Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:@Wubbo: En toevallig zijn die drie verbouwingen nu al aan de gang en bestaan de aansluitingen in Utrecht ook nu al, terwijl er nu wel gewoon een prima aansluiting geboden kan worden.
Huh? Zijn er nu al minder sporen beschikbaar op Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal?

Over het overzicht: volgens mij is de Wiki vrij goed bij.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Daniel schreef:@Wubbo: En toevallig zijn die drie verbouwingen nu al aan de gang en bestaan de aansluitingen in Utrecht ook nu al, terwijl er nu wel gewoon een prima aansluiting geboden kan worden.
Hier is de verklaring:

De series 5000 en 5100 moeten in Den Haag Centraal samen op 1 spoor keren. Met een minimale keertijd van 6 minuten, een kwartierdienst en een symmetrische dienstregeling (allemaal eisen van NS en ProRail) zijn de enige mogelijke vertrektijden vanuit Den Haag Centraal: .11 .12 of .13. De aankomsttijden vanuit Den Haag HS zijn dan .04 .03 of .02. Doordat er een gelijkvloerse kruising zit bij Den Haag HS zijn de enige mogelijke tijden die overblijven op HS:

.00 Aankomst Sprinter uit Den Haag Centraal
.00 Aankomst IC uit Leiden
.00 Vertrek Sprinter naar Den Haag Centraal

De IC's later laten aankomen kan niet omdat de Sprinters naar Den Haag dan ook later moeten vertrekken. De IC's eerder laten aankomen kan ook niet omdat de Benelux en Fyra-vervanger dan in de weg zitten. Aankomsttijd in HS staat dus 100% vast. De enige verandering ten opzichte van de huidige situatie (waarbij er ook geen aansluiting met de sneltreinen is) is dat de IC's 2 minuten worden stilgehouden op Den Haag HS om een cross-platform overstap te krijgen tussen de s2100 en s5000 en tussen de s2200 en s5000. Richting Den Haag zijn de tijden iets meer verschoven omdat de symmetrietijd is rechtgetrokken naar .00/.30.
Laatst gewijzigd door RoelZ1 op za 08 okt 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13660
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

De regio Amsterdam heeft verminderd spoorgebruik als gevolg van de volgende infrastructurele projecten:
- Station Halfweg (tot juli 2012)
- Viaduct Westrandweg A 5 (tot begin 2012)
- Verbouwing Sloterdijk (2012 geen last meer, de rest van het project is gecancelled)
- Verbreding A 10 west, Tweede Coentunnel (tot medio 2012)
- Aanleggen fietstunnel Amsterdam Centraal (tot medio 2012)
- Aanleggen extra poortvrije onderdoorgangen Amsterdam Centraal (tot eind 2013)
- OV SAAL: Extra spoorcapaciteit Hoofddorp-Schiphol-Almere-Lelystad (korte termijnmaatregelen: 2011-2016)
(Ik lees net in een tussenzin dat er één van de twee varianten is dat alle intercity's in de toekomst op station Weesp gaan stoppen)
- Verbouwing station Wormerveer (gereed 2013)
- Station Almere Poort (Gereed 2013)
Kortom, best wel veel projecten dus die hun impact op de dienstregeling in 2012 :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

RoelZ1 schreef:De series 5000 en 5100 moeten in Den Haag Centraal samen op 1 spoor keren. Met een minimale keertijd van 6 minuten, een kwartierdienst en een symmetrische dienstregeling (allemaal eisen van NS en ProRail) zijn de enige mogelijke vertrektijden vanuit Den Haag Centraal: .11 .12 of .13. De aankomsttijden vanuit Den Haag HS zijn dan .04 .03 of .02. Doordat er een gelijkvloerse kruising zit bij Den Haag HS zijn de enige mogelijke tijden die overblijven op HS
Vergeet niet dat als je in de ICs gaat schuiven de stoptreinen meeschuiven! Mogelijk lost dat al problemen op, maar daar zou ik dan even wat gedetailleerder naar moeten kijken.
De IC's later laten aankomen kan niet omdat de Sprinters naar Den Haag dan ook later moeten vertrekken.
Tenzij de verschuiving zodanig wordt dat de Sprinter naar Den Haag Centraal er voorlangs kan kruisen natuurlijk. En wil je in Rotterdam weer aansluiten dan moet je toch ook wel zeker 5 minuten later gaan rijden met je IC. De andere kant op evenzoveel eerder, waardoor de sprinter wellicht ook mee kan verschuiven.
De IC's eerder laten aankomen kan ook niet omdat de Benelux en Fyra-vervanger dan in de weg zitten.
Da's een omgekeerde redenering. De nieuwe dienst op de Oude Lijn is geoptimaliseerd op het verdwijnen van de Benelux, dus in principe kan de Benelux dan niet in de weg zitten maar is het die serie die je er nog extra tussendoor propt.
Daarnaast is de ICs eerder laten aankomen ook geen oplossing voor het aansluitingsprobleem in Rotterdam (komend uit Asd). De andere kant op is er trouwens ook nog altijd zes minuten ruimte tussen de s9200 / s600 en de s2100 / s2200.

Maar eigenlijk is het dus gewoon vooral het naar HS afbuigen van de s5000 wat meer ellende brengt dan dat het voordelen oplevert...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Daniel schreef: Vergeet niet dat als je in de ICs gaat schuiven de stoptreinen meeschuiven! Mogelijk lost dat al problemen op, maar daar zou ik dan even wat gedetailleerder naar moeten kijken.

Tenzij de verschuiving zodanig wordt dat de Sprinter naar Den Haag Centraal er voorlangs kan kruisen natuurlijk. En wil je in Rotterdam weer aansluiten dan moet je toch ook wel zeker 5 minuten later gaan rijden met je IC. De andere kant op evenzoveel eerder, waardoor de sprinter wellicht ook mee kan verschuiven.
Op Den Haag HS zijn deze vier eisen onmogelijk te verenigen:
- Sprinters richting Den Haag vertrekken voordat de IC uit Leiden binnen is
- Sprinters en IC's geven aansluiting op elkaar (de tijden van Sprinters en IC's zijn dus ongeveer gelijk)
- Sprinters keren op CS op 1 spoor
- Symmetrische dienstregeling

Dat is heel logisch, want vertrekken voordat de IC uit Leiden binnen is betekent dus ook vertrekken voordat de Sprinter uit Den Haag binnen is. Dat betekent dat het spoor op Centraal nog bezet is en dan kan je niet meer op 1 spoor keren.
Maar eigenlijk is het dus gewoon vooral het naar HS afbuigen van de s5000 wat meer ellende brengt dan dat het voordelen oplevert...
Een exacte kwartierdienst vormen met de s2200 is eigenlijk al genoeg om die aansluiting verloren te laten gaan. Maar is voor de helft van de reismogelijkheden tussen Utrecht en Dordrecht 7 minuten extra reistijd nou zo ellendig dat het de voordelen van strakke kwartierdiensten, meer IC-stops op veel stations en elk kwartier een snellere verbinding naar Den Haag Centraal teniet doet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

RoelZ1 schreef:Een exacte kwartierdienst vormen met de s2200 is eigenlijk al genoeg om die aansluiting verloren te laten gaan.
Dat is de fout dan ook ja, het baseren van de kwartiersdienst op wat nagenoeg de huidige tijden van de s2200 zijn.
Maar is voor de helft van de reismogelijkheden tussen Utrecht en Dordrecht 7 minuten extra reistijd nou zo ellendig at het de voordelen van strakke kwartierdiensten, meer IC-stops op veel stations en elk kwartier een snellere verbinding naar Den Haag Centraal teniet doet?
Ja! Heb de nodige ervaring met dat reisje en daarbij valt toch wel op dat er best een redelijke stroom overstappers is. Die wordt nu veroordeeld tot de Sprinter op of het ene of het andere deeltraject (veel zal er ook ri. Alexander en Gouda gaan immers, naar Utrecht loont wachten op de IC nog enigzins). Vergeet daarbij niet dat de Sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht nu al nog net niet doormidden breken van de hoeveelheid reizigers, dus wil je daar überhaupt wel nog meer reizigers bij hebben. De ICs zijn daar veel beter op afgestemd qua capaciteit.
De voordelen van strakke kwartiersdiensten zijn leuk op de bewuste corridor, maar reizigers reizen nu eenmaal niet uitsluitend op één corridor. Dan kan een scheve kwartiersdienst met goede aansluitingen dus weleens veel zinvoller zijn dan een strakke kwartiersdienst zonder aansluitingen.
Het effect van meer IC-stops wordt ook deels teniet gedaan. Wel leuk immers die twee extra treinen op Rotterdam Blaak, maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan als je verderop op de corridor moet zijn. Als je moet overstappen kom je door de onderlinge aansluitingen immers toch al tegelijk op de knoop aan met stoptrein of IC.

Die kwartiersdienst naar Den Haag Centraal voegt ook niet zo gek veel toe, de combi s5100 / s1900 biedt namelijk al nagenoeg een kwartiersdienst tussen HS en Centraal met dusdanige aansluitingen dat zo goed als elke verbinding om het kwartier mogelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Daniel schreef:
Maar is voor de helft van de reismogelijkheden tussen Utrecht en Dordrecht 7 minuten extra reistijd nou zo ellendig at het de voordelen van strakke kwartierdiensten, meer IC-stops op veel stations en elk kwartier een snellere verbinding naar Den Haag Centraal teniet doet?
Ja! Heb de nodige ervaring met dat reisje en daarbij valt toch wel op dat er best een redelijke stroom overstappers is. Die wordt nu veroordeeld tot de Sprinter op of het ene of het andere deeltraject (veel zal er ook ri. Alexander en Gouda gaan immers, naar Utrecht loont wachten op de IC nog enigzins). Vergeet daarbij niet dat de Sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht nu al nog net niet doormidden breken van de hoeveelheid reizigers, dus wil je daar überhaupt wel nog meer reizigers bij hebben. De ICs zijn daar veel beter op afgestemd qua capaciteit.
Als het grootste deel van die reizigers tussen Dordrecht en Rotterdam Alexander reizen (wat best aannemelijk is) dan is er niet zo veel aan de hand, de snelste verbinding is nu ongeveer 30 minuten en dat is volgend jaar nog steeds zo (ook als je met de sprinter reist tussen Rotterdam Centraal en Alexander). Er zullen best wel reizigers Dordrecht-Utrecht zijn, maar NS kan nu eenmaal niet iedereen blij maken en er zijn meer reizigers op het traject Den Haag - Rotterdam dan Dordrecht - Utrecht...
Die kwartiersdienst naar Den Haag Centraal voegt ook niet zo gek veel toe, de combi s5100 / s1900 biedt namelijk al nagenoeg een kwartiersdienst tussen HS en Centraal met dusdanige aansluitingen dat zo goed als elke verbinding om het kwartier mogelijk is.
Uhm... Vertrek uit Den Haag C om .21/.28/.51/.58, uit HS om .00/.07/.30/.37, noem ik geen kwartierdienst :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21288
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Meltrain »

De reisplanner geeft bij reizen Ut --> Ddr 2x per uur s2800 + s1900 en twee keer per uur NO en s5100.
Is er nog een kans dat de s5100 weer met DD-AR (of DDZ) gaat rijden?
(Als er iets anders dan SLT in de s5000 of s5100 komt, zal ik beloven om nooit meer te klagen over de schandalige frequentieverlaging van Rlb. (A) )
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 09 okt 2011, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
RoelZ1 schreef:Een exacte kwartierdienst vormen met de s2200 is eigenlijk al genoeg om die aansluiting verloren te laten gaan.
Dat is de fout dan ook ja, het baseren van de kwartiersdienst op wat nagenoeg de huidige tijden van de s2200 zijn.
Ook hier heb je niet zo veel keus. Gegeven de verbouwing op Amsterdam Centraal zul je al je IC's daar moeten keren op 1 spoor. Dan kom je al gauw in ongeveer de huidige 2200-tijden uit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Is er nog een kans dat de s5100 weer met DD-AR (of DDZ) gaat rijden?
Helaas, als er eenmaal SLT rijdt kom je daar (planmatig) nooit meer vanaf...(en DDZ is absoluut IC-materieel dat krijg je zeker niet in een Sprinterdienst)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:
Daniel schreef:
RoelZ1 schreef:Een exacte kwartierdienst vormen met de s2200 is eigenlijk al genoeg om die aansluiting verloren te laten gaan.
Dat is de fout dan ook ja, het baseren van de kwartiersdienst op wat nagenoeg de huidige tijden van de s2200 zijn.
Ook hier heb je niet zo veel keus. Gegeven de verbouwing op Amsterdam Centraal zul je al je IC's daar moeten keren op 1 spoor. Dan kom je al gauw in ongeveer de huidige 2200-tijden uit.
Ik zie dat verband niet, net alsof je op andere tijdstippen niet op 1 spoor zou kunnen keren...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Als het grootste deel van die reizigers tussen Dordrecht en Rotterdam Alexander reizen (wat best aannemelijk is) dan is er niet zo veel aan de hand, de snelste verbinding is nu ongeveer 30 minuten en dat is volgend jaar nog steeds zo (ook als je met de sprinter reist tussen Rotterdam Centraal en Alexander). Er zullen best wel reizigers Dordrecht-Utrecht zijn, maar NS kan nu eenmaal niet iedereen blij maken en er zijn meer reizigers op het traject Den Haag - Rotterdam dan Dordrecht - Utrecht...
Daarbij ga je er vanuit dat al die reizigers op loopafstand van station Dordrecht wonen, maar als ook nog enig voor- en/of natransport hebt gaat de reistijd pas echt oplopen.
Die kwartiersdienst naar Den Haag Centraal voegt ook niet zo gek veel toe, de combi s5100 / s1900 biedt namelijk al nagenoeg een kwartiersdienst tussen HS en Centraal met dusdanige aansluitingen dat zo goed als elke verbinding om het kwartier mogelijk is.
Uhm... Vertrek uit Den Haag C om .21/.28/.51/.58, uit HS om .00/.07/.30/.37, noem ik geen kwartierdienst :')
Beetje verkeerd gekeken, 'tis de s5000 die ongeveer in een kwartiersligging zit met de s1900 (nouja, 10/20). Maar dan nog, voor een verbinding als Den Haag HS - Den Haag Centraal hebben ze trams uitgevonden. Waarom daar nu nog meer treinen moeten gaan rijden die vooral gevoelig zijn voor conflicterende kruisingen :roll:
Lijkt me dat je een hoop vrijheid terugkrijgt als je bijvoorbeeld de s5000 op Den Haag HS zou laten keren. Da's infratechnisch mogelijk met een binnenkomst vanuit Rotterdam vanaf 305b doorwisselend naar spoor 3 (zitten ook geen kruisende treinen in de weg) en de 5000 kan daar keurig op zichzelf keren. De dan op zichzelf kerende s5100 past dan ook nogsteeds op 1 spoor op Den Haag Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Daniel schreef:Ik zie dat verband niet, net alsof je op andere tijdstippen niet op 1 spoor zou kunnen keren...
Dat klopt ja:
We hebben in Nederland (en eigenlijk in heel Europa) een symmetrietijd van .00 en .30 (Met halfuursdiensten ook om .15 en .45) . Dit betekent dat twee treinen van dezelfde serie zichzelf kruisen op die tijd. Let maar eens op als je in de trein zit, je zult altijd om .00 en .30 dezelfde trein de andere kant op tegen komen. Dat betekent dat een willekeurige vertrektijd (bijvoorbeeld .02) vanuit het beginstation gelijk de aankomsttijd van dezelfde trein de andere kant op vast legt. Die aankomsttijd wordt dan namelijk .58. Daarmee leg je vanzelf ook de keertijd vast (4 minuten). 4 minuten is niet genoeg tijd om te keren omdat je ook altijd wat buffertijd wilt hebben dus kies je ervoor om 34 minuten te keren, maar dat betekent dus wel dat je een extra spoor nodig hebt.

Gegeven de NS-eis voor IC's van een keertijd van minstens 10 minuten en een minimale opvolgtijd tussen vertrek en aankomst op 1 spoor hou je eigenlijk nog maar twee mogelijkheden over voor een kerende kwartierdienst IC op 1 spoor:

Optie 1 (series keren op elkaar)
.02 aankomst -> .13 vertrek
.17 aankomst -> .28 vertrek
.32 aankomst -> .43 vertrek
.47 aankomst -> .58 vertrek

Optie 2 (series keren op zichzelf)
.09 aankomst -> .21 vertrek
.24 aankomst -> .36 vertrek
.39 aankomst -> .51 vertrek
.54 aankomst -> .06 vertrek

Voor de combinatie s2200/s2100 is in Amsterdam voor de bovenste situatie gekozen en ook voor de combinatie s5000/s5100 in Den Haag Centraal is voor de bovenste optie gekozen ook al kan er voor sprinters iets worden afgeweken omdat de minimale keertijd daar korter is.

Het enige mogelijke alternatief zou dus zijn om zowel in Amsterdam als in Den Haag voor de onderste optie te gaan. In dat geval zou je vanuit HS ongeveer de volgende tijden krijgen:

.20 Aankomst Sprinter uit Roosendaal
.22 Aankomst IC uit Amsterdam
.22 Vertrek Sprinter naar Den Haag C
.23 Aankomst Sprinter uit Den Haag C
.25 Vertrek IC naar Dordrecht
.25 Vertrek Sprinter naar Breda

In dit geval zou je een hele goede aansluiting hebben vanuit de s2800 en s500 op de s2100 en s2200 richting Dordrecht. Echter! Er is geen plaats meer voor de s1900 die nauwelijks verschoven kan worden omdat hij helemaal vast zit in de knoop in Eindhoven. De enige optie voor de s1900 zou zijn om hem 5 minuten te vertragen door hem eerder uit Den Haag te laten vertrekken. Verder heb ik niet gekeken wat dit zou doen met de overige treinpaden waar je mee zit tussen Dordrecht en Breda/Vlissingen, de tijden van de s4800 die moeten passen in Uitgeest en de tijden van de s3400 die daar weer van afhankelijk zijn en moeten passen tussen Uitgeest en Hoorn. Ook heb ik nu niet gekeken of het nog mogelijk is om de Benelux-trein er tussen te proppen. Met de geplande tijden zou hij namelijk tussen Den Haag en Rotterdam achter de Sprinter aan sukkelen.
Maar dan nog, voor een verbinding als Den Haag HS - Den Haag Centraal hebben ze trams uitgevonden. Waarom daar nu nog meer treinen moeten gaan rijden die vooral gevoelig zijn voor conflicterende kruisingen
De sprinters naar Centraal worden vooral gebruikt om over te stappen op de treinen naar Zoetermeer, Gouda en Utrecht.
Reizigers met een bestemming in Den Haag stappen meestal op HS uit omdat er meer treinen naar HS gaan. Als Dordrecht niet eens genoegen mag nemen met een Sprinter die aansluit op de trein naar Utrecht is een trein naar HS, tram naar Centraal, trein naar Utrecht voor reizigers uit Rijswijk en Den Haag Moerwijk wel een beetje hypocriet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Je hoeft mij niet te leren hoe het met symmetrie zit hoor, dat wist ik zelf ook al wel. Overduidelijk ligt hier het symmetriepunt op de verkeerde plek gezien het consequente gebrek aan een aansluiting :wink:
RoelZ1 schreef:Het enige mogelijke alternatief zou dus zijn om zowel in Amsterdam als in Den Haag voor de onderste optie te gaan. In dat geval zou je vanuit HS ongeveer de volgende tijden krijgen:

.20 Aankomst Sprinter uit Roosendaal
.22 Aankomst IC uit Amsterdam
.22 Vertrek Sprinter naar Den Haag C
.23 Aankomst Sprinter uit Den Haag C
.25 Vertrek IC naar Dordrecht
.25 Vertrek Sprinter naar Breda

In dit geval zou je een hele goede aansluiting hebben vanuit de s2800 en s500 op de s2100 en s2200 richting Dordrecht. Echter! Er is geen plaats meer voor de s1900 die nauwelijks verschoven kan worden omdat hij helemaal vast zit in de knoop in Eindhoven. De enige optie voor de s1900 zou zijn om hem 5 minuten te vertragen door hem eerder uit Den Haag te laten vertrekken.
Mwoh, als ik zo de tijden bekijk kan 'ie gewoon kort achter de andere IC aan. Richting centraal zou 'ie er dan kort voor zitten (je noemt alleen de Sprinter-tijd, maar gezien de knoop moet de IC ook ergens in die buurt rijden). Dat komt in voor wat betreft de overkruising naar Den Haag Centraal ook net goed uit tussen de ICs door.
Verder heb ik niet gekeken wat dit zou doen met de overige treinpaden waar je mee zit tussen Dordrecht en Breda/Vlissingen
Gezien je de knopen op Hollands Spoor behoudt zal daar geen probleem ontstaan, de ligging van de treinen ten opzichte van elkaar blijft immers gelijk. Hooguit zou er een goederenpad in de weg kunnen zitten daar.
Ook heb ik nu niet gekeken of het nog mogelijk is om de Benelux-trein er tussen te proppen. Met de geplande tijden zou hij namelijk tussen Den Haag en Rotterdam achter de Sprinter aan sukkelen.
De vraag is of dat onacceptabel is voor een trein die er zowiezo tussengepropt moet worden omdat de dienstregeling er niet meer op is afgestemd.
De sprinters naar Centraal worden vooral gebruikt om over te stappen op de treinen naar Zoetermeer, Gouda en Utrecht.
Reizigers met een bestemming in Den Haag stappen meestal op HS uit omdat er meer treinen naar HS gaan. Als Dordrecht niet eens genoegen mag nemen met een Sprinter die aansluit op de trein naar Utrecht is een trein naar HS, tram naar Centraal, trein naar Utrecht voor reizigers uit Rijswijk en Den Haag Moerwijk wel een beetje hypocriet.
Wel appels met appels vergelijken. Rijswijk en Moerwijk liggen binnen de Haagse agglomeratie dus daarmee zijn er al veel meer verbindingen mogelijk dan tussen Rotterdam en Dordrecht.
- Rijswijk - Voorburg is 10 minuten sneller mogelijk met bus 23 dan met de trein. En met de OVC ook wel relevant: aanmerkelijk rechtstreekser.
- Rijswijk - Zoetermeer is zowiezo met bovenstaande optie via Voorburg zonder reistijdverlies en met evenveel overstappen mogelijk, in de spits ook 10 minuten sneller met lijn 52.
- Rijswijk - Gouda is net zo snel via Voorburg (bus 23 + Sprinter) als via Den Haag Centraal (Sprinter + IC)
- Rijswijk - Utrecht zou wel langzamer worden, maar da's nu pas echt een verbinding waarvan ik zeer sterk afvraag of 'ie nu veelgevraagd is.
Vanaf Moerwijk kan je ervanuit gaan dat een redelijk deel van de reizigersaanvoer met tram 16 plaatsvindt. In die tram kan je ook gewoon blijven zitten naar Centraal. Met de overstaptijd die je zowiezo nodig hebt meegerekend scheelt dat amper tijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door RoelZ1 »

Daniel schreef: Mwoh, als ik zo de tijden bekijk kan 'ie gewoon kort achter de andere IC aan. Richting centraal zou 'ie er dan kort voor zitten (je noemt alleen de Sprinter-tijd, maar gezien de knoop moet de IC ook ergens in die buurt rijden). Dat komt in voor wat betreft de overkruising naar Den Haag Centraal ook net goed uit tussen de ICs door.
De IC-tijden staan er wel bij. Zowel de IC naar Dordrecht als de Sprinter naar Breda zouden om .25 vertrekken. Als je de IC naar Venlo daar vlak achteraan zou sturen kom je dus in conflict met de Sprinter die op het zelfde moment zou vertrekken. Als je de Sprinter in Rijswijk zou laten wachten totdat ook de s1900 voorbij is zou je bij Schiedam Centrum en Blaak in conflict komen omdat de s1900 daar niet stopt en de IC naar Dordrecht wel. De enige overgebleven optie zou een vertrek uit HS zijn om .21 of .22. Voor de IC naar Dordrecht uit. Dat is dus 6 of 5 minuten trager dan nu.
Gezien je de knopen op Hollands Spoor behoudt zal daar geen probleem ontstaan, de ligging van de treinen ten opzichte van elkaar blijft immers gelijk. Hooguit zou er een goederenpad in de weg kunnen zitten daar.
De s1900 houdt ongeveer zijn huidige pad, dus de Sprinter en IC tussen Dordrecht en Breda kunnen ook nog conflicteren. Ook heb ik niet gekeken wat het met de keringen in Dordrecht zou doen. Daar kunnen ook nog conflicten ontstaan.
De vraag is of dat onacceptabel is voor een trein die er zowiezo tussengepropt moet worden omdat de dienstregeling er niet meer op is afgestemd.
Je haalt dan de grenstijd bij Roosendaal niet meer. Je kan hem dus wel vertragen, maar alleen door hem later in Amsterdam aan te laten komen en eerder uit Amsterdam te laten vertrekken. Door hem vanuit Den Haag HS achter een Sprinter aan te laten hobbelen kom je dus te laat. Dan zou je dus nog eerder uit HS moeten vertrekken. De vraag is dan of het nog passend te krijgen is tussen Amsterdam en Schiphol.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Welk probleem zijn we hier nou eigenlijk aan het oplossen? Als ik het me goed herinner was het probleem dat er nog maar 2x/uur een verbinding Dordrecht - Utrecht was (s2800 plus s1900). Nu zie ik allerlei oplossingen voorbij komen, die resulteren in het vertragen van de s1900, het afstappen van strakke kwartierdiensten, het vertragen van de Beneluxtrein, het keren op Den Haag HS (en daarbij de cross-platform overstap in zuidelijke richting verknallen), etcetera. En dat alleen maar om Dordrecht - Utrecht weer 4x/uur te maken? Ik heb echt het idee dat we nu meer reizen aan het vertragen zijn dan dat we er versnellen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Geert »

Als ik trouwens in de planner kijk kun je nog steeds met 4 keer per uur vanuit Dordrecht naar Utrecht via Rotterdam, en de sprinterverbinding is maar 5 minuten trager. Is die 5 minuten nou iets om je heel druk over te maken voor een relatief kleine groep reizigers? Ik weet het wel...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Er zijn slechtere verbindingen die in mijn ogen meer aandacht verdienen dan een 2x per uur IC-IC en 2x per uur IC-SP overstap in nog geen 10 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Als ik trouwens in de planner kijk kun je nog steeds met 4 keer per uur vanuit Dordrecht naar Utrecht via Rotterdam, en de sprinterverbinding is maar 5 minuten trager. Is die 5 minuten nou iets om je heel druk over te maken voor een relatief kleine groep reizigers? Ik weet het wel...
Als je de voorgaande berichten gelezen had: ja die vijf minuten is iets om je druk over te maken. Je mist immers vervolgens alles wat je kunt missen in Dordrecht. Waarmee je dus net zogoed in Rotterdam een kwartier kunt blijven wachten, da's even snel als het station niet je eindpunt is (wat voor een aanzienlijk deel van de reizigers het geval is). En dan heb je ook nog het feit dat de bewuste Sprinters er eigenlijk al geen reizigers meer bij kunnen hebben. Of NS moet voortaan op de overvolnorm plannen ofzo.

En als de reizigersstroom zo klein zou zijn geweest had NS vast niet zoveel moeite gedaan om de tariefbepaling voortaan via Rotterdam i.p.v. Geldermalsen te laten lopen. Dat scheelt namelijk maar 10 cent per enkele reis (eerste klas € 5,10)

@Bee: geef eens wat voorbeelden dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Moet ik nu echt allerlei lange overstappen uit mijn mouw gaan schudden die ook nog minder vaak rijden dan 4x per uur? Dan ben ik nog wel even bezig hoor.

Denk aan Den Helder - Hoorn, Heerhugowaard - Purmerend of Zoetermeer - Rotterdam Alexander (die kan dan wel weer 4x per uur, maar 2x per uur is de overstap 16 minuten) of Dalfsen - Almelo, met overstappen die in beide richtingen heel lang duren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Ik heet dan wel geen Bee, maar:
  • Amf - Ledn (overstap 16 minuten in Utrecht in snelste verbinding)
  • Ah - Ledn (overstap 18 minuten in Utrecht)
  • Hn - Asb (de enige logische verbinding is met alleen maar Sprinters)
  • Amf - Ht (overstap 10 minuten in Utrecht)
  • Ut - Rai (als je je verbinding met overstaps in Asb en Dvd hebt gemist, is je snelste verbinding met de s5700...)
  • Ut - Zv (voortaan met een comfortabele 19 minuten overstap in Arnhem)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door JeePee »

Als Daniel nu sportief is gaat ie lekker knutselen in excel:
- maak een drgl voor heel Nederland
- Optimaliseer alles maar op Dordrecht, wat jij wilt, maar zorg ervoor dat andere overstappen niet slechter worden
- Zorg ervoor dat het qua capaciteit past inclusief de bijbehorende BSO en verplichte marges in kruisingen
- Lever voor elke treinserie een route via sporen zodat deze ook controleerbaar niet conflicteren met andere series
- Zorg ervoor dat de cargootjes nog ergens kunnen rijden.

Viel Spass

Of wacht tot de NMBS de boel overneemt en alles concentreert op Dordrecht zoals bij de Zuiderburen gebeurt met Brussel.
Pff wat een onzin zeg.

Ow ja wou je nog een veel gebruikte overstap die slechter is? NoordOost op de NoordZuid. 29' in Utrecht... Er rijdt overigens ook een bus tussen Dordrecht en Utrecht...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Amf - Ledn (overstap 16 minuten in Utrecht in snelste verbinding)
Dat zou wel een ideale zijn om mee te schuiven als je toch op de oude lijn aan het schuiven bent (al gaat heel knoop Weesp dan ook mee, dat heeft weer meer invloed elders).
Ah - Ledn (overstap 18 minuten in Utrecht)
Of een nette van 7 minuten op Schiphol. Reistijd via die route is slechts 1 minuut langer!
Hn - Asb (de enige logische verbinding is met alleen maar Sprinters)
Owja joh? Ik krijg uit de planner alleen maar IC Hn - Ass met een nette overstap op een Sprinter van Ass naar Asb (gezien dit een typische verbinding met veel spitsvraag zal zijn, in de daluren is 'ie wel zoals je schrijft :wink: )
Amf - Ht (overstap 10 minuten in Utrecht)
Die's niet slechter of beter dan nu. Daarnaast vraag ik me af of een dergelijke overstaptijd op een druk station als Utrecht C. nu echt ongewenst is.
Ut - Rai (als je je verbinding met overstaps in Asb en Dvd hebt gemist, is je snelste verbinding met de s5700...)
Deze ben ik het volledig mee eens, erg raar dat ze de Sprinter Utrecht - Amsterdam Zuid eruit gegooid hebben.
Ut - Zv (voortaan met een comfortabele 19 minuten overstap in Arnhem)
Hier vraag ik me af waarom een overstap van 4 minuten van spoor 8 naar spoor 6 in Arnhem als niet haalbaar wordt gezien, de overstap van 0 minuten (op tijden dat er een ICE rijdt) is net zo lullig als degene waarmee deze discussie begon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

JeePee schreef:Ow ja wou je nog een veel gebruikte overstap die slechter is? NoordOost op de NoordZuid. 29' in Utrecht...
Tja, voor die ene verdwaalde reiziger Zwolle - Weert is dat wel een onhandige, maar da's de enige reis waarbij die verbinding wordt geadviseerd :P
Er rijdt overigens ook een bus tussen Dordrecht en Utrecht...
In 2012 niet meer volgens de oorspronkelijke plannen. Dan mag je via Gorinchem. Arriva mag dan wel vast wat extra capaciteit gaan inplannen, want afhankelijk van je bestemming is die verbinding ook nog eens sneller (zeker naar Utrecht-Zuid)

Owja trouwens... verschuiven van de s2100 voor een aansluiting naar Utrecht in Rotterdam levert als gratis bijwerking een aansluiting s2100 -> Fyra op. Dat lijkt me in ieder geval geen ongewenste ontwikkeling (andersom bestond die aansluiting al)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13539
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Ah - Ledn (overstap 18 minuten in Utrecht)
Of een nette van 7 minuten op Schiphol. Reistijd via die route is slechts 1 minuut langer!
Waarom zou je die route nemen dan als je evenveel overstappen hebt en een langere reistijd?

Maar goed, deze discussie wordt heel erg welles-nietes zo. Is er toevallig iemand die iets over reizigersaantallen tussen Dordrecht (en Roosendaal t/m Vlissingen) en Gouda en verder kan zeggen? Dan weten we tenminste over welk probleem we het hebben. En dan graag niet 'volgens mij veel' want daar helpen we de discussie niet verder mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten