overvecht en lijn 20 zal niet meer via Lunetten Zuid naar station Lunetten rijden, maar via de route van lijn 1.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door lint41 »

rm7 schreef:Tevens wordt de route van lijn 211 ingekort tot Rijnsweerd-Noord, en zal deze ook in de middagspits onder hetzelfde lijnnummer rijden.
Hoe moet dat ding dan keren daar? Volgens mij moet je dan alsnog leeg doorrijden naar de Sorbonnelaan...
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Stephan »

rm7 schreef:Er staat nog meer op stapel, zo wordt lijn 4 geknipt in twee trajecten. Dat houdt in dat tussen het cs en de Cartesiusweg lijn 14 gaat rijden, om het kwartier. Lijn 5 krijgt dezelfde frequentie. De lijnen 24 en 29 gaan minder vaak rijden. Lijn 36 krijgt van maandag tot en met zaterdag een andere route door Zuilen, waardoor deze sneller in Maarssen is. Op de overige uren en dagen rijdt lijn 34 de oude route.

Tevens wordt de route van lijn 211 ingekort tot Rijnsweerd-Noord, en zal deze ook in de middagspits onder hetzelfde lijnnummer rijden. Lijn 27 zal vanaf De Meern Oost in de spits lijn 26 versterken richting het station. In de middagspits in tegengestelde richting. Lijn 32 slaat voortaan de lus door Maarssenbroek over.

De lijnen 10 en 20 krijgen beide een snellere route door de wijken waar ze rijden. Lijn 10 rijdt de route van lijn 30 door Overvecht en lijn 20 zal niet meer via Lunetten Zuid naar station Lunetten rijden, maar via de route van lijn 1.
Hoe weet je van deze wijzigingen? Ben beniewd naar de bron.
Maar als lijn 36 sneller gaat rijden, betekent dat de route via de Prins Bernhardlaan gaat lopen dan?
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Stephan schreef:Voor komende dienstregeling zijn er wat bezuinigingen in het BRU- gebied. De lijnen 40, 49, 123, 155 en 257 worden opgeheven.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/393131

Niet in het artikel wordt vermeld dat de lijnen 5, 35 en 77 minder gaan rijden. Dit staat in het AD-UN van 6 oktober.
De 155 staat anders niet vermeld in dat artikel.
En hoe men lijn 28 in de spits via de route van lijn 49 wil laten rijden is mij al helemaal een compleet raadsel. Die twee lijnen komen niet eens bij elkaar in de buurt. :shock:
(En lijn 257 wordt dus vervangen door 77 én 277? :? )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Nee, er staat geen lijn 155, maar 15. Lijn 15 bestaat niet en gezien wat er als vervanging wordt genoemd en wat al eerder is voorgesteld door Connexxion, mag je er wel vanuit gaan dat de 155 vanaf december niet meer rijdt.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

O, foutje van RTV Utrecht dus? :roll:
Klopt de rest dan nog wel? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Ik ga er vanuit dat de rest wel klopt ja. Het zijn ieder geval bestaande lijnnummers. Maar "rm7" blijkt gezien zijn bericht hier ergens boven ook wel wat kennis te hebben van de nieuwe dienstregeling.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

rm7 schreef:Er staat nog meer op stapel, zo wordt lijn 4 geknipt in twee trajecten. Dat houdt in dat tussen het cs en de Cartesiusweg lijn 14 gaat rijden, om het kwartier. Lijn 5 krijgt dezelfde frequentie. De lijnen 24 en 29 gaan minder vaak rijden. Lijn 36 krijgt van maandag tot en met zaterdag een andere route door Zuilen, waardoor deze sneller in Maarssen is. Op de overige uren en dagen rijdt lijn 34 de oude route.

Tevens wordt de route van lijn 211 ingekort tot Rijnsweerd-Noord, en zal deze ook in de middagspits onder hetzelfde lijnnummer rijden. Lijn 27 zal vanaf De Meern Oost in de spits lijn 26 versterken richting het station. In de middagspits in tegengestelde richting. Lijn 32 slaat voortaan de lus door Maarssenbroek over.

De lijnen 10 en 20 krijgen beide een snellere route door de wijken waar ze rijden. Lijn 10 rijdt de route van lijn 30 door Overvecht en lijn 20 zal niet meer via Lunetten Zuid naar station Lunetten rijden, maar via de route van lijn 1.
Hoe kom je aan deze informatie?. ik had dit allemaal al een hele tijd terug gelezen maar toen waren de plannen nog niet concreet. de versterking van lijn 26 zijn bussen die gekoppeld zijn aan lijn 24, slimme oplossing!. en hoe zit dan dan de route van lijn 36 over de pionstraat in zuilen? blijft daar alleen lijn 26 rijden? word wel een zooitje daar dan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Stephan schreef:Nee, er staat geen lijn 155, maar 15. Lijn 15 bestaat niet en gezien wat er als vervanging wordt genoemd en wat al eerder is voorgesteld door Connexxion, mag je er wel vanuit gaan dat de 155 vanaf december niet meer rijdt.
Maar hoe zou je dan de 155 door 81 willen vervangen in de avond? Simpel doortrekken van 81 als 155 lijkt me niet bepaald een besparing op te leveren. Enige andere optie zou dan nog om met 81 nadat die Driebergen in rijdt heen en weer naar Austerlitz te laten gaan en vervolgens verder daar station Driebergen-Zeist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Connexxion naar rechter over aanbesteding

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:Connexxion naar rechter over aanbesteding
Geplaatst op: vrijdag 7 oktober 2011 19:50
Laatst bijgewerkt: vrijdag 7 oktober 2011 19:51


REGIO - Het is opnieuw onzeker of Q-buzz het openbaar vervoer gaat verzorgen in de regio Utrecht. Concurrent Connexxion stapt namelijk op 14 oktober naar de rechter en wil dat de aanbestedingsprocedure opnieuw wordt gedaan. Connexxion eist voor de rechter dat het BRU hun aanbod alsnog in behandeling neemt.
Lees verder
Ik snap Connexxion niet helemaal. Zowel Qbuzz als Connexxion hadden allebei een inschrijving die wederom niet voldeed aan de eisen. En ik praat nu over de herinschrijving en weer kwam Qbuzz beter uit de bus. Als je een tweede kans krijgt doe dat dan in een keer goed i.p.v. weer aanvechten en waarschijnlijk dadelijk weer opnieuw inschrijven en weer opnieuw verprutsen (ik begin een deja vu te krijgen). Van mijn part mag er gewoon per direct het contract stil worden gelegd met Connexxion en Qbuzz tijdelijk met het bestaande materieel laten rijden per december 2011 totdat het nieuwe materieel instroomt. Dit slaat gewoon nergens op wat Connexxion nu doet. Ze kunnen beter hun tijd en geld besteden aan het correct inschrijven op aanbestedingen i.p.v. aan verschillende rechtzaken.

Misschien moeten BRU en Qbuzz ook een rechtzaak beginnen vanwege onnodig uitstel van verlening en ingaan van een concessie of iets dergelijks (ben niet zo gericht op al dat juridische gedoe).
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Stephan schreef:
Hoe weet je van deze wijzigingen? Ben beniewd naar de bron.
Maar als lijn 36 sneller gaat rijden, betekent dat de route via de Prins Bernhardlaan gaat lopen dan?
Lijn 36 gaat inderdaad via de Prins Bernhardlaan en het Prins Bernhardplein rijden. Na de halte Van Tuyllkade rijdt lijn 36 rechtdoor, in plaats van rechtsaf.
lint41 schreef:
rm7 schreef:Tevens wordt de route van lijn 211 ingekort tot Rijnsweerd-Noord, en zal deze ook in de middagspits onder hetzelfde lijnnummer rijden.
Hoe moet dat ding dan keren daar? Volgens mij moet je dan alsnog leeg doorrijden naar de Sorbonnelaan...
Hoe dat moet gebeuren is mij ook een raadsel, wel is er een zeer brede kruising zonder obstakels na de halte Rijnsweerd Noord, naar de Archimedeslaan.
010jongen schreef:
Hoe kom je aan deze informatie?. ik had dit allemaal al een hele tijd terug gelezen maar toen waren de plannen nog niet concreet. de versterking van lijn 26 zijn bussen die gekoppeld zijn aan lijn 24, slimme oplossing!. en hoe zit dan dan de route van lijn 36 over de pionstraat in zuilen? blijft daar alleen lijn 26 rijden? word wel een zooitje daar dan.
Zoals het nu ervoor staat gaan de lijnen 26 en 34, die de oude route van 36 rijdt, door de Pionstraat.

Of de bussen die nu lijn 24 rijden, gekoppeld gaan worden aan lijn 27, weet ik niet.

Ik kan helaas niet veel prijsgeven over mijn bronnen ;)
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

lijn 24 wordt gekoppeld aan 27, de ochtendspitsrichting loopt richting de meern oost waarna er 4 bussen doorrijden naar langerak en centraal, smiddags is dit omgekeerd. de 2 overige ritten rijden terug via de route van lijn 24 in de tegenspits richting. de extra bussen rijden niet in een gelijke verdeling met lijn 26
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Is het niet zo dat die overige ritten van lijn 24 doorrijden als 126/127 richting Vleuten? Dat is nu tenminste zo.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Stephan schreef:Is het niet zo dat die overige ritten van lijn 24 doorrijden als 126/127 richting Vleuten? Dat is nu tenminste zo.
Klopt, doordeweeks blijft dat zoals het er nu voor staat wel het geval, één rit per uur wordt lijn 126, de andere 127. In het weekeinde worden per december 2011 alleen nog maar taxibussen ingezet op de lijnen 125 en 127.

Lijn 3 wordt definitief ingekort tot Oudwijk, en zal keren bij het Wilhelminapark/de Julianalaan. Daar komt ook een nieuwe halte, de Mecklenburglaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hier staat trouwens een keurig overzicht van de wijzigingen in de komende dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Wel onduidelijk dat gedoe in zuilen nu 26 en 36 een aparte route krijgen. Vroeger was het beter toen er 1 lijn reed (6). De verlaging van frequentie op lijn 4 en 5 vind ik vreemd, beide lijnen hebben echt geen onderbezetting hoor met de huidige frequentie. Maar ja er moet toch ergens gesnoeid worden. Ik zag laats ergens dat er op haast geen enkele lijn winst gemaakt word. Lijn 74 en 77 kosten ontzettend veel geld om te laten rijden doordat het zeer lange lijnen zijn waarbij de uiteinden haast niet gebruikt worden. Zou die lijnen dan ook knippen om de kostendekkingsgraad omhoog te halen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Het niet gebruiken van de uiteinden van die lijnen is dan ook wel te zien aan de inkortingen die ze krijgen in Bilthoven en Driebergen :wink: En tja, op zich is het natuurlijk een goed streven dat die lijnen ooit gekoppeld zijn voor een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Utrecht vanuit Nieuwegein, maar om nou te zeggen dat ik veel mensen zie blijven zitten op Utrecht Centraal... niet echt, hooguit van de Bleekstraat ri. Zeist/Bilthoven maar daar hoef je niet speciaal een doorgaande lijn voor te laten rijden.
Zie deze lijnen overigens ook wel weer geknipt worden in de nabije toekomst als er meer lijnen naar de Jaarbeurszijde van het station gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

De zuidelijke gedeeltes ook eigenlijk. Lijn 77 naar vreeswijk vervoert geen hond. Ook de verschillende pieken kwa drukte. Lijn 74 naar Zeist is vele malen drukker dan 74 naar nieuwegein. Ik zou die twee lijnen uit nieuwegein wel door laten rijden naar het centrum, zeker als de sneltram volgend jaar word ingekort.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nou heb ik eigenlijk zelden in lijn 77 door Nieuwegein Zuid gezeten, maar opvallend dat 'ie kennelijk zo rustig is gezien lijn 65 wel redelijk wat instappers in Vreeswijk kent (ook naar Utrecht, naast de aanzienlijke stroom naar het Oosterlichtcollege).

Wat betreft lijn 74 naar Nieuwegein: daar zit wel een belangrijk verschil in spitsrichting. In de ochtendspits is de 74 naar Nieuwegein inderdaad redelijk rustig, maar is de 74 vanuit Vianen juist goed gevuld. De 65/66 hebben echter juist dan hun spitspiek naar Nieuwegein (gezien die het industriegebied bedienen), waardoor de verhouding scheef lijkt maar dat eigenlijk niet is.
In de avondspits, spreek hierbij uit ervaring, is de 74 ri. Nieuwegein ook best aardig gevuld (in ieder geval vanuit Utrecht Zuid) maar wordt deze hoe dichter bij Vianen hoe leger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

tijdens de avondspits is lijn 74 richting nieuwegein niet zo druk als lijn 77.. ik reis regelmatig met 74 naar mijn ouders. de ''drukte'' begint wel altijd pas later in de avondspits. lijn 77 is echter wel weer vaak bomvol tot galecop. ik zou lijn 77 tot stadscentrum laten rijden en tussen stadscentrum en vreeswijk met bijvoorbeeld van die fryskers rijden. moet totaal geen probleem zijn.

er moet trouwens ook snel eens een oplossing gezocht worden voor de balijelaan/vondellaan. tijdens de avondspits staat het verkeer daar soms zo lang stil. zie vaak genoeg gewoon haast 10 bussen vast staan in het verkeer. van mij part bussen inkorten tot westraven waar men over kan stappen op de tram. zeker lijn 65 en 66.
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 19 okt 2011, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Geert »

Daniel schreef:In de avondspits, spreek hierbij uit ervaring, is de 74 ri. Nieuwegein ook best aardig gevuld (in ieder geval vanuit Utrecht Zuid) maar wordt deze hoe dichter bij Vianen hoe leger.
Veel Vianers/Vianezen (?) nemen bus 63 naar het busstation van Vianen en stappen daar dan over op de 74 (en 's ochtends andersom natuurlijk). Dat kan behoorlijk wat reistijd schelen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Klopt . op zondag is het eigenlijk ook best slecht gesteld voor de vianers/vianezen. als je ergens in de buurt van het eindpunt woont kan je beter naar lekbrug fietsen anders moet je heel vianen door met de bus. zo zonde dat de tram niet doorgetrokken word naar vianen. als is het maar voor een betere verbinding tussen nieuwegein en vianen.
Laatst gewijzigd door webguy op wo 19 okt 2011, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Daniel »

010jongen schreef:er moet trouwens ook snel eens een oplossing gezocht worden voor de balijelaan/vondellaan. tijdens de avondspits staat het verkeer daar soms zo lang stil.
De reconstructie van de Balijelaan is sinds begin deze week afgerond en de boel loopt daar nu stukken beter. Vooral de bushalte ri. CS aan het uiteinde van de busbaan (dus net voor de Rijnlaan) i.p.v. die onmogelijke tussen de verkeerslichten gepropte halte die het eerst was scheelt nogal in de doorstroming.

De Vondellaan kan inderdaad weleens goed vast staan in de avondspits, maar het is werkelijk van dag tot dag verschillend. Ik merk trouwens dat de boel al minder vaak vaststaat nu autoverkeer vanaf de Bleekstraat ri. Vondellaan niet meer toegestaan is. Daardoor kan het verkeerslicht bij de kruising Vondellaan / Bleekstraat vaker op groen en dat scheelt aanzienlijk in de doorstroming.
Maar ook dit lost zich vanzelf op als de lijnen uit Nieuwegein uiteindelijk naar de Jaarbeurszijde van het station gaan. Busbaan op de Balijelaan is er nu al op aangepast trouwens...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: BRU besluit: Qbuzz nieuwe vervoerder regio Utrecht

Bericht door Suus »

Een tramlijn naar Vianen aanleggen is leuk voor de Vianenders (want zo noem je die mensen daar), maar qua ontsluiting zal de plaats dan wel flink moeten inleveren want de concurrerende buslijnen kunnen ze dan wel vergeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 59 gasten