Tirol september 2011

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Tirol september 2011

Bericht door Ronald »

Hierbij dan (eindelijk...) wat fotootjes van mijn tripje naar Tirol afgelopen september. Standplaats was Kufstein (in het Noordoosten van Tirol, vlak aan de Duitse grens). Van daaruit ben ik een paar dagen gaan toeren in Tirol en het aangrenzende Beieren.

Dag 1 (dinsdag 13 september)

De eerste dag gaat de reis naar het Stubaital, een dal ten zuidwesten van Innsbruck (en ook een bekend skigebied trouwens). De rit naar Innsbruck duurt ruim een half uurtje met de IC, welke het Italiaanse Verona als eindbestemming heeft.

Afbeelding

Op Innsbruck Hbf kun je op de tram stappen die je rechtstreeks een eind het Stubaital inbrengt. De tram rijdt eerst door het stadsverkeer van Innsbruck, waarna deze de "Stubaitalbahn" oprijdt richting Fulpmes. De Stubaitalbahn is van oorsprong een smalspoorlijn, maar een aantal jaren geleden aangesloten op het Innsbrucker tramnet. Er rijden dus dezelfde lagevloertrammetjes als op het stadsnet.

Afbeelding

Na een kwartiertje rijden door de stad gaat de tram bij het "Stubaitalbahnhof" de eigenlijke smalspoorlijn op. Direct begint de lijn te klimmen en wordt je getrakteerd op een fraai uitzicht over Innsbruck en het omliggende berglandschap 8-) .

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder is enigszins te zien hoe het spoorlijntje zich door het landschap slingert.

Afbeelding

De rit over het enkelsporige lijntje is met deze trams niet erg comfortabel. De wegligging is nogal beroerd (hots-hobbel-schots). Een sterke maag is dus van harte aanbevolen :pos: .
Na een uurtje wordt het eindpunt in Fulpmes bereikt. Vanaf Innsbruck is er inmiddels ruim 400 meter geklommen naar 950 meter boven zeeniveau.

De tram op het eindpunt in Fulpmes.

Afbeelding

Vanuit Fulpmes kun je verder per bus het Stubaital in. In het centrum van Fulpmes stap ik over op deze bus, die elk half uur naar het eindpunt van het Stubaital rijdt. Na drie kwartier en een klim naar ruim 1700 meter hoogte wordt je afgezet bij de "Mutterbergalm", tevens het beginpunt van de Gletscherbahn.

Afbeelding

Met de Schaufeljochbahn kun je vervolgens in drie etappes omhoog naar de Schaufeljochspitze, op ruim 3100 meter hoogte. De plaatjes spreken wel voor zich eigenlijk, waarbij het mooie weer natuurlijk ook wel meespeelt *O*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar uurtjes rondkijken (en een schnitzeltje eten natuurlijk) ga ik aan het eind van de middag met de rechtstreekse "Stubaitalbus" weer terug naar Innsbruck Hbf, alwaar ik weer overstap op de trein naar Kufstein.

Afbeelding

Afbeelding

==========
Dag 2 (woensdag 14 september)

De tweede dag is er wat slechter weer voorspeld, dus wordt het vandaag een "treinrondje". Onder andere de Karwendelbahn en de Ausserfernbahn staan op het programma.
In Innsbruck zet ik nog even een bijzondere "bus-met-aanhanger"-combinatie op de foto, iets wat ik zelf nog nooit gezien heb.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna neem ik de S-bahn naar Seefeld in Tirol, welke de route over de Karwendelbahn volgt.

Afbeelding

Het mooie van deze spoorlijn is, dat deze behoorlijk klimt en je getrakteerd wordt op een fraai uitzicht over het Inndal :pos: .

Afbeelding

Na een half uurtje klimmen wordt Seefeld bereikt, waar ik overstap op de RegionalExpress naar Garmisch-Partenkirchen. Deze treinen worden nog gereden door een loc BR111 met n-wagens.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is het inmiddels gaan regenen, zodat er van m'n plaatje van de skischans bij Garmisch-Partenkirchen helaas niet veel meer overblijft :cry:

Afbeelding

In Garmisch-Partenkirchen is er aansluiting op de Ausserfernbahn naar Reutte in Tirol. Het is een rustig lijntje; de trein rijdt dan ook maar elke twee uur (niet missen dus :!: ). Het is hier al met al wel een beetje zorgvuldig plannen.
De rit gaat vanaf Garmisch-Partenkirchen weer terug Oostenrijk in, via onder andere Ehrwald en Lermoos (wel wat sombere plaatjes in de regen).

Afbeelding

Eindpunt in Reutte, waar het BR425'je nog even op de foto gaat.

Afbeelding

De aansluitende trein naar Pfronten-Steinach en Kempten is een dieseltrein, aangezien hier de bovenleiding ophoudt. Op deze rit rijdt een Desiro (BR642).

Afbeelding

Na een half uurtje stap ik uit in Pfronten-Steinach, dat weer in Duitsland ligt. Dit is het laatste station dat bereikbaar is met mijn "Tirol-Ticket". Hier heb ik drie kwartier de tijd voordat de trein weer teruggaat, wat ruim genoeg is voor dit niet al te spannende oord.

Op de terugweg wordt een BR628'je ingezet.

Afbeelding

Afbeelding

De terugreis gaat dus via dezelfde route over Reutte en Garmisch-Partenkirchen.

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg houd ik nog even een "eetpauze" in Seefeld, waar inmiddels het zonnetje weer doorbreekt.

Afbeelding

Met tenslotte nog wat plaatjes van het gezellige centrumpje (met een paar érg dure hotels zie ik wel...)

Afbeelding

Afbeelding

==========
Dag 3 (donderdag 15 september)

De derde dag staat een rondje door het "Beierse Oberland" op het programma. De rit begint met de trein naar Jenbach, waar ik overstap op de bus naar de Achensee (Pertisau). Een mooi meer, maar het plaatsje heeft een wel erg hoog "Japanner-gehalte" -o- .

Afbeelding

Vanuit Pertisau gaat het per bus naar Beieren. Na een rit van anderhalf uur komen we aan in Tegernsee, een leuk plaatsje gelegen aan het gelijknamige meer.

Afbeelding

In ieder geval leuk genoeg om er een uurtje rond te kijken en wat foto's te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tegernsee ligt aan het spoornetwerk van de "Bayerische Oberlandbahnen" (BOB), een drietal spoorlijnen die München met het "Beierse Oberland" verbinden. Er zijn drie trajecten:
- München-Holzkirchen-Bayrischzell
- München-Holzkirchen-Schaftlach-Tegernsee
- München-Holzkirchen-Schaftlach-Lenggries

waarbij op de gemeenschappelijke trajecten de treinen gekoppeld rijden. Bij vertrek uit München bestaat de trein dus uit minimaal drie treinstellen met elk een ander eindpunt.
Vanuit Tegernsee stap ik op de trein naar Holzkirchen, gereden door een Talent.

Afbeelding

Eén van de weinige Talents trouwens die de BOB heeft, meestal rijdt er dit spul van het type "Integral":

Afbeelding

In Holzkirchen stap ik over op de lijn naar Bayrischzell, via onder andere Schliersee.

Afbeelding

Eindpunt in Bayrischzell. Een plaatsje waar erg weinig te doen is, maar waar je bij Hotel Alpenrose wél een lekker schnitzeltje kunt eten :pos: .

Afbeelding

Afbeelding

Via Holzkirchen en Rosenheim gaat de terugrit weer naar Kufstein.

Afbeelding

Afbeelding

=========
Dag 4 (vrijdag 16 september)

De laatste dag wordt warm weer voorspeld (tot 27 graden in het dal), dus besluit ik een wandeling te gaan maken bij één van de stuwmeren in de buurt van Mayrhofen: de Zillergrund Stausee. Via Jenbach en de Zillertalbahn is het bijna twee uur sporen naar Mayrhofen, waarna ik overstap op de bus die je in een uurtje naar het stuwmeer brengt. De bus is behoorlijk druk, maar dat komt ook omdat autoverkeer naar het stuwmeer niet toegestaan is. De bus is dus de enige manier om er te komen.

Het eindpunt van de busrit ligt op ruim 1800 meter hoogte bij de stuwdam.

Afbeelding

De foto's van de wandeling langs het stuwmeer hebben volgens mij verder weinig commentaar nodig...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat was het weer. Ik hoop dat de plaatjes weer een beetje een indruk hebben gegeven van het Oostenrijkse berglandschap (en het bijbehorende OV natuurlijk).

Oh ja, bijna vergeten...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tirol september 2011

Bericht door Daniel »

Erg fraaie plaatjes van het landschap daar! En die treintjes van de BOB zien er maar apart uit...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tirol september 2011

Bericht door waldo79 »

Om door een ringetje te halen :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tirol september 2011

Bericht door Wubbo »

Ik wil ook daarheen :( En ik wil ook 27 graden :(
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Tirol september 2011

Bericht door Jay20 »

Mooi verslag, ik ben ook die richting op geweest alleen dan in München en in Berchtesgaden afgelopen zomer. Alleen toen was het weer niet zo goed :(.

http://www.worldonrails.nl/forum/viewto ... =25&t=7619
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tirol september 2011

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met dito foto's. :pos:
Vooral die foto's van het stuwmeer zijn werkelijk schitterend. :pos: :D :Y Of ben ik nu een vakidioot? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tirol september 2011

Bericht door Ronald »

Daniel schreef: En die treintjes van de BOB zien er maar apart uit...
De BOB is volgens mij ook de enige maatschappij die ze heeft. In het begin hadden ze erg veel storingen...
Jay20 schreef: Mooi verslag, ik ben ook die richting op geweest alleen dan in München en in Berchtesgaden afgelopen zomer. Alleen toen was het weer niet zo goed
Vorig jaar ben ik ook in Berchtesgaden geweest. Een leuke hoek inderdaad, waar erg veel te doen is.
Meltrain schreef:Vooral die foto's van het stuwmeer zijn werkelijk schitterend. :pos: :D :Y Of ben ik nu een vakidioot? :mrgreen:
Ik vind stuwmeren ook altijd wel wat hebben. Eigenlijk zijn het enorme landschapsverpesters (een betonkolos bouwen in zo'n schitterend berglandschap is eigenlijk verschrikkelijk), maar als ik er eenmaal ben, vind ik ze toch weer prima in het berglandschap passen. En ze zijn wel erg nuttig natuurlijk. Naast de energievoorziening hebben ze een belangrijke taak in het beschermen van het dal tegen overstromingen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Tirol september 2011

Bericht door Fles »

Ik vind het wel een beetje weinig foto's eigenlijk hoor :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tirol september 2011

Bericht door Ronald »

Ik wil er nog wel een stuk of 50 bijplempen hoor :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten