Dienstregeling 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Een oude adviesaanvraag (over extra rijtijd s2800 waardoor deze niet meer op de s1900 aansloot) heeft het over een effect op 500 reizigers, maar dat lijkt me vooral een effect op Gouda - Breda en da's een aansluiting die in 2012 gewoon blijft bestaan. Andere cijfers kan ik in ieder geval niet in de adviesaanvragen vinden (simpelweg omdat er nooit advies over nodig is geweest)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door JeePee »

Daniel schreef:Tja, voor die ene verdwaalde reiziger Zwolle - Weert is dat wel een onhandige, maar da's de enige reis waarbij die verbinding wordt geadviseerd :P
Neu hoor, alles ten noorden van Amersfoort reizend verder dan Eindhoven zijn het bokje. Zijn er ook geen 10 duizenden, maar op zich een behoorlijk groepje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Aan die gevallen had ik ook al gedacht, maar heb eventjes in de reisplanner gekeken: Zwolle en noordelijker naar Roermond en zuidelijker wordt allemaal via Nijmegen geadviseerd :wink:
Van Zwolle en noordelijker naar Eindhoven is de overstap korter (dan heb je immers de s3500 nog), dus blijft alleen Weert over met een halfuur wachttijd in Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Freek »

Daniel schreef:
Ut - Zv (voortaan met een comfortabele 19 minuten overstap in Arnhem)
Hier vraag ik me af waarom een overstap van 4 minuten van spoor 8 naar spoor 6 in Arnhem als niet haalbaar wordt gezien, de overstap van 0 minuten (op tijden dat er een ICE rijdt) is net zo lullig als degene waarmee deze discussie begon.
Omdat deze overstap niet haalbaar is. Er zullen mensen zijn die hem kunnen halen, maar het gros van de reizigers niet. Dan moet je eerlijk zijn en een niet overstap tonen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door webguy »

Wubbo schreef:
Daniel schreef:
Ah - Ledn (overstap 18 minuten in Utrecht)
Of een nette van 7 minuten op Schiphol. Reistijd via die route is slechts 1 minuut langer!
Waarom zou je die route nemen dan als je evenveel overstappen hebt en een langere reistijd?
Via Shl ervaar ik als een fijnere reis: minder stops, gewaggel en Schiphol heeft nog lekker veel winkeltjes. Jammergenoeg werkt het na 20:00 niet meer en terug Ledn - Ah is de overstap geloof ik ook krap.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Uhm, zie ik dit goed?

Op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol heb je de volgende (toeslagvrije) treinen in de dienstregeling 2012:
- 2x per uur s2600.
- 2x per uur nieuwe treinserie s3200 (Sprinter Amsterdam Centraal - Hoofddorp)
- 1x per uur s9200 aangevuld met 1x per uur tijdelijke treinserie s600 (IC Amsterdam Centraal - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam Centraal)

als de s9200 eenmaal wordt geFyrariseerd en de s600 verdwijnt, heb je dan ineens geen groot (toeslagvrij) capaciteitsgebrek op dit traject? De s2100 wordt immers omgetoverd tot 2x per uur IC naar Vlissingen via Haarlem en gaat dus niet via Schiphol.
Overigens is de tijdwinst die de Fyra biedt op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol te verwaarlozen: 13 minuten reistijd ten opzichte van de 16 minuten van de s2600 en de nieuwe s3200, dus waarom zou je daar toeslag voor gaan betalen?
Beul van de blindegeleidelijn
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ruben »

Daniel schreef:
Ut - Rai (als je je verbinding met overstaps in Asb en Dvd hebt gemist, is je snelste verbinding met de s5700...)
Deze ben ik het volledig mee eens, erg raar dat ze de Sprinter Utrecht - Amsterdam Zuid eruit gegooid hebben.
Zo raar vind ik dat niet. Extra sprinters passen niet, zeker niet nu er tegenwoordig ook een s3700 over de zuidtak moet. In de adviesaanvraag van drgl 2009 wordt gesteld dat er 200 reizen per dag tussen Utrecht en Amsterdam Rai gemaakt werden, en 350 vanaf de regionale stations tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Rai / Amsterdam Zuid. De kwartierdienst Intercity's die als gevolg hiervan nu tussen Utrecht C en Schiphol kunnen rijden lieten 5000 reizen per dag erop vooruit gaan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Schiphol zullen natuurlijk niet voor de Fyra kiezen, maar reizigers die naar Rotterdam moeten zullen niet eerst zelf naar Schiphol reizen en daar pas de Fyra nemen, dus dat is gewoon incasseren voor NS Hispeed :wink:

En nee, ik denk niet dat je een groot tekort krijgt op Schiphol - Amsterdam Centraal, veel doorgaande reizigers naar Leiden en Den Haag worden immers de s2100 en s2200 ingelokt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Wat opzich wel vreemd is getuige deze cijfers van Dexter in Mag ik even kwijt #94
Het drukst bereden trajact is Schiphol - Amsterdam Centraal.
5,6 miljoen reizen per jaar.
Dat gaat per huidige dienstregeling:
- 2x pu s2100
- 2x pu s2600
- 2x pu s3900
- 1x pu s9200

- 2x pu s900

Dat zijn dus 9 verbindingen per uur. Waarvan 2 met toeslag.

Per 2012 wordt dat:
- 2x pu s2600
- 2x pu s3200
- 1x pu s9200
- 1x pu s600

- 2x pu s900
Wordt dus 8 per uur, waarvan 2 met toeslag.

Dat valt alleszins mee vind ik, wel gaat er gat ontstaan als de s9200 en s600 'verdwijnen' en een toeslagtrein worden.
Dan krijg je
- 2x pu s2600
- 2x pu s3200
- 4x pu s900 (2x pu tot Rtd)
- 1x pu s9200

Dan krijg je dus 9 per uur, waarvan 5 met toeslag.

De toeslag is nu 1 euro per enkeltje. Wat dus kan oplopen tot €10 per werkweek.
Ik denk dat deze kosten eventueel kunnen worden overzien, en aangezien het meeste werkverkeer is zelfs gedeclareerd kunnen worden. Aanbod blijft gelijk, alleen lopen de kosten iets op, wat in mijn ogen wel te overzien is. Minder koffie bij de AH of Kiosk halen schat ik ;)
Laatst gewijzigd door Thom91 op ma 10 okt 2011, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Heel veel reizigers die tussen Schiphol en Amsterdam Centraal reizen zitten in de s2100 of s2600. De s2600 blijft er rijden, maar de s2100 niet. Die reizigers worden dus verspreid over de s2100 en s2200 en daardoor wordt het in de gewone treinen van de NS minder druk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en drukker in de treinen van NS Hispeed (tenminste, in een perfecte wereld waar mensen geen zin hebben in extra stops in Sloterdijk, Heemstede-A, DH Laan van NOI, Delft en Schiedam C)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

De 2100 en 2200 zullen niet via Schiphol reizen, dus de reizigers tussen Schiphol en Amsterdam zullen uit die trein worden gejaagd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Waar Bee aannemelijk op doelt zijn de doorgaande reizigers van Amsterdam naar Leiden en verder. Die zitten tussen Amsterdam en Schiphol nu ook in de s2100, maar komen daar straks niet meer langs :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Suus »

Precies, heel veel reizigers gaan over Schiphol heen en die gaan straks over Haarlem heen. Daarom verwacht ik dus geen problemen. Als je in Leiden op het perron staat en je neemt de trein naar Amsterdam Centraal, en de meeste treinen die naar Amsterdam Centraal gaan, gaan over Haarlem, dan neem je vanzelf ook de trein die over Haarlem gaat :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Aan die gevallen had ik ook al gedacht, maar heb eventjes in de reisplanner gekeken: Zwolle en noordelijker naar Roermond en zuidelijker wordt allemaal via Nijmegen geadviseerd :wink:
Nee, gaat echt via Utrecht. En de aansluiting in Nijmegen is trouwens ook beroerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Apart ja, ik krijg ze nu ook zo uit de reisplanner maar heb ze toch echt via Nijmegen eruit gekregen op de dag dat ik dat postte zonder via's op te geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Precies, heel veel reizigers gaan over Schiphol heen en die gaan straks over Haarlem heen. Daarom verwacht ik dus geen problemen. Als je in Leiden op het perron staat en je neemt de trein naar Amsterdam Centraal, en de meeste treinen die naar Amsterdam Centraal gaan, gaan over Haarlem, dan neem je vanzelf ook de trein die over Haarlem gaat :)
Maar dat doet toch niet terzake als het drukste traject Schiphol - Amsterdam is, waar ik het overigens ook over had. Die lijn wordt qua 'gratisheid' flink benadeeld. Alhoewel ik niet weet hoeveel mensen daadwerkelijke schiphol - amsterdam doen en niet leiden ev. - Amsterdam
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Dat doet juist wel ter zake: het is nu de drukste lijn doordat er veel doorgaande reizigers overheen gestuurd worden naast iedereen die op Schiphol moet zijn. In drgl 2012 valt een aanzienlijk deel van die doorgaande reizigers weg dus heb je (in theorie althans) minder treinen nodig om de mensen die naar Schiphol zelf willen te vervoeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

De Schiphol spits is ook erg afwijkend van de gewone ochtend- en avondspits. Hierdoor kunnen de Schipholreizigers in relatief minder treinseries vervoerd worden, omdat die buiten de spits overcapaciteit hebben, waar dus Schipholreizigers in passen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Ruben »

Waarom gaat de Intercity op Heemstede-Aerdenhout stoppen? Het station heeft momenteel zo'n 5500 reizigers per dag. Met datzelfde aantal kreeg Harderwijk geen Intercitystop, waarbij voorbeelden van stations als Gouda en Hilversum werden gegeven die vanwege zo'n 20.000 reizigers per dag wel een stop kregen. Daarbij werd aangetekend dat uitzonderingen kunnen gelden voor kleinere stations zoals Veenendaal-de Klomp, omdat daar dan geen stoptrein rijdt. Me dunkt dat je op Heemstede-Aerdenhout dus niet hoeft te stoppen met treinseries als de s2100 en s2200, en dat kan overlaten aan de s6300 en s3400.
NS heeft voor wat betreft Harderwijk het belang van de doorgaande reiziger vanuit het Noorden naar de Randstad voor dat van de Harderwijkse reiziger gesteld, en alleen als die grote groep noordelijke reizigers erg graag naar Harderwijk zouden willen een mogelijkheid tot stoppen aangekondigd. Wie wil er naar Heemstede-Aerdenhout die daar niet woont? Het gros is toch echt doorgaande reiziger Amsterdam - Leiden v.v. e.v.
Dit gaat me niet om Harderwijk in een nieuw licht te plaatsen voor wat betreft een Intercity, ik vind juist dat beide stations niet in aanmerking zouden moeten komen voor deze verkapte sneltreinvorm van de Intercity. Dat de sneltrein er dus altijd stopte, vind ik geen argument.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Vinny »

Harderwijk heeft nooit een IC stop gehad. Ik vind dat je de situatie beter met R'dam Lombardijen kunt vergelijken: Als je een IC stop invoert of afschaft moet je naar mijn mening kijken wat de consequentie is voor de reizigers die hier mee te maken hebben. Rotterdam Lombardijen krijgt een onevenredige verslechtering van de dienstregeling, dat niet wordt gecompenseerd door bijv. extra sprinters te laten rijden. Ik vind het schrappen van station Heemstede Aerdehout net als van station Lombardijen als IC/sneltreinstation alleen toelaatbaar als er dus wel een vervanging komt in de vorm van een extra sprinter.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Daniel »

Ruben schreef:Me dunkt dat je op Heemstede-Aerdenhout dus niet hoeft te stoppen met treinseries als de s2100 en s2200, en dat kan overlaten aan de s6300 en s3400.
Alleen komt de s3400 daar in 2012 niet meer. Met het stoppen van de s2100 en s2200 in Heemstede-Aerdenhout blijven daar dus exact evenveel treinen stoppen als er nu stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Ik begrijp sowieso niet dat de s2100 extra gaat stoppen op Hda, Laa, Sdm, Rlb en bij weet ik welke stoeptegel..
Laat dat ding alleen in Haarlem en Sloterdijk extra stoppen..
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:Ik begrijp sowieso niet dat de s2100 extra gaat stoppen op Hda, Laa, Sdm, Rlb en bij weet ik welke stoeptegel..
Laat dat ding alleen in Haarlem en Sloterdijk extra stoppen..
Heel simpel: alles moet ervoor zorgen dat mensen de Fyra in worden gejaagd. Als de s2100 ook wordt omgetoverd tot een Sneltrein met een IC-bordje erop waardoor de reistijd toeneemt, dan zullen mensen vanuit Amsterdam vanzelf wel de Fyra inspringen...

Thom, volgensmij is een kleine aanpassing van je overzichtje nodig.

NU:
2x s900
2x s2100
2x s2600
2x s3900
1x s9200
1x s9300 ()
Toeslag/reserveringsvrije treinen vergelijken met totaal: 7/10
Inclusief s3300: 9/12

2012
1x s600 (tijdelijke combo met s9200)
2x s900
2x s2600
2x s3200
1x s9200 (in combo met s600)
1x s9300
Toeslag/reserveringsvrije treinen vergeleken met totaal: 6/9
Inclusief s3300: 8/11

Uiteindelijk plan:
4x s900 (waarvan 2x t/m Rotterdam)
2x s2600
2x s3200
1x s9200 (Fyra HSL-Zuid naar Brussel-Zuid/Midi)
1x s9300
Toeslag/reserveringsvrije treinen vergeleken met totaal: 4/10
Inclusief s3300: 6/12
Laatst gewijzigd door VIRM op ma 10 okt 2011, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Thom91 »

Ik heb de thalys niet meegenomen omdat dat een reserveringsverplichtte trein is, daar kan ik niet ter hoogte van zaandam nog even beslissen of ik die neem.. ;)
Ik heb denk ik een foutje gemaakt, en 9300 geschreven, ipv 3900 ;)
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:Ik heb de thalys niet meegenomen omdat dat een reserveringsverplichtte trein is, daar kan ik niet ter hoogte van zaandam nog even beslissen of ik die neem.. ;)
Ik heb denk ik een foutje gemaakt, en 9300 geschreven, ipv 3900 ;)
Ah, ik dacht dat je (per ongeluk) 2x pu s9300 had geschreven. Maar dat zou ook helemaal aan mijn slechte ogen kunnen liggen hoor. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten